• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

VTA afstelling in de headshell

Gestart door AntiAudioKwakzalverij, 17 januari 2021, 22:05:50

Vorige topic - Volgende topic

Niemand

Citaat van: Heintje op 18 januari 2021, 13:55:04In het verleden zijn er diverse topics geweest over S- versus "rechte" arm, rigiditeit, stabiliteit en demping van de draaitafel/arm/shell/element combinaties, aangewakkerd door MC-type elementen die behoorlijk veel mechanische energie terug kunnen geven. In die context gezien offer je héél veel stabiliteit op aan VTA-verstelbaarheid.
De shell die mr_petit laat zien is m.i. ook geen toonbeeld van stabiliteit (en dat is géén kwaliteitsoordeel over de shell), van het type waar je zonder enig bedenken een DL-103 in zou hangen.

Mijns inziens zijn het compromissen, waarbij het de hobby is het optimum te benaderen/vinden.
die headshell is echt heel stabiel, kan ik je uit ervaring vertellen
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

mr_petit

Het lijkt me dat je er gewoon aan kunt meten.
Trouwens, even een hypothetische vraag: waarom zou een hele stijve headshell (of arm) beter zijn?
Garrard 401 - Ortofon AS-212

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: mr_petit op 17 januari 2021, 23:19:28Maar de kust is natuurlijk om de headshell ruimschoots onder de 15 gram te houden...
Even nog een vraagje, mochten we dat bedrijf willen beginnen MR_Petit@Muts: ben je handig met metaal bewerken?
Ik niet. Op de MTS had de leraar metaalwerken onze hele klas een 6 gegeven, als we maar niet terug kwamen naar zijn lokaal, toen voor de derde keer iemand een schroefdraad tap van die leraar om zeep had geholpen  ;D
Elektronica studenten waren een hel voor die man....

minplus

18 januari 2021, 17:17:05 #18 Laatste wijziging: 18 januari 2021, 17:18:40 door minplus
 ;D
Vergelijkbaar met m'n lief bij Microbiologie. Kreeg een 6 op voorwaarde dat ze zich daar nooit meer liet zien. Theorie geen enkel probleem, maar praktisch was ze gevaarlijk. Kweekte bij het maken van een reinkweek steeds de verkeerde bacteriën.
Sorry, helemaal off-topic...
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

mr_petit

Citaat van: Mmuetst op 18 januari 2021, 16:01:17
Citaat van: mr_petit op 17 januari 2021, 23:19:28Maar de kust is natuurlijk om de headshell ruimschoots onder de 15 gram te houden...
Even nog een vraagje, mochten we dat bedrijf willen beginnen MR_Petit@Muts: ben je handig met metaal bewerken?
Ik niet. Op de MTS had de leraar metaalwerken onze hele klas een 6 gegeven, als we maar niet terug kwamen naar zijn lokaal, toen voor de derde keer iemand een schroefdraad tap van die leraar om zeep had geholpen  ;D
Elektronica studenten waren een hel voor die man....
Een beetje.
Maar wil je dit van de grond krijgen, dan moet je goed zijn in solidworks oid (ik ben niet die persoon) en het grootste gedeelte van de fabricage uitbesteden aan een machinefabriekje die kleiner cnc werk doet.
En dan kan je evt de eindassemblage zelf doen. Maar dan nog, je moet ook in de business zitten wil je een enigzins acceptabele afzet hebben. Dus of een populair blog of forum runnen (zoals korfblog oid) of meerdere producten voeren, en op beursen staan zodat ook winkels je product willen voeren.
Ik heb al een ander eigen bedrijf waar ik al m'n tijd aan kwijt ben, en de rest van de tijd die ik niet heb steek ik in hobbies ;)
Garrard 401 - Ortofon AS-212

Duclaasie

Als je het zelf kan tekenen en in DWG aanleveren, dan is productie best wel te regelen. Alleen hou er rekening mee dat kleine oplages véél duurder zijn dan grote batches.

Daarnaast moet je voor serieproductie één ding heel scherp houden en dat is correct toepassen van toleranties!! De kans is groot dat je namelijk met algemene ISO toleranties niet weg komt qua nauwkeurigheid.


mr_petit

18 januari 2021, 19:39:10 #21 Laatste wijziging: 18 januari 2021, 19:41:47 door mr_petit
Citaat van: Duclaasie op 18 januari 2021, 19:11:33De kans is groot dat je namelijk met algemene ISO toleranties niet weg komt qua nauwkeurigheid.
Iso toleranties gaan toch bijna zo nauwkeurig als je zelf wilt? Het is maar net welk nummer je hanteert.
Al zijn er geloof ik geen passingsmaten onder de 1mm, maar m1 schroefjes of pennetjes <1mm zullen waarschijnlijk ook niet toegepast worden
Garrard 401 - Ortofon AS-212

Duclaasie

Citaat van: mr_petit op 18 januari 2021, 19:39:10
Citaat van: Duclaasie op 18 januari 2021, 19:11:33De kans is groot dat je namelijk met algemene ISO toleranties niet weg komt qua nauwkeurigheid.
Iso toleranties gaan toch bijna zo nauwkeurig als je zelf wilt? Het is maar net welk nummer je hanteert.
Al zijn er geloof ik geen passingsmaten onder de 1mm, maar m1 schroefjes of pennetjes <1mm zullen waarschijnlijk ook niet toegepast worden

Vandaar dat ik algemene ISO toleranties aangeef, je zult ze dus zelf moeten specificeren. Bijv H4 of f7 naar gelang het betreffende vlak of vorm.

mr_petit

18 januari 2021, 20:22:05 #23 Laatste wijziging: 18 januari 2021, 20:29:06 door mr_petit
Citaat van: Duclaasie op 18 januari 2021, 20:00:17Vandaar dat ik algemene ISO toleranties aangeef, je zult ze dus zelf moeten specificeren. Bijv H4 of f7 naar gelang het betreffende vlak of vorm.
Je moet ze toch altijd specificeren?
Er bestaan toch geen algemene waarden binnen het iso passingstelsel?
Elke waarde is specifiek.
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt. imo bestaat er niet zoiets als 'algemene ISO toleranties', het is altijd een specifieke tolerantie, of het nou een hele krappe tolerantie is of een hele wijde.

Maar ik vraag me dus af of het een rendabele businesscase is als je het in europa laat maken.
Garrard 401 - Ortofon AS-212

groovy.

In to each life some rain must fall.

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: groovy. op 18 januari 2021, 20:46:15https://mrstylus.com/en/product/dual-vta-279606/
Bedoelen jullie zoiets.
Ja, blijkbaar zijn er wel een aantal merken die daar over nagedacht hebben. Maar er is nu geen fabrikant die dit (betaalbaar) op de markt brengt in de vorm van een headshell met een SME aansluiting. Kan me ook voorstellen dat een VTA mogelijkheid ook praktisch is als je verschillende matten wilt gebruiken (vooral qua dikte).

Ga gewoon Ortofon een mailtje sturen of ze er brood in zien...niet omdat het moet, maar omdat het kan.

Duclaasie

Citaat van: mr_petit op 18 januari 2021, 20:22:05
Citaat van: Duclaasie op 18 januari 2021, 20:00:17Vandaar dat ik algemene ISO toleranties aangeef, je zult ze dus zelf moeten specificeren. Bijv H4 of f7 naar gelang het betreffende vlak of vorm.
Je moet ze toch altijd specificeren?
Er bestaan toch geen algemene waarden binnen het iso passingstelsel?
Elke waarde is specifiek.
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt. imo bestaat er niet zoiets als 'algemene ISO toleranties', het is altijd een specifieke tolerantie, of het nou een hele krappe tolerantie is of een hele wijde.

Maar ik vraag me dus af of het een rendabele businesscase is als je het in europa laat maken.

In de ISO 2768MK zijn de toleranties vastgelegd, echter in specifieke gevallen kan het zijn dat dit niet nauwkeurig genoeg is. Dan kun je voor een grotere nauwkeurigheid kiezen door middel van een kleinere tollerantie. Zo had ik voor mijn POM plateau voor de platenspeler obv de standaard middel tollerantie volgens ISO 2768MK een vlakheidstolerantie van 0,3mm. Dit resulteerde in extreme gevallen dus tot een plaat die niet goed vlak op het plateau lag of een plateau dat golfde. Door de tolerantie te verkleinen naar 0,1 kwam ik wel op een consistent resultaat. Zeker in geval van serieproductie (uitval) is dit van groot belang.

superge

Toevallig, ik heb letterlijk een uur geleden een Dual CS-5000 opgehaald die precies zo'n VTA verstelling in de headshell heeft. Borgschroefje los, afstellen, borgschroefje vast. Voor het Yamaha MC-9 element dat eronder zit (meevallertje) wordt -5 voorgeschreven maar dan hangt ie bijna met z'n kont op de plaat.

mr_petit

19 januari 2021, 10:54:09 #28 Laatste wijziging: 19 januari 2021, 11:33:33 door mr_petit
Citaat van: Duclaasie op 18 januari 2021, 21:34:55In de ISO 2768MK zijn de toleranties vastgelegd,
Nu noem je niet 'de' toleranties op, maar 'een tolerantieset'
Er zijn talloze tolerantiesets in het iso systeem. zo heb je ook ISO 286 voor asjes bijvoorbeeld.
Die gaat tot een spreiding van 2µm in het nauwkeurigste geval, dus 150(!) keer zo nauwkeurig als jouw gekozen tolerantie.
In jouw geval was gewoon een verkeerde tolerantieset gekozen, een hele wijde tolerantieset. Misschien is jouw isonorm wel heel veel toegepast in constructiestaal oid wat uit een plasmasnijtafel komt, of gelaste constructies, waar exacte maatvoering minder uitmaakt. Maar voor machinaal bewerkte onderdelen (draai/freeswerk) gelden doorgaans hele andere normen.
Daarom is er ook niet zoiets als "De" norm. Het zijn allemaal normen. Elke norm is een keuze, en je moet gewoon zorgen dat het een bewuste keuze is en geen random keuze. Want dan kan je inderdaad krijgen dat je product niet voldoet. Maar dat komt dan omdat er een verkeerde keuze is gemaakt, omdat er voor een verkeerde norm is gekozen of een verkeerde waarde in een norm.

Maar op een ander vlak: wobble van je plateau is zeker een interessant onderwerp 👍
Dat kan natuurlijk komen omdat je plateau niet recht is (wat niet heel waarschijnlijk is, een plateau machinaal draaien op <0,1mm runout is heel makkelijk), maar ook omdat je as krom is (ooit een tik gehad?), of dat het gat van het plateau niet helemaal recht/fris meer is (versleten/beschadigde klempassing).
De grootste vraag is natuurlijk: hoe recht is een plaat zelf doorgaans? (en je mat natuurlijk ook)

Citaat van: superge op 18 januari 2021, 22:09:36Toevallig, ik heb letterlijk een uur geleden een Dual CS-5000 opgehaald die precies zo'n VTA verstelling in de headshell heeft. Borgschroefje los, afstellen, borgschroefje vast. Voor het Yamaha MC-9 element dat eronder zit (meevallertje) wordt -5 voorgeschreven maar dan hangt ie bijna met z'n kont op de plaat.
Ja precies, wat ik al schreef; dual heeft meerdere tafels/systemen/headshells gehad die dat konden.
Mooie tafel: cs5000 met mc-9 👍
Garrard 401 - Ortofon AS-212

Duclaasie

Citaat van: mr_petit op 19 januari 2021, 10:54:09
Citaat van: Duclaasie op 18 januari 2021, 21:34:55In de ISO 2768MK zijn de toleranties vastgelegd,
Nu noem je niet 'de' toleranties op, maar 'een tolerantieset'
Er zijn talloze tolerantiesets in het iso systeem. zo heb je ook ISO 286 voor asjes bijvoorbeeld.
Die gaat tot een spreiding van 2µm in het nauwkeurigste geval, dus 150(!) keer zo nauwkeurig als jouw gekozen tolerantie.
In jouw geval was gewoon een verkeerde tolerantieset gekozen, een hele wijde tolerantieset. Misschien is jouw isonorm wel heel veel toegepast in constructiestaal oid wat uit een plasmasnijtafel komt, of gelaste constructies, waar exacte maatvoering minder uitmaakt. Maar voor machinaal bewerkte onderdelen (draai/freeswerk) gelden doorgaans hele andere normen.
Daarom is er ook niet zoiets als "De" norm. Het zijn allemaal normen. Elke norm is een keuze, en je moet gewoon zorgen dat het een bewuste keuze is en geen random keuze. Want dan kan je inderdaad krijgen dat je product niet voldoet. Maar dat komt dan omdat er een verkeerde keuze is gemaakt, omdat er voor een verkeerde norm is gekozen of een verkeerde waarde in een norm.

Maar op een ander vlak: wobble van je plateau is zeker een interessant onderwerp 👍
Dat kan natuurlijk komen omdat je plateau niet recht is (wat niet heel waarschijnlijk is, een plateau machinaal draaien op <0,1mm runout is heel makkelijk), maar ook omdat je as krom is (ooit een tik gehad?), of dat het gat van het plateau niet helemaal recht/fris meer is (versleten/beschadigde klempassing).
De grootste vraag is natuurlijk: hoe recht is een plaat zelf doorgaans? (en je mat natuurlijk ook)


Het zat hem in de materiaalspanning van POM. Eerste plateau was gefreesd uit plaat, waarbij het plateau krom trekt na bewerking. Uiteindelijk het plateau uit rond basismateriaal gefreesd, dit bleef wel maatvast.

Het POM plateau gebruikte ik zonder mat. Overigens zijn plateau en platenspeler inmiddels niet meer in mijn bezit. Was wel leuk om zelf een plateau te ontwerpen, laten tekenen en produceren.