• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

lekenvraag is duurder beter?

Gestart door deleeuw, 10 februari 2019, 11:25:18

Vorige topic - Volgende topic

deleeuw

beste audio freaks,

ik ben een leek die veel plezier beleeft aan zijn huidige 5.1 setup:
Denon AVR X2400H receiver
B&W CM1  speakers, 2 voor en 2 achter
B&W Centerspeaker, ik dacht vd 600-serie
REL T5i subwoofer

nogmaals, klinkt wat mij betreft goed.
goed. De reden voor de Denon 2400 was dat naar mijn mening deze genoeg vermogen zou leveren voor deze setup, ik heb een gemiddeld grote woonkamer.

Een collega van mij gaf aan dat hij laatst een duidelijk verschil in klank had gehoord tussen de Denon x3500 en de x4500 (beter). een duurdere/zwaardere receiver zou dus echt een betere klank afgeven?
Klopt dit? loont het om puur voor klank (dus los van extra features en extra vermogen) een duurdere av receiver aan te schaffen?

alvast bedank!


TANNOY

CitaatEen collega van mij gaf aan dat hij laatst een duidelijk verschil in klank had gehoord tussen de Denon x3500 en de x4500 (beter). een duurdere/zwaardere receiver zou dus echt een betere klank afgeven?
Klopt dit?

Nee!  ;)
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

https://sweetspotaudio.nl/forum/

a.b.


Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

chansig

Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

Wim72

Denon x3500:
Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% 2ch Drive)105 W95 W-
Uitgangsvermogen (8 Ω/ohm, 20 Hz – 20 kHz, 0,08 % T.H.D.)--125 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 0.7% 2ch Drive)135 W125 W165 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 1% 1ch Drive)180 W150 W200 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 10% 1ch Drive)215 W--

Denon x4500:
Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% 2ch Drive)-105 W-
Uitgangsvermogen (8 Ω/ohm, 20 Hz – 20 kHz, 0,08 % T.H.D.)125 W-140 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 0.7% 2ch Drive)165 W135 W175 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 1% 1ch Drive)200 W180 W205 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 10% 1ch Drive)-215 W-

Vermogensverschil tussen series nihil en in de praktijk niet hoorbaar.

TANNOY

het gaat niet om het vermogensverschil... dat is alleen max vermogen, die duurdere kan alleen harder.
maar je speelt niet zo hard.. (als je normale luidsprekers hebt om aan te sturen)

verder zie je zijn de cijfers identiek.

ze gebruiken alleen dezelfde versterker techniek, maar met sterkere modules.

dus knappe vent als jij het verschil hoort tussen dezelfde versterkers.


kijk naar welke functies je nodig hebt..


people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

https://sweetspotaudio.nl/forum/

Wim72

Het vermogensverschil is zo absurd klein dat duurdere ook niet harder gaat!

TANNOY

Citaat van: Wim72 op 10 februari 2019, 13:28:52
Het vermogensverschil is zo absurd klein dat duurdere ook niet harder gaat!
nou ja hij levert wel wat meer vermogen...het ligt er maar aan hoeveel luidsprekers je er aan hangt.
daar zit het grotere verschil
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

https://sweetspotaudio.nl/forum/

Wim72

Voor 3 db extra moet het vermogen verdubbelen, dat gaat niet gebeuren met maar 5 tot 10 watt extra per kanaal.
Mischien dat de laagweergave iets verbetert bij gebruik van een moeilijk aanstuurbare  full-range frontspeaker maar dat wordt meestal over genomen door een actieve sub.

TANNOY

Citaat van: Wim72 op 10 februari 2019, 13:38:24
Voor 3 db extra moet het vermogen verdubbelen, dat gaat niet gebeuren met maar 5 tot 10 watt extra per kanaal.
Mischien dat de laagweergave iets verbetert bij gebruik van een moeilijk aanstuurbare  full-range frontspeaker maar dat wordt meestal over genomen door een actieve sub.

het gaat om de belasting bij meerdere luidsprekers

https://www.denon-hifi.nl/nl/product/homecinema/avreceiver/avrx3500h


https://www.denon-hifi.nl/nl/product/homecinema/avreceiver/avrx4500h

check the specs maar, de wattages worden opgegeven bij 9 of bijv 11 luidsprekers..
daar zitten de verschillen in qua vermogens.


nee dat ga je niet horen, maar hij is dus sterker voor meerdere luidsprekers.
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

https://sweetspotaudio.nl/forum/

hrcc

Als je weet welke er speelt is de duurdere vaak wel beter.
Hij heeft gewoon net wat meer, je moet dat natuurlijk wel kunnen horen.
;D
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

deleeuw


richard

Citaat van: hrcc op 10 februari 2019, 14:37:04
Als je weet welke er speelt is de duurdere vaak wel beter.
Daar is ook wel een verklaring voor; maar die zit meer in de hoek van de psycho-akoestiek en de cognitieve dissonantie die wordt ervaren als hij moet erkennen dat hij eigenlijk geen verschil hoort.
Genoeg is beter.

Rinus747

Veel producten hebben maar een hele oppervlakkige spec tegenwoordig. De oplossing die ik heb gevonden is om in de service manual na te kijken welk IC wordt toegepast. Meestal kom je iets van TI, Ad of Infineon tegen. In de data sheet van het IC kun je dan de detail specificatie opzoeken.

Soms kom je tegen dat merken waar mensen hun neus voor ophalen excellente componenten gebruiken, waar bv over het hele freq bereijk, en voor alle power tussen 1% en 50% van het maximum, THD's gehaald worden van 0.004% en signaal noise levels van beter dan 100dB

Andere merken zoals Harman Kardon (BDS300 BDS570) gebruiken hele simpele/goedkope IC's (TAS5352 TAS5342) met specs en THD grafieken die je haren te bergen doen rijzen. THD 0.2% en dan alleen nog in een klein frequentie en power gebied.

Ik koop niets meer zonder deze check gedaan te hebben.   

En laat je niet misleiden door gouden connectors! Het is tijd voor dubbel blinde luistertests!

Sommige bedrijven richten zich op echt vakmanschap en investeren in goede onderdelen, anderen op de verkoop van gouden connectors, een mooi varhaal, en glimmende placebo's.

En placebo's werken wel, maar je houdt jezelf voor de gek.

Stel altijd jezelf de eerlijke vraag: Wat wil ik bereiken, en hoe.

KT88

21 januari 2021, 04:40:01 #14 Laatste wijziging: 21 januari 2021, 05:08:06 door KT88
Hé kijk, daar is die versleten dubbelblinde test weer eens! Da's een tijdje geleden dat ik dat hier gezien heb!
En dat van iemand die zichzelf elders op deze hangplek wegzet als "newbie, na 40 jaar herintredend" en daar allerlei beginnervragen stelt.

Mijnheer is dus blijkbaar wel degelijk een kenner, een professional, en als zodanig zal hij toch ook wel (moeten) weten dat alles hetzelfde klinkt, mits aan een paar basisvoorwaarden uit de 130-jarige telefoontechniek (THD, SNR, frequentiebereik) wordt voldaan.
Ook het tot op de draad versleten begrip "placebo" komt weer eens voorbij. In 2021. Ik hield het niet meer voor mogelijk.
Hulde! Driewerf Hulde!

Mijnheer de herintreder-na-40-jaar, mag ik u 2 audiofora aanraden waar uw visie wat meer gangbaar is, ja zelfs zeer wordt gewaardeerd?
Dat zijn resp. Hififorum.nl en Hififreaks.nl .
Hangplekken waar u zeker ook een mooi antwoord op uw vragen zult kunnen verkrijgen; verder zal uw zienswijze daar vruchtbare grond vinden zodat er niet verder meer over audio gebabbeld hoeft te worden, anders dan luidsprekers en acoustiek want dat zijn de zaken waar winst is te behalen.
- Audiodidact -