• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Keuze KT88 buis

Gestart door tube robbie, 16 oktober 2020, 08:19:56

Vorige topic - Volgende topic

AntiAudioKwakzalverij

Je zou eens kunnen kijken naar de Tung-Sol 6550, goede kwaliteit/prijsverhoging. Iets duurder per buis: Genalex Gold Lion KT88. Of voordeliger: EH KT88 Platinum je moet er wel uiteindelijk 8 vervangen...

tube robbie

Citaat van: Mmuetst op 16 oktober 2020, 22:34:59Je zou eens kunnen kijken naar de Tung-Sol 6550, goede kwaliteit/prijsverhoging. Iets duurder per buis: Genalex Gold Lion KT88. Of voordeliger: EH KT88 Platinum je moet er wel uiteindelijk 8 vervangen...

Thanks voor het meedenken!
Denk dat het een niet te dure gaat worden inderdaad want het is wel x8 🙈

Kan ik een KT88 gewoon vervangen door een 6550 dan en wat is het verschil tussen beide buizen?
🎶🎵🎶

tube robbie

Citaat van: Raymond1 op 16 oktober 2020, 21:40:10Die trafo's zijn verkeerd gemonteerd. De metalen plaat dient op het rubber te zitten, niet er onder. De juiste montage is: plaat waar de trafo op komt - rubber - trafo - rubber - metalen bevestigingsplaat. Dat rubber heeft twee doeleinden: de eventuele trillingen van de trafo zelf isoleren. Door trillingen tijdens bijvoorbeeld transport zou het kunnen gebeuren dat de isolatie van de trafo doorslijt en daardoor kunnen de spanningsvoerende wikkelingen in contact komen met het metaal en zo sluiting veroorzaken. Dat rubber voorkomt dit, het is dus ook een veiligheidsissue.

Dan je vraag: geen idee! Laat in ieder geval de KT 88's van JJ links liggen, deze schijnen niet bepaald betrouwbaar te zijn.

Ik heb geen metalen plaat, alleen een rubber🤔
Metalen chassis onderzijde-trafo-rubber-metalen chassis bovenzijde
🎶🎵🎶

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: tube robbie op 18 oktober 2020, 17:23:47Thanks voor het meedenken!
Denk dat het een niet te dure gaat worden inderdaad want het is wel x8 🙈

Kan ik een KT88 gewoon vervangen door een 6550 dan en wat is het verschil tussen beide buizen?
Ja de 6550 is de aanduiding van de buis in de US en KT88 voor Europa. Maar het gaat om dezelfde buis. Bij een nieuwe buis moet je wel weer de bias opnieuw instellen als dat niet automatisch gebeurt zoals bij mijn Prima Luna.

tube robbie

Citaat van: Mmuetst op 18 oktober 2020, 17:46:09
Citaat van: tube robbie op 18 oktober 2020, 17:23:47Thanks voor het meedenken!
Denk dat het een niet te dure gaat worden inderdaad want het is wel x8 🙈

Kan ik een KT88 gewoon vervangen door een 6550 dan en wat is het verschil tussen beide buizen?
Ja de 6550 is de aanduiding van de buis in de US en KT88 voor Europa. Maar het gaat om dezelfde buis. Bij een nieuwe buis moet je wel weer de bias opnieuw instellen als dat niet automatisch gebeurt zoals bij mijn Prima Luna.

Top!
Bias gaat automatisch door de Tentlabs modules 👌🏻
🎶🎵🎶

Raymond1

Citaat van: tube robbie op 18 oktober 2020, 17:34:49
Citaat van: Raymond1 op 16 oktober 2020, 21:40:10Die trafo's zijn verkeerd gemonteerd. De metalen plaat dient op het rubber te zitten, niet er onder. De juiste montage is: plaat waar de trafo op komt - rubber - trafo - rubber - metalen bevestigingsplaat. Dat rubber heeft twee doeleinden: de eventuele trillingen van de trafo zelf isoleren. Door trillingen tijdens bijvoorbeeld transport zou het kunnen gebeuren dat de isolatie van de trafo doorslijt en daardoor kunnen de spanningsvoerende wikkelingen in contact komen met het metaal en zo sluiting veroorzaken. Dat rubber voorkomt dit, het is dus ook een veiligheidsissue.

Dan je vraag: geen idee! Laat in ieder geval de KT 88's van JJ links liggen, deze schijnen niet bepaald betrouwbaar te zijn.

Ik heb geen metalen plaat, alleen een rubber🤔
Metalen chassis onderzijde-trafo-rubber-metalen chassis bovenzijde

Beslist niet zoals zulke trafo's gemonteerd dienen te worden. Ook merkwaardig dat degene die deze versterker heeft gebouwd dit zo heeft gedaan, evenals degene die deze versterker onlangs heeft geupgrade en dit over het hoofd heeft gezien. Met dat slappe stukje rubber en die bout in het midden kan zo'n trafo nooit op zijn plaats blijven staan. Ik vermoed dat de trafo op de bodemplaat is vastgelijmd, wat ik niet bepaald een goede montage-methode vind. Dat wordt erg lastig wanneer deze vervangen moet worden, hoewel dat afhankelijk is van de kwaliteit van de lijm. Wat op deze manier ook nog zou kunnen gebeuren. De buizen zijn dmv. afstandshouders op dezelfde metalen plaat gemonteerd als de trafo's. In sommige gevallen zijn buizen microfonisch gevoelig. Trafo's brommen en trillen meestal lichtjes. Deze trillingen kunnen, wanneer de trafo's met harde lijm zijn bevestigd, via de metalen plaat, de afstandshouders en de print aan de buizen worden doorgegeven. En zo kan het geluid beïnvloed worden, wat je niet wilt.

Maar hoe dan ook: technisch gezien zijn de trafo's niet correct gemonteerd. Ik heb tientallen ringkerntrafo's van Amplimo gemonteerd en altijd moest de montage-volgorde zijn: montageplaat -> rubber -> trafo -> rubber -> metalen plaat -> bout erdoor heen en vast zetten met de moer. Bovendien is zo'n manier van montage te prefereren, want in ieder geval de Amplimo trafo'tjes op mijn voormalige werk zijn niet echt betrouwbaar. Een simpele manier om ze te vervangen is dan wel handig.

tube robbie

Citaat van: Raymond1 op 18 oktober 2020, 23:50:44
Citaat van: tube robbie op 18 oktober 2020, 17:34:49
Citaat van: Raymond1 op 16 oktober 2020, 21:40:10Die trafo's zijn verkeerd gemonteerd. De metalen plaat dient op het rubber te zitten, niet er onder. De juiste montage is: plaat waar de trafo op komt - rubber - trafo - rubber - metalen bevestigingsplaat. Dat rubber heeft twee doeleinden: de eventuele trillingen van de trafo zelf isoleren. Door trillingen tijdens bijvoorbeeld transport zou het kunnen gebeuren dat de isolatie van de trafo doorslijt en daardoor kunnen de spanningsvoerende wikkelingen in contact komen met het metaal en zo sluiting veroorzaken. Dat rubber voorkomt dit, het is dus ook een veiligheidsissue.

Dan je vraag: geen idee! Laat in ieder geval de KT 88's van JJ links liggen, deze schijnen niet bepaald betrouwbaar te zijn.

Ik heb geen metalen plaat, alleen een rubber🤔
Metalen chassis onderzijde-trafo-rubber-metalen chassis bovenzijde

Beslist niet zoals zulke trafo's gemonteerd dienen te worden. Ook merkwaardig dat degene die deze versterker heeft gebouwd dit zo heeft gedaan, evenals degene die deze versterker onlangs heeft geupgrade en dit over het hoofd heeft gezien. Met dat slappe stukje rubber en die bout in het midden kan zo'n trafo nooit op zijn plaats blijven staan. Ik vermoed dat de trafo op de bodemplaat is vastgelijmd, wat ik niet bepaald een goede montage-methode vind. Dat wordt erg lastig wanneer deze vervangen moet worden, hoewel dat afhankelijk is van de kwaliteit van de lijm. Wat op deze manier ook nog zou kunnen gebeuren. De buizen zijn dmv. afstandshouders op dezelfde metalen plaat gemonteerd als de trafo's. In sommige gevallen zijn buizen microfonisch gevoelig. Trafo's brommen en trillen meestal lichtjes. Deze trillingen kunnen, wanneer de trafo's met harde lijm zijn bevestigd, via de metalen plaat, de afstandshouders en de print aan de buizen worden doorgegeven. En zo kan het geluid beïnvloed worden, wat je niet wilt.

Maar hoe dan ook: technisch gezien zijn de trafo's niet correct gemonteerd. Ik heb tientallen ringkerntrafo's van Amplimo gemonteerd en altijd moest de montage-volgorde zijn: montageplaat -> rubber -> trafo -> rubber -> metalen plaat -> bout erdoor heen en vast zetten met de moer. Bovendien is zo'n manier van montage te prefereren, want in ieder geval de Amplimo trafo'tjes op mijn voormalige werk zijn niet echt betrouwbaar. Een simpele manier om ze te vervangen is dan wel handig.

Dank voor de heldere uiteenzetting!
Wellicht is het zo gedaan uit ruimte gebrek, de deksel past er nu precies op, geen ruimte meer over...🙄
Wordt dus ook lastig om het te verbeteren.

Er waren nog wel enkele zaken meer niet correct gemonteerd zoals oa de cinchbussen.
Kan me herinneren dat Guido dat ook aangepast heeft, over de trafo's heb ik hem niet expliciet gehoord.

Versterker is ooit gebouwd ahv een kant en klare kit van Menno van der Veen door iemand die niet over specifieke kennis beschikt.
Hij gaf best veel brom en ruis toen en daarom heb ik hem door Guido na laten kijken.
Nu enkel uit het linker kanaal nog wat ruis.
Kan dit ook door de trafo montage komen?
🎶🎵🎶

tube robbie



Nog een kleine blik op de binnenkant...
🎶🎵🎶

tube robbie

Trafo zit dus gemonteerd op de houten bodem en de metalen plaat is rondom uitgezaagd
🎶🎵🎶

minplus

Meestal zit de kap via boutjes in gaatjes aan zij- en achterkant vastgeschroefd. Door van de gaatjes in de kap gleufjes te maken kan de kap hoger als dat nodig mocht zijn.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Raymond1

Als ik dit zo lees en zie is het juist monteren van de trafo's een hele opgave. Het zou betekenen dat deze versterker compleet uit elkaar gehaald moet worden en er een nieuwe behuizing voor gemaakt dient te worden. En ik heb hier alleen de voedingstrafo's gezien, nog niet eens de montage van de uitgangstrafo's. Is het bouwen en aanpassen van buizenversterkers je hobby, weet je er veel van, ben je erg handig én heb je het er voor over: vooral doen! Heb je er echter de balle verstand van: niet aan beginnen. Of zoals ze in het engels zeggen: "if it ain't broke, don't fix it!". Het door een specialist laten doen zal denk ik een erg duur geintje worden.

Die ruis links kan meerdere oorzaken hebben, maar heel waarschijnlijk betreft het niet de trafo. Die ruis kan komen door een niet al te goede voorbuis of één van de vier eindbuizen die een probleempje heeft. Steek eens de buizen één voor één om, mogelijk gaat de ruis dan weg of verhuisd deze naar de andere kant. Het zou ook ergens een condensator of elco kunnen zijn, dat is wat lastiger om achter te komen.

Ga je over naar een ander merk KT 88, hoef je niks te doen. Ga je echter over naar een ander type eindbuis (bijv. 6550, EL 34, KT 90, KT 120) vraag dan in ieder geval na of de autobias die je nu hebt, ook geschikt is voor dat andere type buis. Mijn buizenversterker (Graaf GM 50 B) had ook auto-bias. Maar deze was geoptimaliseerd voor KT 90 buizen. Wilde ik KT 88's erin zetten, moest de auto-bias hierop aangepast worden. Mogelijk geld dat ook voor jouw versterker.

Ik heb die boeken van Menno van der Veen en jouw versterker staat er inderdaad in. Alleen is jouw versterker zwaar gemodificeerd tov. degene die in het boek staat. In het boek heeft deze EL 34 buizen en zitten vrijwel alle componenten op de bovenzijde van de print. En heeft hij een handmatig in te stellen bias.