• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Advies gevraag ivm upgrade Kef Q7

Gestart door felicimo, 24 januari 2021, 14:46:50

Vorige topic - Volgende topic

felicimo

Goedemiddag liefhebbers,


Ik ben een trotse bezitter van Kef Q7icm Denon PMA1500ae.
En dat bevalt me zeer goed, al speel ik wel de laatste tijd met de gedachte om te upgraden.
Er zit nog wel wat meer in denk ik.

Mijn voorkeur ligt wel om bij Kef te blijven.
Dit voornamelijk omdat ik wel van het Kef geluid hou, maar ook ivm de surround die ik van Kef heb. En graag alles van 1 merk wil houden.
Het budget laat het niet toe om alle speakers te vervangen.

Welke Kef zouden interessant zijn?
De XQ lijn of de nieuwere R?
Maar dan ook welke? XQ 30/40 of R700/R900?
Of juist een oudere referance serie?

Tweedehands is een optie voor mij, maar nieuw ook.
De R700 zijn nieuw bijv interessant geprijsd.

Zou eventueel de Q7 houden en filters upgraden een optie zijn?
Zit daar dan nog veel winst in?

Ik hoor / lees graag jullie reacties en meningen.

Frits


felicimo

Ik mis niet echt iets... maaar zou wat meer laag willen, opener en meer detail...
Iets levendiger zeg maar.

Het is al wel wat beter geworden door te spelen met plaatsing en bekabeling.
Meer is hier denk niet meer uit te halen.

En met meer laag bedoel ik niet subwoofer boem laag... daar hou ik niet van... meer laag in de zin van wat voller zeg maar.

Heintje

Vaak bereik je dat al door wat te spelen met de plaatsing van jouzelf en je luidsprekers.
Wat je zou kunnen doen, is iemand anders met een redelijk goed geluid gevend apparaat door de kamer te laten lopen met basrijke muziek aan. Laat hem/haar in de buurt van je luidsprekers de plek langzaam variëren totdat je het geluid zo mooi mogelijk vindt en die plek markeer je even. Daarna ga jijzelf je luisterplaats variëren totdat je een acceptabele plek hebt met goed geluid. Daarna doe je dat nogmaals voor de plek van de andere luidspreker.
Dit herhaal je nog een keer terwijl je de luisterplek verandert richting de door jou gewénste positie.   

Zet dan je luidsprekers op de gevonden positie en kijk of het geluid je beter bevalt: akoestisch gezien kunnen ze dan hun energie tenminste goed kwijt en weet jij of het in de apparatuur zit of in de opstelling ervan.

AntiAudioKwakzalverij

Je luidsprekers upgraden is altijd leuk. Ik vind het ook prachtig als ik weer een “nieuwe” tweedehands set in mijn mancave sleep. Maar niemand kan daar eigenlijk advies in geven, want het is jou smaak. En ook als je bij je merk Kef blijft zul je ook merken dat niet alle kefjes het zelfde blaffen. Dus je kunt kijken of je huidige luidsprekers beter laag produceren door anders te plaatsen zoals Heintje al aangeeft, of te gaan luisteren naar een andere set. Nieuw is momenteel ivm corona lastig omdat alle audio winkels dicht zijn. Maar dat geeft nu juist de mogelijkheid om nog even door te sparen voor je droom Kef luidsprekers.

Frits

Citaat van: felicimo op 24 januari 2021, 17:18:00Ik mis niet echt iets... maaar zou wat meer laag willen, opener en meer detail...
Iets levendiger zeg maar.

Het is al wel wat beter geworden door te spelen met plaatsing en bekabeling.
Meer is hier denk niet meer uit te halen.

En met meer laag bedoel ik niet subwoofer boem laag... daar hou ik niet van... meer laag in de zin van wat voller zeg maar.

Goed dat je al wat verbeteringen gezocht hebt in plaatsing etc. T.a.v. een sub: Als je deze goed, maar dan ook "echt" goed afstelt krijg je geen boem, maar juist een hele subtiele aanvulling op het allerlaagste laag. Dat zou bij jou kunnen gaan werken. Vaak geeft dat op de hogere frequenties ook nog een verbetering. Net als het toevoegen van een supertweeter dit het omgekeerde effect kan hebben voor het laag.

Een leuke sub (voor in een stereo opstelling wordt een Rel wel genoemd) is op MP wel te vinden voor niet al teveel geld en dan kun je eens kijken of het je dat geeft wat je zoekt. Is het niks dan ben je die vaak ook zo weer kwijt.

Wim72

Op tv worden door omroepen in discussie's of andere vaak minstens 3 merken opgenoemd tijdens uitzendingen om de reclame code commissie niet op hun dak te krijgen...

Dus naast REL zijn SVS en Velodyne ook merken die zeer goede en muziekale subs produceren.

Frits