• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Stroomverbreking vanuit stopcontact schadelijk voor audio-apparatuur?

Gestart door Jeronimo, 24 december 2020, 11:05:04

Vorige topic - Volgende topic

Bloom

Er was geen probleem als plots de stroom uitviel. Daar kon het systeem tegen zonder gegevensverlies. Maar herhaaldelijk uit- en aanschakelen bleek nefast. Daar denk je in een huis-, tuin- en keukensituatie niet meteen aan. In een bedrijf gebruik je natuurlijk altijd noodvoedingen. Maar in een gewoon huis? Ik dus wel sindsdien.

Jack_D

Heb in mijn marinetijd lang geleden ooit een gaar relais meegemaakt in een schakelkast, die stond te klikken net tussen aan en uit, een paar maal per seconde. Een deel van de apparatuur welke er achter stond was gesneuveld.

Maar als je er bij jouw in 1 maal de stekker uitstrekt kan er niet zo veel gebeuren. Bij inschakelen is het niet zo fijn als er veel apparatuur in 1 maal vol vermogen gaat trekken. Maar als de boel gewoon aan gaat en in stand-by komt is dat weinig risicovol. Trek wel de stekker er in 1 maal goed/snel uit of terug er in. Als ie net aan wel/geen contact maakt kun je ook een soort situatie krijgen van paar keer snel achter elkaar aan uit, en dat is niet wenselijk. Maar risico zal in de praktijk wel meevallen denk ik. Het beste is natuurlijk een echte hoofdschakelaar in plaats van de stekker er in/uit.

I like music........