• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

VTA afstelling in de headshell

Gestart door AntiAudioKwakzalverij, 17 januari 2021, 22:05:50

Vorige topic - Volgende topic

mr_petit

19 januari 2021, 14:59:46 #30 Laatste wijziging: 19 januari 2021, 15:28:09 door mr_petit
Apart, want POM is heel makkelijk te bewerken.
Ik zou het ook niet frezen maar draaien, vooral de eindbewerking. Maar dat terzijde.
Als een machinefabriek voor een 30cm schijf POM 0.3mm tolerantie nodig heeft twijfel ik wel een beetje aan hun kunnen.
Wellicht was het materiaal veel te strak ingespannen bij het skimmen van het oppervlak.
Of hadden ze het oppervlak niet afgenomen?
Garrard 401 - Ortofon AS-212

WanFie

Zo'n instelling lijkt me toch niet zo'n goed idee. Het scharnierpunt van de arm blijft immers op dezelfde hoogte en de arm komt schuin te staan. Zeker bij een éénpuntsarm niet gewenst.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

mr_petit

19 januari 2021, 16:49:22 #32 Laatste wijziging: 19 januari 2021, 16:54:30 door mr_petit
unipovotarmen zijn bijna altijd (altijd?) in hoogte verstelbaar. Ik kan me geen eentje voor de geest halen die dat niet is.
Of heb jij een niet in hoogte verstelbare unipivot?
En unipivots met verwisselbare sme headshells zijn volgens mij ook (vrijwel?) niet bestaand.
Dus vanuit die hoek zie ik niet echt een beperking in het maken van een vta instelbare SME headshell ;)
Garrard 401 - Ortofon AS-212

sliceofhogan

CitaatZo'n instelling lijkt me toch niet zo'n goed idee. Het scharnierpunt van de arm blijft immers op dezelfde hoogte en de arm komt schuin te staan. Zeker bij een éénpuntsarm niet gewenst.

Het gaat er om dat de naald de juiste VTA heeft. Scheefstand ontstaat door verschillende bouwhoogtes van headshells/elementen tov het draaipunt van de arm. Met armhoogte verstelling is dat makkelijk te goed af te stellen. Of:
- dunner/dikkere draaitafelmat.
- gewoon van balsahout een headshellinleg knippen.

Bij bv Thorens werden plastic verhogingen meegeleverd vroeger, die je naar behoefte kon stapelen. Dus bestaande oplossingen genoeg, denk ik.

WanFie

Citaat van: sliceofhogan op 20 januari 2021, 11:39:55
CitaatZo'n instelling lijkt me toch niet zo'n goed idee. Het scharnierpunt van de arm blijft immers op dezelfde hoogte en de arm komt schuin te staan. Zeker bij een éénpuntsarm niet gewenst.

Het gaat er om dat de naald de juiste VTA heeft. Scheefstand ontstaat door verschillende bouwhoogtes van headshells/elementen tov het draaipunt van de arm. Met armhoogte verstelling is dat makkelijk te goed af te stellen. Of:
- dunner/dikkere draaitafelmat.
- gewoon van balsahout een headshellinleg knippen.

Bij bv Thorens werden plastic verhogingen meegeleverd vroeger, die je naar behoefte kon stapelen. Dus bestaande oplossingen genoeg, denk ik.

Klopt helemaal, maar wanneer het element te hoog is gaat dit niet werken. Dan zou zo'n verstelbare headshell een oplossing kunnen bieden, maar dan de arm dus wel anders als door de draaitafelfabrikant bedoeld.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)