• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Hoe USB-out geluid verkrijgen?

Gestart door Heintje, 7 augustus 2020, 00:17:21

Vorige topic - Volgende topic

Heintje

Sinds enige tijd heb ik een Tanix TX6 "mediakastje" op Android 9 (voorzien van de meest recente updates) dat prima voldoet.
Maar sinds eergisteren heb ik de mogelijkheid op mijn Lyngdorf om USB-in geluid te verwerken, wat een hogere kwaliteit belooft dan Toslink of coaxiaal digitaal-in.
Nou heb ik met behulp van mijn Windows 10 laptop (OSI-driver installeren en het werkt) getest of de USB-in module werkt en die functioneert fantastisch.

Nou zou ik in plaats van audio over HDMI-uit naar de TV en dan optisch van de TV naar de Lyngdorf, de USB-poort van de TX6 willen gebruiken voor "audio-out". Maar dat werkt niet: de Lyngdorf geeft dan aan dat er niets uit de USB-kabel komt als die in de TX6 wordt geprikt.
Het gekke is dat op dat moment de TX6 wel overschakelt: zodra je in een werkende TX6 de USB-kabel prikt die naar de Lyngdorf gaat, "mute" meteen de audio-out over HDMI: blijkbaar gebeurt er toch iets in de TX6 (het detecteren van de Lyngdorf over de USB-kabel), maar mist er iets in de TX6 om het goed te laten werken.
Er zijn in de TX6 maar een beperkt aantal audio-out settings (o.a. audio-uit over Toslink, HDMI, software en USB) en geen daarvan geeft geluid over USB-uit. Met de ontwikkelaar-modus aan verdwijnt zelfs de USB-uit optie.
Ik heb alle USB-poorten op de TX6 uitgeprobeerd en geen ervan geeft audio-uit.

Wie kan mij op weg helpen om de TX6 audio uit te laten geven over USB?


Heintje

Dankjewel voor de link, ik heb er zojuist een ondersteuningsverzoek achtergelaten.
Ik laat weten hoe dat uitpakt zodra ik antwoord heb.

Rogers Hifi

Elk Android toestel vanaf versie 9 zou dit moeten kunnen. Er is een foefje..


Stap 1
*Open het instellingsmenu van het apparaat
*Klik op info telefoon
*Klik op softwaregegevens
*Klik op Buildnummer, je ziet een popup verschijnen met de melding "je bent nog 4 stappen voordat je een ontwikkelaar bent" Blijf dit 4x herhalen totdat je de pincode van je toestel in moet voeren ( pin code of teken afhankelijk van de keuze van beveiliging van je toestel ) Je krijgt nu de melding "je bent een ontwikkelaar"

Stap 2
*Ga terug naar het instellingsmenu van het apparaat
*Klik op ontwikkelaarsopties ( helemaal onder in het menu ) Deze optie heeft zich toegevoegd aan het instellingsmenu
*Zet bij media ( het is effe scrollen naar onderen ) het knopje "USB-audiorouting"om

Nu zal een aangesloten extern audio apparaat verbonden/herkend worden

Let wel, bij het fabriceren van hardware/software heeft een ontwikkelaar de keuze om bepaalde opties toch niet toe te laten. Test dus eerst of deze optie werkt ( ik ga er wel van uit ) Mocht dit niet het geval is zet je de knop in dat menu weer om.

Heintje

Stap 1 is al gebeurd.
Ik ga nu stap 2 uitvoeren!  :o

Update:
Anderhalf uur zitten uitproberen: op een gegeven moment gaf de Lyngdorf aan dat hij een 44 KHz 24 Bit signaal ontving, maar met sterkte -99,9 dB.
Bij verder proberen verdween het signaal en het kwam niet meer terug.
Dit is inderdaad de juiste route, maar er zijn veel opties.
Zo heet de USB uitgang soms "Audio-USB" en als ik "USB-Audiorouting" op Aan zet, heet die ineens "Audio-USB-AS". Ik lees voor AS dan "Audio Signal", wellicht is dat dus goed. Maar ook dan ontvang ik niets via de (werkende!) USB-audiokabel in de Lyngdorf.

Ik ben het nu zat, morgen verder ...  ;D

Rogers Hifi

Citaat van: Heintje op  7 augustus 2020, 18:51:46Stap 1 is al gebeurd.
Ik ga nu stap 2 uitvoeren!  :o

Update:
Anderhalf uur zitten uitproberen: op een gegeven moment gaf de Lyngdorf aan dat hij een 44 KHz 24 Bit signaal ontving, maar met sterkte -99,9 dB.
Bij verder proberen verdween het signaal en het kwam niet meer terug.
Dit is inderdaad de juiste route, maar er zijn veel opties.
Zo heet de USB uitgang soms "Audio-USB" en als ik "USB-Audiorouting" op Aan zet, heet die ineens "Audio-USB-AS". Ik lees voor AS dan "Audio Signal", wellicht is dat dus goed. Maar ook dan ontvang ik niets via de (werkende!) USB-audiokabel in de Lyngdorf.

Ik ben het nu zat, morgen verder ...  ;D

Staat het volume vanuit de android kant volledig open? Klik eens bij de instelling op geluid, dan rechtsboven op 3 puntjes en kijk of er een limiet ingesteld staat..?

Heintje

7 augustus 2020, 20:41:02 #6 Laatste wijziging: 7 augustus 2020, 21:28:00 door Heintje
Dat was mijn eerste check: het volume staat op de TX6 permanent op max zonder dat ik een begrenzer zie bij de opties ...

Daarna heb ik nog wat zitten prullen met het volgende resultaat:
- de TX6 geeft nu als geluidsuitvoer aan: "USB-audio-output", wat volgens mij goed is.
- de Lyngdorf is nu weer terug bij de (info-knop) informatie over USB-in: "PCM/32" (= Bits), "44,1 KHz", -99,9 dB en er wordt geen geluid weergegeven (noch in apps, noch systeemgeluiden zoals klikgeluidjes wanneer je de knoppen van de AB gebruikt) over USB naar de Lyngdorf, terwijl het geluid op de TX6 op maximaal staat.
- als ik op de TX6 naar de geluids-eigenschappen in de applicatie Youtube ga, staat alles op max.
- de instellingen van de knop "audio passthrough" maakt niet uit: met beide standen krijg ik geen geluid.

Heintje

Ik zal de huidige instellingen op de TX6 morgen inventariseren en dan hier neerzetten.

Heintje

Even vooraf:
- de Lyngdorf geeft aan dat hij op de USB-ingang ontvangt uit de TX6: 32 Bit / 44,1 KHz / -99,9 dB
- de USB-kabel die ik gebruik heeft altijd gewerkt en hoorde ook bij de USB-module
- elk volume wat ik zie op de TX6 staat op max en ongemute.

De huidige (mogelijk) audio-relevante instellingen op de TX6 zijn als volgt:

- Geluid: indeling Audio: Auto / Geen surround / Handmatig
              Audio outputmode: SPDIF /HDMI / Codec (een vierde optie is USB-source, maar die optie verdwijnt en komt en is nu weg)
              Enable Passthrough: uit / aan (aan is ook uitgeprobeerd, maakt niet uit)
- Ontwikkelaarsopties: aan /uit
              - Foutopsporing:
              USB Foutopsporing: aan / uit
              USB Device Mode Enable: aan / uit
              - Media:
              USB-Audiorouting uitsch. uit / aan

Rogers Hifi

9 augustus 2020, 15:24:07 #9 Laatste wijziging: 9 augustus 2020, 15:25:48 door Rogers Hifi
Even voor de goede orde, is het android kastje gekoppeld aan een losse voeding?  Als een volume op -99,9dB staat is je signaal  gedempt..

Heintje

Het Android kastje wordt gevoed uit een netadapter.
Jouw conclusie had ik ook al getrokken (-99,9 dB = "mute"), maar ik weet niet wat ik eraan moet doen.  :o

Daarbij komt: als ik aan het rommelen ben met de settings, wordt de TX6 instabiel: dezelfde settings leiden niet tot dezelfde output naar USB, grotendeels krijg ik None / None / -99,9 in plaats van 32 / 44,1 / -99,9.
Ook gebeurt het dat de uitgang omschakelt naar USB-Audio-AS ("Audio Source"?) en dat dan niet alleen er geen enkel geluid meer uit het ding komt, maar dat ook apps als Youtube en Ziggo-go bevriezen (dus stoppen met afspelen en nergens meer op reageren).

Daarom heb ik nu de HDMI-uitgang weer geactiveerd, zodat ik de TX6 weer kan gebruiken.
Ik wacht even op de reactie van het team uit je link (ik heb een ontvangstbevestiging van mijn vraag gekregen) om te vernemen of ze dat wel of niet ondersteunen.

En als ik USB-audio uit op de TX6 aan het werken krijg is dat een bonus, waar ik de rest ook weer op aan moet passen: het USB-geluid is wezenlijk anders (hoger oplossend?) dan de andere ingangen van de Lyngdorf: de muziek klinkt er (als ik mijn Windows laptop met Lyngdorf OSIO-driver op Tidal als vergelijkingsmateriaal neem) echt héél anders dan via andere bronnen. Ik ga er dus nog verder mee experimenteren volgende week en wacht even het resultaat van het ondersteuningsverzoek af.

Ik heb wel alle telefoon-opties in Android nagespeurd of daar een oorzaak in kan zitten voor de "mute", maar ik zie daar geen relatie tussen. Wel heel bedankt voor je hulp!  8) ;D

Rogers Hifi

Ha ha.. we zijn niet voor 1 gat te vangen..

Is het android kastje aan de tv gekoppeld aan een hdmi-arc ingang? Probeer dan eentje zonder

Heintje

Ja, HDMI, maar niet-ARC: de TV wordt alleen voor beeld en audio-doorgifte gebruikt (HDMI-in, Toslink uit naar de Lyngdorf).

Rogers Hifi

Vreemd toch.. Aangezien het kastje als ik internet mag geloven dat wel zou moeten kunnen. Helpt het ook niet als je de volgorde vsn opstarten verandert? Bijvoorbeeld eerst het kastje, dan de versterker of opstartvolgorde andersom.

Tom!

Ik heb aan mijn Mac een USB-speakerset hangen. Hij maakt alleen contact als de speakers aanaanstaan voordat de Mac wordt aangezet, anders worden de USB-drivers voor audio niet geladen.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger