• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Reclame onzin in HiFi land

Gestart door AntiAudioKwakzalverij, 12 augustus 2020, 23:46:27

Vorige topic - Volgende topic

AntiAudioKwakzalverij

12 augustus 2020, 23:46:27 Laatste wijziging: 17 augustus 2020, 23:40:48 door Mmuetst
Ten eerste wil ik mijn excuses aanbieden aan de mensen die zich hebben geërgerd aan mijn antwoorden in het onderwerp “wat zou er aan de hand kunnen zijn”. Ik snap dat mensen het jammer vinden dat dit onderwerp door mijn bericht wordt beïnvloed op een negatieve manier. Ik heb daarom besloten geen berichten meer te plaatsen in dat onderwerp. Maar ben wel van mening dat een excuus op zijn plaats is.

De titel van dit topic is aangepast naar Reclame onzin in hifi land ipv pseudowetenschap in hifi land. Dit omdat ik het juist wil hebben over onzinnige claims fabrikanten maken om een behoefte te creëren om hier in te investeren.

In mijn audio beleving maak ik geen gebruik van pseudowetenschappelijke audio eigenschappen zoals kabels die verschillend moeten klinken of apparatuur die heel verschillend moeten klinken. Ik ben wel een liefhebber van buizenversterkers en besef me heel goed wat de beperkingen zijn van dit type versterkers.

Mijn belangrijkste doelstelling is dat ik geniet van mijn installatie. En ik vind het leuk om te zien als andere mensen dat ook doen.

Ik zie wel dat er een hele markt is ontstaan die ik maar even voor het gemak de pseudowetenschappelijke audio ga noemen, waar mensen spullen kopen die blijkbaar hun audio genot verhogen maar in mijn ogen vooral een placebo effect moet oproepen. Vaak is het hoe duurder hoe beter.
Ik zag nu weer een voorbeeld:
Iraser-Stick-A.O.I.
Nu moet iedereen zelf weten waar men hun geld aan uit geeft. Maar iedereen kent ook het sprookje “De nieuwe kleren van de keizer”
Dus als bepaalde personen roepen dat het beter moet klinken, dan zal het wel zo zijn. Als je dat dan niet vind tja dan val je helaas buiten de boot.

Nu val ik graag uit die boot en geef mijn geld graag aan andere onderdelen van mijn hobby uit. Natuurlijk is het wel zo dat mensen plezier kunnen beleven aan pseudowetenschappelijke audio en dat is prima. Maar hou wel in de gaten dat sommige placebo effecten voor heel veel geld verkocht worden.

Heb je wel eens dit soort spullen gekocht en wat is je ervaring? En zijn er mensen in je omgeving die met alle liefde dit niet met je kunnen delen?

Knosti de Platenwasser

Inmiddels weet ik dat je met een dikke portemonnee en veel wetenschap niet persé muziek in huis haalt, maar in principe wel goed geluid. Velen verwarren dit nog teveel met muziek.
Dat is het wel geloof ik.
... on an Electrospective Odyssee.

tito

Citaat van: Mmuetst op 12 augustus 2020, 23:46:27Ten eerste wil ik mijn excuses aanbieden aan de mensen die zich hebben geërgerd aan mijn antwoorden in het onderwerp “wat zou er aan de hand kunnen zijn”. Ik snap dat mensen het jammer vinden dat dit onderwerp door mijn bericht wordt beïnvloed op een negatieve manier. Ik heb daarom besloten geen berichten meer te plaatsen in dat onderwerp. Maar ben wel van mening dat een excuus op zijn plaats is.

In mijn audio beleving maak ik geen gebruik van pseudowetenschappelijke audio eigenschappen zoals kabels die verschillend moeten klinken of apparatuur die heel verschillend moeten klinken. Ik ben wel een liefhebber van buizenversterkers en besef me heel goed wat de beperkingen zijn van dit type versterkers.

Mijn belangrijkste doelstelling is dat ik geniet van mijn installatie. En ik vind het leuk om te zien als andere mensen dat ook doen.

Ik zie wel dat er een hele markt is ontstaan die ik maar even voor het gemak de pseudowetenschappelijke audio ga noemen, waar mensen spullen kopen die blijkbaar hun audio genot verhogen maar in mijn ogen vooral een placebo effect moet oproepen. Vaak is het hoe duurder hoe beter.
Ik zag nu weer een voorbeeld:
Iraser-Stick-A.O.I.
Nu moet iedereen zelf weten waar men hun geld aan uit geeft. Maar iedereen kent ook het sprookje “De nieuwe kleren van de keizer”
Dus als bepaalde personen roepen dat het beter moet klinken, dan zal het wel zo zijn. Als je dat dan niet vind tja dan val je helaas buiten de boot.

Nu val ik graag uit die boot en geef mijn geld graag aan andere onderdelen van mijn hobby uit. Natuurlijk is het wel zo dat mensen plezier kunnen beleven aan pseudowetenschappelijke audio en dat is prima. Maar hou wel in de gaten dat sommige placebo effecten voor heel veel geld verkocht worden.

Heb je wel eens dit soort spullen gekocht en wat is je ervaring? En zijn er mensen in je omgeving die met alle liefde dit niet met je kunnen delen?

Wat `n lulverhaal en nog “geleend” ook. 

Regenpak

Citaat van: tito op 13 augustus 2020, 01:58:02Wat `n lulverhaal en nog “geleend” ook. 
"Geleend"? Link? Anderssoortige onderbouwing?

Voor mij is het antwoord overigens "nee". Geen hocuspocus spullen aangeschaft in mijn carrière als audioliefhebber. Oh nee, "hocus pocus" zeggen hoeft niet. En de kwalificatie "spectaculair" reserveer ik liever voor zaken als nieuwe speakerrelais, zoals deze. Dat scheelde echt een jas.

Tjerk

It's been Monday all week long!

Duclaasie

Met een sterke magneet boven je plaat... Zal je element je ook in dank afnemen

chansig

Citaat van: Knosti de Platenwasser op 13 augustus 2020, 01:13:01Inmiddels weet ik dat je met een dikke portemonnee en veel wetenschap niet persé muziek in huis haalt, maar in principe wel goed geluid. Velen verwarren dit nog teveel met muziek.
Dat is het wel geloof ik.

Tsja en mensen die volop met "dit soort fratsen" bezig zijn hebben het gevoel dat zij weten wanneer anderen naar geluid luisteren of naar muziek.

Maar dit type veralgemeniseringen vind in priciepe gewoon meer een nare gewoonte dan dat ze kloppen.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

chansig

Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

chansig

En genoeg van dit soort zaken gekocht en ook weer verkocht.

Grappig dat je overigens je excuses aanbiedt want het lijkt meer een actie te zijn om ruimte te schapen voor het bespreken van hetgeen je eigenlijk wilt bespreken.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

chansig

Zie aan de klok dat ik er vroeg bij ben. Ga maar weer naar bed. Hoef er over een uur er pas uit.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

Jeronimo

13 augustus 2020, 11:03:04 #9 Laatste wijziging: 13 augustus 2020, 12:25:02 door Jeronimo
Het is mij niet duidelijk waar je je excuses voor aanbiedt. Dat anderen, waaronder ik, zich aan  enige van jouw berichten hebben geërgerd, zou voor mij nooit grond voor excuses hoeven te zijn. Dat is een omstandigheid waarvoor je geen enkele verantwoordelijkheid kan dan wel hoeft te nemen mijns inziens. In het feit dat je aangeeft niet meer te posten in het betreffende draadje kan ik met de beste wil van wereld ook niet als excuses zien. En als je aanleiding ziet voor excuses is juist dat draadje de enige aangewezen plek. Voor de goede orde, ik zie in excuses geen ongelijk van je standpunten erkennen. Wie gelijk of ongelijk heeft is in dit verband niet interessant voor mij. 

Hierbij gezegd, je hoeft van mij geen excuses aan te bieden. Wat je ook besluit, de uitkomst van je overwegingen ter zake bepalen hoe ik ten opzichte van jou verder verhoud. Het is overigens volledig OK als dat jou niet zo interesseert. Dat is jouw voorrecht. 8)

Edit: typos.

horn

Genoeg dingen geprobeerd en gehoord via anderen niet altijd heb ik dezelfde ervaringen als anderen ik hoor vaak niet het verschil maar toch ook heb ik al met dingen die totaal onverklaarbaar zijn echt veranderingen gehoord.
En dat zijn niet eens pseudo wetenschappen hier zit helemaal geen verhaal of uitleg aan.

Neem bv eens een föhn die er voor zorgt dat je haar antistatisch blijft een ionen föhn de meeste zijn dat wel en leg een cd of lp op luister een stukje  ga daar eens een paar seconden overheen met de föhn en luister dan nog eens.
Ik doe dat nooit als ik zelf muziek luister ik pleur het schijfje er gewoon op maar ik vind het wel eens leuk om te demonstreren als iemand komt luisteren
en het gesprek die kant uit gaat.
er is nog nooit iemand geweest die niet verbaasd was en ik ben het zelf ook nog steeds  :D

Ik ben eigenlijk best sceptisch t.o.v al die verbeter dingetjes maar als ik het hoor kan ik het wel een plaats geven ik hoef het niet te analyseren hoe dit dan kan of waarom, Ik accepteer het nu gewoon.
Ik dacht eerst dat het toch meer in je hoofd afspeelt en dat kan ik ook nog accepteren
maar dan zou het toch nog knap zijn.
Ik zeg er ook bij dat alle hoorbare tweaks of pseudo wetenschappelijke items of handelingen een moment opname zijn en ik ben van mening zelfs kabeltjes enz als iemand het stiekem zou vervangen voor iets anders of weg zou nemen denk ik dat niemand het zou horen als je een dag later zou gaan luisteren.
Zelf heb ik de lamp en wat tegels bv die Lamp heb ik wel een mensen gedemonstreerd en toch wel de meesten horen het als ik hem aan of uit zet.
hij staat altijd aan hier maar ik heb ook wel eens een week muziek geluisterd  toen wist ik niet dat de lamp uit stond omdat mijn vriendin een telefoon oplader in het stopcontact had gestoken
Met evenveel plezier heb ik toen genoten van de muziek en niets gemist.
als je de lamp dan weer aanzet is het toch weer o ja dat is toch wel fijner maar ook dat is een moment.
men went heel snel aan iets.
Maar het mooie van de lamp en de tegels is dat je er niet naar om hoeft te kijken en je hoeft er niet mee bezig te zijn.
Ik ben blij dat ik het heb en het werkt voor mij
maar zonder zou mijn luistergenot er niet minder om maken.
Voor de rest is het niet belangrijk wat mensen vinden van iets ik snap ook het hele gedoe niet van het willen overtuigen van bepaalde ervaringen of resoluut afwijzen van dingen die niet verklaarbaar zijn men komt daar nooit uit.
Maar dat zal nooit veranderen  geldingsdrang is gewoon menselijk

Rubble

13 augustus 2020, 12:16:10 #11 Laatste wijziging: 13 augustus 2020, 12:18:01 door Rubble
Citaat van: Knosti de Platenwasser op 13 augustus 2020, 01:13:01Inmiddels weet ik dat je met een dikke portemonnee en veel wetenschap niet persé muziek in huis haalt, maar in principe wel goed geluid. Velen verwarren dit nog teveel met muziek.
Dat is het wel geloof ik.
Dus bij versterkte concerten staan we allemaal naar (vaak niet eens goed) geluid te luisteren en niet naar muziek. Nooit geweten. :D ;)
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

Jeronimo

13 augustus 2020, 12:36:47 #12 Laatste wijziging: 13 augustus 2020, 13:36:46 door Jeronimo
Citaat van: Mmuetst op 12 augustus 2020, 23:46:27In mijn audio beleving maak ik geen gebruik van pseudowetenschappelijke audio eigenschappen zoals kabels die verschillend moeten klinken of apparatuur die heel verschillend moeten klinken. Ik ben wel een liefhebber van buizenversterkers en besef me heel goed wat de beperkingen zijn van dit type versterkers.
Met alle respect, hier loop ik regelmatig aan bij jouw posts. Voor mij zij ze vaak niet consistent geformuleerd om met je mee te kunnen gaan. En moet ik naar de bedoeling erachter zoeken. Zoals hier. Als je van mening bent dat apparatuur nooit verschillend "klinkt", waarom ben jij liefhebber van buizenversterkers, ongeacht de beperkingen ervan. Dus dat kan het niet zijn. Wat bedoel je dan?

funky

CitaatIk zag nu weer een voorbeeld:
Iraser-Stick-A.O.I.

99 euro  :laugh:  ... leuke winstmarge zit hier op ... :P


In de jaren 90 had je een hype om zilverpapier/folie achterop je apparatuur te plakken en om je kabels (stroom-, speakers- etc ) heen te wikkelen. Dat spul kon je kopen in stickervorm op velletjes. Was gewoon zilverpapier/folie. Alleen voor een zo'n "speciaal" velletje kon je een vrachtlading rollen zilverpapier kopen in de supermarkt.  :laugh:  :laugh:



tito

Citaat van: Regenpak op 13 augustus 2020, 06:21:33
Citaat van: tito op 13 augustus 2020, 01:58:02Wat `n lulverhaal en nog “geleend” ook. 
"Geleend"? Link? Anderssoortige onderbouwing?

Onderbouwing is op dit forum niet altijd noodzakelijk, maar zal `t toch ff toelichten.  ;) 
Dat de titel + insteek reeds op `n ander forum in gebruik zijn, is tot daaraan toe.
Maar waarom niet gewoon gereageerd op de 1 na laatste posting van >> deze bladzijde << is toch vrij curieus..