• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Verschillende lengtes luidsprekerkabels

Gestart door JanT, 1 november 2020, 12:22:27

Vorige topic - Volgende topic

JanT

Goedendag,

Is het mogelijk te werken met verschillende lengtes luidsprekerskabels? Doet dat iets voor met de geluidskwaliteit?

Ik wil graag de ene luidspreker met 1 meter kabel aan de versterker koppelen en de andere luidspreker met 2,5 of max 3 meter. De kabels waar ik aan denk zijn: Supra Ply 3.4 en Van den Hul Clearwater.

Dank en groet, Jan

Jan66

Ze zeggen dat het niet uitmaakt, maar gelijke lengtes is gemakkelijker verkoopbaar.

Theo van Wermeskerken

Een kabel, elke kabel, is passief en kan dus nooit iets toevoegen,
Omdat er ook geen kabel is zonder verlies zou je kunnen overwegen om dit verlies in beide kanalen gelijk te houden en dus ook de lengte.
In elk geval de overbodige lengte niet gaan opbossen, maar op dergelijke kleine lengtes zul je er niets
van merken.
Als nu een bepaalde prijzige kabel niet zou bevallen kan een overweging zijn, zoals ook hierboven gezegd,
om gelijke lengtes te hebben omdat dat dan weer gemakkelijker verkoopt.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Duclaasie

Ik zou de lengtes ook gelijk houden. Overlengte dan wegleggen in losse slagen, niet oprollen. Denk dan aan opvolgende S-vormen om het weg te leggen.

rob768

Het maakt niet uit, tenzij ze te dun zijn. Dan gaat het beetje extra weerstand misschien rol spelen. Maar dan praat je wel over zeer dunne kabels.

minplus

Niet druk over maken; ook met een simpel netsnoertje zul je geen verschil merken bij die afstand.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

JanT

Dank voor jullie reacties. Ik heb vandaag nieuwe luidsprekerskabels gekocht met verschillende lengtes. Eens kijken of dat goed gaat.

minplus

Los van dat het niets uit zal maken en vast lekker klinkt: je versterker heeft toch hopelijk wel een balansknop ivm. de kamerakoestiek en plaatsings-mogelijkheden?
Sommige mensen willen nl. alleen een volumeknop die ook voor aan-uit is want dan is de voorkant strak.
Wat met rotte opnamen en mindere kamer-situatie een groot probleem levert cq. een veel minder goed geluid dan wat mogelijk is.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right