• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Degelijk loopwerk

Gestart door R e n s, 3 november 2020, 12:41:46

Vorige topic - Volgende topic

tubejack

Citaat van: R e n s op  3 november 2020, 14:44:14Zoals ik al aangaf, heb ik daar ook al aan gedacht, maar vindt 'm nogal 'plastic' en 'goedkoop'..

Plastic zegt niks, het gaat om het nauwkeurig uitlezen van de CD en dat doet hij erg goed. Gebruik hem zelf ook. Aanrader.

Raymond1

Noth Star Design Model 192 is ook een mooi loopwerk. Wel een bovenlader.

tito

Zal dan wel `n 2e handsje worden met alle risico`s van dien..  ;)

R e n s

@tito, nou nou, niet zo zuur .....

Wat zijn de gedachten over Primare CD21 en CD 22. Zijn van resp. 2005 en 2007 meen ik. Lees overal dat ze als een 'tank' gebouwd zijn. Zou hem dus als loopwerk in willen zetten. Zag ook de DD15, is wat duurder maar ben niet zo enthousiast over het slot-loading mechanisme.....
Linn Klout | Kairn | Kaber | SimAudio Moon 260Dt | HEX Metrum Acoustics NOS | Mac mini

funky

23 november 2020, 18:45:18 #19 Laatste wijziging: 23 november 2020, 19:16:15 door funky
Citaat van: undefinedben niet zo enthousiast over het slot-loading mechanisme.....

Ik ook niet, dat zijn meestal DVD drives. De CD21 heeft ook een DVD drive. Ik vind DVD drives traag, rumoerig en fragiel gebouwd. De tijd van de echte dedicated CD drives is zo goed als voorbij, denk ik.

Persoonlijk vind ik de philips CDM9 en vooral de Pro versie een topdrive. De CDM4 is ook goed en veel gefabriceerd. Je kan op zoek gaan naar een speler waar zoiets inzit. Het zijn niet de recentste spelers en dus niet zo duur. Koop daarna dan een of meerdere donor spelers met hetzelfde loopwerk en je bent voor de rest van je leven klaar. Als ze een digitale uitgang hebben, kan je er nog een mooie dac achter hangen ook.

Er staat  bijvoorbeeld een leuke Rotel 975 (CDM9) op MP.
https://link.marktplaats.nl/m1630716793

R e n s

Maar een 25 jaar oude laser ..... Ik wil eigenlijk wat jongers. Mijn TEAC is van '93. De CD21 en CD22 zijn wat jonger. Daarbij heeft de 21 ook een DVD loopwerk (maar krijgt toch goeie reacties) en de CD22 heeft een Sanyo CD loopwerk. Een goeie DAC heb ik al, MA Hex.
Linn Klout | Kairn | Kaber | SimAudio Moon 260Dt | HEX Metrum Acoustics NOS | Mac mini

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: R e n s op 23 november 2020, 20:05:11Maar een 25 jaar oude laser ..... Ik wil eigenlijk wat jongers. Mijn TEAC is van '93. De CD21 en CD22 zijn wat jonger. Daarbij heeft de 21 ook een DVD loopwerk (maar krijgt toch goeie reacties) en de CD22 heeft een Sanyo CD loopwerk. Een goeie DAC heb ik al, MA Hex.
Ik vraag me af of die Philips lasers slijten? Als je ziet dat leden met oude Philips cd-spelers draaien waar nog nooit een nieuwe laser is in geplaatst. En als je nu hebt over een loopwerk die alles voor lief neemt en niet lijkt op een krasje meer of minder dan zijn dat wel die Philips loopwerkjes. Na dat ik mijn CD880 had vervangen voor een Cambridge DVD speler (weet niet welk type want het heeft geen indruk gemaakt, in tegendeel) na twee jaar al bepaalde cd’s die oversloegen of gewoon niet meer werden gelezen. Ik heb nu een Audiolab, maar zou die zo weer verruilen met zo’n Philips speler.

R e n s

Het is een SONY geworden: CDP-XB920 qs. Ander type mechanisme (fixed pick-up) en constructie (frame-and-beam) sprak mij wel aan. Eens kijken wat die tov de TEAC doet.

Ik weet dat er 'betere' vintage SONY's zijn, XA20/30/50 es etc. maar daar wordt nu wel erg veel geld voor gevraagd.
Linn Klout | Kairn | Kaber | SimAudio Moon 260Dt | HEX Metrum Acoustics NOS | Mac mini

i2Paq

Voor de prijs hoef je het niet te laten.

Veel plezier er mee!
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

R e n s

Beetje late reactie, maar goed. De Sony heeft afgelopen week het (weer) 'nest' verlaten. Had een totaal ander geluid dan de TEAC (frisser?) Niet perse beter/slechter dan de TEAC, maar duidelijk anders. Vond het mechanisme met een puck wel leuk, maar gaf ook wel wat 'gedoe'. Kortom ben weer in de markt voor iets anders.

Oog is gevallen op een Rotel met Philips CDM mechanisme. Lekker vintage weer :-) Iemand ervaringen met spelers van Rotel?
Linn Klout | Kairn | Kaber | SimAudio Moon 260Dt | HEX Metrum Acoustics NOS | Mac mini

minplus

Noop.
Wel met oeroude Philips CD-spelers die nog altijd probleemloos draaien.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

R e n s

Iemand ervaringen met een Primare CD22 als loopwerk? Dus gecombineerd met een externe DAC.
Linn Klout | Kairn | Kaber | SimAudio Moon 260Dt | HEX Metrum Acoustics NOS | Mac mini

Robertluistert

Hier speelt een D30.2, kver gebouwd als een tank gesproken. Niet zo'n flimsy laadje als bij de CD22
Nooit naar mij luisteren. Ik doe ook maar wat.

R e n s

Het is een Primare CD21 geworden. Ook deze heeft een kunststof lade en is zeker niet de stevigste, maar het valt wel mee, al is het idd niet solid-steel of aluminium oid. Verder prima speler, zeer open en groots geluidsbeeld en bijzonder 'fris'. Kan er voorlopig weer even mee vooruit. Ook nog even over een D30.2 nagedacht, maar die vind ik er niet zo mooi uitzien (I know ....) Maar het oog, de mijne in elk geval, wil ook wat.
Volgende is misschien een CD22. Die heeft een dedicated CD loopwerk. De CD21 een aangepast DVD mechanisme. Het inlezen duurt een seconde of 6. Best lang eigenlijk.
Linn Klout | Kairn | Kaber | SimAudio Moon 260Dt | HEX Metrum Acoustics NOS | Mac mini

R e n s

We zijn een klein jaartje verder en de CD21 is sinds een paar weken vervangen door een transport van SimAudio, de Moon 260D T. Deze mag wel wat langer blijven.
Linn Klout | Kairn | Kaber | SimAudio Moon 260Dt | HEX Metrum Acoustics NOS | Mac mini