• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Wat is je favoriete buis en waarom en laat zien

Gestart door AntiAudioKwakzalverij, 5 september 2020, 10:12:11

Vorige topic - Volgende topic

AntiAudioKwakzalverij

5 september 2020, 10:12:11 Laatste wijziging: 5 september 2020, 10:54:31 door Mmuetst
Ik ben wel benieuwd welke buizen er door leden gebruikt worden. Om te beginnen. Ik gebruik zelf twee eindversterkers. Een Prima Luna waar ik de eindbuizen EL34 vervangen heb door Tung Sol buizen (een Prima Luna buis begon te vonken en de zekering van de auto bias was daardoor gesprongen). De voorversterker buizen zijn nog van Prima Luna. Volgens mij gebruikt Prima Luna Shuguang buizen met een Prima Luna logo. De driver buizen zijn type 12AU7 en de gain buizen zijn type 12AX7.



De andere eindversterker bestaat uit twee mono blokjes van Rik Stoet Heart Beat. 300B buizen van Electro Harmonix. De stuurhuis is een Shophia Electronic 6SN7 en de gelijkrichtbuis is ook Shophia Electronic 274B. Dit is ook de versterker die zowel Qua looks als geluid boven de Prima Luna staat.

Voor voorversterking gebruik ik een Yushang Classic 9.0 buizen voorversterker. Daar heb ik laatst de Electro Harmonix buizen van vervangen voor Psvane 12AU7-T MKII. Er zaten Muller CV4003 in toen ik de versterker kocht. Mooie buizen maar deze gaven wat meer ruis. Later helaas een buis laten stuiteren tijdens schoonmaken en daar kunnen die buizen slecht tegen.




De laatste versterker met een buis is mijn Luxman A-384 met in de voorversterker een 12AU7-A buis. Dit is een hybriden versterker. De buis in nog orgineel van Luxman. Helaas is de bedrukking op de buis verloren gegaan toen de versterker is schoongemaakt. Hij kwam uit een gezin waar nogal stevig gerookt werd.



Mijn favoriete buis is de 300B. Ik heb nog geen andere merk 300B buizen in de Heart Beat gehad. Maar wil dat zeker een keer gaan proberen.

Tdo

Heb alleen buisjes in m’n pre en daar passen 6SN7GT’s in. Ik wissel af en toe tussen RCA’s, Sylvania “bad boys” en Ken-Rad.
Allemaal NOS en een zeer eigen karakter.
Stuurbuizen maken ook verschil. Daarmee wissel ik af en toe tussen Brimar en Bendix.
Heb ook nog een setje Raytheon’s maar die vind ik niet mooi..

Leuke hobby!  8)

'Jongens waren we - maar aardige jongens'

Regenpak

Ik heb een hekel aan hybride constructies. Alleen voor de gelijkrichters wil ik wel 1N4007's accepteren.

De buis die me het meest fascineert is de PCL86. Triode gelijk aan een halve ECC83, pentode een wat laffe versie van de EL84. Deze buis is identiek aan de ECL86 afgezien van de 0.3 A gloeistroom. Hij is dan ook bedoeld voor (kleuren-)TV. Je kan met vier van deze buizen een heel leuk stereo PP versterkertje maken (Hacker schema). Zeker met een mooie uitgangstrafo (Philips C-core). Moet het ding nog altijd afbouwen. Tot voor kort had Conrad voor wènâch deze buizen (Ei uit Joegoslavie) maar intussen zijn ze ook bij hun peperduur geworden. Moet wel zeggen dat die Ei's all over the place zijn. Nog altijd op zoek naar NOS Philips/Valvo. Te...laat.

Verder de KT88. Stevige fles, moet ook die gemodde Rik Stoet (wat een prul, dat kreng!) eens afbouwen. Printje maken, blabla. Phase shifter met PCF80. Ligt ook wel niet voor de hand maar die omzeilt de Miller-C van de doorgaans gebruikelijke LTP phase splitters op een bijzonder elegante wijze. Hierdoor is de bandbreedte veel groter en werkt de NFB veel effectiever. De hooibergbouwversie werkte prachtig! Veel beter dan die Dynaclone cathodyne phase splitter uit dat Stoetprul.

Tjerk
It's been Monday all week long!

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Tdo op  5 september 2020, 15:43:19Heb alleen buisjes in m’n pre en daar passen 6SN7GT’s in. Ik wissel af en toe tussen RCA’s, Sylvania “bad boys” en Ken-Rad.
Allemaal NOS en een zeer eigen karakter.
Stuurbuizen maken ook verschil. Daarmee wissel ik af en toe tussen Brimar en Bendix.
Heb ook nog een setje Raytheon’s maar die vind ik niet mooi..

Leuke hobby!  8)


Zeker een leuke hobby. Ik zat even te kijken wat die extra letters achter de 6SN7GT inhouden t.o.v. De 6SN7 zonder die letters. Dit kwam ik tegen op een diyaudio

“All 6SN7 use the GT style envelope so that is basically a meaningless distinction. There are however GTA and GTB which are improved types. GTB types have significantly higher plate voltage ratings and slightly higher plate dissipation ratings than GT or GTA”

Ik heb nog niet zoveel ervaring met de verschillende type buizen. Natuurlijk is er op Google en fora veel te vinden.

AntiAudioKwakzalverij

6 september 2020, 12:06:13 #4 Laatste wijziging: 6 september 2020, 12:09:40 door Mmuetst
Citaat van: Regenpak op  5 september 2020, 16:17:59Ik heb een hekel aan hybride constructies. Alleen voor de gelijkrichters wil ik wel 1N4007's accepteren.

De buis die me het meest fascineert is de PCL86. Triode gelijk aan een halve ECC83, pentode een wat laffe versie van de EL84. Deze buis is identiek aan de ECL86 afgezien van de 0.3 A gloeistroom. Hij is dan ook bedoeld voor (kleuren-)TV. Je kan met vier van deze buizen een heel leuk stereo PP versterkertje maken (Hacker schema). Zeker met een mooie uitgangstrafo (Philips C-core). Moet het ding nog altijd afbouwen. Tot voor kort had Conrad voor wènâch deze buizen (Ei uit Joegoslavie) maar intussen zijn ze ook bij hun peperduur geworden. Moet wel zeggen dat die Ei's all over the place zijn. Nog altijd op zoek naar NOS Philips/Valvo. Te...laat.

Verder de KT88. Stevige fles, moet ook die gemodde Rik Stoet (wat een prul, dat kreng!) eens afbouwen. Printje maken, blabla. Phase shifter met PCF80. Ligt ook wel niet voor de hand maar die omzeilt de Miller-C van de doorgaans gebruikelijke LTP phase splitters op een bijzonder elegante wijze. Hierdoor is de bandbreedte veel groter en werkt de NFB veel effectiever. De hooibergbouwversie werkte prachtig! Veel beter dan die Dynaclone cathodyne phase splitter uit dat Stoetprul.

Tjerk
Je ziet dat wel meer buizen uit de oude TV wereld of zendapparatuur die ook goed toepasbaar is voor een audioversterker. Zo gebruikt LTA (Linear Tube Audio) een 17JN6 buis in hun versterker. Ze gebruiken ZOTL techniek. Helaas zijn deze versterkers aardig aan de prijs $7650,-

lineartubeaudio linkje



Ben benieuwd Tjerk of je project een keer af komt.
Het is wel jammer om te zien dat bepaalde buizen zeer duur zijn geworden. Toen ik in Zwolle in de Philips condensatoren fabriek werkte als monteur, ging men een keer het magazijn opruimen. Daar lagen heel wat NOS buizen op voorraad voor oude machines die al lang niet meer in gebruik waren. Ik heb toen nog wat ECC83 gered van de kliko. Ben toen de Electuur vierpitter gaan bouwen met de EL84 eindbuisjes.

Heb best wat uurtjes kunnen genieten van deze versterker op een set Cyrus 780 luidsprekers. Echter was deze slimmerik wat zekeringen vergeten. Één van de EL84 heeft waarschijnlijk sluiting gemaakt en is één van de transformatoren in rook opgegaan. Dat was het einde van deze versterker. Iemand heeft het ding nog meegenomen toen deze bij het grofvuil was neergelegd.
Helaas zijn die ECC83 buizen ook weggooid tijdens een verhuizing.

AntiAudioKwakzalverij

Zijn er leden die met de 300B geëxperimenteerd hebben? Bedoel dat men verschillende merken heeft beoordeeld van deze buis? Ik gebruik momenteel de Electro Harmonix 300B (deze kwamen bij de versterker). De prijzen van deze buizen zijn niet mals. Tussen de â,¬150 en â,¬300,- maar zie ook paartje van â,¬1000,- (je kunt het heel gek maken).

tube robbie

Citaat van: Mmuetst op  7 oktober 2020, 19:28:29Zijn er leden die met de 300B geëxperimenteerd hebben? Bedoel dat men verschillende merken heeft beoordeeld van deze buis? Ik gebruik momenteel de Electro Harmonix 300B (deze kwamen bij de versterker). De prijzen van deze buizen zijn niet mals. Tussen de â,¬150 en â,¬300,- maar zie ook paartje van â,¬1000,- (je kunt het heel gek maken).

Ik heb in het verleden 300B SE mono eindversterkers gehad, deze waren in het begin uitgerust met Valve Art 300B. Nadat ik een defecte buis had de buizen vervangen door Elektro Harmonix.
Was zeer tevreden daarmee toen.
Je kunt inderdaad heel veel geld uitgeven aan een buis maar denk dat de EH wel over een uitmuntende prijs/kwaliteit verhouding beschikt!
🎶🎵🎶

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: tube robbie op 16 oktober 2020, 12:44:56Ik heb in het verleden 300B SE mono eindversterkers gehad, deze waren in het begin uitgerust met Valve Art 300B. Nadat ik een defecte buis had de buizen vervangen door Elektro Harmonix.
Was zeer tevreden daarmee toen.
Je kunt inderdaad heel veel geld uitgeven aan een buis maar denk dat de EH wel over een uitmuntende prijs/kwaliteit verhouding beschikt!
Waarom heb je die versterker nu niet meer? De 300B Heart Beat is bij mij in de mancave wel een blijvertje...Kan er uren naar luisteren en de transformatoren van deze versterker zijn in het laag mooier (meer controle) dan mijn Prima Luna die met push pull EL34 meer vermogen heeft.

tube robbie

Citaat van: Mmuetst op 16 oktober 2020, 21:04:57
Citaat van: tube robbie op 16 oktober 2020, 12:44:56Ik heb in het verleden 300B SE mono eindversterkers gehad, deze waren in het begin uitgerust met Valve Art 300B. Nadat ik een defecte buis had de buizen vervangen door Elektro Harmonix.
Was zeer tevreden daarmee toen.
Je kunt inderdaad heel veel geld uitgeven aan een buis maar denk dat de EH wel over een uitmuntende prijs/kwaliteit verhouding beschikt!
Waarom heb je die versterker nu niet meer? De 300B Heart Beat is bij mij in de mancave wel een blijvertje...Kan er uren naar luisteren en de transformatoren van deze versterker zijn in het laag mooier (meer controle) dan mijn Prima Luna die met push pull EL34 meer vermogen heeft.

Tja, 2x 7 watt vermogen is niet bijster veel natuurlijk en niet elke speaker combineert er goed mee...
Vond het weer tijd voor eens wat anders.
Ook met kleine kinderen toen heb ik gekozen voor een transistor, de Primare I30.
Was een super mooie combinatie met mijn Thiel CS 1.6
🎶🎵🎶

AntiAudioKwakzalverij

12 december 2020, 15:55:30 #9 Laatste wijziging: 12 december 2020, 16:01:08 door Mmuetst
Momenteel verschillende buizen aan het uitproberen in mijn voorversterker. Na het afbreken van één van de pinnen van de Psvane buisjes 12AU7-T MKII heb ik een set 12AU7 Genalex Golden Lion nieuwe productie en een set NOS Sylvania 5963 gekocht. De Golden Lion buisjes heb ik een tijd in de voorversterker gehad in combinatie met mijn transistor eindversterker en mijn Prima Luna eindversterker (EL34 eindbuizen) op mijn Magnepans SMGA. Dat ging prima. De Magnepans rollen in het hoog een beetje af vanaf 18khz.
Gisteren een andere opstelling met mijn OLS luidsprekers en mijn 300B monoblokjes. Dat klonk hard en schel, en ik ken deze combinatie niet zo. Dus vanmiddag kap van de voorversterker en de Sylvania buisjes er in. Ja dat is relax. Het hoog is minder schel meer body in het midden.

Mijn ervaring met mijn set: niet elke buis gaat lekker met elke combinatie luidsprekers. De Golden Lion doen het zeker goed met de Magnepana en mijn Translator luidsprekers. Voor mijn V-voxjes en de OLS is de Sylvania heel mooi. De Electro Harmonix zijn goede allrounders.
Het nadeel van mijn voorversterker is dat de kap elke keer er af moet om de buizen te kunnen vervangen

AntiAudioKwakzalverij

Had bij mijn 300B versterker de bias wat “heter” afgesteld. Maar kwam er achter dat dit niet ten goede van het geluid kwam, dus gisteren ook maar weer terug gedraaid naar de waarde die Rik Stoet opgeeft in de handleiding van de versterker. Er staat dan 0,67v over de 10 ohm kathode weerstand.
Na het luisteren van een album van Snarky Puppy zat ik helemaal live in de muziek (moest even terug denken aan live concerten van Bodycheck die ik vroeger in Zwolle op 1 januari bijwoonde). Voor belangstellenden, dit is het schema van de versterker.

karma

Is er niet zoiets als een omschrijving te geven van allerlei merken buizen? In de ecc83 heb ik Brimar nos buizen die wat warmer klinken. Tesla nos klinkt vol en wat neutraler. Ik heb nu ook electro harmonix en die doen het goed maar ik zou niet weten hoe ik die typeer omdat ik van dit type buis (ecc82) nog geen andere heb geprobeerd. Zou wel leuk zijn als er een soort van database is. Dan weet je wat beter de weg te vinden als je iets zoekt in een bepaalde richting. Met alles proberen wordt het een dure hobby.

Theo van Wermeskerken

Citaat van: karma op 22 december 2020, 23:14:11Is er niet zoiets als een omschrijving te geven van allerlei merken buizen? In de ecc83 heb ik Brimar nos buizen die wat warmer klinken. Tesla nos klinkt vol en wat neutraler. Ik heb nu ook electro harmonix en die doen het goed maar ik zou niet weten hoe ik die typeer omdat ik van dit type buis (ecc82) nog geen andere heb geprobeerd. Zou wel leuk zijn als er een soort van database is. Dan weet je wat beter de weg te vinden als je iets zoekt in een bepaalde richting. Met alles proberen wordt het een dure hobby.

En toch is dat bijna niet te geven om de simpele reden die ik ook al eerder gemeld heb : je bent voor de klank
sterk afhankelijk van de instelling, de anodespanning en stroom ( sweet point ) en de soort omringende componenten voor die instelling.
Anders gezegd : het is in elke versterker weer verschillend.
Ga in je versterker alleen al maar een keer de weerstanden vervangen door andere types van de zelfde waardes.
En als je het spelletje een beetje door hebt kun je met wat rekenen met basisbegrippen andere instellingen
gaan maken.
En dan wordt de hobby pas echt leuk.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

AntiAudioKwakzalverij

23 december 2020, 09:03:44 #13 Laatste wijziging: 23 december 2020, 09:41:17 door Mmuetst
Verschil in versterkers hou je natuurlijk altijd. Zoals al aangegeven in jou topic is negative feedback een factor. Daarom zie je bij sommige merken dat je de feedback kunt regelen. Ook maakt het uit hoe je eindversterker geschakeld is: ultra lineair of Triode geschakeld (en daar kun je bij sommige versterkers ook tussen schakelen).
Los van het ontwerp is er wel gewoon kwaliteitsverschil tussen buizen. Zo zijn de buizen in mijn Prima Luna die voor de drivers gebruikt worden niet geweldig in een voorversterker omdat ze nogal veel ruis veroorzaken.
Maar als driver in de Prima Luna doen ze weinig kwaad.

Prima Luna geeft wel info over tube-rolling Link website Prima Luna tube-rolling

Microfonie wil je ook niet hebben in een buis. En sommige merken is de levensduur niet geweldig. Zo is er bij mijn Prima Luna al een EL34 buis gesneuveld.

De meeste eigenaren van Prima Luna versterkers geven aan dat de versterker beter klinkt na vervangen van hun buizen. De buizen van Prima Luna worden gemaakt door Shuguang (die volgens mij veel buizen maakt voor OEM).
Maar je kan natuurlijk bij zo'n Chinese leverancier je kwaliteit bepalen. Zo neemt Doge audio ook hun buizen af bij Shuguang:  "Doge 7 is supplied with first grade Shuguang tubes with Doge additional QC" Link website Doge audio

karma

23 december 2020, 17:50:50 #14 Laatste wijziging: 23 december 2020, 19:14:23 door karma
Citaat van: Theo van Wermeskerken op 22 december 2020, 23:44:20
Citaat van: karma op 22 december 2020, 23:14:11Is er niet zoiets als een omschrijving te geven van allerlei merken buizen? In de ecc83 heb ik Brimar nos buizen die wat warmer klinken. Tesla nos klinkt vol en wat neutraler. Ik heb nu ook electro harmonix en die doen het goed maar ik zou niet weten hoe ik die typeer omdat ik van dit type buis (ecc82) nog geen andere heb geprobeerd. Zou wel leuk zijn als er een soort van database is. Dan weet je wat beter de weg te vinden als je iets zoekt in een bepaalde richting. Met alles proberen wordt het een dure hobby.

En toch is dat bijna niet te geven om de simpele reden die ik ook al eerder gemeld heb : je bent voor de klank
sterk afhankelijk van de instelling, de anodespanning en stroom ( sweet point ) en de soort omringende componenten voor die instelling.
Anders gezegd : het is in elke versterker weer verschillend.
Ga in je versterker alleen al maar een keer de weerstanden vervangen door andere types van de zelfde waardes.
En als je het spelletje een beetje door hebt kun je met wat rekenen met basisbegrippen andere instellingen
gaan maken.
En dan wordt de hobby pas echt leuk.


Mogelijkheden om af te stellen zijn er in mijn cd speler in ieder geval niet in de vorm van potmeters of trimmers. Ik snap dat er meer zaken van invloed zijn zoals je eerder aangaf. Maar nu was de zaak waar ik een paar NOS buizen kocht wel duidelijk in het advies toen ik uitlegde wat ik zocht en welke kant ik opwilde. Ik moet toch concluderen dat de omschrijving die hij gaf wel klopt. Was deze man dan profeet?