• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Infinity Rs1b Vs Magnepan Tympani I

Gestart door muziekfreak, 30 december 2020, 01:28:00

Vorige topic - Volgende topic

muziekfreak

30 december 2020, 01:28:00 Laatste wijziging: 30 december 2020, 03:29:31 door muziekfreak
Voorwoord..

Mijn Nederlands was altijd al subpar, ik woon ruim 15 jaar niet meer in Nederland en spreek noch schrijf het maar zelden. Dus vergeef me de tikVouten, ik probeer het zo goed mogelijk neertepennen. Deze recensie, is gebaseerd op puur mening en geen feit (terzijde van feiten die zo kunt vinden)



Battle of titans..


Twee titanen in de speaker wereld, de 1mtr50 hoge zwart "ash veneer" bass columns van de 1986, Rs1 die huizen elk 6x8inch (20cm) woofers en dan hebben we, de prachtige mooi mid-hoog panelen. Die 7 Emim en 4 Emit drivers huizen. Waarvan, een tweeter uiteraard (typerend Nudell) zich bevind op de achterzijde van de speakers. En niet zo vreemd, dat deze beesten een servo/crossover controller nodig hebben. Om echt goed tot zijn recht tekomen. Ik kom daar op terug later, en dan hebben de echte gigant, mijn referentie speaker magnepan tympani I, 3 jaar alweer, een jaar of twee door magnepan onder handen genomen, crossover update en nieuwe panelen, de tweeters hebben oom een update ondergaan. Dunner draad minder massa betere response, corrosie bestendig.
Deze speakers zijn een begrip in de audio wereld, net zoals Infinity dat was onder Nudell. Magnepan bestaat nog steeds, onder eigen beheer en nog steeds. Offeren ze service voor elke speaker die ze ooit gebouwd hebben, grote fan !

Ze zijn redelijk zeldzaam, en zelfs onder de audiofielen vele die ze alleen kennen bij reputatie/leesvoer. Wij hebben natuurlijk subwoofers om het wat laag ondersteuning tegeven (REW/miniDSP gecorrigeerd ALLEEN DE SUBS) om er zeker van tezijn. Dat ze niet "laggen" en aardig meelopen met de maggies. Deze speakers zijn gigantisch, ruim 1mtr80 breed, 1mtr80 hoog. Anyways ....let's play !




Set-up

Pre: Anthem MRX510
CD: Onkyo DX-706
Power: Monster HTS 3600
Draaitafel: Pioneer pl707, XUV pickering Q4500
Streaming: Via Hisense tv (HDMI) spotify enz.

Okay, mbt versterking, de RS1 MOET bi amp opgesteld worden.

Bass columns: Crown XLS 2502 (775w per kanaal 4ohm klasse D)
Hoog mid: ATI 1807 ATI 1807 (300w per kanaal 4 ohm klasse A/B

Tympani ATI 1807 geen bi/amp omdat we subs gebruiken
2x18inch JBL ( Crown xls2502 bridged mono 2400w 4 ohm, in fase LP 50HZ)
2x10 inch Monolith (500w class D, LP 80hz, 90 graden uit fase)

Nou heel wat tik werk, maar zoals je ziet ik neem het serieus genoeg, laten we nu op play drukken.




RS1b.....The good..

Na wat piel werk en plaatsen in diverse, bijzonder mooie speakers. Ze stralen kracht uit, je sjouwt je een breuk (totaal systeem gewicht is 170kg oid) aansluiten is niet een pretje. We gooide, een cd op Bob Dylan - Oh mercy, met zijn rauwe stem en zijn aparte style van muziek trok me altijd wel. EN vooral zijn opnames zijn echt goed tenoemen. De stemmen waren netjes in het midden, en het laag was iets wat te bonkering. Na wat spelen met de controller, kreeg ik het netjes onder controle! Prettig, geen fatique, en de gitaar klinkt erg schoon en in balans. Erg lekkere speaker, ik verwachte een "alles teveel" geluid. Ik heb erg veel Infinity speakers in bezit, en de Rs1 met de Emims klinkt echt bijzonder goed op het midden gebied. Het hoog van een Emit, is allom bekend. Zelfs vandaag, een fantastische tweeter, detail rijk en gewoon superb! Een cymbal crash, high hats, erg snappy en crisp. We gingen over, naar de andere kant van het muzikale feest. Pavarotti Nessun Dorma Wederom stem was krachtig, niet overheersend het is niet de beste opname (DECCA). Maar voor wat het is best goed, ik wende al snel aan de speaker eerlijk is eerlijk.

Pink floyd Darkside of the moon Nou dit was apart, ik heb een audio maat die met een Genesis 201 speelt. Een gigantisch speaker ook, het is het enigste systeem dat ik dat ooit heb horen doen, als je het album start. Op CD, Stream, maakt niet uit elk versie heeft het. In heb SUB laag, hoor je de MIC "pops" met de eerste track breathe. De rs1 deed het, de woofers (aantal) verplaatsen genoeg om dat weertegeven. Mijn vrouw zat op de bank "What the F was that" "see you need no batteries anymore babe" ahhh yah, terug ontopic  ;D

Laatste album Roger waters Amused to Death opgenomen in Qsound, wie dit album kent en goede speakers heeft? Weet precies hoe bijzonder de spacial effecten zijn op dit album. track 9 To much rope plaatsing was goed tenoemen. De houthakker in het midden, huilen van de wolf kwam los van de speakers, de radio effecten hoorde je los ook van de speakers.



The bad........

Deze speakers, hebben van een technisch aantal punten die benoemenswaardig zijn, de bass column plaatsing. Om het laag te integreren met de mid hoog panelen. Moet je de torens offset meter of anderhalf achter de panelen plaatsen. Dat is per instructies, dit maakt het voor een di-pole erg lastig om die golf vrij te verspreiden. De torens, fungeren als een muur die je naast het paneel plaatst. DE mid panelen, hebben passieve crossovers, die ze mooi bedraden met monster kabel, wat vrolijk naar 4 goedkope, glas zekeringen gaat. De servo, is geen servo het is een feedback systeem, denk motional feedback van die tijd. HET WERKT, maar het is geen servo met woofer die een accelerometer hebben en zo corrigeren. Zoals je ziet in de IRS beta, IRS V , IRS Gamma enz. De bass columns klinken bijzonder hol, en resoneren rond 55hz de controller omzeilt dat door de dieper telaten spelen slim. Maar niet ideaal, deze kunnen zeker wat upgrades gebruiken, en daar ben ook druk mee bezig  ;D

Qua klank, ze klinken een beetje nasaal met sommige opnames (ik verklap meer later), het zijn geen line source speakers. Velen denken dat ze dat zijn door het aantal emim in een array. Echter de twee emims in het midden spelen het luidst, de rest hobbelt mee op andere crossover punten. Hoe hoger het crossover punt op de controller (dus je stuurt meer door naar de bass columns)  deste minder drivers er worden gebruikt in de het mid-hoog. M.a.w een relatief gecompliceert netwerk, waar van alles mis kan gaan..

Tympani I (met subs)....the GOOD

We pleurde de Rs1b na een volle week draaien en spelen uit het systeem, Tympani eruit getrokken. Ik was ervan overtuigd dat dit nodig was om tewennen aan de RS1b (duurde niet lang, omdat EMIMs in principe tmagneplanar driver zijn) dus ze hebben een indentiek karakter. Alles weer ingestelt op deze speakers, qua subs enz. Na een weekje met de RS1b, ineens zie je deze speaker voor je en dan besef je dat ze de Rs1 nogal klein oogt zegt genoeg. De tympani, is een apart speaker, je kunt de panelen op elke manier inzetten, een shallow V array opstelling is meestal geadviseerd. Met tweeters aan de binnekant, ik ben eral snel achter gekomen. Dat deze speaker in mijn ruime woonkamer bijna geheel vrij kunnen staan. Dus ik heb mijn tweeters altijd aan de buitenkant, het geeft een veel groter stage sound. Echter iemand met muren naast deze speakers, tweeters aan binnekant.

Bob Dylan - Oh mercy Zijn stem, was veel voller meer kracht en je kunt het bijna aanraken. In het midden en daar hoorde we een groot verschil met de RS1b. Het was ook op de juiste hoogte,de Tympani is een line source speaker, je hebt 1mtr80 PER driver van bijna top tot teen. Dus op de verticale plane/axis je kunt opstaan en vrijwel geen nadelig effecten ervan horen. De RS1b, is MEER een point source je staat op, bevestigt dit 100%, het is omdat de TWEE emims het meeste midden gebied spelen. Met het gevolg, dat je onderuit moet zitten om op dezelfde hoogte tezitten met de emims. Het was meteen duidelijk, dat de emims beam gedrag vertonen. ZEKER vs de Tympani, zoals wij hier altijd zeggen "Not even close". Pavarotti Nessun Dorma Wederom zijn stem was krachtiger dan de RS1, echter ik merkte meteen dat het iets wat afrolt in het hoog, de Emits lopen aardig wat hoger door en dat merk je in de details. De tympani zweeft wat meer naar de muzikale kant, de RS1 is meer detail gericht, zeker in het hoog.

Pink floyd Darkside of the moon Tja, wat ik al dacht en wist ik hoor niet de mic pops, ik heb bijzonder diep strak laag. Maar er is niet genoeg woofer, om het hoorbaar temaken (zelfs niet met 2x18 *45cm* inch subs) ik heb een troost ik heb het geen enkel ander systeem ooit horen doen. Totdat ik de Genesis 201 leerde kennen. 

Laatste album Roger waters Amused to Death zelfde track,TOTAAL anders dan de RS1b! plaatsing was vele malen beter. De houthakker in het midden, huilen van de wolf kwam letterlijk van buiten, de radio effecten hoorde je ACHTER je. De slede kwam van naast je hoofd gaat de hele kamer rond van oor to oor, echt een 3d geluid bijna. Je kunt letterlijk aanwijzen waar alles is, het is een van de sterkste punten van de Tympani en erg bijzonder, een live stage. Het klonkt 2x zo groot als de RS, en kippevel keer op keer en ik niet alleen.




The bad.....

Dit zijn geen speakers voor mensen die het onderste uit kan willen, ze eisen veel ruimte. En je moet een verdomd goede vrouw hebben die dat accepteert. Deze speakers, net zoals met infinities van de goede oude dagen. Het hoog is quasi ribbon, dus niet zo snel als een true ribbon of een Emit. De emit waren duidelijk wat meer detail, je moet er even aan wennen als je wat warmere speakers gewend bent. Een muggescheet kun je horen, het is wel kicken moet ik zeggen. Dat je, je muziek hoort en nieuwe dingen hoort, de tympani is wat meer afgerond in de top. Ik heb het laag niet echt vergeleken de RS1 vs Subwoofers, de subs klinken wat strakker, echter ik moet het in de juiste era context geven in 1986 subs met magneplanar drivers was uniek en echt een infinity ding. Als je de Tympani zonder subs zou vergelijken, worden ze al snel aan de kant geschoven.

Conclusie


Beide speakers hebben we door en door getest beide speakers hebben sterken en minpunten.
Echter de RS1 kan een revisie gebruiken, een complex systeem dit oud. Kan een update gebruiken. Dat was met de Tympani niet anders, het midden gebied is geen vergelijk met de Tympani. En dat is best logisch, men vergeet dat Emims, emits, L-emim, enz allemaal magneplanar driver zijn. Dus een driver van die omvang vergelijken met een line source 1mtr80 3 paneel hoge planar. Leg je al snel af, echter de Tympani heeft geen dynamisch vermogen op het laag. Dat is gewoon physics, er moet een paar subs mee jengelen anders kom je zwaar tekort. Infinity heeft dat probleem niet, maar eerlijk is eerlijk een dikke toren met woofers. Kunnen we als subs beschouwen toch?

Ik heb veel speakers, teveel ik verzamel al jaren speakers met name magnepans en infinity (wellicht doe ik ooit een post daarover).

DE tympani MET subs dat hugged je gewoon tig malen groter, de Rs heeft heeft de neiging (in VERGELIJK) teplakken maar wel iets wat meer detail op het hoog en laag is niet dieper. Maar verplaatst meer, de maggie is opzeker de favoriet gebleken, dat neemt niets weg van de rs1 ik heb ze beide in bezit en ik ga de Rs1 herbouwen, ik heb al nieuw EMIT vliesje bestelt, en mijn goede vriend Bob Douglas. In jan-feb komt de EMIM vliesjes op de markt. Dus langzaam aan vervang in alles aan de speakers, verbeter de bass columns met sorbothane en bracing. Een mooi project voor de donkere dagen, en zeker een die blijft. Zeldzaam, apart, groot, infinity.... i love it. Prachtige hobby, houd me toch weer lekker bezig.

 





minplus

Fraai verslag! :)
Helaas gaat dat formaat hier niet lukken, los van het feit dat m'n lief m'n JBL's 250TI eigenlijk al iets te groot vindt.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

muziekfreak

30 december 2020, 15:50:18 #2 Laatste wijziging: 30 december 2020, 15:52:25 door muziekfreak
Citaat van: minplus op 30 december 2020, 15:24:07Fraai verslag! :)
Helaas gaat dat formaat hier niet lukken, los van het feit dat m'n lief m'n JBL's 250TI eigenlijk al iets te groot vindt.

Snap ik volkomen, beide speakers zijn geen normale speakers meer. , dat vergt ruimte en nogal wat tijd en geduld. Je kunt er veel, uithalen dat is zeker.

Maar als je dit soort speakers bezit, het is net een tweede huwelijk. Mijn vrouw, gelukkig is een schat, ze houd van grote speakers, met name de tympani is haar favoriet idem hier. Echter ik probeer objectief tezijn, als het beter klinkt dan zeg ik dat ook meteen. Ongeacht prijs/merk/omvang.

Hopelijk kwam dat zo over

Bloom

30 december 2020, 15:52:26 #3 Laatste wijziging: 30 december 2020, 15:56:25 door Bloom
Ik ben zelf ook een fan van grote panelen, maar mijn woonkamer is met 6 x 5 meter niet van de grootste. Dus ik ga het anders aanpakken en een niet al te "grote" elektrostaat (1m88 hoog, ca 40 cm breed en 5 cm diep) combineren met een baffleless paar 18" woofers voor het laag en sublaag. Binnenkort meer daarover.

muziekfreak

30 december 2020, 16:03:39 #4 Laatste wijziging: 30 december 2020, 16:11:16 door muziekfreak
Citaat van: Bloom op 30 december 2020, 15:52:26Ik ben zelf ook een fan van grote panelen, maar mijn woonkamer is met 6 x 5 meter niet van de grootste. Dus ik ga het anders aanpakken en een niet al te "grote" elektrostaat (1m88 hoog, ca 40 cm breed en 5 cm diep) combineren met een baffleless paar 18" woofers voor het laag en sublaag. Binnenkort meer daarover.


Ik heb dit systeem ergens eerder gezien heel bouw plan, dipole/open baffle subs word mijn volgend project opzeker! Erg cool 😎

Zoals jezelf ook goed weet, panelen een paar woofers voor het laag is bijna een must.

Bloom

Hier is een bijdrage van de Engelse bouwer: https://theartofsound.net/forum/showthread.php?67840-Open-Baffleless
En ik ga dat dus ook bouwen. Mijn "korven" (cradles) zijn al klaar:
(<klik voor groter plaatje)

muziekfreak

Citaat van: Bloom op 30 december 2020, 18:14:37Hier is een bijdrage van de Engelse bouwer: https://theartofsound.net/forum/showthread.php?67840-Open-Baffleless
En ik ga dat dus ook bouwen. Mijn "korven" (cradles) zijn al klaar:
(<klik voor groter plaatje)


Jup ! Dat is het, heb dat allemaal gelezen met name dipole subs wil ik bouwen! Erg tof, je kunt super strak laag eruit krijgen. Wel wat grotere woofers nodig maar geen kast resonanties enz .

Is het zeker waard! En relatief makkelijk

Bloom

30 december 2020, 19:05:40 #7 Laatste wijziging: 30 december 2020, 19:36:22 door Bloom
In tegenstelling tot die Engelsman ga ik wel voor iets andere elektronica. Het worden bij mij twee Behringer NX6000 eindversterkers (dus geen 6000D) en een t.racks DSP206 externe digitale crossover. Ik ga eerst hiermee experimenteren om te bepalen of eventueel een Behringer DEQ2496 Ultra-Curve Pro nog van nut kan zijn of niet.
De vier woofers kunnen pas in februari geleverd worden, dus ga ik voor een experiment een open baffle bookshelf met een 50 cm (!!!) woofer erin (Yamaha NS-250E) gebruiken voor het laag tussen 80 Hz en 200 Hz om te zien hoe dat meevalt.

WanFie

Citaat van: muziekfreak op 30 december 2020, 15:50:18
Citaat van: minplus op 30 december 2020, 15:24:07Fraai verslag! :)
Helaas gaat dat formaat hier niet lukken, los van het feit dat m'n lief m'n JBL's 250TI eigenlijk al iets te groot vindt.

Snap ik volkomen, beide speakers zijn geen normale speakers meer. , dat vergt ruimte en nogal wat tijd en geduld. Je kunt er veel, uithalen dat is zeker.

Maar als je dit soort speakers bezit, het is net een tweede huwelijk. Mijn vrouw, gelukkig is een schat, ze houd van grote speakers, met name de tympani is haar favoriet idem hier. Echter ik probeer objectief tezijn, als het beter klinkt dan zeg ik dat ook meteen. Ongeacht prijs/merk/omvang.

Hopelijk kwam dat zo over

Leuk verslag, dank je. De Timpany heb ik nooit gehoord, een goede audiovriend had eens een "paartje", voordat ik hem leerde kennen. Hij heeft het er nog steeds over.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

muziekfreak

30 december 2020, 22:19:16 #9 Laatste wijziging: 30 december 2020, 23:07:43 door muziekfreak
Citaat van: WanFie op 30 december 2020, 19:27:11
Citaat van: muziekfreak op 30 december 2020, 15:50:18
Citaat van: minplus op 30 december 2020, 15:24:07Fraai verslag! :)
Helaas gaat dat formaat hier niet lukken, los van het feit dat m'n lief m'n JBL's 250TI eigenlijk al iets te groot vindt.

Snap ik volkomen, beide speakers zijn geen normale speakers meer. , dat vergt ruimte en nogal wat tijd en geduld. Je kunt er veel, uithalen dat is zeker.

Maar als je dit soort speakers bezit, het is net een tweede huwelijk. Mijn vrouw, gelukkig is een schat, ze houd van grote speakers, met name de tympani is haar favoriet idem hier. Echter ik probeer objectief tezijn, als het beter klinkt dan zeg ik dat ook meteen. Ongeacht prijs/merk/omvang.

Hopelijk kwam dat zo over

Leuk verslag, dank je. De Timpany heb ik nooit gehoord, een goede audiovriend had eens een "paartje", voordat ik hem leerde kennen. Hij heeft het er nog steeds over.

Bijzondere speaker, zeker als je aan de eisen voldoet . Ik kan niet genoeg nadruk geven dat je zeker een subwoofer paartje erbij wilt neemt. Meer dynamisch bereik, erg welkom met deze speakers.

Dan heb je echt een set dat je lang tevreden houd.