TVC - Transformer Volume Control

Gestart door Kingpin, 4 september 2020, 09:20:31

Vorige topic - Volgende topic

RenéN

Citaat van: Sytse Fliege op  4 september 2020, 20:04:06Dat hout is inderdaad (ook) mooi, doet me een beetje aan Amerikaans kersen denken.
Ik denk dat dit iets meer en duidelijker tekening heeft. Toen ik het zag was ik verkocht  :)

Kingpin

Bedankt !

Ja het bevalt zeker, matched goed in mijn setup.
Moeilijk te verwoorden maar het is een duidelijke verbetering tov m'n twee digitale volume geregelde pre's (beide 32 bits intern).

Het speelt zeer dynamisch waarbij instrumenten en vooral stemmen zo natuurlijk en 'schoon' worden weergegeven, ongekend mooi.
Ook op lager volume zit er qua dynamiek totaal geen verschil in tov spelen op luider volumeniveau.

Kingpin

Het klinkt een beetje 'hol' helaas, komt van mijn smarthphone.
Zal eens kijken binnenkort voor betere opnames.

minplus

Citaat van: RenéN op  4 september 2020, 21:04:33
Citaat van: Sytse Fliege op  4 september 2020, 20:04:06Dat hout is inderdaad (ook) mooi, doet me een beetje aan Amerikaans kersen denken.
Ik denk dat dit iets meer en duidelijker tekening heeft. Toen ik het zag was ik verkocht  :)

Erg mooi idd. :)
If nothing goes right, go left. If nothing's left, go right

Sytze Fliege

Ik zie dat dat hout qua tekening inderdaad heel uitbundig kan zijn, hier lijkt het enigszins mee te vallen, vandaar dat ik het enigszins op Amerikaans kersen vind lijken (overigens vind ik dat ook het mooiste kersen).

Hout is interessant en kan veel uitmaken voor hoe je audiospul "verpakt".

Ach, 🐸 toch op!

Gelieve mij niet serieus te nemen, tenzij ik serieus ben

RenéN

Citaat van: Sytse Fliege op  5 september 2020, 16:33:25Ik zie dat dat hout qua tekening inderdaad heel uitbundig kan zijn, hier lijkt het enigszins mee te vallen, vandaar dat ik het enigszins op Amerikaans kersen vind lijken (overigens vind ik dat ook het mooiste kersen).

Hout is interessant en kan veel uitmaken voor hoe je audiospul "verpakt".

Ja, klopt. Ik vind het zó'n meerwaarde geven aan mijn spullen.... Misschien ga ik wel meer apparaten "uit de doos" halen en verpakken in Bubinga hout. Alleen voor de bovenkanten (meestal groot zichtvlak) heb ik nog geen echt mooie oplossing. Wat je hier ziet is die van berkenmultiplex en zwart geschilderd, alleen wil ik daar óók een mooie oplossing voor. Wellicht een mooi koperen deksel? Of toch een Bubinga plank....

Tom!

Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

RenéN

Citaat van: Tom! op  6 september 2020, 19:38:42Fineer?
Heb ik nog nooit mee gewerkt.... Een plank zagen gaat mij dan makkelijker af denk ik  8)

Tom!

Fineer kun je snijden met een scherp mes. Eerst goed vastlijmen en onder druk laten hechten, dan rondom afsnijden en aflakken.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Duclaasie

Of mooier nog, vantevoren op maat snijden in verstek en dan verlijmen. Goed fineren die je in ieder geval niet zomaar zelf.

horn

Citaat van: RenéN op  4 september 2020, 19:33:22Fotootjes van de voorkant:

Sorry, beetje grote foto's... De "deksel" zit nog niet vast, zie ook het draadje om hem er even makkelijk af te kunnen halen  ;)
prachtig !!!

Leobus

Citaat van: horn op 13 september 2020, 10:09:12
Citaat van: RenéN op  4 september 2020, 19:33:22Fotootjes van de voorkant:

Sorry, beetje grote foto's... De "deksel" zit nog niet vast, zie ook het draadje om hem er even makkelijk af te kunnen halen  ;)
prachtig !!!

Inderdaad prachtig. Wat kan hout toch mooi zijn.
En hij staat ook op goede voet met de ondergrond zo te zien.😉😄
Groet,
Leobus

RenéN

Dank allemaal voor de complimenten :). Ik ben zelf een beetje klaar met metaal 8), juist omdat ik dat hout zo mooi vind. Om mijn opnieuw op te bouwen Open Baffles nu met Bubinga te doen gaat me een beetje te ver, maar misschien wordt dat wel mijn volgende project: alles wat ik uit de kastjes kan slopen en in een mooie Bubinga versie kan stoppen ga ik doen....

En inderdaad Leo, de TVC staat op jouw (drie stuks overigens) Verwonder-ringen. Wel een beetje apart hé, iets zonder electronica heeft tóch baat bij demping met die dingen....

Starsky

Uiteindelijk resoneert alles... Atomen staan namelijk niet stil ;)

Maar mooie projecten om te zien!
Heb zelf ook een tijd met een TVC gespeeld, kan erg mooi zijn, afhankelijk hoe je versterker er op reageert, wat ik begreep kan de impendantie van invloed zij waardoor de TVC
/ versterker niet altijd hetzelfde reageerde.

Erg mooi om te zien!
Geniet ervan..

advr01

Citaat van: Kingpin op  4 september 2020, 09:20:31In navolging op mijn Tripath eindversterker project heb ik onlangs een passieve pre gemaakt op basis van een TVC.
Heb ooit al eens in gedachten gehad om er 1 te bouwen en begin dit jaar al eens mee gespeeld op mijn diy Tripath eindversterker wat naar meer smaakte.
Vroeger ook wel passieve pre's gehad maar nog nooit 1 op basis van transformatoren en aangezien m'n Naim, die dienst deed als pre (32 bits digitale volumeregeling), het veld heeft geruimd kon ik mooi beginnen met de TVC die dienst gaat doen op mijn Tripath.

Als alles klopt dan is dit één van de puurste/schoonste vorm van volumecontrol.
Voorwaarde voor mij was dat ik de TVC ook remote kan bedienen.
Na veel wikken en wegen heb ik geen gebruik gemaakt van een conventionele stappenschakelaar maar is elke uitgang dmv reed relais aangestuurd via een microprocessor gestuurde rotary switch.

Na veel uitzoekwerk heb ik gekozen voor tranformatoren van Silk Audio.
Deze worden custom gewikkeld en in stappen van 1dB regelbaar gemaakt over een bereik van 45 stappen.
De transformatoren zijn erg netjes afgewerkt en compleet ingegoten in een shielded can.

Voor wie belang heeft bij meetresultaten, bij deze.
Kanaalbalans (tussen L en R) is beter dan +/- 0.05 dB bij elke volume stap.

Frequency response:
- 10 Hz - 10 kHz binnen +/- 0.1 dB
- 10 Hz - 20 kHz binnen +/- 0.5 dB

Distortion is erg laag met normale signaal levels (1 - 4 V).

Het audio gedeelte en het elektronica gedeelte zijn middels emc materiaal gescheiden zodat dit geen invloed op elkaar kunnen uitoefenen.
Achter het front zit een dubbele wand waar de rotary encoder, ir ontvanger en het display is bevestigd, wat ook als voordeel heeft dat het glas nog donker wordt en daardoor lijkt alsof de cijfers worden geprojecteerd in het glas.

En finished ...

M'n set bestaat nu bijna geheel uit zelfbouw ...

Hoi,
Prachtige preamp!

Ben er ook mee bezig. Ik wist niet dat er Silk trafo's met 1 dB stappen waren en dus 45 stappen. Peter van Acoustic Dimension heeft alleen de 'normale' 23 stappen.

Kun je die special bestellen?

Harriet,
Ad.
SET 300B, Linn Sondek LP12, Ekos SE I, Kandid, Radikal, Ulrika, Steve Herbelin's Tube Dampers, Majick-DSi, AN CDT II transport.