• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Oscillatie in voorversterker

Gestart door AntiAudioKwakzalverij, 1 november 2020, 19:38:33

Vorige topic - Volgende topic

AntiAudioKwakzalverij

Ik bezit een Classic no 9.0 voorversterker met twee 12UA7 buisjes (die nog niet zo oud zijn) echter heb ik een probleem met deze versterker. Er is, na dat de versterker warm is, af en toe uit de luidsprekers een hoge piep toon te horen. De versterker oscilleert dus duidelijk. Enige tips waar je dit in moet zoeken? Ik heb helaas geen schema van deze versterker. Enige reparatie die ik al heb uitgevoerd is het vervangen van de alps potmeter. Ik ben me bewust...meten is weten, maar elke bruikbare tip uit ervaring is welkom.

Jan66

Bij oscillatie is de versterking in de tegenkoppeling groter dan 1.
Je schrijft: na dat de versterker warm is, af en toe een hoge pieptoon uit de luidsprekers is te horen. Heb je het al geprobeerd met kältespray, het bevriezen van componenten, nadat het warm is?

AntiAudioKwakzalverij

1 november 2020, 20:14:21 #2 Laatste wijziging: 1 november 2020, 20:18:05 door Mmuetst
Citaat van: Rowdy op  1 november 2020, 19:59:54Bij oscillatie is de versterking in de tegenkoppeling groter dan 1.
Je schrijft: na dat de versterker warm is, af en toe een hoge pieptoon uit de luidsprekers is te horen. Heb je het al geprobeerd met kältespray, het bevriezen van componenten, nadat het warm is?
Bedankt voor de info!
Eerlijk gezegd is de kap nog niet van de versterker af geweest sinds dit probleem. Maar ik begin me toch steeds meer te ergeren aan die pieptoon. Ik heb helaas geen koudspray (ben wel bekend als oud elektronica monteur met dat spul). Zou dit ook veroorzaakt kunnen worden door een slechte soldering in de terugkoppeling?

Jan66


AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Rowdy op  1 november 2020, 20:16:11Je kunt dat altijd controleren.
Het was natuurlijk een beetje een vraag naar de Bekende weg, maar sinds Radio Centrum er mee gestopt is in Utrecht is zelf repareren niet meer leuk...soldeer heb ik nog voldoende liggen (zelfs audiofiel verantwoord soldeer met zilver  ;) )

AntiAudioKwakzalverij

Ik laat weten wat het probleem was als de versterker van de operatie tafel is gekomen..

Regenpak

Voeding. Er hoeft maar iets op de voedingsspanning te zitten en het komt in de uitgang. Dit is vast een of andere hybride contraptie. Heb net zelf een peperduur hybride prul op de werkbank gehad. Met een voedingsprobleem... Foto's (en scoop!) geven uitsluitsel.

En het is 12AU7 (ECC82). Ongebruikelijk in een voorversterker, da's meestal ECC83.

Tjerk
It's been Monday all week long!


AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Regenpak op  2 november 2020, 06:48:09Voeding. Er hoeft maar iets op de voedingsspanning te zitten en het komt in de uitgang. Dit is vast een of andere hybride contraptie. Heb net zelf een peperduur hybride prul op de werkbank gehad. Met een voedingsprobleem... Foto's (en scoop!) geven uitsluitsel.

En het is 12AU7 (ECC82). Ongebruikelijk in een voorversterker, da's meestal ECC83.

Tjerk
Voeding was ook mijn gedachte, maar de hoge toon komt uit één luidspreker en niet uit beide en is soms ook weer weg...meten is in dit geval weten. Heb voorlopig mijn Luxman aangesloten die trouwens ook een 12AU7 in de voorversterker gebruikt.

KT88

Probleem is afkomstig van een geringe lek tussen gloeidraden en kathodes van de 82.
Oplossing: til de gloeispanning éénzijdig op naar ca. 90-100V (hoogohmig).
Dat kan door een spanningsdeler te gebruiken vanaf de hoogspanning 100 kohm en dan 33 kohm naar gnd.
Op het knooppunt 1 der gloei-aansluitingen aansluiten. Ontkoppel de onderste weerstand met een elco van 47 uF.

LET OP: controleer eerst of de gloeispanning niet al ergens aan aarde (nul) ligt, al dan niet via een weerstand.
Indien dat het geval is, dat eerst losmaken zodat de gloei zweeft.
En houd de stroom door die spanningsdeler buiten de audio-gnd. retour.

Als dit gedaan is kun je elke 82 gebruiken, er zal dan geen oscillatie/gefluit meer optreden.
- Audiodidact -

AntiAudioKwakzalverij

2 november 2020, 09:30:48 #10 Laatste wijziging: 2 november 2020, 09:34:17 door Mmuetst

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: KT88 op  2 november 2020, 08:47:10Probleem is afkomstig van een geringe lek tussen gloeidraden en kathodes van de 82.
Oplossing: til de gloeispanning éénzijdig op naar ca. 90-100V (hoogohmig).
Dat kan door een spanningsdeler te gebruiken vanaf de hoogspanning 100 kohm en dan 33 kohm naar gnd.
Op het knooppunt 1 der gloei-aansluitingen aansluiten. Ontkoppel de onderste weerstand met een elco van 47 uF.

LET OP: controleer eerst of de gloeispanning niet al ergens aan aarde (nul) ligt, al dan niet via een weerstand.
Indien dat het geval is, dat eerst losmaken zodat de gloei zweeft.
En houd de stroom door die spanningsdeler buiten de audio-gnd. retour.

Als dit gedaan is kun je elke 82 gebruiken, er zal dan geen oscillatie/gefluit meer optreden.
Bedankt voor de tip! Ik ga eerst maar eens kijken hoe e.a. in elkaar steekt. Kan helaas geen schema's vinden van deze versterker.

Regenpak

Je zou eerst eens beide buizen kunnen swappen om te zien of het daaraan ligt. Optillen van de gloeidraad is zinvol als het een SRPP topologie betreft. De bovenste kathode zal een te groot spanningsverschil hebben met de gloeidraad. Hoe dat dan zou moeten gaan oscilleren is mij verder onduidelijk...

Chinese zut is hit or miss qua doc. Ik geloof dat meneer Nobsound niet scheutig is daarmee. Het is wel zeker een hybride, zie hele batterijen halfgeleiders zitten. Kan overigens niet zien of dat in de buizentrapjes het geval is.

Tjerk
It's been Monday all week long!

AntiAudioKwakzalverij

2 november 2020, 13:39:20 #13 Laatste wijziging: 2 november 2020, 13:41:28 door Mmuetst
Citaat van: Regenpak op  2 november 2020, 12:43:55Je zou eerst eens beide buizen kunnen swappen om te zien of het daaraan ligt. Optillen van de gloeidraad is zinvol als het een SRPP topologie betreft. De bovenste kathode zal een te groot spanningsverschil hebben met de gloeidraad. Hoe dat dan zou moeten gaan oscilleren is mij verder onduidelijk...

Chinese zut is hit or miss qua doc. Ik geloof dat meneer Nobsound niet scheutig is daarmee. Het is wel zeker een hybride, zie hele batterijen halfgeleiders zitten. Kan overigens niet zien of dat in de buizentrapjes het geval is.

Tjerk
Dank voor je input, die halfgeleiders zitten voor de afstandsbediening en het schakelen van de kanalen. Voeding heeft ook halfgeleiders. Maar als alleen het versterker gedeelte buis is dan spreek je toch niet van een hybride?
Buizen zijn trouwens allemaal vervangen. Hiervoor had ik een ander merk buizen in de versterker zitten en had toen ook al last van de hoge toon. Het lijkt er alleen op dat het erger is geworden.

211audio

Als ik de commentaren over deze versterker lees, is hij gebouwd voor 220Vac. Misschien goed om even te meten of de voedingscondensatoren niet op of over hun max. specificatie heen gaan. Het kan ook zijn dat de buisjes een te hoge voedingsspanning en/of gloei krijgen aangeboden.