• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Stereo omzetten naar mono voor sub

Gestart door AntiAudioKwakzalverij, 10 januari 2021, 16:33:24

Vorige topic - Volgende topic

AntiAudioKwakzalverij

Een vraag. Als ik een uitgang van een voorversterker naar een extra versterkertrapje stuur in de vorm van een opamp en na die versterkertrap voeg ik het linker en rechter kanaal samen....heeft dat dan invloed op de kanaalscheiding van de voorversterker? Ik wil gaan toepassen om zo het linker en rechter kanaal het laag naar de sub te sturen. De sub heeft alleen één mono aansluiting voor low signaal.

Frits


Jan66

Waarom neem je niet een sommeerversterker?
Links en rechts gaan naar de ingang van de opamp. Beide signalen worden opgeteld en gaan dan naar de eindversterker.

AntiAudioKwakzalverij

10 januari 2021, 16:48:25 #3 Laatste wijziging: 10 januari 2021, 16:50:34 door Mmuetst
Citaat van: Frits op 10 januari 2021, 16:35:12Gaat het om de Rel?
Ja, ik kan deze ruilen voor mijn set TSM luidsprekers. De speakon kabel is niet meer aanwezig. Maar ik wil eigenlijk het signaal van mijn voorversterker benutten.

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Rowdy op 10 januari 2021, 16:44:48Waarom neem je niet een sommeerversterker?
Links en rechts gaan naar de ingang van de opamp. Beide signalen worden opgeteld en gaan dan naar de eindversterker.
Dat kan, maar is eigenlijk niet mijn vraag...ik wil weten of je kanaalscheiding beïnvloed wordt.

Frits

Citaat van: Mmuetst op 10 januari 2021, 16:48:25
Citaat van: Frits op 10 januari 2021, 16:35:12Gaat het om de Rel?
Ja, ik kan deze ruilen voor mijn set TSM luidsprekers. De speakon kabel is niet meer aanwezig. Maar ik wil eigenlijk het signaal van mijn voorversterker benutten.

Voor in een stereo setting adviseert Rel de speakon te gebruiken. Zo heb ik ze hier ook in de sets opgenomen. Maar jij wil het op een andere manier doen. Hoop dat het je lukt. De speakon is altijd nog een mogelijkheid.
Die is trouwens ook makkelijk zelf te maken.

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Frits op 10 januari 2021, 17:24:29
Citaat van: Mmuetst op 10 januari 2021, 16:48:25
Citaat van: Frits op 10 januari 2021, 16:35:12Gaat het om de Rel?
Ja, ik kan deze ruilen voor mijn set TSM luidsprekers. De speakon kabel is niet meer aanwezig. Maar ik wil eigenlijk het signaal van mijn voorversterker benutten.

Voor in een stereo setting adviseert Rel de speakon te gebruiken. Zo heb ik ze hier ook in de sets opgenomen. Maar jij wil het op een andere manier doen. Hoop dat het je lukt. De speakon is altijd nog een mogelijkheid.
Die is trouwens ook makkelijk zelf te maken.
Ja, dat is voor mij geen probleem. Maar omdat ik vaak wissel van luidsprekers en eindversterkers is dat juist elke keer meer werk. Niet dat ik de sub met al mijn luidsprekers ga gebruiken. Vooral bij monitor luidsprekers en mijn Magnepans. Misschien loop ik nog een keer tegen een zelfde sub aan...dan heb ik per kanaal een sub.

Regenpak

Citaat van: Mmuetst op 10 januari 2021, 16:51:51
Citaat van: Rowdy op 10 januari 2021, 16:44:48Waarom neem je niet een sommeerversterker?
Links en rechts gaan naar de ingang van de opamp. Beide signalen worden opgeteld en gaan dan naar de eindversterker.
Dat kan, maar is eigenlijk niet mijn vraag...ik wil weten of je kanaalscheiding beïnvloed wordt.
Met een sommator niet. Het enige is dat je fase omdraait maar die Rel kan volgens mij dat weer goed zetten.

Tjerk
It's been Monday all week long!

AntiAudioKwakzalverij

Bedankt regenpak voor je antwoord. Ga eens kijken wat ik kan knutselen om zo iets te maken. Er is in mijn voorversterker voldoende ruimte over om een schakeling in te prutsen.

Heintje

Citaat van: Mmuetst op 10 januari 2021, 16:33:24Een vraag. Als ik een uitgang van een voorversterker naar een extra versterkertrapje stuur in de vorm van een opamp en na die versterkertrap voeg ik het linker en rechter kanaal samen....heeft dat dan invloed op de kanaalscheiding van de voorversterker? Ik wil gaan toepassen om zo het linker en rechter kanaal het laag naar de sub te sturen. De sub heeft alleen één mono aansluiting voor low signaal.
Dat ligt aan de ingangsweerstand van die opamp voor de twee kanalen. Normaal gesproken is dat zo hoog dat er geen invloed is terug naar de versterker waar L en R uit komen.
Denk je er wel aan om een lowpass toe te voegen?   8)

Regenpak

Die Rel zou dat moeten hebben. Een opampsommator heeft een impendantie die gelijk is aan de weerstand naar de min-ingang. Als die 100k is is dat de ingangsimpendantie. Om een versterking van één te krijgen moet de terugkoppelweerstand 50k (47k) zijn. Ingeval stereo, wat het hier dus is.

Tjerk
It's been Monday all week long!