• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Expert advies gevraagd, digitaal en analoog combi

Gestart door Zorianderxxx, 15 september 2020, 14:34:39

Vorige topic - Volgende topic

Zorianderxxx

Ik heb, ik vermoed, een blonde vraag. Ik heb een vintage receiver, Onkyo TX-8500 (~1979). Qua looks en geluid formidabel! Nu ben ik aan het kijken naar een SACD/streaming combi, met name naar de Marantz 30n. De blonde vraag die ik heb is of een dergelijk high-end apparaat niet heel veel inboet op muziekkwaliteit, als ik het aansluit op een dergelijke oude receiver.

Iemand een idee?

Wim72

Als u zoveel geld over heeft voor een top cd-speler/streamer zou ik deze Onkyo eeerst laten reviseren door een vakman en dan overgaan tot aanschaf van een cd-speler/streamer combi met eventueel een DAC om deze dan aan te sluiten op gereviseerde Onkyo.

Zorianderxxx

Dank voor de reactie, ben in 'onderzoeks-modus' en dit soort investeringen doe ik graag volledig geinformeerd. Begrijp dat de marantz 30n een enorm goede DAC build-in heeft, D/A conversie gebeurd dus in de bron. De receiver ontvangt dus een 'goed analoog' signaal.

Is dit een correcte redenering?

Afgezien van de staat van de receiver natuurlijk en mijn speakers......

:-0

Wim72

Een top cd-speler/streamer met interne DAC en analoge uitgang vraagt om een top versterker met analoge ingang, de Onkyo TX-8500 was voor zijn tijd een zeer serieus apparaat maar nu zeer oud, een grondige revisie door een vakman zorgt er weer voor dat deze Onkyo weer als vanouds zal spelen ook met nieuwe top apparatuur.

Waarom moet het een Marantz zijn? Er zijn meerdere fabrikanten die goede cd-spelers met streamer/DAC aanbieden...
U zou ook een nieuwe topversterker kunnen aanschaffen maar ik denk dat een grondige revisie van deze monsterreceiver goedkoper uitvalt en na revisie vergelijkbaar is met nu topversterkers.

Zorianderxxx

Wederom dank!

Hou me trouwens aanbevolen voor alternatieven cd/streaming/dac spelers, lijkt een kleine markt.

Wim72

De Marantz heeft naast een cd-speler, streamer en DAC naast een fixed analoge uitgang ook nog een variabele analoge uitgang naar de versterker, als je deze uitgang gebruikt kan je volgens mij met afstandbediening van de Marantz ook nog beperkt het volume regelen als gebruikte versterker b.v. de oude Onkyo die niet heeft:)

Theo van Wermeskerken

Citaat van: Wim72 op 15 september 2020, 15:35:52De Marantz heeft naast een cd-speler, streamer en DAC naast een fixed analoge uitgang ook nog een variabele analoge uitgang naar de versterker, als je deze uitgang gebruikt kan je volgens mij met afstandbediening van de Marantz ook nog beperkt het volume regelen als gebruikte versterker b.v. de oude Onkyo die niet heeft:)

Met dien verstande dat de best klinkende stand van die volumeregelaar in de uitgang van de bron, de stand
vol open is.
Je verhoogt er de uitgangsimpedantie mee.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Wim72

De firma Marantz verkoopt de nieuwe Marantz 30n niet alleen als cd-speler/streamer/DAC maar ook als pre-amp, ik ga ervan uit dat de fixed analoog uitgang bedoeld is voor als je de Marantz Model 30 geintegreerde versterker er bij aanschaft of een andere geintegreerde versterker en de variabele analoge uitgang een apart gescheiden pre-amp gedeelte is met eigen volumeregeling.
Ik weet niet of meneer zijn Onkyo TX-8500 receiver ook het voor en eindversterker deel gescheiden kunnen worden net zoals bij mijn Onkyo A-9775 die te gebruiken is als voor, geintegreerd en eindversteker.
Het mooiste zou zijn de Marantz 30n als cd-speler/streamer/DAC en pre-amp die rechtstreeks de eindversterker aantuurt van de TX-8500.