• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Knosti disco-antistat

Gestart door robstuart, 19 januari 2021, 21:47:49

Vorige topic - Volgende topic

robstuart

19 januari 2021, 21:47:49 Laatste wijziging: 19 januari 2021, 22:34:19 door robstuart Reden: moet in de rubriek draaitafels komen
Na een LP te hebben gereinigd en gedroogd ontstaat een substantie op de naaldtip en vervolgens vervorming bij het afspelen.

Dit lijkt mij niet goed. Heeft iemand een idee waardoor dit komt?
Ik begin te vermoeden dat de disco antistat vloeistof over zijn houdbaarheid heen is. Kan dat , na 15 jaar? ;D

mvg,
Rob
Marantz PM8005, NA6005, UD7007, AT-LP120X USB, AT-VM540ML, Schiit-Mani 2 phono trap, KEF IQ90, DAC Topping E70 Velvet, JKE luidsprekerkabel en interlinks

robstuart

Oops dit draadje hoort thuis in de rubriek draaitafels. Kan de forum beheerder dit corrigeren aub?
Marantz PM8005, NA6005, UD7007, AT-LP120X USB, AT-VM540ML, Schiit-Mani 2 phono trap, KEF IQ90, DAC Topping E70 Velvet, JKE luidsprekerkabel en interlinks

morph

Ik denk wel dat die dat ook kan
Maar ik was toch on-line, dus ach...

mod-morph

robstuart

Dank!
Citaat van: morph op 19 januari 2021, 22:46:41Ik denk wel dat die dat ook kan
Maar ik was toch on-line, dus ach...

mod-morph
Marantz PM8005, NA6005, UD7007, AT-LP120X USB, AT-VM540ML, Schiit-Mani 2 phono trap, KEF IQ90, DAC Topping E70 Velvet, JKE luidsprekerkabel en interlinks

mr_petit

Dit is een bekend fenomeen bij de knosti vloeistof. Knostipluis heet dat  ;D  en dat heeft niets te maken met de houdbaarheid.

Het is inderdaad belangrijk je naald goed schoon te maken na elke afspeelbeurt.
Ik weet niet precies wat die pluis is, maar het is natuurlijk residu van de vloeistof.
Als je die pluis niet weghaalt, wordt het op een gegeven moment (na 25 platen oid) echt een bol aan je naald die je lastig wegkrijgt (gaat wel makkelijk met alcohol).

De meeste mensen die ik ken gebruiken de vloeistof niet. Meestal een eigen brouwsel (ca. 33% isopropylalcohol, 66% water en een paar druppels wetting agent zoals bijv. Kodak Photo Flo 200) of een ander commercieel verkrijgbare platenwasvloeistof.

Als platen ouder worden verdwijnt die knostipluis wel, ook al draai je die platen niet (ik denk dat het stof wordt oid)
Garrard 401 - Ortofon AS-212

morph

Citaat van: robstuart op 19 januari 2021, 21:47:49Na een LP te hebben gereinigd en gedroogd ontstaat een substantie op de naaldtip en vervolgens vervorming bij het afspelen.
Na het afspelen van een plaatkant even het naaldje afborstelen en verder gaan.
In een eerder topic heb ik het wel eens aangegeven dat het optrad bij deze reinigingsmethodiek en dit middel.

Citaat van: morph op 24 oktober 2016, 18:52:32Van het residu hangt alleen bij de eerste draaibeurt een klein flupje aan de naald, ook bij platen die dan al niet meer kraken. Dus daar maak ik me niet druk om. Bij de ene naald is het opvallender dan bij de ander, wat me vanzelfsprekend lijkt omdat het verschillende vormen zijn (MP-50 versus MP-11).

Ik luister nu naar "Concerti Grossi" van Arcangelo Corelli (rond etenstijd is tafelmuziek niet verkeerd) die ik niet schoongeborsteld kreeg maar die na één wasbeurtje nu spettervrij door de luisterruimte klinkt.
Niets om verder wakker van te liggen, want bij een volgende draaibeurt van dezelfde kant is het al fors afgenomen of zelfs al over.
Als ik toch bij de platenspeler ben is het een kleine moeite om het borsteltje een keer van achter af naar voren onder de naald door te halen. Het borsteltje ligt er altijd vlak naast, net als de koolstof platenborstel.

Tdo

Tegenwoordig gebruik ik deze om platen schoon te zuigen na het wassen



Werkt best!  :)
'Jongens waren we - maar aardige jongens'

robstuart

Die heb ik niet, wel een Karcher Hoge drukspuit, kan dat ook :-)

 op
Citaat van: Tdo op 20 januari 2021, 10:58:08Tegenwoordig gebruik ik deze om platen schoon te zuigen na het wassen



Werkt best!  :)
Marantz PM8005, NA6005, UD7007, AT-LP120X USB, AT-VM540ML, Schiit-Mani 2 phono trap, KEF IQ90, DAC Topping E70 Velvet, JKE luidsprekerkabel en interlinks

minplus

Citaat van: Tdo op 20 januari 2021, 10:58:08Tegenwoordig gebruik ik deze om platen schoon te zuigen na het wassen



Werkt best!  :)

Ik heb ook zo'n soort ding en je brengt me op een idee. Ik ga hem voor de naald gebruiken. :)
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right