• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Ocos kabel

Gestart door Theo van Wermeskerken, 1 november 2020, 13:03:30

Vorige topic - Volgende topic

Theo van Wermeskerken

Getriggerd door enthousiaste verhalen van Buell en Leobus over Ocos kabel had ook TSP besloten dit een kans
te geven in zijn set.
Om de een of andere reden hadden beide heren last van enige scherpte in hun geluid bij het gebruik van
verguld koperen kabel in katoen.
Iets dat ik van die bekabeling helemaal niet herken, net als TSP overigens terwijl dat bij gebruik van
100db Tannoy speakers wel degelijk op de loer ligt weet ik uit ervaring.
TSP had dus 2 lengtes van ongeveer 3 meter aangeschaft en in zijn set aangesloten en dat ging dus niet
helemaal goed, reden voor hem om het na een poosje weer te verwijderen.
De kabels zijn daarna hier terecht gekomen om er wat metingen aan te doen en ook eens te beluisteren.
Ik weet nog van een jaar of tien geleden dat ik toen ook een aantal meters van die kabel had gekregen en
er toen op andere speakers ook al niet veel mee had.
En ook nu ging er weer een deel van de beleving verloren, het klinkt niet slecht en alles is er qua
geluid ook wel maar het geluidsbeeld lijdt er wel onder.
Vanmorgen heb ik er dus even wat metingen aan gedaan, waarbij aangetekend dat de standaard aanwezige
aansluitingen al waren verwijderd.
Ik heb die er ook niet bij en er zit een RC netwerkje in waarvan ik de capaciteit dus niet weet.
De kabel op zich echter, een coaxiaal kabel, geeft op die 3 meter een eigen capaciteit van bijna
100 nf / 0,1 uf en standaard komt daar dan die extra capaciteit bij.
Je kunt er allerlei berekeningen op los laten maar daar kom je niet veel verder mee.
Ook ik kan er dus niet veel mee beginnen, maar mogelijk zijn er hier anderen met andere ervaringen.
Beetje vreemd vind ik het wel dat die kabel schijnbaar al een poos niet meer gemaakt wordt.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Leobus

Het enthousiaste verhaal van Leobus is pas ontstaan nadat TSP de kabels al weer kwijt was. Ik heb ze afgelopen dinsdag pas voor het eerst gehoord en kon dus toen pas mijn mening geven. Buell was al veel eerder enthousiast, dus de test van TSP was waarschijnlijk op diens enthousiasme gebaseerd.
Dat neemt overigens niet weg dat ik na dinsdag ook wel enthousiast ben. Er mist inderdaad niks in welke frequentie dan ook. Wat wel verdwenen is, is volgens mij iets kunstmatigs wat wij als “scherpte” benoemen. Faseverschillen of zoiets??? Ik weet het ook niet. Overigens vind ik dat het stereobeeld juist mooier is geworden. En dan met name in de diepteafbeelding waar een mooie gelaagdheid duidelijk werd.
Groet,
Leobus

Buell

1 november 2020, 16:38:12 #2 Laatste wijziging: 1 november 2020, 17:55:05 door Buell
Citaat van: Theo van Wermeskerken op  1 november 2020, 13:03:30Getriggerd door enthousiaste verhalen van Buell en Leobus over Ocos kabel had ook TSP besloten dit een kans
te geven in zijn set.
Om de een of andere reden hadden beide heren last van enige scherpte in hun geluid bij het gebruik van
verguld koperen kabel in katoen.
Iets dat ik van die bekabeling helemaal niet herken, net als TSP overigens terwijl dat bij gebruik van
100db Tannoy speakers wel degelijk op de loer ligt weet ik uit ervaring.
TSP had dus 2 lengtes van ongeveer 3 meter aangeschaft en in zijn set aangesloten en dat ging dus niet
helemaal goed, reden voor hem om het na een poosje weer te verwijderen.
De kabels zijn daarna hier terecht gekomen om er wat metingen aan te doen en ook eens te beluisteren.
Ik weet nog van een jaar of tien geleden dat ik toen ook een aantal meters van die kabel had gekregen en
er toen op andere speakers ook al niet veel mee had.
En ook nu ging er weer een deel van de beleving verloren, het klinkt niet slecht en alles is er qua
geluid ook wel maar het geluidsbeeld lijdt er wel onder.
Vanmorgen heb ik er dus even wat metingen aan gedaan, waarbij aangetekend dat de standaard aanwezige
aansluitingen al waren verwijderd.
Ik heb die er ook niet bij en er zit een RC netwerkje in waarvan ik de capaciteit dus niet weet.
De kabel op zich echter, een coaxiaal kabel, geeft op die 3 meter een eigen capaciteit van bijna
100 nf / 0,1 uf en standaard komt daar dan die extra capaciteit bij.
Je kunt er allerlei berekeningen op los laten maar daar kom je niet veel verder mee.
Ook ik kan er dus niet veel mee beginnen, maar mogelijk zijn er hier anderen met andere ervaringen.
Beetje vreemd vind ik het wel dat die kabel schijnbaar al een poos niet meer gemaakt wordt.



Enthousiast over de Ocos LS kabel, ja zeker.
En dat is niet minder geworden, ik was ook bang dat er wat zou gaan missen t.o,v de vergulde/ kopereren/ katoen/snot versie. Niets is hier minder waar.

Eigenlijk was mijn set altijd op het randje van acceptabel in het hoog bij bepaalde nummers, maar verder altijd dik tevreden. Toch jammer dat wel.
Tijdens mijn bezoek bij Cock van Sonore (om de harmonizers te beoordelen) kwamen de Ocos en vergulde koperen kabel ter sprake. Cock speelde met Ocos en dit was volgens hem de best klinkende commerciële LS kabel, wel erg onderschat volgens hem. Door het gebruik van een halfgeleider mantel zou de impedantie altijd in de buurt van de 8 Ohm blijven en daarmee zou de kabel min of meer "onzichtbaar" zijn voor de versterker.

Volgens Cock zouden alle kabels bestaande uit 2 lagen (verguld/ verzilverd enz) een potentiaal verschil opleveren, minimaal maar er ontstaan dan micro spanninkjes. Bij metingen met een scoop (meen in) kon je het ook zien. (denk aan thermokoppel werking)

Nou ja, het klonk bij Cock zo goed, dat heb ik eigenlijk nergens anders zo gehoord. De tip om eens Ocos te proberen heb ik maar eens ter harte genomen. Best een ding want mijn set is redelijk consequent opgebouwd met Tegels/ lamp en vergulde bekabeling (de stroom is geheel M-Way van AudioMaat).
Tijdens de zoektocht naar Ocos en het gedoe met de bezorging door DHL ( weken heen en weer gestuurd diep Duitsland in) ben ik wat gaan experimenteren met Audioquest slip 14/4  en Van Damme kabels. Beide had ik nog liggen. Beide kabels zijn vol koper, dus in theorie zonder de micro probleempjes.
Nou dit was niet veel belovend, weg betrokkenheid, weg muzikaliteit, maar ook weg scherpte .(Nou ja, in verhouding dan he) was al bang dat de Ocos ook betrokkenheid e.d weg zou halen.

Na een paar weken kreeg ik eindelijk een 2e hands set Ocos in mijn bezit. ik speelde inmiddels ook al een tijdje naar volle tevredenheid met de harmonizers (lees elders over de harmonizers) maar de hoog energie was er altijd nog incidenteel, altijd in het tophoog. Soort rare agressie, super jammer want verder top.

En dan de Ocos eraan, vol verwachting natuurlijk.
De eerste uren na het aansluiten had ik echt de neiging om ze ertussenuit te halen, geen laag, duf, geen betrokkenheid. Nou lekker dan, proef mislukt.
Toch even met Cock gebeld, hij heeft me overgehaald om geduld te hebben.
En nu, ik wil niet meer terug, de verschillen zijn niet super groot, maar wel precies op de plekken waar ik dat wilde. Het is natuurlijker ( ja een kreet waar je wat mee moet ha ha) en het  laag is beter gelaagd al lijkt het minder.( meer focus)
Er zijn allerlei theorieën over, maar voor mij is het belangrijk om de betrokkenheid en muzikaliteit te behouden en dat is gelukt.
De Ocos-mantel is ook koolstof houdend, en nog steeds gebruik ik behandelde koolstofweerstanden aan de terminals.

Waarom werkt het hier wel en daar niet? Waarom ervaart de één de vergulde juist als mild en ik ( en Leobus) juist al wat too much in het top hoog? Want laat ik duidelijk zijn, de behoefte om de vergulde te vervangen was er totaal niet, alleen door het net wat too much hoog, verder erg mooi.

Wat zou dan de oorzaak kunnen zijn dat het hier scherper klink dan elders?
Misschien:
De lengte, 7 meter is niet niks en als de microspanninkjes er zijn dan breekt dat misschien meer op bij grote lengtes ( geen idee).
De dikte? heb getest tot 2,5 mm² dus niet meer, wel minder. Maar toen had ik PrimaLuna versterking en heb gehoormatig de dikte bepaald ( achteraf misschien nog dikker moeten gaan met mijn huidige versterker, kan nog steeds trouwens, want de vergulde ligt er nog steeds).
Het materiaal? Mijn vergulde kabel komt van een andere leverancier dan die van Tv W, wel met een schriftelijke garantie dat het echt verguld koper is en geen messing.
De set? zowel mijn luidsprekers als versterker staan niet bekend als warm, hierdoor gaat het misschien net over het randje?

Tja, wie zal het zeggen, wat ik nu hoor is in mijn oren mooier. En met de Ocos blijft hier de betrokkenheid overeind, in tegenstelling tot de Van Damme en AudioQuest (met name Audioquest heb ik wat langer de tijd gegeven). Het Van der Heide effect ervaar ik nog steeds (Onder de set maar ook onder de luidsprekers heb ik tegels en natuurlijk de audiolamp).

In mijn set werkt de Ocos heel goed. Elders misschien niet of minder.
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.
Line Magnetic LM219ia | Audio GD R7 dac| Magna Hifi_Mano Ultra MKIII streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | PrimaLuna 8 cdspeler | Sonus Faber Guarneri memento| Sonore harmonizers| Audio tegels | Audio lamp | stroom  M-Way

Rogers Hifi

Even off-topic. Weet nog iemand een adres voor Ocos-luidspreker pluggen?

Theo van Wermeskerken

1 november 2020, 18:29:34 #4 Laatste wijziging: 1 november 2020, 18:34:31 door Theo van Wermeskerken
Voor zover ik weet knippen de gebruikers die er juist af.

Maar goed : kabels, je raakt er niet over uitgesproken.
En waar het nu aan ligt : kijk, bij 7 meter ocos heb je al een 2,5 - 3 uf parallel aan je speaker hangen.
En dat dan nog zonder een evt extra netwerkje in de aansluitingen.
Dat dat iets tophoog gaat dempen zou wel kunnen.
Verder weet ik dat Berret nogal heeft gezocht en getest om de juiste vergulde draad te vinden.
Het zou dus kunnen dat je een ander concept hebt gebruikt.
Hoe dan ook, mooi dat het op deze manier wel naar je zin is want daar gaat het uiteindelijk om.

Rekenfoutje gemaakt : 0,25 uf

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Niemand

Ik ervaar hier absoluut geen scherpte ,en ben daar best wel gevoelig voor ,terwijl ik ws boven de 10khz echt wel slecht hoor ,
daar ga ik vanuit op mijn 68e.
Er zijn wel opnamen die ik beluister,
 die echt een schel hoog er in hebben .
Draai ik ze dan op een van de andere sets ,dan wordt dat altijd erger.
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

AntiAudioKwakzalverij

1 november 2020, 23:01:07 #6 Laatste wijziging: 1 november 2020, 23:30:03 door Mmuetst
Grappig, hele dure kabels kopen omdat je luidsprekers te schel klinken....geen oordeel hoor, alleen iets wat ik constateer. En nog om over na te denken: zilver en koper geleiden beter dan goud. Goud is wel weer het beste bestand tegen corrosie.

Zilver geleidt het beste (16·10-9 Ohm/meter)

Gevolgt door koper (17·10-9 Ohm/meter)

Gevolgt door goud (22·10-9 Ohm/meter)

En voeger als een luidspreker te schel klonk dan deed je gewoon het treble knopje iets naar - db en was je klaar....waar is die tijd gebleven? Maar succes met uw zoektocht! En stoor u vooral niet aan mijn opmerkingen.

Theo van Wermeskerken

1 november 2020, 23:30:57 #7 Laatste wijziging: 2 november 2020, 13:06:14 door Theo van Wermeskerken
Citaat van: Mmuetst op  1 november 2020, 23:01:07Grappig, hele dure kabels kopen omdat je luidsprekers te schel klinken....geen oordeel hoor, alleen iets wat ik constateer. En nog om over na te denken: zilver en koper geleiden beter dan goud. Goud is wel weer het beste bestand tegen corrosie.

Zilver geleidt het beste (16·10-9 Ohm/meter)

Gevolgt door koper (17·10-9 Ohm/meter)

Gevolgt door goud (22·10-9 Ohm/meter)


Jij hebt geen flauw idee waarom we goud om kabels willen.
En verder verder verzoek ik je vriendelijk en ook onvriendelijk trouwens om niet mijn topics te vervuilen.
Dat krediet heb je ruimschoots verspeeld.
En niet bij mij alleen..

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

tubejack

Mag ik ook reageren?  :)

In Buels situatie heb ik me t.z.t. verdiept. Zonder iets van de kabel af te weten of er aan te kunnen meten, kan het misschien simpel zijn. Voorzover ik kon uitzoeken vind zijn LM versterker  lage impedanties niet fijn en gaat dan wat meer oneven harmonischen produceren. Zijn luidsprekers zijn 4Ω. Door het extra beetje weerstand van de kabel is dat opgelost.       

Buell

2 november 2020, 12:01:25 #9 Laatste wijziging: 2 november 2020, 12:05:19 door Buell
Citaat van: tubejack op  2 november 2020, 10:50:48Mag ik ook reageren?  :)

In Buels situatie heb ik me t.z.t. verdiept. Zonder iets van de kabel af te weten of er aan te kunnen meten, kan het misschien simpel zijn. Voorzover ik kon uitzoeken vind zijn LM versterker  lage impedanties niet fijn en gaat dan wat meer oneven harmonischen produceren. Zijn luidsprekers zijn 4Ω. Door het extra beetje weerstand van de kabel is dat opgelost.       

Zou maar zo kunnen tubejack.
Misschien had ik bij deze versterker de vergulde versie opnieuw en dikker moeten maken. Maar ook bij de Audioquest en de Van Damme was er geen agressie, maar daar was ook de betrokkenheid foetsie.
Het lijkt of het hier niet oké was, maar dat is niet zo. Soms was er een rare scherpte/ rauwheid maar verder erg natuurlijk en muzikaal.
Met de Ocos is het hier nog meer 1 geheel is meer focus/ net of het beeld iets meer is scherp gesteld (als bij een verrekijker) maar ook de diepte en de plaatsing daarin is beter.
Het matched in ieder geval boven verwachting, en wellicht door een hoog koolstofgehalte gaat de magie hier niet verloren.
Het hoog is zeker niet minder, maar noem het maar wat afgeronder waardoor het binnen de lijntjes blijft.

De Ocos is wel bijzonder, een halfgeleider mantel die zorgt voor een constante impedantie, dus ja mijn versterker vind dit blijkbaar wel lekker. Hij blijft muzikaal, snel en met punch.

Best jammer dat ik minimaal 6 meter aan 1 kant nodig heb anders maakte ik nogmaals een vergulde versie maar dan dikker en van een andere leverancier. Wordt een ''prijzig" experimentje, dus voorlopig laat ik dat voorbij gaan.

Ik ken inmiddels al een aantal forumgenoten die over zijn en ook dik tevreden, minstens 1 ervan heeft ook tegels en een audiolamp maar wil niet meer terug.

Misschien is deze kabel lastiger te meten (maar dat is een gok), omdat de mantel meer meedoet naarmate de stroom oploopt. Maar elektrisch ben ik een analfabeet, zeg maar elektrisch dyslectisch ha ha.

Een ander voordeel van deze kabel, je hoeft geen gelijke lengtes te gebruiken.

By the way mocht iemand het hier komen ervaren, geen probleem, doe dan even een pm
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.
Line Magnetic LM219ia | Audio GD R7 dac| Magna Hifi_Mano Ultra MKIII streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | PrimaLuna 8 cdspeler | Sonus Faber Guarneri memento| Sonore harmonizers| Audio tegels | Audio lamp | stroom  M-Way

Theo van Wermeskerken

Als je de vergulde kabel dikker gaat maken, dus meer aders gaat toepassen wordt de serieweerstand
juist nog lager.
Dat zou er dan voor pleiten om dunner te nemen en dan wordt het juist goedkoper.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Buell

Citaat van: Theo van Wermeskerken op  2 november 2020, 13:05:08Als je de vergulde kabel dikker gaat maken, dus meer aders gaat toepassen wordt de serieweerstand
juist nog lager.
Dat zou er dan voor pleiten om dunner te nemen en dan wordt het juist goedkoper.

Ach ja tuurlijk, dat was niet slim. zover gaat men kennis ook nog wel.

Ga ik nog een keertje proberen, de kabel ligt nog letterlijk op zijn plek, moet ik hem alleen van zijn twist en katoen ontdoen, draden verminderen en weer opnieuw overtrekken met een katoenen sleeve en insnotten.
Voorlopig laat ik het even zo, door steeds te prutsen aan mijn set wordt het ook niet rustiger.
Probeer jij de Ocos eens wat langer, misschien wordt het dan ook wel wat beter. Maar jij en TSP hebben alles, van stroom tot Ls kabel van verguld koper, dat geeft natuurlijk ook een synergie.
Wat me wel intrigeerde was dat je de thermokoppelwerking op een scoop kan zien als naalden in het signaal.
Wil de Ocos nog wel besnotten, als mijn grotere audiotegels klaar zijn ga ik dat ook eens met Berret bespreken. Op M-Way interlinks e.d was dat hier wel hoorbaar.
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.
Line Magnetic LM219ia | Audio GD R7 dac| Magna Hifi_Mano Ultra MKIII streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | PrimaLuna 8 cdspeler | Sonus Faber Guarneri memento| Sonore harmonizers| Audio tegels | Audio lamp | stroom  M-Way

tubejack

Wat ik zelf zou doen Buell.... "afblijven" en lekker genieten ;)  Helemaal als je veel moeite hebt gedaan om het lekker te laten klinken. Veel plezier ermee  :) 

Buell

Citaat van: tubejack op  2 november 2020, 13:58:26Wat ik zelf zou doen Buell.... "afblijven" en lekker genieten ;)  Helemaal als je veel moeite hebt gedaan om het lekker te laten klinken. Veel plezier ermee  :) 

Deze tip neem ik zeker ter harte, het klinkt nu beter dan ooit. Ocos is daar deels de oorzaak van.
Ook de harmonizers en hebben wat dikke punten op de i gezet.

Eigenlijk is er momenteel totaal geen behoefte meer om wat te veranderen, maar ik ben ook TvW en Berret dankbaar voor alles wat ze voor mijn set hebben gedaan. Voor hun zou ik ooit nog wel eens een dunnere vergulde kabel willen uitproberen.
De rest; de tegels, de lamp met vario/gelijkrichter, het trollensnot, de cd 104 met vergulde interlink, speciale koolstofweerstanden en van TvW goedkoop gekregen stuurbuisjes blijven en maken mijn set voor mij bovengemiddeld.
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.
Line Magnetic LM219ia | Audio GD R7 dac| Magna Hifi_Mano Ultra MKIII streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | PrimaLuna 8 cdspeler | Sonus Faber Guarneri memento| Sonore harmonizers| Audio tegels | Audio lamp | stroom  M-Way

RenéN

Citaat van: Buell op  2 november 2020, 12:01:25Zou maar zo kunnen tubejack.
Misschien had ik bij deze versterker de vergulde versie opnieuw en dikker moeten maken. Maar ook bij de Audioquest en de Van Damme was er geen agressie, maar daar was ook de betrokkenheid foetsie.
Het lijkt of het hier niet oké was, maar dat is niet zo. Soms was er een rare scherpte/ rauwheid maar verder erg natuurlijk en muzikaal.
Met de Ocos is het hier nog meer 1 geheel is meer focus/ net of het beeld iets meer is scherp gesteld (als bij een verrekijker) maar ook de diepte en de plaatsing daarin is beter.
Het matched in ieder geval boven verwachting, en wellicht door een hoog koolstofgehalte gaat de magie hier niet verloren.
Het hoog is zeker niet minder, maar noem het maar wat afgeronder waardoor het binnen de lijntjes blijft.

De Ocos is wel bijzonder, een halfgeleider mantel die zorgt voor een constante impedantie, dus ja mijn versterker vind dit blijkbaar wel lekker. Hij blijft muzikaal, snel en met punch.

Best jammer dat ik minimaal 6 meter aan 1 kant nodig heb anders maakte ik nogmaals een vergulde versie maar dan dikker en van een andere leverancier. Wordt een ''prijzig" experimentje, dus voorlopig laat ik dat voorbij gaan.

Ik ken inmiddels al een aantal forumgenoten die over zijn en ook dik tevreden, minstens 1 ervan heeft ook tegels en een audiolamp maar wil niet meer terug.

Misschien is deze kabel lastiger te meten (maar dat is een gok), omdat de mantel meer meedoet naarmate de stroom oploopt. Maar elektrisch ben ik een analfabeet, zeg maar elektrisch dyslectisch ha ha.

Een ander voordeel van deze kabel, je hoeft geen gelijke lengtes te gebruiken.

By the way mocht iemand het hier komen ervaren, geen probleem, doe dan even een pm

Als je mij daarmee bedoeld dan klopt dat :). Twee tegels en de lamp, en ook ik ben dus helemaal om naar de Ocos. Ik vond jouw set, net als Leobus, te scherp. Dus ik ben heel erg benieuwd wat de Ocos bij jou nu doet. Gezien het commentaar van Leo moet dat een goede stap zijn geweest....