• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Philips/Erres CD-204

Gestart door Tannoysuperprestige 2, 4 oktober 2020, 19:04:23

Vorige topic - Volgende topic

Tannoysuperprestige 2

4 oktober 2020, 19:04:23 Laatste wijziging: 4 oktober 2020, 20:45:09 door Tannoysuperprestige 2
Philips/Erres CD-204 (gemodificeerde 204 door Theo van Wermerskerken)


Ik ben in het gelukkige bezit van een volledige door Theo van Wermeskerken (TvW) gemodificeerde ERRES CD-104.Deze ERRES is identiek aan de PHILIPS versie. Ik ben en was zeer tevreden over mijn 104. Wat schetst mijn verbazing! Sinds enige tijd staat er een CD-204 in het rack bij TvW. Door een toevalligheid staat deze er. Als ik het goed heb onthouden dan was het zo dat een kennis van TvW een 204 had en dat die deze graag wilde upgraden. Daar kan vW natuurlijk geen nee tegen zeggen! Hoe het proces nu exact is gelopen weet ik niet precies. Dat maakt voor dit verhaal(tje) ook niet uit. De 204 stond bij TvW in het rack en ik moest maar eens langskomen om te komen luisteren. Na de koffie en de stroopwafel zijn we gaan luisteren. Van meet af aan hoorde ik een zeer herkenbaar geluid. Een zeer natuurlijke weergave met een fraaie plaatsing in de ruimte, een mooi laag, een fraai middengebied en een zeer mooi hoog. Na enige tijd begon mij op te vallen dat dit hoog wel heel mooi was, zeer stressvrij, en dat er een vorm van vloeiendheid en interne rust in de muziek zat die mij eerder niet zo bij TvW waren opgevallen. Ook het uitsterven van de kleine bijgeluiden viel geleidelijk aan meer op. Tja....was dit echt anders of verbeeldde ik het mij? Na een zeer gezellige avond ben ik weer naar Sneek gereden. Later in die week heb ik een aantal nummers, zoals gehoord bij TvW, teruggeluisterd in mijn eigen set. Klonk ook prima. Anders, maar prima. Na enige tijd begon ik mij toch af te vragen of ik nu ook dat mooie hoog had en de opvallende vloeiende en stressloze weergave ook had? Tevens had ik nog iets anders bij TvW gehoord, namelijk, een vorm van interne rust tussen ‘de noten’ die vrijwel nieuw voor mij was. Ik kan dat niet echt goed beschrijven. Zie het als volgt: het klinkt alsof de onderlinge tonen/klanken in de muziek elkaar meer ‘tijd en ruimte’ gunnen. Dit klinkt een beetje maffig. Dat besef ik mij. Voor nu weet ik niet hoe ik het beter moet omschrijven. Na enige tijd was ik wederom weer eens op bezoek bij TvW. Ook op die avond wederom veel muziek geluisterd (met koffie en een stroopwafel!). Hernieuwd pakte mij de hierboven beschreven wijze van muzikale weergave. Ook nu hoorde ik wederom ‘iets’ bij TvW wat ik thuis niet had of in mindere mate. Dit vroeg om actie!

Nu is het zo dat er bij mijn schoonvader nog altijd een ERRES CD-204 stond. Juist, deze staat er niet meer! Deze had ik ooit bij hem gestald. Deze heb ik opgehaald en gebracht naar TvW. Het aanpassen van een standaard CD-204 op de wijze die TvW doet kost hem circa 5 dagen. Hij haalt de speler geheel uit elkaar, vervangt circa 2/3 van alle onderdelen door betere onderdelen. Ook wordt de speler geordend en de interne bekabeling wordt vervangen. Tevens wordt het loopwerk grondig nagekeken. Veel nieuwe onderdeeltjes hebben te maken met koolstof. Zoals wellicht bekend. Tevens heeft hij een bestaande (en bij de techneuten bekend) productiefoutje in de voeding eruit gehaald. Deze kun je bij een 104 er niet uithalen. Aldus TvW. Wat ook kenmerkend voor deze modificatie is dat op een aantal plaatsen in de speler onderdelen worden vervangen (of verwijderd) die van keramiek zijn gemaakt. Aldus Tvw schijnt dit niet te kunnen in een 104. TvW kan wellicht toelichten waarom dat dit zo is.

Afgelopen donderdagavond kreeg ik een leuk telefoontje. Mijn 204TvW was klaar! Ik voeg er maar TvW aan toe dan is duidelijk welke speler ik bedoel. In de afgelopen dagen heb ik al behoorlijk wat uurtjes naar de 204 TvW geluisterd. Hoe ervaar ik de 204TvW? Het is voor mij de fraaist klinkende digi bron die ik ooit heb mogen beluisteren in bij mij thuis in Sneek. Het is dan is niet zo dat het ‘umwelten besser’ is. Het verschil zit in de nuances. Bij elkaar opgeteld geeft dat wel een andere ‘luister ervaring’. De CD-104 blijft ook fraai klinken! Zie het maar zo: het verschil zit in de nuances op de volgende vlakken: de 204 TvW is opvallend NET wat vloeiender, NET wat zachter, NET iets gedetailleerder en NET iets subtieler. En wederom het beschreven fenomeen van: NET iets meer rust tussen de noten.

Is het nu zo dat iedere eigenaar van 104TvW deze nu moet vervangen door een 204TvW. Ik denk van niet.......... Echter, de verschillen zijn er. Dat zeer zeker. Zijn het MEGA verschillen?  Voor mijn vrouw niet, voor mij wel. Ik vroeg haar vanochtend: hoor je het verschil? Nee, zei ze, het klonk hiervoor ook goed. Tja.......moraal van het verhaal: vraag niet altijd je vrouw om haar mening!  Mijn conclusie is als volgt: ben je een fan van de typische Philips CD-104TvW wijze van muziek weergave en je wilt nog verbeterstapjes maken? Dan kan m.b.v.van de 204TvW.

Wellicht dat TvW een aanvulling kan op het bovenstaande voor m.n. de technische kant van de modificatie. Maar dat is aan hem!



audiovorden

Leuk verhaal om te lezen TSP. Ik ben benieuwd naar de technische onderbouwing waarom de 204 beter klinkt dan de 104.

Theo van Wermeskerken

Ach ja, die cd 204.
Jarenlang heb ik ze gebruikt als donor om gesneuvelde 104 spelers weer leven in te blazen.
Beide spelers zijn eigenlijk onverwoestbaar, maar kunnen wel degelijk kapot als er zonder kennis van zaken aan potmeters wordt gedraaid, vaak om andere problemen mee op te lossen of om fout gebrande cd's te kunnen afspelen.
Beide spelers zijn elektrisch bezien gelijk en zijn ook middels ( bijna ) het zelfde schema opgebouwd.
Het verschil zit hem in de toepassing van smd ( surface mount device ) componenten bij de veel kleinere printplaten van de 104 en normale, veel grotere axiale componenten bij de 204.
De afwezigheid van aansluitdraden daarvan bij de 104 was jarenlang de oorzaak dat die op een hoger peil kon spelen dan de 204.
Philips gebruikte bij beide spelers nogal veel keramische condensatoren, op het syscon bord heb je daar niet zoveel last van, op de analoge printen wel.
Ze zorgen voor wat randjes om het geluid.
Het probleem is nu dat alleen al vanwege de afmetingen van smd op dat vlak niet zo gemakkelijk kan worden
gemodificeerd, waar dat bij de veel grotere 204 printen wel kan.
Er komen dan bv. koolweerstanden en mkt, mkc condensatoren in beeld en met die koolweerstanden kun je dan weer wat leuke extra's doen, met dank aan de grote grijze ( witte ) wizzard.
Philips heeft bij beide spelers wel wat steekjes laten vallen.
Je moet er ook bij bedenken dat het de eerste generatie cd spelers betreft en men is voortgegaan met de
gedurende jaren opgebouwde ervaring met platenspelers.
Iets soortgelijks gebeurde ook bij de overgang van buizen naar transistoren : de eerste transistoren
waren ook van glas gemaakt.
Kleine glazen buisjes en zwart geschilderd om lichtinvloeden te voorkomen.
Bij die eerste cd spelers werd ook onvoldoende rekening gehouden met de twee verschillende groundings
nl. de als vanouds bekende analoge en de nieuwe digitale.
Afijn, al met al erg leuk om er aan te werken en extra leuk dat nu ook de 204 zeer goed mee kan komen.
Een reeds lang bekend probleem(pje) met de voeding kan nu bij de 204 wat beter worden aangepakt.
Overigens : ook de cd 304 is een speler uit de zelfde kwaliteitsstal.
Ook die is weer elektrisch bezien gelijk aan de 104, ook met de zelfde smd printplaten, maar voorzien
van een ( uiterst simpele ) afstandsbediening.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

richard

Leuk om te lezen over de overwegingen. En voor Tannoysuperprestige het resultaat waar hij blij mee is.
Genoeg is beter.

Theo van Wermeskerken

Citaat van: richard op 14 oktober 2020, 00:52:01Leuk om te lezen over de overwegingen. En voor Tannoysuperprestige het resultaat waar hij blij mee is.

En voor mij is het ook leuk, maar het gaat mij meer om het prutsen dan het urenlang muziek luisteren.
En waar de cd 104 na iets van 10 upgrades het de meeste andere cd spelers al heel moeilijk maakte, kunnen
de zaken die in de 104 qua ruimte niet meer mogelijk waren in de 204 wel.
Alle modificatie's in de 104 worden nu ook doorgevoerd in de 204, maar omdat er met axiale delen nu eenmaal
veel meer mogelijkheden zijn dan met smd kan er meer aangepakt worden en met meer keus in onderdelen.
MkC t.o.v. keramische SMD maakt nogal wat verschil.
En dat leidt er dan toe dat TSP zich nu kan afvragen of de peperdure streaming opzet nu beter presteert.
Anders wel natuurlijk en in het voordeel van de streaming set speelt mee dat die het zonder ordening moet doen.
Okaphone kan weer gaan leveren, al vraagt men zich daar ook wel eens af waar die lui toch weer mee bezig zijn..


Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Tannoysuperprestige 2

25 oktober 2020, 10:54:26 #5 Laatste wijziging: 25 oktober 2020, 19:50:08 door Tannoysuperprestige 2
UPDATE PHILIPS/ERRES CD-204

Ik kort nu de speler af met de ‘204’. En ieder weet dat het om cd speler gaat die bijzonder grondig is gemodificeerd door Theo van Wermeskerken.

Afgelopen twee week heb ik niet naar de 204 geluisterd. Reden: ik moet de HAT phonoversterker uit het rack halen om de 204 een goede plek te geven. En voor LP luisteren heb ik deze toch echt nodig. Het wordt hoog tijd dat ik mijn audiorack aanpas! Twee week terug ging ik van de 204 naar de Sforzato Streamer. De Sforzato combi klonk uiteraard ook weer prima (En met de benodigde voordelen die een netwerkspeler biedt). Voor wie niet bekend is met mijn Sforzato netwerkspeler: het gaat om de DSP-030EX met als externe klok PMC-015EX. Een combinatie met als nieuwwaarde circa 15.000 euro. Deze klinkt zeer fraai. Ik noem hier de prijs van de Sforzato om de bijzonderheid van de 204 in perspectief te plaatsen. Mijn, door TVW gemodificeerde 204 heeft mij all in zo’n 600 euro gekost!Dat is de aanschafprijs van de 204 plus de kosten van de modificatie. De kosten van een gemodificeerde 204 zullen, denk ik, per speler verschillen. Eea afhankelijk van je persoonlijke wensen en de kosten van de aanschaf van een 204. Ik wilde, bijvoorbeeld, dat TvW alles ‘in een keer alles grondig zou nakijken/checken’. De speler is geheel uit elkaar geweest etc.

KLANK/EMOTIE/PUUR LUISTEREN
Ff een inknaller! 🤦‍â™,️ Diehard audiofielen zullen sneller kiezen voor de sound van de Sforzato dan de 204 JH. Waarom: De Sforzie maakt in een direct A/B vergelijk meer indruk doordat deze net iets dieper gaat in het laag en iets frisser is op het hoog dan de 204. Mijn ervaring is is dat de gemiddelde audiofiel dit fijn vindt om te horen. Het hoog van de 204 is zo enorm koperig, natuurlijk en stressvrij dat dit bijna wennen is! Menig audiofiel wil graag een soort van vergrootglas op het hoog.🤔

Nadat ik gisteren terugkwam van de bakker (ja ja, de warme bakker in Scharnegoutum!🤣👍) heb ik de Chaos buis aangezet en de 204 weer in het rack gezet. En wederom overvalt mij het geluid van de 204! In positieve zin. Nu komt het: op een subtiele manier klinkt de 204 spectaculair goed. Zoals opgemerkt niet direct de sound van een moderne audiofiel. Daarvoor is de 204 niet:
Opvallend transparant genoeg,
Opvalllend gedetailleerd genoeg, en
Niet opvallend in het laag.

Hé, waarom klinkt deze speler dan in hemelsnaam zo goed?

Het unieke zit em in de immens vloeiende en GEHEEL STRESSVRIJE weergave gekoppeld aan een directe emotionele koppeling met de muziek. Zoals de Linn LP 12 platenspeler dat ook kan. Plus: er zit een bijzondere vorm van gewenste rust en stilte in de muziek. Moeilijk om in woorden te omschrijven. Je luistert volledig naar de muziek en niet naar apparatuur. De muziek vloeit geheel stressloos de kamer in.

Is de 204 een digibron voor iedereen? Wil je naar de hart en ziel van de muziek gaan dan zeg ik ja! Het blijft overigens ook voor mij raadselachtig waarom de 204 zo fraai klinkt als ie klinkt hoor. Uiteraard kun je zaken verklaren vanuit de techniek. Maar dan nog....

UPDATE
Vanochtend heb ik dit geschreven. Gedurende de dag bedacht ik dat ik iets wezenlijks niet heb benoemd. Namelijk, dat de 204 gemodificeerd is door Theo van Wermeskerken vanuit de inzichten van Van der Heide (en eigen inzichten/ideeën en die van Berret). Mijn versterker, de buizen Chaos 3 is ook via deze lijn ontworpen en gebouwd. Mijn bekabeling, van interlink t/m de luidsprekerkabels, zijn gemaakt van verguld koper en behandeld met wat we noemen als snot (lekker ruikend 🌲 goedje). Sinds Duelund zijn kabels behandeld met een ‘mineralen olie’ krijg ik minder meewarige blikken toegeworpen. 🤣👍. Deze olie kun je enigszins vergelijken met snot. Maar dat allemaal terzijde! Samengevat: De 204 zit in een ‘geordende keten’. Het mag niet worden onderschat wat dit klankmatig en met de emotionele kant  doet met de muziek. Hoe je de muziek ervaart. De Sforzato is een niet gemodificeerde en behandelde bron. Deze staat  dus een tikje in het nadeel.  Want ook mijn phono voorversterker is door TvW gemodificeerde. Dus de Linn LP 12 haalt hier een voordeel uit.

Zo.... ik vond dat ik dit alsnog moest toevoegen. 😉👍

Jeronimo

In alle bescheidenheid, ofwel, misschien ook niet helemaal, ;) wat je beschrijft als karakter van de 204 t.o.v. jouw netwerkspeler, ik kan mij daar zeker iets bij voorstellen. Dit is exact het verschil in waarneming tussen mijn vorige B&W 7NT speakers en mijn huidige AMT. 7NT uitstekend voor audiofielen die transparantie willen horen gekoppeld aan veel detail in het hoog met gecontroleerde slam in het laag, de AMT (veel) minder microdetail, maar natuurlijker en stressvrij. Je verslag gelezen snap ik ook waarom ik zo blij ben met de toevoeging van de Linn. :) 

Tannoysuperprestige 2

Citaat van: Jeronimo op 25 oktober 2020, 11:13:21In alle bescheidenheid, ofwel, misschien ook niet helemaal, ;) wat je beschrijft als karakter van de 204 t.o.v. jouw netwerkspeler, ik kan mij daar zeker iets bij voorstellen. Dit is exact het verschil in waarneming tussen mijn vorige B&W 7NT speakers en mijn huidige AMT. 7NT uitstekend voor audiofielen die transparantie willen horen gekoppeld aan veel detail in het hoog met gecontroleerde slam in het laag, de AMT (veel) minder microdetail, maar natuurlijker en stressvrij. Je verslag gelezen snap ik ook waarom ik zo blij ben met de toevoeging van de Linn. :) 

Over je AMT. Een mooie speaker. Net opgezocht op internet. Met een zeer fraaie hoogweergever!

Ik kan mij niet goed voorstellen dat deze hoogweergever minder gedetailleerd klinkt alsdat van de B&W. Kan het zijn dat je bedoelde dat de manier van de weergave van het hoog zachter is en beter geïntegreerd in het totale geluidsbeeld. En daardoor minder opvalt? Ik houd zelf nl geheel niet van een losstaand hoog dat ook nog eens teveel de aandacht krijgt. Het kan dan overkomen alsof er meer hoog is maar dat meestentijds niet het geval.

Ik vermoed dat je een zeer fraai natuurlijk hoog hebt!

Jeronimo

25 oktober 2020, 17:15:06 #8 Laatste wijziging: 25 oktober 2020, 17:18:40 door Jeronimo
Citaat van: Tannoysuperprestige 2 op 25 oktober 2020, 16:45:42
Citaat van: Jeronimo op 25 oktober 2020, 11:13:21In alle bescheidenheid, ofwel, misschien ook niet helemaal, ;) wat je beschrijft als karakter van de 204 t.o.v. jouw netwerkspeler, ik kan mij daar zeker iets bij voorstellen. Dit is exact het verschil in waarneming tussen mijn vorige B&W 7NT speakers en mijn huidige AMT. 7NT uitstekend voor audiofielen die transparantie willen horen gekoppeld aan veel detail in het hoog met gecontroleerde slam in het laag, de AMT (veel) minder microdetail, maar natuurlijker en stressvrij. Je verslag gelezen snap ik ook waarom ik zo blij ben met de toevoeging van de Linn. :) 
Over je AMT. Een mooie speaker. Net opgezocht op internet. Met een zeer fraaie hoogweergever!
Ik kan mij niet goed voorstellen dat deze hoogweergever minder gedetailleerd klinkt alsdat van de B&W. Kan het zijn dat je bedoelde dat de manier van de weergave van het hoog zachter is en beter geïntegreerd in het totale geluidsbeeld. En daardoor minder opvalt? Ik houd zelf nl geheel niet van een losstaand hoog dat ook nog eens teveel de aandacht krijgt. Het kan dan overkomen alsof er meer hoog is maar dat meestentijds niet het geval.
Ik vermoed dat je een zeer fraai natuurlijk hoog hebt!
Bij die B&W's kon je spreekwoordelijke naald in de studio horen vallen. In de tijd dat ik nogal analytisch luisterde vond ik dat fijn. Alleen moesten de opnamen en mix etc. perfect zijn, anders was het vervelend luisteren. Het klonk best goed geïntegreerd, vooral bij klassiek kwam het prima uit de verf. De instrumenten waren verder erg goed uit elkaar te houden, soundstage wijd en diep en als er heel veel gebeurde, dan hield de speaker dat prachtig bij. Alleen, ik ben het geluid van akoestische instrumenten in de praktijk gewend, en vaak klonk het niet écht zoals in mijn oren die instrumenten moesten klinken. Met name bij hout- en koperinstrumenten viel het op. Soms schrok ik zelfs even midden in een stuk gewoon wakker, waren mijn gedachten afgedwaald en besefte dat ik alleen naar geluid zat te luisteren. Waar was de muziek? Vermoeiend. Ik had andere voorkeuren gekregen blijkbaar. Ik kwam toen al regelmatig bij Hans Audio langs, nog in de tijd dat hij in Zwaag zat. Meermaals heeft hij mij op de Syrinx gewezen die hij in de zaak had staan. Het zijn luidsprekers die je als je ze neerzet naast een aantal andere, er niet uitspringen van hé hier zijn wij. Lang had ik geen belangstelling om ze ook maar te testen. Maar op een gegeven moment viel het kwartje toch. Je hebt gelijk, het zijn zeer natuurlijk klinkende luidsprekers met een mooi hoog, zeer ruimtevullend, zonder de nadruk te geven aan hoog, midden of laag. Verder heeft ie geen enkele moeite met snelle passages waar veel gebeurt. Geen idee over de andere luidsprekers uit AMT-serie van Heil, Hans Audio had even ook de Kithara staan, maar die vond die al snel niet goed genoeg. Ik ben hem zeer dankbaar dat hij is blijven aandringen bij deze. Een verkoper die goed weet wat zijn klant eigenlijk wil, mag best een beetje pushen. :) En ik maak niet meer mee dat de gedachten tijdens het afspelen afdwalen. Wel dat ik betrokken blijf bij wat ik hoor.


Tannoysuperprestige 2

Wow! Wat een leuke en aansprekende toelichting! Zeer herkenbaar.

Jeronimo

25 oktober 2020, 18:51:12 #10 Laatste wijziging: 25 oktober 2020, 18:55:58 door Jeronimo
Tnx! Voor een complete beschrijving moet er eigenlijk nog bij Tannoy, dat de B&W mooi strak en diep laag heeft, maar geen allemansvriend is aangezien ze heel wat minder presteren als het bronmateriaal niet (erg) goed is. De Syrinx gaan ook laag, verbazend laag voor zulke bescheiden zuilen, maar deze is ook geen allemansvriend op een andere grond. Ze geven je namelijk niet wat er mogelijk is bij muziek die het mede erg van de punch moet hebben, zoals bepaalde elektronische muziek en hard rock. Japanse drums geven ze bijvoorbeeld prachtig weer, ook in het laag, voor house en bepaalde rockmuziek zijn ze te lief. Wellicht dat ik daarvoor in de toekomst nog een sub ga toevoegen, ook om eens de broekpijpen te zien wapperen, maar vooralsnog vind ik het geen issue. Daarbij, ik heb te denken aan de buren. Dan "denk" ik het sublaag er maar bij. Veel goedkoper ook.  ;)

Tannoysuperprestige 2

Citaat van: Jeronimo op 25 oktober 2020, 18:51:12Tnx! Voor een complete beschrijving moet er eigenlijk nog bij Tannoy, dat de B&W mooi strak en diep laag heeft, maar geen allemansvriend is aangezien ze heel wat minder presteren als het bronmateriaal niet (erg) goed is. De Syrinx gaan ook laag, verbazend laag voor zulke bescheiden zuilen, maar deze is ook geen allemansvriend op een andere grond. Ze geven je namelijk niet wat er mogelijk is bij muziek die het mede erg van de punch moet hebben, zoals bepaalde elektronische muziek en hard rock. Japanse drums geven ze bijvoorbeeld prachtig weer, ook in het laag, voor house en bepaalde rockmuziek zijn ze te lief. Wellicht dat ik daarvoor in de toekomst nog een sub ga toevoegen, ook om eens de broekpijpen te zien wapperen, maar vooralsnog vind ik het geen issue. Daarbij, ik heb te denken aan de buren. Dan "denk" ik het sublaag er maar bij. Veel goedkoper ook.  ;)

Een sub kan. Ik ben daar niet direct een fan van. Het kan prima mooi klinken. Het is echter vaak niet correct te krijgen en dan met name in het ‘fase gedrag’ van je gehele set. Voor mij is het erg belangrijk dat alles ‘in de tijd’ klopt. Het toevoegen van een sub helpt daar vaak niet bij. In veel gevallen gaat je precisie in de plaatsing er onder lijden en vervlakt je beeld. Als ik kijk naar je huidige speakers dan zou je je kunt oriënteren op de Tannoy Kensington. Let op: ik ben een echte Tannoy fan. Waarbij ik terdege de sound van een hele hoop andere speakers/merken prima kan waarderen.

Jeronimo

Tannoys zijn intrigerende speakers voor mij. Zeker die welke jij aanraadt. De ruimte die ik heb is hier helaas te klein voor. Het zou wellicht kunnen, maar ook een radicale ombouw van mijn meubilair betekenen.

Theo van Wermeskerken

27 oktober 2020, 10:15:38 #13 Laatste wijziging: 27 oktober 2020, 10:24:29 door Theo van Wermeskerken
Citaat van: Tannoysuperprestige 2 op 25 oktober 2020, 10:54:26UPDATE PHILIPS/ERRES CD-204

Ik kort nu de speler af met de ‘204’. En ieder weet dat het om cd speler gaat die bijzonder grondig is gemodificeerd door Theo van Wermeskerken.

Afgelopen twee week heb ik niet naar de 204 geluisterd. Reden: ik moet de HAT phonoversterker uit het rack halen om de 204 een goede plek te geven. En voor LP luisteren heb ik deze toch echt nodig. Het wordt hoog tijd dat ik mijn audiorack aanpas! Twee week terug ging ik van de 204 naar de Sforzato Streamer. De Sforzato combi klonk uiteraard ook weer prima (En met de benodigde voordelen die een netwerkspeler biedt). Voor wie niet bekend is met mijn Sforzato netwerkspeler: het gaat om de DSP-030EX met als externe klok PMC-015EX. Een combinatie met als nieuwwaarde circa 15.000 euro. Deze klinkt zeer fraai. Ik noem hier de prijs van de Sforzato om de bijzonderheid van de 204 in perspectief te plaatsen. Mijn, door TVW gemodificeerde 204 heeft mij all in zo’n 600 euro gekost!Dat is de aanschafprijs van de 204 plus de kosten van de modificatie. De kosten van een gemodificeerde 204 zullen, denk ik, per speler verschillen. Eea afhankelijk van je persoonlijke wensen en de kosten van de aanschaf van een 204. Ik wilde, bijvoorbeeld, dat TvW alles ‘in een keer alles grondig zou nakijken/checken’. De speler is geheel uit elkaar geweest etc.

KLANK/EMOTIE/PUUR LUISTEREN
Ff een inknaller! 🤦‍â™,️ Diehard audiofielen zullen sneller kiezen voor de sound van de Sforzato dan de 204 JH. Waarom: De Sforzie maakt in een direct A/B vergelijk meer indruk doordat deze net iets dieper gaat in het laag en iets frisser is op het hoog dan de 204. Mijn ervaring is is dat de gemiddelde audiofiel dit fijn vindt om te horen. Het hoog van de 204 is zo enorm koperig, natuurlijk en stressvrij dat dit bijna wennen is! Menig audiofiel wil graag een soort van vergrootglas op het hoog.🤔

Nadat ik gisteren terugkwam van de bakker (ja ja, de warme bakker in Scharnegoutum!🤣👍) heb ik de Chaos buis aangezet en de 204 weer in het rack gezet. En wederom overvalt mij het geluid van de 204! In positieve zin. Nu komt het: op een subtiele manier klinkt de 204 spectaculair goed. Zoals opgemerkt niet direct de sound van een moderne audiofiel. Daarvoor is de 204 niet:
Opvallend transparant genoeg,
Opvalllend gedetailleerd genoeg, en
Niet opvallend in het laag.

Hé, waarom klinkt deze speler dan in hemelsnaam zo goed?

Het unieke zit em in de immens vloeiende en GEHEEL STRESSVRIJE weergave gekoppeld aan een directe emotionele koppeling met de muziek. Zoals de Linn LP 12 platenspeler dat ook kan. Plus: er zit een bijzondere vorm van gewenste rust en stilte in de muziek. Moeilijk om in woorden te omschrijven. Je luistert volledig naar de muziek en niet naar apparatuur. De muziek vloeit geheel stressloos de kamer in.

Is de 204 een digibron voor iedereen? Wil je naar de hart en ziel van de muziek gaan dan zeg ik ja! Het blijft overigens ook voor mij raadselachtig waarom de 204 zo fraai klinkt als ie klinkt hoor. Uiteraard kun je zaken verklaren vanuit de techniek. Maar dan nog....

UPDATE
Vanochtend heb ik dit geschreven. Gedurende de dag bedacht ik dat ik iets wezenlijks niet heb benoemd. Namelijk, dat de 204 gemodificeerd is door Theo van Wermeskerken vanuit de inzichten van Van der Heide (en eigen inzichten/ideeën en die van Berret). Mijn versterker, de buizen Chaos 3 is ook via deze lijn ontworpen en gebouwd. Mijn bekabeling, van interlink t/m de luidsprekerkabels, zijn gemaakt van verguld koper en behandeld met wat we noemen als snot (lekker ruikend 🌲 goedje). Sinds Duelund zijn kabels behandeld met een ‘mineralen olie’ krijg ik minder meewarige blikken toegeworpen. 🤣👍. Deze olie kun je enigszins vergelijken met snot. Maar dat allemaal terzijde! Samengevat: De 204 zit in een ‘geordende keten’. Het mag niet worden onderschat wat dit klankmatig en met de emotionele kant  doet met de muziek. Hoe je de muziek ervaart. De Sforzato is een niet gemodificeerde en behandelde bron. Deze staat  dus een tikje in het nadeel.  Want ook mijn phono voorversterker is door TvW gemodificeerde. Dus de Linn LP 12 haalt hier een voordeel uit.

Zo.... ik vond dat ik dit alsnog moest toevoegen. 😉👍

Ik weet dat voor velen het verschil tussen goed geluid en muziek vaak moeilijk ligt.
En hoe technischer de persoon en hoe meer hij kan meten hoe moeilijker het wordt.
Het heeft ook niets te maken met hoe goed iemand kan horen en hoe groot zijn frequentiebereik (nog) is.
Vaak is het wel zo dat men er wel voor openstaat maar er eigenlijk nooit over heeft nagedacht.
Dat is wat ik hier vaak te horen krijg.
Het komt ook voor dat iemand fanatiek de hakken in de grond zet en niet kan of wil, zoals de ingenieur die
hier is wezen luisteren.
De man gaf eerlijk toe dat hij in zijn eigen meegenomen cd's dingen 'hoorde' die hij thuis niet waarnam.
Kort daarop realiseerde hij zich blijkbaar dat zijn in jaren opgebouwde wereld daar schijnbaar een andere wending door kreeg, rechtte zijn rug en riep standvastig : en ik weiger het te geloven..

Maar even terug naar die 204 en de streamer : Zou het zo kunnen zijn dat door een veelvoud aan componenten,
filters e.d. niet het geluid te lijden heeft, maar nu juist wat ik de omhullende, de betrokkenheid, de emotie
in de muziek noem ?
In de 204 is veel overbodige zooi in de signaalweg verwijderd, zoals digitaal filter, analoog filter, oversampling, analoge muting en is er veel gedaan aan voeding en vooral een betere ground layout.
Niet te vergeten : de toepassing van de vd Heide inzichten.
Als je het even vergelijkt met de veel simpeler signaalverwerking bij een analoge platenspeler kan dat
mogelijk de grote voorliefde van velen verklaren voor dat medium.
En als je e.e.a. wilt meten, loopt het dan vast op het fenomeen dat die meter niet kan meten ? Emotie ?

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

tubecase

Hallo allemaal, ik ben een 'newbie' op het audiofreaksforum en schrijf hier mijn eerste bericht.
Persoonlijk ben ik woonachtig in het Zuiden v/h land en mijn hobby is muziek luisteren en daarnaast heeft de techniek hierachter ook mijn interesse en heb ik zelf bijvoorbeeld een aantal buizenversterkers gebouwd en ook enkele luidsprekers, interlinks enz.

Omdat ik lovende berichten had gelezen over de kwaliteiten van de door Theo van Wermeskerken gemodificeerde Philips CD-204 CD-spelers heb ik contact gezocht met Theo en hem gevraagd of hij voor mij ook een keer een Philips CD-204 zou willen modificeren? Theo gaf aan dat hij dat wel wilde doen en na het uitwisselen van wat berichten bleek dat Theo zelfs nog een on-gemodificeerde CD-204 had staan. Dit apparaat kon ik van hem overnemen en wilde hij wel voor mij reviseren en modificeren.
Vorige week kreeg ik een seintje van Theo dat hij de speler gereed had en ik 'm kon komen ophalen. Afgelopen zaterdag ben ik in de auto gestapt en na ca. 3 uur rijden kwam ik in het hoge Noorden bij Theo aan. Theo nodigde me uit om de CD-speler even te beluisteren en meteen een kop koffie te drinken en dat sloeg ik natuurlijk niet af :) . In de huiskamer van Theo aangekomen vielen me meteen twee reusachtige Tannoy DMT 15 luidsprekers op met daartussen een heel mooie buizenversterker en daaronder de CD-204. Theo ging even koffie zetten en in de tussentijd bewonderde ik zijn luidsprekers en buizenversterker. Aangezien ik zelf ook meerdere buizenversterkers heb gebouwd, zag ik dat dit een push-pull versterker is met 6V6-en als eindbuizen en 6SN7's als ingangs- en driver-buizen. De Tannoy DMT 15's van Theo zijn trouwens zelfbouw-versies met een mooie houten behuizing in 2 kleuren op houten stands met dezelfde kleuren. Ook de houten ombouw van zijn buizenversterker hebben soortgelijke kleuren, wat samen dus mooi combineert.
Ik mocht plaatsnemen in de 'luisterstoel' en nadat Theo koffie had ingeschonken zette hij een CD op. Vervolgens bleek dat die Tannoy DMT 15's niet alleen imposant zijn qua afmetingen, maar dat het geluid wat hieruit komt ook heel imposant is. Zo komen bijvoorbeeld de diepere bassen er moeiteloos uit terwijl je de conussen niet zichtbaar ziet bewegen.
Het was voor mij de eerste keer dat ik een stel Tannoy DMT 15's hoorde en de muziek die Theo draaide was totaal onbekend voor mij, maar desalniettemin kon ik goed horen dat het wel een bijzondere installatie is waarbij de muziek staat als een huis. Naast het muziek luisteren hebben we ook nog wat gesproken over de hobby en ik vond het een bijzonder leuk en leerzaam bezoek.
Na mijn bezoek bij Theo ben ik op de terugweg ook nog bij Tdo op bezoek geweest. Ook hij heeft Tannoy DMT 15's, een transistor eindversterker en door Theo gebouwde buizenbuffertrap en gemodificeerde Philips CD-204. Daarnaast heeft Tdo ook nog een heel mooie platenspeler. Het geluid bij Tdo klinkt ook heel mooi, zowel via de CD-204 als via de platenspeler.
Tdo vertelde me dat Theo nog een geïntegreerde buizenversterker voor hem gaat bouwen en dan gaan de installaties van Theo en Tdo dus nog meer op elkaar lijken. Leuk als forumleden elkaar helpen.
Persoonlijk vond ik beide bezoeken bijzonder leuk en gezellig.

Zaterdagavond toen ik weer thuis kwam, kon ik het natuurlijk niet nalaten om meteen de CD-204 even aan te sluiten en toch al even te luisteren en het viel me meteen op dat het een prachtig klinkende CD-speler is.
Nu is de CD-speler natuurlijk nog maar pas gereviseerd en gemodificeerd, waarbij er veel onderdelen zijn vervangen en hier ook aan gesoldeerde is. Mijn eigen ervaring is dat als je onderdelen in een audioapparaat vervangt en je hieraan soldeert dat het daarna wel een aantal dagen kan duren voordat het geluid stabiel gaat klinken. Maar ik kan nu al horen dat de door Theo gemodificeerde CD-204 mooier klinkt dan mijn vorige CD-speler wat een gemodificeerde Sony CDP-777-ES is. Deze Sony is ook een goed klinkende CD-speler, maar via de CD-204 klinken bijvoorbeeld stemmen nog iets natuurlijker. Persoonlijk houd ik erg van jazz muziek met vrouwelijke zangeressen zoals Ella Fitzgerald, Sara Vaughn, Nina Simone, etc, maar ook wat moderner zoals bijvoorbeeld Norah Jones. Bij dat soort muziek doet deze CD-speler het echt heel mooi.

Tot slot, ik blijf het wel bijzonder vinden dat Theo zo'n oude Philips CD-speler die rond 1984 is gebouwd, weet om te toveren tot een prachtig klinkende CD-speler, echt geweldig!