• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Advies voor nieuwe installatie in L-vorm woonkamer

Gestart door Hansie_audio, 5 december 2020, 21:09:39

Vorige topic - Volgende topic

Hansie_audio

Dag allen,

Ik heb ook bij het topic speakers al een vraag gesteld, maar beter is misschien om hier te beginnen. Ik heb nog geen audio installatie in huis en ik wil iets aanschaffen wat behoorlijk klinkt, maar hoeft niet perfect. Ik denk dat de vorm van onze woonkamer zeer ongelukkig is voor een mooi audio geluid. Onderstaand de situatie.

https://postimg.cc/2qYS8fPz

Ik zou het liefst in de gehele ruimte overal redelijk geluid willen hebben en ik dacht aan de volgende oplossing. Een stereo zuil speaker links en rechts van de tv. We zitten meestal in de hoek van de bank dus ver naast de sweet spot en als we echt willen luisteren kunnen we natuurlijk in de sweet spot gaan zitten. Gaan deze stereospeakers de volledige ruimte vullen met muziek? Of staan ze zo ongelukkig in een hoekje dat het geluid bij de eettafel echt heel slecht aankomt?

In de keuken zou ik op de keukenasten nog een actieve speaker kunnen plaatsen voor wat muziek tijdens het koken. Ik dacht hier aan een opzichzelfstaande speaker voor alleen de keuken, of zou het veel beter zijn om deze te koppelen aan de stereo speakers zodat ze kunnen samenwerken?

In z'n algemeenheid ben ik benieuwd naar wat jullie adviseren om deze ruimte van een beetje fastoenlijk geluid te voorzien?

Mijn budget is â,¬500-â,¬2000 en misschien begin ik maar met een goedkoop setje van marktplaats om wat luisterervaring op te doen.

minplus

De kamer is qua vorm zo gek nog niet voor het geluid.
Als je het met 1 set wilt voor weinig geld, de bovenste 2 pijlen.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

groovy.

5 december 2020, 22:37:06 #2 Laatste wijziging: 5 december 2020, 22:38:39 door groovy.
De bank naar links. de eettafel in het schuine gedeelte.
De luidsprekers op de plaats van eethoek. Eventueel op 2.5 meter van de luidsprekers een luisterstoel.
Ik denk dat je het beste geluid krijgt in het rechte gedeelte van je kamer.
De bank tegenover de mogelijke plaats van de luidsprekers kan ook.
In to each life some rain must fall.

Hansie_audio

Citaat van: groovy. op  5 december 2020, 22:37:06De bank naar links. de eettafel in het schuine gedeelte.
De luidsprekers op de plaats van eethoek. Eventueel op 2.5 meter van de luidsprekers een luisterstoel.
Ik denk dat je het beste geluid krijgt in het rechte gedeelte van je kamer.
De bank tegenover de mogelijke plaats van de luidsprekers kan ook.

De hele woonkamer verbouwen gaat niet gebeuren :). Te veel praktische redenen om dit niet te doen dus zeker geen optie.

Hansie_audio

Citaat van: minplus op  5 december 2020, 22:04:33De kamer is qua vorm zo gek nog niet voor het geluid.
Als je het met 1 set wilt voor weinig geld, de bovenste 2 pijlen.


Ik had er nog niet aan gedacht om het zo te doen. Niet gek, alleen ik moet dan draadloze speakers toepassen. Ik heb daarom toch nog eens gekeken naar Sonos play5.

Ik ga nu denk ik toch voor 2 zuilspeakers links en rechts van de tv met een losse versterker. Kijken wat ik 2e hands kan vinden. Dan kan ik het altijd weer doorverkopen als het toch tegenvalt en alsnog voor 2 actieve speakers gaan.

minplus

De bovenste en de 3e positie zou ik ook eens proberen.
Waar wil je de versterker neerzetten dat het draadloos moet en je meteen veel duurder uit bent?
Bij de kringloop en op MP staan regelmatig goeie bedrade speakers voor weinig. En met een gereviseerde versterker van een paar forumleden hier ben je voor weinig klaar en gaat de zaak 20 jaar probleemloos mee.
En bevalt iets niet kun je het voor ongeveer dezelfde prijs weer verkopen.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Hansie_audio

Citaat van: minplus op  6 december 2020, 16:41:32De bovenste en de 3e positie zou ik ook eens proberen.
Waar wil je de versterker neerzetten dat het draadloos moet en je meteen veel duurder uit bent?
Bij de kringloop en op MP staan regelmatig goeie bedrade speakers voor weinig. En met een gereviseerde versterker van een paar forumleden hier ben je voor weinig klaar en gaat de zaak 20 jaar probleemloos mee.
En bevalt iets niet kun je het voor ongeveer dezelfde prijs weer verkopen.

Voor de eerste optie die je aangeeft dan is bedraad niet mogelijk omdat de draden dan dwars door de woonkamer liggen.

De bovenste en 3e positie kan ik proberen. Ik denk dat ik voor 2 bedrade stereo speakers ga nu. 2e hands en dan ga ik die posities eens proberen. En als het niet bevalt verkoop ik het inderdaad weer.

Ferry

10 december 2020, 15:50:58 #7 Laatste wijziging: 10 december 2020, 15:52:39 door Ferry
Ik heb recent met mijn L woonkamer te dealen gehad, ik kan je alvast zeggen dat het in mijn geval een flinke uitdaging was, maar heb het nu redelijk onder controle.

Ik heb een L woonkamer, dimensies in het vierkant zijn 10m x 6,85m.
De speakers staan in de 'hak' en de luisterpositie in de 'teen'.

2 B&W CM10 s2 zuilen en 2 DB4s subwoofers. Op de luisterpositie 0,000 laag. Ga ik 10 cm met mijn hoofd naar voren, overweldigend laag, veel te veel. Héle kleine sweet spot. Calibratie met Dirac lost dat niet op.

Heeeel lang verhaal kort. Ik heb uiteindelijk de subwoofers links en rechts van de luisterpositie geplaatst, dus letterlijk links en rechts naast de bank en de gehele luisterpositie iets verder met de rug van de muur af. Dit was noodzakelijk om in mijn geval een goed geluid te krijgen.

Onder de 100Hz geeft mijn woonkamer in de 'hak' enorme dippen tot wel -50dB die je niet opgelost krijgt en op andere plekken in de kamer enorm luid doorkwamen.

Als jouw kamer ook zo moeilijk is, zou ik overwegen om de main speakers niet te groot te nemen (want je moet het er toch uitfilteren) en dan het laag in te vullen met (liefst 2) goed geplaatste en ingemeten subwoofers.

PS. Wel mooi grote ruimte krijg je als ik dat zo zie!
Home Theatre: Rotel RC-1590 & Rotel RB-1582 mk2, B&W CM10s2, B&W DB4S, Gustard U12, MiniDSP DDRC-24, zelfbouw HTPC, Samsung UE55KS7000S...
Koptelefoons: AKG K550 (closed), Sennheiser HD580 (open), Shure SE425 (IEM), Sennheiser Momentum Free In-Ear Wireless.