• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Welke DAC kiezen ?

Gestart door Henri1, 14 november 2020, 11:01:23

Vorige topic - Volgende topic

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: tubejack op 26 november 2020, 11:43:41Over het algemeen iets warmer versus analytischer. 
Het is trouwens een Texas Instruments PCM-1792 D/A chip geen Burr Brown (of dat moet hetzelfde zijn?) en bedoel je dan dat die Sabre analytischer is?

tubejack

26 november 2020, 12:52:50 #31 Laatste wijziging: 26 november 2020, 12:56:52 door tubejack
Citaat van: Mmuetst op 26 november 2020, 12:14:21
Citaat van: tubejack op 26 november 2020, 11:43:41Over het algemeen iets warmer versus analytischer. 
Het is trouwens een Texas Instruments PCM-1792 D/A chip geen Burr Brown (of dat moet hetzelfde zijn?) en bedoel je dan dat die Sabre analytischer is?


Ja mijn eigen ervaring met nieuwere Burr Brown dac's, dat ondanks dat het delta sigma is het iets warmer klinkt. Texas Instruments heeft dacht ik BB overgenomen. Tot de PCM-1704 maakte BB nog multibit dac's. De PCM-1704 is mi. nog steeds geliefd. 

Op zijn simpelst uitgelegd delta sigma zet per keer b.v. 4 bits om van de 16bit van een CD. Voordeel minder vervorming. Nadeel die 16bits moeten weer samengevoegd worden uit stukjes van 4 bits. De tijd en fase van die 4 stukjes moeten weer precies passen. Vandaar dat de meeste delta sigma dac's een heel nauwkeurig klok hebben.

Bij een multibit dac zet je in één keer die 16 bits om. Veel mensen mensen/musici vinden dat mooier klinken, ik ook. ;)  Daarom zijn er m.i. fabrikanten zoals AKM en BB die een vleugje 2e harmonischen, meer laag in hun delta sigma dac's toevoegen. Gewoon omdat, dit prettiger in het gehoor ligt. Schiit doet dat ook in zijn analoge schakelingen achter de dac.

tubejack

Dus het hangt er vanaf wat Henri wil.  Warm? Multibit of AKM en BB. Precies ESS. 

AntiAudioKwakzalverij

Wat ik leuk vind aan die Pro-ject is dat je kunt kiezen of je naar solid State of naar buis wilt luisteren.

tubejack

Citaat van: Mmuetst op 26 november 2020, 13:47:25Wat ik leuk vind aan die Pro-ject is dat je kunt kiezen of je naar solid State of naar buis wilt luisteren.

Zeker leuk. Maar voor dat bedrag kun je ook een buizen versterker én een dac kopen.
Als een set van zichzelf al warm klinkt, zou ik zelf zoiets kiezen: SMSL SU9 MQA Full Decoder ES9038PRO DAC
Maar ook voor â,¬100 koop je al een leuke dac. Waar je eerst heerlijk mee kan experimenteren met streaming etc. Vind je het echt leuk, dan koop je vanzelf wel een betere...

R e n s

Als ik ook wat in de groep mag gooien, iets van Metrum Acoustics? Is van eigen bodem, NOS en zeker de wat oudere producten zijn zeer de moeite waard. Ik noem de QUAD, Octave, Musette.
Linn Klout | Kairn | Kaber | SimAudio Moon 260Dt | HEX Metrum Acoustics NOS | Mac mini

WanFie

Henri1 heeft zich al weer een week niet laten zien. Zou de kogel al door de kerk zijn??
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: WanFie op 28 november 2020, 09:00:52Henri1 heeft zich al weer een week niet laten zien. Zou de kogel al door de kerk zijn??
Hij zit rustig op het Dak te denken welke Dac hij in zijn schoen wil hebben van de Sint  ;)

Francois1968

29 november 2020, 09:20:54 #38 Laatste wijziging: 3 januari 2021, 09:34:51 door Francois1968
Review Raga DAC-R

Dag 1

Omdat de klank eigenschappen van de Rega Planar8 and Aria mij zeer goed bevallen, heb ik besloten de Meridian 588 aan te sluiten op een Rega Dac-R. De Meridian is een speler met een zeer  transparent geluid dat alles onthult en alles behalve vergevingsgezind is met mindere cd’s. Hierbij valt te denken aan vlak opgenomen cd's, met name jaren 80 schijven, maar ook cd's die slachtoffer zijn van de loudness war. Mijn vrouw ervaart het geluid zelfs als wat scherp. Niet zogenaamde digitale hardheid, maar confronterend.....moeilijk goed te omschrijven.
Met de Rega dac hoop ik een wat warmer, muzikaal geluid te verkrijgen, maar niet perse vinyl-achtig.

De Meridian is zowel direct aangesloten op de versterker als op de Rega DAC. Hiermee kan ik schakelen en direct vergelijken.
De eerste indrukken zijn veelbelovend ........benieuwd hoe het zich in de komende dagen ontwikkelt. Ervaringen met de Rega Aria hebben geleerd dat deze na 48 uur pas helemaal tot bloei kwam. Daarna zal ik besluiten of de dac mag blijven of terug moet naar de Audio expert.

Dag 2 en 3

De meest duidelijke verschillen tussen de Meridian en de Rega Dac:
-De Meridian is directer. Dat wil zeggen dat het geluid meer upfront is, alsof men op de eerste rij zit. Met de Rega zit je als luisteraar ergens midden in de zaal. Vooral bij hard opgenomen cd's kan dit laatste als relaxter worden ervaren.
-De Meridian is meer analytisch, onthult ieder microdetail. Prima met goed opgenomen cd's. The Rega is inderdaad wat vergevensgezinder. Misschien doordat het geluid iets naar achteren staat.
-De Rega dac zet een wat breder podium neer dan de Meridian. Misschien ook wat meer hoogteverschil. In ieder geval komen de vlakker opgenomen cd's meer uit de verf.
-De klankeigenschappen van de Rega P8/Aria combinatie zijn ook in de DAC te herkennen. Muzikaal, dat wil zeggen; ongecompliceerd, meeslepend (PRAT), mooi breed podium en relaxed. Zelfs de nimmer aflatend schreeuwende Celine Dion met haar scherpe stem is met deze DAC te hachelen.....


Zowel mijn vrouw als ik ervaren de Rega DAC niet als beter, maar wel als totaal anders. Per CD bevalt het een beter dan de ander. In een aantal gevallen zelfs veel beter....... De Rega DAC-R heeft een nieuw baasje gevonden en mag dus blijven. Het is leuk om met klank te kunnen "kleuren". Dat is ook de reden waarom ik 2 totaal verschillende draaitafels heb staan, De Rega Planar 8 met Apheta 2 MC element en de Dual 704 met Shure V15 III MM element.

Gebruikte Apparatuur:
-Arcam A32 & P35
-Paragdigm Signature S4
-REL Stampede
-Meridian 588
-Rega DAC-R

Een greep uit de gebruikte CD's:
-ELvis as recorded at Madison square garden (Japan, 1985)
-Elvis Presley If Every Day Was Like Christmas (1994)
-Johnny Cash ‎American IV: The Man Comes Around
-Celine Dion Let's Talk About Love
-Nana Mouskouri ‎Recorded At Herod Atticus Odeon
-Diverse verzamel cd's met jaren 80 pop
-Verzamel kerst cd's met opnames uit de jaren 50.
Rega Aethos, Crystal Cable Arabesque Mini, Rel Stampede, Rega Planar 8, Dual 704, Rega Aria MK 3, Meridian 588, Marantz 30N, Oppo BDP-83, bluesound node n130, Rega DAC-R, Humax IHDR-5200C, Dali IO-4, Beyer Dynamic DT 531

Henri1

Citaat van: WanFie op 28 november 2020, 09:00:52Henri1 heeft zich al weer een week niet laten zien. Zou de kogel al door de kerk zijn??

Nog niet. ik lees verder en neem alles in me op.
Luxman C-02
Luxman M-02
SONY CDP-XA5ES
Marantz NA6006
B&W Matrix 802 S3

Henri1

Citaat van: Rogers Hifi op 16 november 2020, 06:31:13
Citaat van: Mmuetst op 15 november 2020, 23:49:47Denafrips Ares II Is onder de â,¬1000,- en krijgt mooie reviews. Je moet alleen geen MQA willen afspelen.
Nadelen: deze dac heeft geen afstandsbediening en geen ondersteuning voor MQA.

Die topping heeft alles in huis en gaat t/m 32 bits 768khz. XLR en RCA uit en tal van ingangen. Oh ja, hij heeft ook MQA support en afstandsbedieing en bluetooth en..en..en...

Tevens een volledig aluminium behuizing voor 500 euro!

Goede morgen,

Kan je eens concreet aangeven waarom je de Topping zou verkiezen boven bijvoorbeeld een Cambridge DacMagic Plus ?
https://www.cambridgeaudio.com/eur/en/products/hi-fi/dacmagic/dacmagicplus



Belangrijk is dat je verschillende bronnen (tegelijk) kan aansluiten waartussen kan geschakeld worden. Ik heb een CD speler, de Marantz netwerkspeler en ik wil ook vanaf een laptop (USB) kunnen spelen.
Luxman C-02
Luxman M-02
SONY CDP-XA5ES
Marantz NA6006
B&W Matrix 802 S3

Rogers Hifi

Gewoon een betere chipset, betere specificaties.

Henri1

Citaat van: Rogers Hifi op  2 december 2020, 10:11:22Gewoon een betere chipset, betere specificaties.

De reden dat ik dat vraag is:
De Cambridge bijvoorbeeld heeft software aan boord die de Mac herkent als je werkt via USB.
Ik weet niet of de Topping dat ook heeft ?
Luxman C-02
Luxman M-02
SONY CDP-XA5ES
Marantz NA6006
B&W Matrix 802 S3

dimitri

Citaat van: Henri1 op  2 december 2020, 10:40:06
Citaat van: Rogers Hifi op  2 december 2020, 10:11:22Gewoon een betere chipset, betere specificaties.

De reden dat ik dat vraag is:
De Cambridge bijvoorbeeld heeft software aan boord die de Mac herkent als je werkt via USB.
Ik weet niet of de Topping dat ook heeft ?
Die Toppings hebben ook standaard Mac-ondersteuning.
Technics SL-1500C | Shure V15-III/SAS & Denon DL-103/FG2 | Luxman C-02 / M-02 | Tannoy Arden mk.1 (met Peter GRF-R x-overs)