• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Hoge pieptoon installatie

Gestart door AmateurSimon, 23 december 2020, 12:45:11

Vorige topic - Volgende topic

AmateurSimon

23 december 2020, 12:45:11 Laatste wijziging: 23 december 2020, 12:48:41 door AmateurSimon
Goedemiddag,

Gezien ik nieuw ben op dit forum zal ik mijzelf even kort voorstellen. Ik ben Simon en ben nieuw in de audio wereld (heb er nog weinig verstand van). Ik heb ooit een set Jamo Classic 4 speakers en een oude Sherwood (ra1141t) versterker gekregen, ik ben ontzettend tevreden over de kwaliteit van het geluid en ze hebben vele feestjes op mijn studenten kamer doorstaan.

Nu heb ik sinds ik ben verhuisd last van een hoge pieptoon wanneer er geen muziek door de speakers komt. Hebben jullie enig idee hoe dit kan ontstaan? En zijn er nog andere gebreken die ik eenvoudig kan oplossen aan mijn installatie?

Ik zal even schetsen hoe ik de installatie gebruik.

- Versterker: Sherwood ra1141t
- Speakers: Jamo Classic 4
- Bleutooth adapter: Logitech xxxx?
- TV aansluiting middels een aux (in de TV) die vervolgens overloopt in een koppelstukje naar een tulp (in de versterker). Dit lijkt mij ook niet ideaal, wellicht beter tulp naar tulp aanschaffen?
- Verder gebruik ik speaker kabels van (2,5 mm), welke zo los in de versterker en speaker zit.

Excuses als ik de terminologie niet helemaal goed heb, maar hopelijk hebben jullie een beeld van hoe het er uit ziet.

Mijn vraag is dus of jullie weten waar de hoge pieptoon vandaan kan komen? Daarnaast ben ik bereid een nieuwe versterker (nieuw/marktplaats) of andere benodigdheden aan te schaffen om deze speakers maximaal te benutten.

Alvast bedankt!

Groeten,

AmateurSimon








Regenpak

Vraag 1: Is de pieptoon op alle inputs?

Vraag 2: Wordt de pieptoon harder als je het volume harder zet? Of de treble?

Vraag 3: Als je alle ingangen losneemt, is de piep er dan nog steeds?

Ik heb ooit een versterker gehad die erg gevoelig was voor instraling op de kortegolf. Daarvan is de signaalsterkte 's avonds groter. Dit zou hier ook het geval kunnen zijn. Je antwoorden zouden in de richting van een oplossing kunnen gaan.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Jan66

Demonteer alles en bouw stap voor stap weer op.
Begin bij de versterker + luidsprekers. Hoor je de pieptoon? Ja, zit daar de fout. Nee, sluit een volgend apparaat aan, bijvoorbeeld Bluetooth adapter en luister opnieuw.

Wel steeds de apparatuur uitschakelen bij er iets bijzetten.

Rogers Hifi

23 december 2020, 13:02:21 #3 Laatste wijziging: 23 december 2020, 13:04:21 door Rogers Hifi
Edit... had te lang gewacht met het posten van mijn reactie... 

Welkom,

Je zou het makkelijk  kunnen traceren . Lost het probleem zich op door bijvoorbeeld de bluetooth adapter los te koppelen?  Zo nee, probeer het volgende apparaat. Geen oplossing ? Probeer een beetje orde te brengen in de bekabeling achter  je versterker. Wellicht dat  deze  een stoorsignaal "oppikt" van een hoogfrequentie stoorbron. Denk hier aan een voeding van een mobiele telefoon, een magnetron, een TL buis verlichting of een aardlus tussen je audio en de wand-contactdoos van je huisaansluitingen (  230 volt.. )

Is het overigens een constante piep of gaat deze gepaard met een soort gerommel en gekraak?

Ik zie tevens een losse luidsprekekabel op de foto

AmateurSimon

Citaat van: Regenpak op 23 december 2020, 12:54:09Vraag 1: Is de pieptoon op alle inputs?

Vraag 2: Wordt de pieptoon harder als je het volume harder zet? Of de treble?

Vraag 3: Als je alle ingangen losneemt, is de piep er dan nog steeds?

Ik heb ooit een versterker gehad die erg gevoelig was voor instraling op de kortegolf. Daarvan is de signaalsterkte 's avonds groter. Dit zou hier ook het geval kunnen zijn. Je antwoorden zouden in de richting van een oplossing kunnen gaan.

Tjerk

1. Ja
2. Nee pieptoon (welke trouwens uit de speakers komt) blijft gelijk bij zacht en hard volume. Bij het veranderen van de treble knop wordt hij wel iets harder, wanneer ik hem helemaal naar links draai wordt hij ook zachter echter verdwijnt hij niet. Opvallend is ook dat wanneer ik het volume wijzig er altijd vrij veel gekraak uit de boxen komt.
3. Ja alle ingangen eruit resulteert in hetzelfde geluid.

Ben benieuwd of je hier iets mee kan.

Groeten,

Simon

AmateurSimon

Citaat van: Rowdy op 23 december 2020, 12:55:40Demonteer alles en bouw stap voor stap weer op.
Begin bij de versterker + luidsprekers. Hoor je de pieptoon? Ja, zit daar de fout. Nee, sluit een volgend apparaat aan, bijvoorbeeld Bluetooth adapter en luister opnieuw.

Wel steeds de apparatuur uitschakelen bij er iets bijzetten.

De pieptoon is er al bij enkel de versterker en speakers, dus zonder andere inputs.

Groet,

Simon

Rogers Hifi

Gebruik je hele lange luidsprekerkabels?

Sytse Fliege

Wordt de versterker ook (erg) warm? Dan zou 't (hoorbare) oscillatie kunnen zijn.
Ach, kikker toch op!

AmateurSimon

Citaat van: Rogers Hifi op 23 december 2020, 13:14:24Gebruik je hele lange luidsprekerkabels?


Maximaal 2,5 meter per speaker

AmateurSimon

Citaat van: Sytse Fliege op 23 december 2020, 13:17:25Wordt de versterker ook (erg) warm? Dan zou 't (hoorbare) oscillatie kunnen zijn.

Ja hij wordt goed warm, al na 10 minuten

Edit: heb trouwens ook geen idee of deze versterker geschikt is voor deze speakers?

Jan66

Op de versterker staat luidsprekers met een impedantie tussen 8 en 16 ohm. De Jamo zijn 4 ohm. Daardoor kan de versterker ook te warm worden.

AmateurSimon

Citaat van: Rowdy op 23 december 2020, 13:37:07Op de versterker staat luidsprekers met een impedantie tussen 8 en 16 ohm. De Jamo zijn 4 ohm. Daardoor kan de versterker ook te warm worden.

Oke, heeft dit dan wellicht ook te maken met de pieptoon denk je? En de geluidskwaliteit? Waar ik overigens erg tevreden over ben!

Regenpak

Je antwoorden geven een goed begin waar ik wat mee kan. Helaas heb ik geen doc gevonden van de RA1141, wel van de RA1145. Het lijkt een vergelijkbaar concept. Om die instraling uit te sluiten moet de versterker open. Durf je dat aan?

Tjerk
It's been Monday all week long!

AmateurSimon

Citaat van: Regenpak op 23 december 2020, 14:40:38Je antwoorden geven een goed begin waar ik wat mee kan. Helaas heb ik geen doc gevonden van de RA1141, wel van de RA1145. Het lijkt een vergelijkbaar concept. Om die instraling uit te sluiten moet de versterker open. Durf je dat aan?

Tjerk

Dat durf ik zeker aan!

Regenpak

OK. Plaats je versterker op een tafel en haal de kap eraf. Speakers moeten zijn aangesloten en de versterker moet spanning krijgen. Sluit de boel pas aan als je de kap eraf hebt. Je hebt ook nog een multimeter nodig en een stukje draad. 30 cm is zat.

Edit: wat ook helpt is het service manual.

Tjerk
It's been Monday all week long!