• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Buizen geluid

Gestart door karma, 30 oktober 2020, 22:18:05

Vorige topic - Volgende topic

AntiAudioKwakzalverij

Er zijn veel merken die 12ax7/ECC83 hebben (eigenlijk allemaal wel). Op internet lees je wel dat sommige oude merk namen uit dezelfde Chinese of Russische fabriek komen (Dat zijn dus geen NOS buizen). Ook denk ik dat net als bij luidsprekers je persoonlijke smaak een rol speelt. Maar het mooie is met buizen, je kunt ze wisselen zonder dat er een soldeerbout aan te pas komt (als ze in een voetje zitten). Leuk dat je nu al verschil hebt met de buizen uit de Phono versterker.
Ben benieuwd naar je ervaring met de Brimar buizen. Ik lees ook goede recenties over de Genalex Gold Lion ECC83.
Ik wil de gain buizen (ook ECC83) in mijn Prima Luna ook een keer vervangen dus ben benieuwd naar je ervaring.
 

karma

1 december 2020, 18:26:29 #31 Laatste wijziging: 1 december 2020, 18:28:43 door karma
Buizen waren binnen vanmiddag. Ik heb onderstaande reactie gestuurd.

Buizen zijn binnen en aangezien ik de CD speler open heb laten liggen heb ik ze meteen erin gezet. Kon het ook niet laten meteen even wat CD’s te draaien die eerder vervelend klonken. Alle ‘s’-sen zijn weg. Verder valt meteen op dat de weergave veel subtieler is en veel meer nuances kent. Zo verveelt muziek niet snel en dat zo koud uit de doos. Voorheen klonk het een beetje als een televisie met het contrast vol open. Het spettert van het scherm maar het is vermoeiend voor de ogen en het is niet natuurlijk. Of de typisch Duitse jaren tachtig speaker die hoog en laag had en verder weinig met het middengebied deed (de ‘pssst’ - ‘kaboem’ speaker). Ik hoor bij de eerste CD’s en zelfs al bij de eerste tonen dat dit goed is, net als het dat toen deed bij mijn phonotrap. De CD speler blijft aan en vanavond eens lekker allerlei muziek luisteren.

Dit zegt genoeg denk ik. Ik heb me ook beseft dat geluid moet kloppen. Als ik tegen mijn vriendin zeg ‘ik hou van jou’ dan zeg ik dat niet op een agressieve manier. Zelfde geldt als je boos bent. Stel ik zeg ‘ik haat jou’ dan zeg ik dat ook niet op een poeslieve manier. Voor muziek weergave geldt dat ook. Nu kan je zeggen dat het een kwestie is van persoonlijke voorkeur maar dat geloof ik zelf niet. De valkuil van goede hifi is een enorm puur en krachtig signaal. De valkuil van een CD speler is dat wat mij betreft in meerdere mate. Zoals ik al eerder aangaf moet je dat kanaliseren. Zoiets doe je met luistertests.

Ik heb zojuist nogmaals geluisterd en een uur lang. Ik krijg nu tenminste de behoefte om te blijven luisteren om te kijken hoe meer CD’s klinken. Ik ga zo weer ff naar boven, nou ja tot het voetbal begint om negen uur!

AntiAudioKwakzalverij

1 december 2020, 20:48:18 #32 Laatste wijziging: 1 december 2020, 21:11:01 door Mmuetst
Goed om te horen dat die Brimar buizen bevallen. Levering was dus ook lekker snel. Ga je die Brimar buizen ook nog vergelijken met de EAT buizen in je Phono versterker. Zo ja, dan ben ik benieuwd wat daar uit komt. Toch maar een setje bestellen voor mijn Prima Luna versterker. Al vast bedankt voor je verslag.

PS had je nu die buizen bij www.tubesandrecords.com besteld? Want ik kan van Brimar geen ECC83 vinden op die site. (Nu ik je verslag nog eens lees zie ik geen merk, dus misschien heb je wel een ander merk gekozen).

karma

Hoi Mmuetst,

Ja via tubesandrecords aangeschaft en op zijn advies ingegaan. Hij gaf de keuze tussen top Philips buizen of de Brimar. Ik ben ook afgegaan op de site jacmusic.com waar erg positief over Brimar ecc83 werd gesproken. Maar de Philips hadden ook wel voldaan verwacht ik. Het verschil in natuurlijkheid vind ik groot tussen de sovtek en de brimar. De Sovtek heeft veel minder kleurpotloden en komt te kort. Ik denk dat het verschil tussen de EAT en de brimar op het gebied van natuurlijkheid en nuance van het middengebied. Ik ga de EAT met rust laten. Ik kan nergens meer vinden dat die nog te koop zijn. Ik wilde ze eigenlijk al liever niet eruit halen. Met de Brimar kun je mijns inziens niet fout gaan. Die zullen het in mijn phonotrap beslist ook goed doen.

AntiAudioKwakzalverij

Die Brimar buis is blijkbaar ook zeldzaam (helaas) "Though we have a small stock, these are actually very rare as NOS". Misschien is dat de rede dat ze niet op de site staan van tubesandrecords. Vind nog wel een buisje bij keesdraaitdoor.nl voor â,¬500,- voor het laatste paartje. Wees dus ook zuinig op deze buisjes.
En natuurlijk veel luisterplezier met deze mooie aankoop!

berret

Voor zover ik begrepen heb is Brimar " overgenomen" door een gezelschap dat zich de great british tube society of zoiets noemt. Zij maken nieuwe Brimar buizen... kijk maar eens op brimaruk.com.
Sorry voor hun webomschrijving, zo ruk zijn ze nou ook weer niet.

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: berret op  3 december 2020, 17:25:02Voor zover ik begrepen heb is Brimar " overgenomen" door een gezelschap dat zich de great british tube society of zoiets noemt. Zij maken nieuwe Brimar buizen... kijk maar eens op brimaruk.com.
Sorry voor hun webomschrijving, zo ruk zijn ze nou ook weer niet.
Bedankt voor de info! Ze hebben zelfs een 300B in het programma en hun prijzen zijn netjes (sommige Chinese remakes vragen ook de hoofdprijs voor een 300B omdat het dan een Western Electric remake is).

karma

7 december 2020, 21:48:49 #37 Laatste wijziging: 7 december 2020, 22:08:21 door karma
Ik dacht laat ik eens gek doen. Telefunken ecc803s worden als beste buizen beschouwd en zijn onbetaalbaar. De Tesla ecc83 schijnen hetzelfde gebouwd te zijn en zelfs op de machines van Telefunken. Ze worden beschouwd als equivalent van de Telefunken ecc803s en de Tesla’s zijn nog niet zo astronomisch duur. Ze durven voor de Telefunken wel duizend euro voor een enkel buis te vragen. Ik heb dus vier Tesla’s besteld bij een betrouwbaar adres. Ook een rib uit het lijf maar wel gecalculeerd. Ik kan ze gebruiken voor de CD speler en voor de phonotrap aangezien beide ecc83 gebruiken. Ook de andere twee buizen 6N6p in de CD speler ga ik vervangen voor een paar die beter in mijn visie van geluid passen. Dat worden een paar Novosibirsk. Tot slot zitten er een paar Jantzen crosscap in de CD speler. Ik heb een paar betere besteld van Jantzen, de superior Z cap. Die ga ik gewoon proberen. Brengt het niets of niet genoeg dan gaan de crosscap weer terug en hou ik het origineel. Ik heb ook een beter stekkerblok gekocht. Een Siltech octopus signature van de vorige uitgave. Tweedehands was die nog goed betaalbaar. Al met al klinkt het nu al een stuk beter. Door de Novosibirsk zal het vast nog iets beter gaan en de rest gaan we meemaken. Oh ja ook nog een Oyaide P079e besteld, een netstekker waarvan ik er al één heb en waarvan ik vaststel dat die het geluid vriendelijker maakt. Lijkt me een goede match om de CD speler meer in mijn straatje te lagen spelen.

Hoodman

Citaat van: karma op  7 december 2020, 21:48:49Siltech octopus signature van de vorige uitgave. Tweedehands was die nog goed betaalbaar. Al met al klinkt het nu al een stuk beter. Door de Novosibirsk zal het vast nog iets beter gaan en de rest gaan we meemaken. Oh ja ook nog een Oyaide P079e besteld, een netstekker waarvan ik er al één heb en waarvan ik vaststel dat die het geluid vriendelijker maakt. Lijkt me een goede match om de CD speler meer in mijn straatje te lagen spelen.
:laugh:

karma

Tja ik heb een heel audioleven achter de rug. Soms bij toeval ergens achter gekomen, soms door schade en schande, soms door adviezen en door open gedachten te houden over zaken. Ik weet heel goed wat ik wil en hoe ik dat kan bereiken. Ik dacht dat het misschien leuk was om mijn reis te delen op twee fora die zich daar wat mij betreft nog voor lenen. Ik ben immers nog niet klaar. Inmiddels deed ik dat op één forum al terughoudend en inmiddels niet meer. Kennelijk zit niemand op dat forum erop te springen dat ik iets deel. Hier roept dat nu ook weer een reactie op waar ik ook niet op zit te springen. Moderator dus graag een slot 🔐 op dit topic.

Hoodman

Dus niemand mag er commentaar op hebben? Ik vind het flauwekul en dat is mijn mening, dat mag toch! Als jij het verschil denkt te horen is ook goed. Maar dat een ander die er anders over denkt dat niet mag laten blijken is onzin. Dit is een Forum toch, of moet je mee lullen en word je op de vingers getikt door een morph als je een smiley plaatst?
Kom op en ben niet zo snel op je teentjes getrapt, dat tere zieltjes gedoe.

AntiAudioKwakzalverij

8 december 2020, 12:12:31 #41 Laatste wijziging: 8 december 2020, 12:20:19 door Mmuetst
@Karma, ik vind het jammer als er een slot op komt. Dit is natuurlijk wel het onderdeel om over buizen te kletsen,
(Buizen en Triode) maar een beetje buiten de lijntjes kleuren moet toch kunnen?
Mocht er een slot op komen wil je dan je bevindingen hier "Wat is je favoriete buis en waarom en laat zien" plaatsen, want ik ben zeker benieuwd naar je ervaring met de bestelde buizen.


Heintje

@karma: 
Ga gewoon door, blijkbaar beleef jij veel plezier aan het tweaken en hou dat vooral zo.
Tegenwoordig kan je zomaar elk type commentaar/reactie snel en zonder veel consequenties op een forum flikkeren waardoor dat ook meer gebeurt. Mensen "leven" ook veel meer echt op een forum als aanvulling / vervanging van fysieke contacten en stellen de eigen mening bóven een positieve bijdrage aan een forum. En dat vereist een wat dikkere huid.

@nostalgie:
Het bovenstaande is algemeen bedoeld en vooral geen specifieke reactie op jouw bijdrage, voel je dus niet aangesproken, zo is het niet bedoeld. je mag van mij gewoon je eigen ervaring en mening hebben, geen probleem mee.  ;D

Wellicht leest het wat dubbelzinnig, maar ik krijg mijn mening niet anders verwoord.  8)

Sytse Fliege

Dat we vinden dat bepaalde zaken onzin zijn is hier al zo vaak rondgestrooid, het leidt nergens toe en jaagt mensen weg. Ik heb geen problemen met meningen, wel met ongefundeerde meningen of althans het ongefundeerd uiten van een mening (ook al zou hij wel gefundeerd zijn). Het lijkt mij eerlijk gezegd een beetje op "er tegen aan willen pissen". Dan komt de volgende die er ook weer tegenaan moet pissen en uiteindelijk wordt er geblaft en dan gebeten.

Fijn forum houd je dan over.

Ach, kikker toch op!

morph

Citaat van: nostalgie op  8 december 2020, 11:25:58Dus niemand mag er commentaar op hebben? Ik vind het flauwekul en dat is mijn mening, dat mag toch!

Kom op en ben niet zo snel op je teentjes getrapt, dat tere zieltjes gedoe.
Commentaar hoeft geen probleem te zijn als je elkaar in de waarde laat en dus ook andere inzichten respecteert.
Belachelijk maken van iemands ideeën heeft weinig met een teer zieltje te maken, alles met provocerend gedrag. Hoe grappig de plaatser zichzelf ook vindt, het pakt vaak verkeerd uit.
Dat voegt dan niets zinnigs toe aan een discussieplatform zoals dit forum.

Als de topicstarter dit topic echt wil sluiten dan kan dat, maar ik hoop dat hij zich zich bedacht heeft en het nog een kans geeft.

mod-morph

(er is zeker een weersomslag aanstaande...)