• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Buizen geluid

Gestart door karma, 30 oktober 2020, 22:18:05

Vorige topic - Volgende topic

karma

Even een gedachte spinsel en ook vraag aan buizengebruikers of de wat oudere lichting onder ons.

Mijn hele leven ben ik van de solid state apparatuur. In diverse stadia van het leven heb ik de gelegenheid gehad om buizen te luisteren. Op hifishows of bij een dealer en een enkele keer thuis. Ik herkende zeker mooie dingen maar uiteindelijk kwam mijn keuze toch weer te vallen op de bekende route.

Nu was ik laatst niet te spreken over mijn zolderset waar een Rega p7 met een Rega exact speelt. Ik heb daarvoor een besloten van het geëigende pad af te wijken en heb een EAT e-glo petit phonotrap aangeschaft. Gelijk vanaf het begin voldeed dit aan de verwachting om weer iets goeds op zolder te hebben. Maar inmiddels doet het meer dan dat. Ik ben wel erg aangesproken door de manier waarop het zich presenteert. Er zit een vanzelfsprekendheid aan het geluid waardoor ik makkelijk in het geluidsbeeld kan luisteren. Het podium is breed. Het geluid is soepel en toch spannend, vanzelfsprekend. Eigenlijk allemaal eigenschappen die ik aan het buis principe kan toeschrijven. Misschien is door het ouder worden niet alleen mijn smaak in muziek maar ook die van geluid gewijzigd.

Hoe zien jullie dit?

minplus

Er zit een leerproces in het brein waardoor je dingen gaat waarnemen die je eerder niet waar nam / kon nemen.
Een buis heeft kwaliteiten die een transistor niet heeft en omgekeerd.
Ik ben opgegroeid met buizen en vind ze nog super maar heb sommige transistorversterkers ook erg leren waarderen. Vooral degene die dichter bij de buis kwamen, zoals de Mac.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

AntiAudioKwakzalverij

31 oktober 2020, 08:32:20 #2 Laatste wijziging: 31 oktober 2020, 08:39:37 door Mmuetst
Ik geniet dagelijks van buizen geluid maar weet al te goed dat de combinatie met luidsprekers veel kritischer komt dan met transistor. Een luidsprekers waar ik eerst van dacht die gaat het heel mooi doen op een buizenversterker klonk voor geen meter: Klipsch KG5.2. Op een transistor geven deze luidsprekers me wel het gewenste resultaat.
Ik gebruik bij moeilijk luidsprekers altijd wel mijn buizen-voorversterker. Andere luidsprekers in mijn collectie doen het bijzonder goed met buizen. En mijn favoriete versterker is de Heart Beat met 300B single end eindbuizen. +/- 8 watt en met de juiste luidsprekers prachtig. Soms vind ik de toevoeging van een buis niet zo bijzonder. Mijn Luxman versterker heeft ook een buisje in de voorversterker, ik zal het er maar op houden dat het er leuk uit ziet.

PS mooi Phono versterkertje om te zien die EAT e-glo petit .

tube robbie

De afgelopen 20 jaar vanalles in huis gehad, van een Musical Fidelity Klasse A in het begin naar twee 300B mono eindversterkers van 7 Watt, een Primare I30, Pass Labs Aleph 3 en nu een Menno van der Veen met 8xKT88 in triode.

Buis maar ook transistor dus, maar zoals je ziet wel een voorkeur voor klasse A ☺️ In feite zijn het maar nuance verschillen tussen een goede buizen of goede transistorversterker en heel erg veel hangt af van de match met de speaker.
Zie mezelf niet zo snel een klasse D versterker kopen igg. Toen mijn Van der Veen KT88 bij Guido Tent stond voor modificatie van Guido een leenversterker gekregen die klasse D was. Ik was blij dat ik hem weer terug kon geven 😅


🎶🎵🎶

RenéN

Citaat van: tube robbie op 31 oktober 2020, 09:40:59De afgelopen 20 jaar vanalles in huis gehad, van een Musical Fidelity Klasse A in het begin naar twee 300B mono eindversterkers van 7 Watt, een Primare I30, Pass Labs Aleph 3 en nu een Menno van der Veen met 8xKT88 in triode.

Buis maar ook transistor dus, maar zoals je ziet wel een voorkeur voor klasse A ☺️ In feite zijn het maar nuance verschillen tussen een goede buizen of goede transistorversterker en heel erg veel hangt af van de match met de speaker.
Zie mezelf niet zo snel een klasse D versterker kopen igg. Toen mijn Van der Veen KT88 bij Guido Tent stond voor modificatie van Guido een leenversterker gekregen die klasse D was. Ik was blij dat ik hem weer terug kon geven 😅



Ken je Tubejack? Ook iemand die jaren met de UL40 heeft gedraaid en nog steeds doet. En heeft nu de Trans SE-10. Jack heeft er heel veel over op zijn site gezet, wellicht leuk voor jou om te lezen:

https://tubejack.nl/

karma

Welke apparatuur bedoel je met Mac Minplus?

Klipsch heeft ook zeker mijn aandacht Mmuetst. Ik dacht aan Heresy’s op zolder en wie weet komen die er nog eens. Balen dat die Klipsch van jou niet voldoen. Op papier zou dag wel moeten lukken. Hoge gevoeligheid en gespecificeerd op 8ohm. Maar het zegt niet altijd wat. Mijn Tannoy Glenair 15 hebben ook alles mee maar gaan naar 1ohm op 20khz.

300B buizen zou ik zeker eens willen horen tube robbie. Zeker als die Heresy’s er komen.

Ik ken tube Jack van naam. Heb zijn website gelezen over oa de Menno van der Veen zelfbouw kit. Ik heb nog geen beeld bij een al dan niet vervolgstap. Misschien laat ik het ook wel zo. Ik zou een update kunnen doen van mijn hoofdtelefoon versterker op zolder. Hoewel het nu eigenlijk allemaal al heel goed klinkt en ik het zo kan laten.

De EAT e glo petit is een hybride ontwerp. Ik weet eerlijk gezegd niet of ik moet doorstappen naar volledig buizen. Hoewel ik vroeger Jadis apparatuur heb beluisterd en daar immens van onder de indruk was. Maar dat ligt buiten mijn financiële bereik. Beneden in mijn set heb ik volledig solid state. Tegen de tijd dat iets vervangen moet worden zou ik kunnen overwegen iets om te zetten naar buizen of hybride. Maar voor nu ga ik het eerst eens laten bezinken, de EAT neem ik nog eens op in mijn set beneden. En als er iets veranderd oriënteer ik me eerst goed.

minplus

McIntosh.
Toen ik me nieuwe sets buizen om de paar jaar met het vooruitzicht dat ze nog duurder zouden worden niet meer kon permitteren m'n Sansui AU-111 ingeruild voor een versterker die het meest in die richting kwam. Veel beluisterd en alleen McIntosh klonk echt ook vrijwel zo lekker in mijn oren. Hoewel de oude Sansui's (555, 777, enz.) waar nu enorme bedragen voor betaald worden ook steengoed waren en zijn.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

tube robbie

Niet bekend met Tubejack nog...
Interessante site!

Ik heb hier een zelfbouw kit van Menno met 8x KT88. In de basis een 100 watt versterker maar nu in triode geschakeld waardoor er nog een watt of 40 overblijft. Ruim voldoende om mijn Elacs met een rendement van 89dB naar volle tevredenheid uit te sturen ☺️



🎶🎵🎶

RenéN

Citaat van: tube robbie op 31 oktober 2020, 21:06:53Niet bekend met Tubejack nog...
Interessante site!

Ik heb hier een zelfbouw kit van Menno met 8x KT88. In de basis een 100 watt versterker maar nu in triode geschakeld waardoor er nog een watt of 40 overblijft. Ruim voldoende om mijn Elacs met een rendement van 89dB naar volle tevredenheid uit te sturen ☺️

Mooi hoor! Ik heb jaren gespeeld met de UL40 die ik door Jack heb laten ombouwen naar een UL40s 2P, een eindversterker dus. Zaten maar 4 KT88'ers in, maar wel hele mooie Black Treasures...

karma

Maar een vervolgstap genomen en voor de zolderset een Ayon cd07s CD speler tweedehands aangeschaft. Deze heeft een Burr Brown DAC en een buizen analoge uitgangstrap. Burr Brown komt in mijn oren het dichtst bij een draaitafel. De Ayon zal wel beter presteren dan mijn Rotel RCD991AE CD speler die nu dienst doet. Deze heeft opamps en daar ben ik toch te gevoelig voor. De Ayon heeft een class A buizen uitgangstrap. Binnenkort dus nog meer buizen in de zolderset.


AntiAudioKwakzalverij

21 november 2020, 20:40:42 #10 Laatste wijziging: 21 november 2020, 20:46:50 door Mmuetst
Mooie CD speler Karma. Ben benieuwd hoe je deze speler gaat ervaren t.o.v. Je Rotel CD speler. Om naar 300B te ervaren ben je altijd welkom in mijn mancave om te komen luisteren.
Wat mijn Klipsch betreft, die hebben een hele hoge impedantie piek in het hoog. en dat vinden buizenversterkers niet leuk. Het hoog wordt daardoor scherp. Een goedkoop klasse D versterkertje klinkt beter op deze luidsprekers dan mijn buizenversterkers  ;D

karma

Citaat van: Mmuetst op 21 november 2020, 20:40:42Mooie CD speler Karma. Ben benieuwd hoe je deze speler gaat ervaren t.o.v. Je Rotel CD speler. Om naar 300B te ervaren ben je altijd welkom in mijn mancave om te komen luisteren.
Wat mijn Klipsch betreft, die hebben een hele hoge impedantie piek in het hoog. en dat vinden buizenversterkers niet leuk. Het hoog wordt daardoor scherp. Een goedkoop klasse D versterkertje klinkt beter op deze luidsprekers dan mijn buizenversterkers  ;D

Hoi Mmuetst,

Toch even een reactie. Ik ga eerst sparen en dan denk ik voor zolder aan een Klipsch Heresy IV. Die gaat geloof ik toch juist goed op buizen. Ik speel nu met een Rega elicit (versie 2) op zolder maar ik ben erg benieuwd naar een buis. Mijn eerste gedachte was een 300B. Maar ik ga eerst zien hoe buizen in de bronnen in zo’n setup al klinken. Zo’n elicit verkopen is eigenlijk ook zonde van het geld. Je betaald er veel voor als je het koopt en nu zou het een aderlating zijn als ik hem verkoop. Ik maak zeker eens gebruik van het aanbod voor zo’n 300B te beluisteren. Ik herinner me nog de verhalen die ik vroeger in magazines las van mensen die zo’n ding horen en diep onder de indruk zijn en nooit meer iets anders willen. Maar goed de volgende upgrade komt echt pas later volgend jaar.

Groeten, Guus

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: karma op 21 november 2020, 22:19:26Maar goed de volgende upgrade komt echt pas later volgend jaar.

Groeten, Guus
Das over 1 1/2 maand Guus ;) Kon zo snel geen impedantie curve Vinden van de Klipsch Heresy IV maar zie wel reviews waar men deze speakers combineert met buizenversterkers (zoals de review van Steve Guttenberg). Ik heb die Klipsch zelf (helaas) nooit horen spelen. Ik zou die Rega gewoon er bij houden. Kun je afwisselen tussen buis of transistor.

karma

En toen was de Cayin weg ...

Ben wel verder gaan zoeken en het is een blacknote cdp500 geworden. Niet heel veel over te vinden online. Schijnt overgegaan te zijn gegaan naar bluenote en daarna goldnote. Een AKM DAC en zes buizen in de uitgang waarvoor vier voor signaal. Mocht iemand meer info hebben dan hou ik me aanbevolen!

karma

Vandaag de Blacknote opgehaald. Meteen geluisterd en het klonk niet best. Vlak geluid, weinig laag, geen podium. Dacht even dat dit een miskoop zou worden. Nu geloof ik niet dat een product eerst slecht klinkt en ‘na inspelen’ het fantastisch doet. Maar hier werd dat toch bewaarheid. Na een half uur klonk het aanmerkelijk anders. Dus maar even een paar uurtjes laten aanstaan. Volgens de vorige eigenaar was de speler een lange tijd werkloos opgeborgen. Nu vanavond valt op dat mijn Rotel RCD991 het onderspit Delft op zo ongeveer alle gebieden. Hoe beter een signaal des te puurder en ook krachtiger het wordt. Dat is het eerste dat dus opvalt. Het klinkt analoog, dit is echt een stuk dichter bij een draaitafel. Opvalt dat je veel beter hoort wat er gespeeld wordt. Alles is beter te onderscheiden en dat zou je normaliter als analytisch kunnen opvatten maar hier gebeurd het op een muzikale ‘echte’ manier. Er is nog wel wat op te merken. Hoewel de klank heel vriendelijk is vind de klank voor mij te krachtig en direct. Nu zitten er vier Sovtek 6922 buizen in en ik lees dat dit beter kan. In mijn EAT phonotrap zitten EAT ECC83 buizen die eigenlijk uitgeselecteerde Telefunken zijn. Die klank is meer relaxed. Aangezien ik nieuw ben in buizenland, hebben jullie aanbevelingen voor vier 6922 buizen?