• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Reflectie wegnemen

Gestart door Duclaasie, 4 oktober 2020, 12:37:28

Vorige topic - Volgende topic

Duclaasie

Met mijn nieuwe luidsprekers is de breedte van de plaatsing erg belangrijk gebleken. Nu staat de rechter luidspreker echter erg dicht bij de radiator. Mijn idee is nu om een akoestisch paneel te maken die ik met magneetjes op de radiator kan bevestigen. Het maken van een paneel zal de uitdaging niet zijn, maar welk materiaal kies ik hier voor? Is een doek voldoende, of moet er ook een dempend materiaal achter?

Wie helpt mij op weg...

hrcc

Eerst eens wat proberen met wat tuinstoel kussens om te zien of en wat voor effect dat heeft ?
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

WanFie

Ik heb een houten bak gemaakt, deze met 10 cm dik absorptie-materiaal gevuld, overtrokken met doek en met haken aan de radiator gehangen.

Hoe dikker het materiaal, hoe lager de frequentie is waarop het werkt. Een gespannen gordijn werkt b.v. alleen voor de hoogste frequenties.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Raymond1

Ikzelf ben erg tevreden over het studio-foam van Auralex. Simpel te verkrijgen, o.a. bij Bax-shop en niet duur.

Bedenk je trouwens wel dat, als je de radiator gaat afdekken, de verwarmingscapaciteit flink afneemt. In het zolderkamertje bij m'n ouders thuis had ik een vol cd-rek voor de radiator staan. Niet warm te stoken dat hok. Maar haalde ik het rek weg, creëerde ik gemakkelijk tropische temperaturen.

Duclaasie

Van de verminderde stralingswarmte was ik mij al bewust. Daarom wil ik ook iets afneembaars maken.

Zal eerst eens gaan experimenteren met wat ik hier in huis heb liggen. To be continued

ArjanR1

Ik had vroeger een speaker naast een allesbrander staan. Ik deed dan als die aanstond een fleecedeken over de speaker.
Monitor Audio PL500II - Audio Analogue ABsolute - Auralic Aries G2.2

Duclaasie

Vandaag als probeersel eens een dikke wollen deken dubbel gevouwen over de radiator gehangen. Dit neemt blijkbaar best wat hinderlijke reflecties weg, waardoor er veel meer rust ontstaat en het hele stereobeeld opknapt.



WanFie

Leg die deken eens onder die bloempotten. Dan is ook de eerste reflectie op de muur gedempt.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Walt

Ik zou de speaker wat van de muur schuiven, waarom zo dicht erop, meer ruimte rond de speaker komt doorgaans de geluidskwaliteit en goede.

Duclaasie

Citaat van: WanFie op 10 september 2022, 18:46:12Leg die deken eens onder die bloempotten. Dan is ook de eerste reflectie op de muur gedempt.

Ga ik de volgende keer zeker proberen.

Citaat van: Walt op 10 september 2022, 18:49:38Ik zou de speaker wat van de muur schuiven, waarom zo dicht erop, meer ruimte rond de speaker komt doorgaans de geluidskwaliteit en goede.

In dat geval moet de volledige opstelling inclusief banken stoelen en wat al niet meer met eenzelfde afstand in die richting schuiven, en dat is niet (meer) heel praktisch uitvoerbaar...

Duclaasie

Inmiddels de hele kamer en setup opgemeten en de vraagstelling neergelegd bij akoestiekwinkel. Mijn idee om iets bij de radiator te doen is ook wat zij aanraden icm een tweede paneel dichter op de luister positie op de rechter wand om te zorgen dat de balans qua demping tussen links (bank) en rechts meer in balans is.

Zoals het nu lijkt ga ik eens met Akotherm panelen in de weer.

minplus

Heb je de deken onder de bloempotten en het onderstuk achter de verwarming al geprobeerd?
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Duclaasie

Zeker, dat geeft absoluut een verbetering in de weergave rust.

Duclaasie

Afgelopen week twee Akotherm GG panelen besteld en deze vandaag op maat gemaakt en ophanging gecreëerd zodat ik er mee kan schuiven en testen.





Het paneel op de radiator zit met magneten, die voor de wand is letterlijk een houtje-touwtje oplossing.

De eerste indruk is dat dit tegen relatief lage kosten een mooie verbetering geeft. Door de verminderde reflecties is het stereobeeld mooier, scheiding van instrumenten beter en door de rust neemt in algemene zin wat toe. De komende tijd hier maar eens mee testen en als het wat lijkt eventueel bijvoorbeeld stofferen met linnen.

Niemand

sja dat klopt wel ,maar ik heb de mogelijkheid om echt uit te proberen en ben er in geslaagd om dat te bereiken met 12cm dik tempex 2 platen van elk 6 cm dik scheelt ook flink kou en warmte vanaf de raamzijde voor waar de set staat .
De bereikte demping is echt wat ik wilde .
Nauwelijks nog reflectie achter de speakers en een nog mooier stereobeeld .
Forumlid Autobahn kan dat bevestigen  .
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden