TVC - Transformer Volume Control

Gestart door Kingpin, 4 september 2020, 09:20:31

Vorige topic - Volgende topic

Kingpin

In navolging op mijn Tripath eindversterker project heb ik onlangs een passieve pre gemaakt op basis van een TVC.
Heb ooit al eens in gedachten gehad om er 1 te bouwen en begin dit jaar al eens mee gespeeld op mijn diy Tripath eindversterker wat naar meer smaakte.
Vroeger ook wel passieve pre's gehad maar nog nooit 1 op basis van transformatoren en aangezien m'n Naim, die dienst deed als pre (32 bits digitale volumeregeling), het veld heeft geruimd kon ik mooi beginnen met de TVC die dienst gaat doen op mijn Tripath.

Als alles klopt dan is dit één van de puurste/schoonste vorm van volumecontrol.
Voorwaarde voor mij was dat ik de TVC ook remote kan bedienen.
Na veel wikken en wegen heb ik geen gebruik gemaakt van een conventionele stappenschakelaar maar is elke uitgang dmv reed relais aangestuurd via een microprocessor gestuurde rotary switch.

Na veel uitzoekwerk heb ik gekozen voor tranformatoren van Silk Audio.
Deze worden custom gewikkeld en in stappen van 1dB regelbaar gemaakt over een bereik van 45 stappen.
De transformatoren zijn erg netjes afgewerkt en compleet ingegoten in een shielded can.

Voor wie belang heeft bij meetresultaten, bij deze.
Kanaalbalans (tussen L en R) is beter dan +/- 0.05 dB bij elke volume stap.

Frequency response:
- 10 Hz - 10 kHz binnen +/- 0.1 dB
- 10 Hz - 20 kHz binnen +/- 0.5 dB

Distortion is erg laag met normale signaal levels (1 - 4 V).

Het audio gedeelte en het elektronica gedeelte zijn middels emc materiaal gescheiden zodat dit geen invloed op elkaar kunnen uitoefenen.
Achter het front zit een dubbele wand waar de rotary encoder, ir ontvanger en het display is bevestigd, wat ook als voordeel heeft dat het glas nog donker wordt en daardoor lijkt alsof de cijfers worden geprojecteerd in het glas.

En finished ...

M'n set bestaat nu bijna geheel uit zelfbouw ...

Sytze Fliege

Ach, 🐸 toch op!

Gelieve mij niet serieus te nemen, tenzij ik serieus ben

Kingpin

Tom!

Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

RenéN

Prachtig gedaan! Staat ook mooi in de totale set zo. Ook goed dat je voor de Silk hebt gekozen, ik zie ze niet veel voorbij komen en was er nu wel door verrast, door jouw draadje.... :)

Ik draai ook al weer even met dezelfde trafo's van Silk, maar heb gekozen voor een wat nihilistischer uitvoering van de TVC. Met een 23-stappenschakelaar van Seiden en ook de keuzeschakelaar is daarvan. En aangezien ik gek ben van mooi hout, heb ik daar het prachtige Bubinga voor gekozen. En voor het solderen heb ik hulp gehad van Cock van der Weiden, ik zag met zóveel draden de bomen door het bos niet meer....:

De Silk trafo, op een bedje van kit, om trillingen te voorkomen...

De Seiden 23 stappen-schakelaar

Cock aan het solderen

Ietwat rommelig, maar eenvoudiger kan het haast niet...

Met 4 ingangen en 1 uitgang.

Kingpin

Ook mooi gedaan Rene !
Ja je ziet ze niet veel inderdaad, maar als het matched in je systeem kan het bijzonder mooi klinken.

AntiAudioKwakzalverij

Met zoveel vakmanschap is het Grolsch niet aan te slepen...mooie projecten!

minplus

Citaat van: Kingpin op  4 september 2020, 09:20:31In navolging op mijn Tripath eindversterker project heb ik onlangs een passieve pre gemaakt op basis van een TVC.
Heb ooit al eens in gedachten gehad om er 1 te bouwen en begin dit jaar al eens mee gespeeld op mijn diy Tripath eindversterker wat naar meer smaakte.
Vroeger ook wel passieve pre's gehad maar nog nooit 1 op basis van transformatoren en aangezien m'n Naim, die dienst deed als pre (32 bits digitale volumeregeling), het veld heeft geruimd kon ik mooi beginnen met de TVC die dienst gaat doen op mijn Tripath.

Als alles klopt dan is dit één van de puurste/schoonste vorm van volumecontrol.
Voorwaarde voor mij was dat ik de TVC ook remote kan bedienen.
Na veel wikken en wegen heb ik geen gebruik gemaakt van een conventionele stappenschakelaar maar is elke uitgang dmv reed relais aangestuurd via een microprocessor gestuurde rotary switch.

Na veel uitzoekwerk heb ik gekozen voor tranformatoren van Silk Audio.
Deze worden custom gewikkeld en in stappen van 1dB regelbaar gemaakt over een bereik van 45 stappen.
De transformatoren zijn erg netjes afgewerkt en compleet ingegoten in een shielded can.

Voor wie belang heeft bij meetresultaten, bij deze.
Kanaalbalans (tussen L en R) is beter dan +/- 0.05 dB bij elke volume stap.

Frequency response:
- 10 Hz - 10 kHz binnen +/- 0.1 dB
- 10 Hz - 20 kHz binnen +/- 0.5 dB

Distortion is erg laag met normale signaal levels (1 - 4 V).

Het audio gedeelte en het elektronica gedeelte zijn middels emc materiaal gescheiden zodat dit geen invloed op elkaar kunnen uitoefenen.
Achter het front zit een dubbele wand waar de rotary encoder, ir ontvanger en het display is bevestigd, wat ook als voordeel heeft dat het glas nog donker wordt en daardoor lijkt alsof de cijfers worden geprojecteerd in het glas.

En finished ...

M'n set bestaat nu bijna geheel uit zelfbouw ...

Erg mooi, Kingpin!
If nothing goes right, go left. If nothing's left, go right

minplus

Citaat van: RenéN op  4 september 2020, 12:14:44Prachtig gedaan! Staat ook mooi in de totale set zo. Ook goed dat je voor de Silk hebt gekozen, ik zie ze niet veel voorbij komen en was er nu wel door verrast, door jouw draadje.... :)

Ik draai ook al weer even met dezelfde trafo's van Silk, maar heb gekozen voor een wat nihilistischer uitvoering van de TVC. Met een 23-stappenschakelaar van Seiden en ook de keuzeschakelaar is daarvan. En aangezien ik gek ben van mooi hout, heb ik daar het prachtige Bubinga voor gekozen. En voor het solderen heb ik hulp gehad van Cock van der Weiden, ik zag met zóveel draden de bomen door het bos niet meer....:

De Silk trafo, op een bedje van kit, om trillingen te voorkomen...

De Seiden 23 stappen-schakelaar

Cock aan het solderen

Ietwat rommelig, maar eenvoudiger kan het haast niet...

Met 4 ingangen en 1 uitgang.

Fraai, René!
Fotootje van de voorkant?

Wat het rommelige betreft zou je een keertje achter m'n hoofdinstallatie moeten kijken met alle kabels die daar liggen. Daar is dit zeer netjes bij. ;D
If nothing goes right, go left. If nothing's left, go right

Tdo

@ kingpin; Ècht fraai! Vind het maar knap, dit soort zelfbouw!

Tevreden hoe ‘t klinkt?

Edit: zelfde naar RenéN 😁
'Jongens waren we - maar aardige jongens'    (Nescio)

Lampje

Ziet er fantastisch uit, complimenten!
"Opruimen....ja, het gaat lukken!"

RenéN

Fotootjes van de voorkant:

Sorry, beetje grote foto's... De "deksel" zit nog niet vast, zie ook het draadje om hem er even makkelijk af te kunnen halen  ;)

RenéN

En ja, het klinkt erg fijn. Euhm, níet eigenlijk hé... Ik had een mooie buizen voorversterker van DHTRob, maar dit "klinkt" dus gewoon "nergens" naar. Lekker neutraal zeg maar.

Tom!

Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Sytze Fliege

Dat hout is inderdaad (ook) mooi, doet me een beetje aan Amerikaans kersen denken.
Ach, 🐸 toch op!

Gelieve mij niet serieus te nemen, tenzij ik serieus ben