• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Welke DAC kiezen ?

Gestart door Henri1, 14 november 2020, 11:01:23

Vorige topic - Volgende topic

Henri1

Ik heb de fabricant aangeschreven.
De D70 is ondertussen "end of life" en zal heel binnenkort opgevolgd worden door de D70s.

Wat er anders zal zijn kon men mij nog niet vertellen.

Ik wacht nog even af om te zien wat er anders is aan de evolutie.
Luxman C-02
Luxman M-02
SONY CDP-XA5ES
Marantz NA6006
B&W Matrix 802 S3

Rogers Hifi

Die D70 "s" is dezelfde met Bluetooth ( LDAC) 5.0

Bij mijn weten verder geen verschil.

Henri1

Luxman C-02
Luxman M-02
SONY CDP-XA5ES
Marantz NA6006
B&W Matrix 802 S3

Rogers Hifi

Zelf zou ik voor de 2ee gaan als je Tidal of zo gebruikt. Met MQA  benader je weer iets meer het origineel. Je bent dan toekomst zeker met deze DAC. De behuizing hebben ze ook ietsje aangepast.

AntiAudioKwakzalverij

4 januari 2021, 22:53:18 #49 Laatste wijziging: 4 januari 2021, 22:54:52 door Mmuetst
Citaat van: tubejack op 26 november 2020, 12:52:50
Citaat van: Mmuetst op 26 november 2020, 12:14:21
Citaat van: tubejack op 26 november 2020, 11:43:41Over het algemeen iets warmer versus analytischer. 
Het is trouwens een Texas Instruments PCM-1792 D/A chip geen Burr Brown (of dat moet hetzelfde zijn?) en bedoel je dan dat die Sabre analytischer is?


Ja mijn eigen ervaring met nieuwere Burr Brown dac's, dat ondanks dat het delta sigma is het iets warmer klinkt. Texas Instruments heeft dacht ik BB overgenomen. Tot de PCM-1704 maakte BB nog multibit dac's. De PCM-1704 is mi. nog steeds geliefd. 

Op zijn simpelst uitgelegd delta sigma zet per keer b.v. 4 bits om van de 16bit van een CD. Voordeel minder vervorming. Nadeel die 16bits moeten weer samengevoegd worden uit stukjes van 4 bits. De tijd en fase van die 4 stukjes moeten weer precies passen. Vandaar dat de meeste delta sigma dac's een heel nauwkeurig klok hebben.

Bij een multibit dac zet je in één keer die 16 bits om. Veel mensen mensen/musici vinden dat mooier klinken, ik ook. ;)  Daarom zijn er m.i. fabrikanten zoals AKM en BB die een vleugje 2e harmonischen, meer laag in hun delta sigma dac's toevoegen. Gewoon omdat, dit prettiger in het gehoor ligt. Schiit doet dat ook in zijn analoge schakelingen achter de dac.
Bedankt voor al deze aanvullende info. Hoe moet je Cirrus Logic vergelijken met BB en ES Sabre? Mijn externe geluidskaart heeft een Cirrus Logic cs4272-czz chip en in mijn Bluesound vault versie 1 zit ook een Cirrus Logic DAC (type CS4398? weet dat niet zeker). Ik ben tevreden over de kwaliteit van deze Bluesound speler en externe kaart: Komplete Audio 1 van Native Instruments.

tubejack

Citaat van: Mmuetst op  4 januari 2021, 22:53:18Bedankt voor al deze aanvullende info. Hoe moet je Cirrus Logic vergelijken met BB en ES Sabre? Mijn externe geluidskaart heeft een Cirrus Logic cs4272-czz chip en in mijn Bluesound vault versie 1 zit ook een Cirrus Logic DAC (type CS4398? weet dat niet zeker). Ik ben tevreden over de kwaliteit van deze Bluesound speler en externe kaart: Komplete Audio 1 van Native Instruments.

Ik heb geen ervaring met Cirrus Logic. Er staat sinds een paar dagen een Pioneer PD-30K in de woonkamer die ik gekregen heb. Er zit een wat oudere AKM 4480 dac in. Klinkt uitstekend met CD en met name SACD. Aan de voorkant een USB aansluiting waar ik zo mijn iPhone kan aansluiten en Spotify streamen etc. Werkt erg goed. Nauwelijks harde SSSSSen waar ik allergisch voor ben. De resolutie blijft misschien ietsje achter bij de duurste versies ESS dac's. Maar hier kun je dagen lang naar luisteren :-)