• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Thorens TD 124 DD

Gestart door Kiiruna, 10 december 2020, 16:52:12

Vorige topic - Volgende topic

Duclaasie

Citaat van: Rubble op 13 december 2020, 13:06:33
Citaat van: Duclaasie op 13 december 2020, 12:47:37
Citaat van: Rubble op 13 december 2020, 12:26:33Geen idee. Wat wil je nog meer aan specs? Een goede gelijkloop? Misschien dat ze de beste exemplaren er uit pikken. Thorens geeft Wow & Flutter DIN / WRMS ≤ 0,04 % op. Dat is best wel goed (zeker voo deze motor) maar nog niet op SL 1200 niveau. :D

Het zal best een mieterse tafel zijn, maar voor 8000 euro verwacht je een wat exclusiever aandrijfmechaniek.

Je bent wel erg stellig in je mening dat het een jou bekende Hanpin motor is. Op basis waarvan kun je dit stellen? De foto's geven niet meer dan een indicatie of het gebruikte type, wat niets hoeft te zeggen over de producent.

Daarnaast kan zoals Tom ook al aanhaalde een fabrikant obv door de klant gespecificeerde gegevens een motor ontwikkelen. Dit staat natuurlijk los van standaard artikelen die bijvoorbeeld aan derden worden verkocht.
Dat is waar. En dat is wat moeilijk na te gaan. Maar feit is dat heel veel nieuwe draaitafels met direct drive een motor van Hanpin hebben. Ook vrij prijzig spul. Niet erg verder, maar ik vind het opvallend. Het zelf ontwikkelen van een goede direct drive is blijkbaar veel moeilijker dan een snaar tafel.

Dit is van de Thorens site:



En dit is van mijn tafeltje:



Er is inderdaad overeenkomst, maar ik zou mijn vinger niet in het vuur durven steken voor de gelijke afkomst. Aangezien de motoren op hetzelfde principe berusten is het vrij logisch dat ze er op het eerste gezicht hetzelfde uit zien.

Overigens is een prijs die bijna 50x zo hoog is natuurlijk geen garantie voor een 50x hogere kwaliteit.

Sytse Fliege

Ik vind 't wel heel erg copy/paste. Toch vind ik de Technics variant er net even gelikter uitzien in de zin van Thorens "crude" en Technics "sophisticated".

Ach, kikker toch op!

Rubble

Ik wel, dat met de vinger in het vuur dan. :D

Kijk maar daar de 3 inkepinkjes (is dat een woord? :D) in de cirkel bij de 3 schroefjes en de 2 inkepinkjes in de buitenste ring. Dat is geen toeval. Mede omdat Denon, Magnat, Cambridge Audio, Onkyo en nog andere (ooit) grote merken daar tegenwoordig ook shoppen.

Enfin, de tafel zal er niet minder om klinken. Het geheel is meer dan de som der delen. :D
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

dimitri

Citaat van: Rubble op 13 december 2020, 20:34:41Kijk maar daar de 3 inkepinkjes (is dat een woord? :D)
na drie keer 'inke-pinkjes' gelezen te hebben, uiteindelijk toch op inkepinkjes gekomen :D
Technics SL-1500C | Shure V15-III/SAS & Denon DL-103/FG2 | Luxman C-02 / M-02 | Tannoy Arden mk.1 (met Peter GRF-R x-overs)

Rubble

:D :D

'Kleine inkeping' had wellicht duidelijker geweest....
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

mr_petit

Citaat van: Rubble op 13 december 2020, 13:06:33Dit is van de Thorens site:



En dit is van mijn tafeltje:


Ze lijken heel erg op elkaar (in detail ietsje anders, dus niet exact dezelfde componenten).

Het is allemaal heel duidelijk op het ontwerp van technics gebaseerd:



Wat ik niet snap, is dat ze niet voor een coreless motorsysteem zijn gegaan. Ik bedoel: deze tafel gaat 100% voor hifidoeleinden gebruikt worden en niet voor dj/radio doeleinden.
En zelfs technics is nu over op coreless motoren.
En voor de prijs die voor die thorens gevraagd wordt, kan je ook een coreless motor ontwerpen, zoals bijv. Brinkmann en Langer Audio hebben gedaan (Langer audio is helemaal een klein bedrijfje), die ook in die prijsklasse zitten:
Brinkmann:


Garrard 401 - Ortofon AS-212

Niemand

Ik hoef echt geen nieuwere Thorens .
heb er ooit 2 gehad beiden zou ik zeggen minder goed .
dat waren 280 en een 103.
geef mij maar de 150II de 160 1e serie en 125II de laatste al dan niet longbase.
De MS BL91 is echt imo  beter.
allen zijn snaaraandrijvers.
de laagste nummerserie van Technics die ik ooit had was een oudere sl1500 kompleet kloteding lift toestanden .
Zo ook de 1700 ,maar dan de 2000 was beter, gek genoeg.
ik heb nu een Technics Sl-5 ,dat is echt een verschrikkelijk fijn ding met een echt goed element ,zie sig.,
Dat is nu de 2e draaier hier na de Micro Seiki.
echt ook beter nog dan de TD125mkII LB.
die laatste staat ook niet meer in de hoofdset.
Maar is nog steeds wel prima.

 
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Sytse Fliege

Grappig dat je een SL-5 verkiest boven een "normale" draaitafel. Is er tenminste iemand (en niemand!) 't met me eens dat dat ontzettend leuke en prima klinkende draaierds zijn.

Ach, kikker toch op!

Niemand

Daar zit ook een shibata naald in ,zie pickupnaald.com
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

minplus

Bij de link word ik verwezen naar Luondo en krijg daar vervolgens de mededeling dat ze gestopt zijn met webwinkelsoftware....
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Duclaasie


Niemand

Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Niemand

Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Alex


Thorens stapt nu zelfs over op meer DirectDrive modellen, de Thorens TD 402 DD
blijkbaar is het weer eens tijd om het snaaraandrijvingconcept te verlaten, en de markt met directdrive spelers te gaan  veroveren ....  ach ja .....  de geschiedenis herhaalt zichzelf o zo vaak

reclametekst:
Thorens TD 402 DD platenspeler: van alle gemakken voorzien
De Thorens TD 402 DD platenspeler voorziet in alle gemakken. In de nieuwe, uit carbon vervaardigde TP 72 toonarm zit een afneembare headshell met daarin een Audio-Technica AT-VM95E element gemonteerd. Wie wil, kan zelf nog altijd een ander type element monteren. De bediening van deze Thorens platenspeler is eenvoudig. Een Auto Start en Auto Stop functie zijn voorhanden en een phono voorversterker is al ingebouwd. De Thorens TD 402 DD platenspeler kan dus op elke versterker of actieve speaker worden aangesloten. Deze phono voorversterker kan desgewenst worden uitgeschakeld, handig voor wie een losse phonotrap bezit.

Dankzij de stabiele en uiterst stille directe aandrijving van het draaiplateau levert de Thorens TD 402 DD een dynamische, correcte weergave van vinyl. De voeten onder de speler werken tevens dempend, zodat u minder snel negatieve trillingen ervaart die door de ondergrond waarop de Thorens geplaatst is worden overgebracht. Natuurlijk worden een stofkap en voeding meegeleverd.
*)  Success is getting what you want. Happiness is liking what you get.

VPI Scout - Grado Platinum wood
Kenwood L-1000c/L1000m
KEF R105/3
Sony DVP-9000es
Sony CDP-920Q
Sonos Connect & RDAC
Apple Airport Expres
Sony STR-DA50es + KEF KTH2005

+ MicroSeiki / JBE / VPI / Technics / D

mr_petit

2 februari 2021, 14:42:48 #29 Laatste wijziging: 2 februari 2021, 14:51:23 door mr_petit
Citaat van: Alex op  2 februari 2021, 14:10:39Thorens stapt nu zelfs over op meer DirectDrive modellen, de Thorens TD 402 DD


Die is er al een tijdje.
Michael Fremer is er geen fan van:
https://www.analogplanet.com/content/thorens-td402-dd-direct-drive-semi-automatic-turntable

Dit is er overigens eentje met een coreless DD motor (in tegenstelling tot de 124 DD). Wel een goedkoop 4 coil motortje, dus geen dual 701 achtige constructies (of technics sl-1200gr for that matter)
En nu dus geen technics kloon motor, maar een motor die ontzettend veel doet denken aan het motortje in een Omnitronic Dd2220/ DD2250 dj tafel

Thorens 402 dd motor:
https://www.apollo.nl/nl/1463231/thorens-td402dd-draaitafel-hoogglans-zwart/



Omnitronic Dd2220/ DD2250 motor:



Het lijkt er toch wel een beetje op dat Thorens net zoveel een marketingbedrijf is als een ontwerper en fabrikant van draaitafels gezien de hoeveelheid technologie die ze outsourcen ipv zelf ontwikkelen/maken.
Garrard 401 - Ortofon AS-212