• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Digitaal houdbaarheidsdatum?

Gestart door kurt, 20 juli 2018, 21:52:18

Vorige topic - Volgende topic

ceejee

Mijn allereerste CD die ik kreeg bij mijn Philips CD speler waarvoor je je toen nog moest 'inschrijven' doet het nog steeds prefect ..ABBA - The visitors. Nog geen enkele CD gehad die het niet meer deed vanwege ouderdom. Weleens een CD met kopieerbeveiliging gehad die bleef 'hangen' op de ene speler en het wel deed op een andere. Kortom, ik geloof niet zo in 'rottende' CD's.
Musical Fidelity KW 500<br />Meridian 502/557<br />Meridian 506.24<br />Marantz SA 11 s3<br />Meridian 504<br />Adam column MK III <br />Audio Physic tempo VI<br />Technics SL1210MKII <br /> Grado reference platinum (in luisterruimte)<Dynaudio focus 50, Pioneer LX800 (in woonkamer)

TANNOY

CitaatKortom, ik geloof niet zo in 'rottende' CD's.

die zijn er hoor...
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

https://sweetspotaudio.nl/forum/

Sterremuur

Kijk ook eens op Tapedeck Forum en op Foto en Doka Forum

TANNOY

ik zie het inderdaad wel veel bij van die cds die je zelf kan branden..
ik heb toen voor TDK Gold gekozen, die doen het (nog) top.

maar ik zie veel van die goedkope cds gewoon versplinteren bijna, je kan het inderdaad er af krabben, laag komt los.

begint met kleine stukjes/putjes.
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

https://sweetspotaudio.nl/forum/

morph

Bij elke cd kun je de laag eraf krabben. Bij de een wat makkelijker dan bij de ander.
Het is alleen niet verstandig.
Het is van belang de bedrukte zijde niet te beschadigen, want dat is de gegevenslaag die vanaf de andere zijde uitgelezen wordt. Die andere zijde hoort schoon en vrij van grote krassen te blijven, want daar is juist de doorzichtigheid het cruciale punt.

Bij gebrande cd's gaat de data ("audio" of niet) na een aantal jaren verloren door de wijze waarop het verhitte en weer afgekoelde materiaal nog van vorm verandert (de putjes) in de loop der tijd, bij geperste cd's is dat niet het geval.
Maar héél soms tref je een cd die niet meer speelt (ik heb er twee), waaraan niets te zien is.
Sporadisch tref ik zelfs cd's aan die niet goed gefinalized zijn bij het productieproces. Die kan ik dan wel in een cd-recorder afspelen, maar niet in een normale speler ("no disc"). Bij mij gaat dat op voor drie of vier cd's, voor mij geen enkele reden tot paniek.
Het kan overigens ook aan de speler(s) liggen die wat ouder zijn geworden waardoor de laser wat minder krachtig is of aan een beschadiging in de middelste ringen van het schijfje, waar de Table Of Content zich bevindt.

CD-rot (of wat daarvoor doorgaat) begint aan de buitenzijde van de schijf. Oftewel, bij cd-rot is het grootste deel van de data gewoon uit te lezen en qua muziek af te spelen. Want dat wordt van binnen naar buiten gedaan.