• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Degelijk loopwerk

Gestart door R e n s, 3 november 2020, 12:41:46

Vorige topic - Volgende topic

R e n s

Mijn TEAC VRDS-10 loopt op z'n einde. Al een paar keer een servicebeurt gehad. Vrees dat ik zo langzamerhand op zoek moet gaan naar een opvolger. Gebruik de TEAC als loopwerk icm Metrum Acoustics Hex. Aangezien de TEAC nu zo'n 25 jaar oud is (laser is niet meer aan te komen heb ik begrepen) zoek ik een wat nieuwere speler/loopwerk. CEC komt in gedachten op, maar schijnt nogal wollig te kunnen zijn. Cambridge CXC, lees er goeie reviews over, maar komt op mij nogal 'plastic' over, idem de Lyngdorf CD-1.

Budget is rond de 1000 euro, suggesties zijn zeer welkom.
Linn Klout | Kairn | Kaber | SimAudio Moon 260Dt | HEX Metrum Acoustics NOS | Mac mini

Bloom

Cd's rippen naar flac en een zelfbouwstreamertje gebruiken om die af te spelen. Nooit meer een cd-transport nodig en altijd dezelfde kwaliteit bij afspelen.

R e n s

Ik zoek dus een loopwerk, geen streamer.
Linn Klout | Kairn | Kaber | SimAudio Moon 260Dt | HEX Metrum Acoustics NOS | Mac mini

Rubble

Klikkerdeklik

Wel te krijgen. Geen idee in hoeverre dit origineel en/of kwalitatief goed is.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

i2Paq

Kijk eens naar de Cambridge CXC loopwerk.

Gebruik hem zelf ook.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

R e n s

Citaat van: i2Paq op  3 november 2020, 13:46:28Kijk eens naar de Cambridge CXC loopwerk.

Gebruik hem zelf ook.

Zoals ik al aangaf, heb ik daar ook al aan gedacht, maar vindt 'm nogal 'plastic' en 'goedkoop'..
Linn Klout | Kairn | Kaber | SimAudio Moon 260Dt | HEX Metrum Acoustics NOS | Mac mini

i2Paq

Tja, wat zegt dat over de weergave?
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

Bloom

En Cambridge maakt over de CXC nochtans reclame met "all metal design":

Bloom


Hoewel: deze blik binnenin toont toch wel een plastic loopwerk. In veel modernere cd-spelers en -transports vind je overigens steeds meer dvd-loopwerken omdat die beter schijnen te zijn in allerlei cd's met gebreken dan een traditioneel cd-loopwerk. Al denk ik altijd het slechtste en vermoed ik, dat ze die dvd-loopwerken véél goedkoper kunnen krijgen...

R e n s

Had ik inderdaad ook al gezien.....
Linn Klout | Kairn | Kaber | SimAudio Moon 260Dt | HEX Metrum Acoustics NOS | Mac mini

tito

Citaat van: R e n s op  3 november 2020, 14:44:14maar vindt 'm nogal 'plastic' en 'goedkoop'..
Als je de bouw vergelijkt met de Teac heb je gelijk.
Maar vergis je niet, qua weergave is de cxc veruit beter dan `t loopwerk zo`n dino vdrs.
Heb ook zo’n Teac en kon de Cambridge `n paar jaar geleden 30 dagen uitproberen.
Hij staat hier nog steeds en mocht tie `t over `n aantal jaren begeven, haal ik voor dat geld gewoon `n andere..
Of wie weet welke digitale mogelijkheden er tegen die tijd nog meer zijn als alternatief.

Bloom

De klank wordt volledig bepaald door de DAC, niet door het loopwerk. Het loopwerk moet alleen maar zorgen dat de bits zo accuraat en volledig mogelijk en in het juiste tempo aan de DAC afgeleverd worden. Heb je twee loopwerken die dat doen, zul je er geen enkel verschil tussen horen ongeacht hoe duur of goedkoop ze zijn. Doet er eentje dat niet goed, dan hoor je dat wel degelijk.

Daarom heb ik ervoor gekozen om het loopwerk te elimineren door eenmalig alle cd's te rippen naar flac en dan die flacs af te spelen. Dan heb je een 100% digitale en 100% accurate transmissie naar de DAC toe die altijd hetzelfde is en nooit onderhevig is aan fysieke factoren (wat bij een loopwerk wél kan).

Jan66


Bloom

3 november 2020, 19:38:53 #13 Laatste wijziging: 3 november 2020, 19:41:39 door Bloom
Die zit er al beter uit: een metalen loopwerk.

 (<klik voor groter plaatje)

En met 499 euro adviesprijs ruim binnen het budget.

Duclaasie

Denon DCD-1600 of eventueel DCD-2500. Hoewel de 2500 zelfs met goed zoeken nieuw nog wel boven budget zal zijn.