• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Marantz radio zenders gestopt

Gestart door robstuart, 16 september 2020, 10:41:54

Vorige topic - Volgende topic

robstuart

Via de NA6005 Marantz streamer genoot ik af en toe ook van de radiozenders die mij dierbaar zijn.
Nu heeft Marantz sinds de laatste software update de radio ontvangst functie verwijderd.

Wanneer je nu op de functietoets radio drukt krijg je op het scherm de melding dat je via een website http://radiomarantz.com/ moet aanmelden om toegang te krijgen tot radio zenders. Je wordt dan doorgeschakeld naar een onbekende website die vraagt om je Mac address in te voeren. Ik krijg hier geen goed gevoel over.

Ten eerste wordt mij zonder voorkennis en akkoord functies ontnomen waar ik voor betaald heb.
Ten tweede vind  ik de Vtunerwebsite erg amateuristisch overkomen. Wie zijn het? Wat doen ze?  Is mijn Mac adres data beschermd?  De website Vtuner komt niet erg solide over de content is klungelig.

Kortom ik voel me aardig genaaid door Marantz. Dit is geen handelen en service die ik verwacht van een kwaliteitsorganisatie. ik zit nu al een tijd zonder radio functies.


Marantz PM8005, NA6005, UD7007, AT-LP120X USB, AT-VM540ML, Schiit-Mani 2 phono trap, KEF IQ90, DAC Topping E70 Velvet, JKE luidsprekerkabel en interlinks

Rogers Hifi

Vtuner was in het verleden een van de eersten die zo`n streaming dienst hadden. Niks mis mee hoor.

Hier kan je ze online streamen;

http://vtuner.com/setupapp/guide/asp/BrowseStations/BrowsePremiumStations.asp?sSortby=HBR&sCategory=Classical&sBrowseType=Format&sViewBy=

Rogers Hifi

Hoe je het ook bekijkt, vroeg of laat loop je met dit soort apparaten er altijd tegenaan, bestandsformaten wisselen, bitrates worden niet ondersteund, protocol is anders etc etc... Ik heb het al meer dan eens op het  forum hier gepost dat je beter nooit aan zo`n soort kastjes kan beginnen. Gewoon een computer aan je set koppelen en je bent klaar. Marantz biedt dit als extra service aan, een soort doorgeefluik. De dienst is dus, slim bedacht, nooit door hun opgezet en kan dus ook nooit gerechtelijk gezien worden geclaimd. Ook logisch maar. Simpel ogende sites hoeven dus nooit amateuristisch te zijn zoals jij het dus aan doet geven. Het werkelijk beluisteren van een zender doet men dan middels een steramer die Vtuner( het verzamel portaal) ondersteund.

Bloom

Ik doe dat met een zelfbouw streamer: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=79026.0
En als je dat liever niet allemaal manueel doet, gebruik dan dit: https://volumio.org/get-started/#x86
Daar gebruik ik tegenwoordig een Intel NUC voor, de goedkoopste die ik maar kon vinden:
(<klik!)
Kost geen hol, werkt perfect en BLIJFT vooral correct werken.

robstuart

@Rodgers:
We leven nu eenmaal in een tijd waarin je alert moet zijn met onbekende sites om data uit handen te geven en zomaar te registreren.
Een audio technocraat die deze club kent heeft daar wellicht minder moeite mee. :-)

Ik begrijp inmiddels dat het probleem niet alleen voor "dit soort kastje is " . Van alle Marantz apparaten is de bestaande internet radio functie disabled. lees ik op diverse fora. Denk dat de gemiddelde Marantz consument zich bekocht voelt.


Citaat van: Rogers Hifi op 16 september 2020, 11:51:50Hoe je het ook bekijkt, vroeg of laat loop je met dit soort apparaten er altijd tegenaan, bestandsformaten wisselen, bitrates worden niet ondersteund, protocol is anders etc etc... Ik heb het al meer dan eens op het  forum hier gepost dat je beter nooit aan zo`n soort kastjes kan beginnen. Gewoon een computer aan je set koppelen en je bent klaar. Marantz biedt dit als extra service aan, een soort doorgeefluik. De dienst is dus, slim bedacht, nooit door hun opgezet en kan dus ook nooit gerechtelijk gezien worden geclaimd. Ook logisch maar. Simpel ogende sites hoeven dus nooit amateuristisch te zijn zoals jij het dus aan doet geven. Het werkelijk beluisteren van een zender doet men dan middels een steramer die Vtuner( het verzamel portaal) ondersteund.
Marantz PM8005, NA6005, UD7007, AT-LP120X USB, AT-VM540ML, Schiit-Mani 2 phono trap, KEF IQ90, DAC Topping E70 Velvet, JKE luidsprekerkabel en interlinks

Rogers Hifi

Ik snap dat je netwerk dicht moet timmeren voor ongewenst gespuis. Van de andere kant ben je naïef als je denkt dat ze geen toegang hadden tot je systeem voordat hun service stopte. Nogmaals, schaf je niet van die  rommel aan. Op deze manier heb je zelf veel meer controle over wat je wel of niet toestaat op of binnen je netwerk. Voor mijn audio bestanden heb ik een losstaand netwerk. Ik zou er niet aan moeten denken dat hier iemand in zou gaan rotzooien. en, bekocht voelen,... ze bieden toch een alternatief aan. Zo te lezen zit er toch ook een bluetooth verbinding in.. Ik neem aan dat je ergens wel een mobieltje hebt liggen dat erheen kan connectoren( radio of een andere  bron)

dimitri

Het privacy statement:
CitaatvTuner.com has created this privacy statement in order to demonstrate our firm commitment to privacy. The following discloses our information gathering and dissemination practices for this service.
 
Our registration may require an email address. This address will only be used for user verification, and not for marketing purposes.
 
User station selections are compiled by vTuner. This is done to aggregate the broad demographic information about user preferences and for measuring station popularity. No individual customer profiling is done.

Volgens mij is het geen ramp om je MAC-adres op te geven bij vTuner.com. Ook al moet je in principe altijd voorzichtig zijn met wie je toegang geeft tot apparaten op je netwerk etc. enz. en wat dies meer zij...
Verder kwam ik nog dit stukje tegen. Met een beetje pech mag je dus binnenkort op zoek naar een andere IP radio-provider..
Technics SL-1500C | Shure V15-III/SAS & Denon DL-103/FG2 | Luxman C-02 / M-02 | Tannoy Arden mk.1 (met Peter GRF-R x-overs)

Tdo

Heb ook een marantz netwerkspeler die ik eigenlijk alleen als radio gebruik. Liep tegen hetzelfde probleem aan maar gelukkig had ik -de voor mij- meest interessante zenders onder favorieten opgeslagen, die kan ik gelukkig nog gewoon gebruiken.. maar vond/vind het ook knap stijlloos van marantz..
'Jongens waren we - maar aardige jongens'

Rogers Hifi

16 september 2020, 20:59:30 #8 Laatste wijziging: 16 september 2020, 21:05:11 door Rogers Hifi
Dat mac adres prijsgeven is natuurlijk ook een van de vereisten voor de registratie van het apparaat naar Vtuner. Je betaalt, Vtuner koppelt dit dan hieraan. Simple as that.

i2Paq

Ik lees hier weer veel aannames, conspiracy theories en andere complete onzin. Als men zich druk maakt over het afgeven van een Mac adres van je Marantz NA-speler dan kun je beter helemaal geen Internet aansluiting hebben.
Je Mac-adres van elke device wat naar buiten communiceert is bekend zodra het zich op het Internet begeeft.

En je kunt een abo nemen voor $3.00 bij Vtuner en je kunt weer verder.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

Rogers Hifi

Dat is wat ik al eerder vermeld had. Je moet inderdaad naief zijn om te denken dat ze aan de andere kant van de lijn je ip en mac adres niet weten. Zal wel hollandse gierigheid zijn dat men geen 3$ wilt betalen.

robstuart

U doet wel heel erg uw best om aan mijn post een bittere nasmaak over te houden.

Ik ben geen internet expert en moet uit voorbehoud voorzichtig zijn met sites waar ik nog geen ervaring mee heb.

Dat ik vervolgens de opmerkingen naïef en Hollandse gierigheid wordt verweten is een toon die ik nog niet eerder op dit positieve forum ben tegen gekomen.

Spijtig en treurig.



Citaat van: Rogers Hifi op 17 september 2020, 08:56:59Dat is wat ik al eerder vermeld had. Je moet inderdaad naief zijn om te denken dat ze aan de andere kant van de lijn je ip en mac adres niet weten. Zal wel hollandse gierigheid zijn dat men geen 3$ wilt betalen.
Marantz PM8005, NA6005, UD7007, AT-LP120X USB, AT-VM540ML, Schiit-Mani 2 phono trap, KEF IQ90, DAC Topping E70 Velvet, JKE luidsprekerkabel en interlinks

dimitri

Ik begrijp van de vtuner site dat je alleen $3 hoeft te betalen als je andere zenders zou willen gebruiken dan degene die je eerder al in je Marantz hebt ingesteld.

CitaatBy default, you can still access your added stations. However, to be able to receive full access to vTuner’s service, we would like to ask you for a small contribution of $3 a year.
Technics SL-1500C | Shure V15-III/SAS & Denon DL-103/FG2 | Luxman C-02 / M-02 | Tannoy Arden mk.1 (met Peter GRF-R x-overs)

Rogers Hifi

Oh nee hoor... was een beetje cynisme. Ik vraag me alleen af hoe u omgaat met het prijsgeven zodra u 1 letter in google in doet voeren. Hier worden tientallen gegevens in 1x van u bekend. Vtuner is een solide organisatie die natuurlijk ook niet voor niks kan draaien zonder inkomsten. In een tijdperk waarin alles digitaal is op vinyl na, mag je er vanuit gaan dat er gegevens over en weer moeten gaan om een bepaalde vorm van communicatie plaats te laten vinden. Je krijgt er immers een enorme bron van informatie voor terug. Ik meen het oprecht, ben hier niet om iemand de grond in te boren.

Regenpak

MAC adres gaat niet over internet. Is alleen lokaal en wordt met NAT eraf gestript. Dat adres wil de software van vtuner zien om zeker te zijn dat het legitiem gebruik betreft. Naar ik aanneem. Door die Marantz wordt het waarschijnlijk wel aan vtuner doorgegeven.

Tjerk
It's been Monday all week long!