• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Het grote FM stereo versus DAB topic

Gestart door Regenpak, 31 december 2020, 11:38:31

Vorige topic - Volgende topic

Rogers Hifi

Citaat van: Regenpak op  2 januari 2021, 06:39:56
Citaat van: Rogers Hifi op  1 januari 2021, 20:12:13ik zie ook dat tijdens het converteren naar FLAC ook  een verschil in mate van compressie zit...
Nou, sorry hoor.

Tjerk

Het DAB+ bestand heeft een compressie van 47% t.o.v. van het FM bestand met 36%. Heb je dat met een bepaalde bedoeling gedaan? Ik zie dat het originele bestand 42,21 Mb groot is geweest. Het is geen kritiek overigens.. Mij gaat het erom dat de meting en of klankmatige beoordeling wel 1 op 1 kan plaatsvinden om tot een goede eindconclusie te komen.

Wat mij steeds blijft bevreemden is het feit waarom er steeds, ondanks technische mogelijkheden, voor zo`n bagger oplossing bij zenders gekozen wordt. We hebben bandbreedte, snelheid en nog meer.

tubejack

Citaat van: Rogers Hifi op  2 januari 2021, 09:30:44Wat mij steeds blijft bevreemden is het feit waarom er steeds, ondanks technische mogelijkheden, voor zo`n bagger oplossing bij zenders gekozen wordt. We hebben bandbreedte, snelheid en nog meer.

Het verbaasd en bevreemd me al jaren niet meer Rogers. Deels Politiek, deels belangen, die anders zijn dan die van de luisteraar. Ik heb er jaren lang tegenaan geschopt. Maar dat helpt niet. Wat mogelijk wel helpt is bewustmaking. Het is een kwestie van "omdenken".   

Regenpak

Citaat van: Rogers Hifi op  2 januari 2021, 09:30:44Heb je dat met een bepaalde bedoeling gedaan? Ik zie dat het originele bestand 42,21 Mb groot is geweest
Het probleem was dat het FM signaal meer informatie heeft die ook gecomprimeerd moet worden. Denk aan ruis en die lispel. De AAC van de DAB feed heeft al het nodige weggegooid dus dat hoeft ook niet meer te worden gecomprimeerd. Sterker, er zat nog wat 19 kHz residu in het FM signaal wat de Sansui niet helemaal had weggekregen. Dat heb ik weggefilterd want anders was de FLAC file voor het FM signaal nog groter geweest.

Volgens het Nyquist-theorema had ik het FM signaal met 32 kHz kunnen samplen maar ik wilde de samplerates gelijkhouden. Uiteindelijk zitten er toch nog wat timingverschillen tussen beide feeds, waarschijnlijk door dropouts in het DAB signaal.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Rogers Hifi

Dat snap ik , een FM signaal is complex. Ik zou zelf de opnames gedaan hebben met met het wav formaat en een andere ( niet pop ) zender.

Regenpak

De opname is gemaakt in WAV. Iets anders heeft geen zin als het al zou kunnen want er moet hoe dan ook nog post-processing plaatsvinden (knippen, normaliseren). Zie de Audacity screenshots. Bovendien is een FM stereosignaal nooit bedoeld om te digitaliseren.

En de gelegenheid presenteerde zichzelf in de vorm van de Grandmix 2020 van Ben Liebrand.

Tjerk
It's been Monday all week long!

d'Oh!

Net op de analoge ;D  radio gehoord dat vandaag de eerste steden worden afgesloten. Eind dit jaar is alle analoge radio afgesloten door Ziggo.
Nad 2400 (amp) Nad 117 (preamp) Nad 613 (cass.) Philips 22GA312 (TT) Philips CDR870 (cd rec) Philips BDP3000 (dvd/cd) Sony CDP C545 (cd) Cyrus 781

Regenpak

Er is geen peil op te trekken wat Sicko aan het doen is met de FM radio. Waar, wanneer, hoe, of ik meer upstream krijg met internet (40 Mbps is karig), absoluut onduidelijk. Gelukkig luister ik nooit naar de radio anders had ik wel harder gepiept. Wel heb ik een fijne antenne op mijn dak voor DX.

Overigens is Amsterdam nog steeds voorzien van FM radio. Wel erg slapjes uitgemoduleerd maar dat zal wel te maken hebben met de sterfhuisconstructie van mijn fivorate monopolist.

Tjerk
It's been Monday all week long!