• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Zware PVC jackets schadelijk voor het vinyl?

Gestart door Jeronimo, 7 februari 2021, 17:34:15

Vorige topic - Volgende topic

Jeronimo

vanaf 6:50 min. Vinyl jackets van zwaar PVC zouden onder bepaalde omstandigheden het vinyl beschadigen. Doordat dit soort jackets een bepaald gas afgeven. Ik berg mijn LP's in de zware variant van PVC jackets, zowel dubbel als enkel. Reden: omdat ze beter te hanteren zijn als je het vinyl staand in een kast opbergt. Heeft iemand van jullie dezelfde ervaring als de spreker in de clip?

minplus

Ik heb m'n LP's altijd in binnenhoezen van papier met plastic erin gemikt. Nooit een probleem mee gehad.
Buitenhoezen van PVC gooi ik altijd weg. Ik wil op de rug de namen kunnen zien, dus met dat facet geen ervaringen. Maar het lijkt me sterk dat m'n LP's met mijn binnenhoezen er last van zouden hebben.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

mr_petit

Ik weet niet of het een probleem is.
Theoretisch klopt het natuurlijk dat er in die hoezen ongeveer dezelfde weekmakers zitten als in de plaat.
Maar of er zoveel in zit dat ze de plaat zachter maken...
In de jaren 70-80 had je alleen maar van die pvc buitenhoezen volgens mij (de PE hoezen zijn veel later gekomen).
En toen werden die natuurlijk veel meer gebruikt dan nu (iedereen had platen). Het is dan raar dat ze niet op een gegeven moment mee gestopt zijn als dat echt zo'n probleem zou zijn.
Ik heb het nog nooit gezien iig.

Ik heb wel 1x een aantal platen uit een verzameling gekocht waarbij een deel schade aan het oppervlak hadden, wat gekomen was door schoonmaken met een middel wat het oppervlak aantaste. Dus misschien wel met terpentine (zoals in het filmpje wordt gezegd). Dat was wel jammer want het waren leuke platen (niet erg veel betaald, â,¬5 per stuk oid, maar in die verzameling zaten ook behoorlijk wat platen waar op MP 80-100 euro werd geboden, dus zeldzaam spul, en als die aangetast zijn is dat natuurlijk echt zonde)
Garrard 401 - Ortofon AS-212

morph

Citaat van: Jeronimo op  7 februari 2021, 17:34:15vanaf 6:50 min. Vinyl jackets van zwaar PVC zouden onder bepaalde omstandigheden het vinyl beschadigen. Doordat dit soort jackets een bepaald gas afgeven.
Het gaat hem hierbij vooral om die "bepaalde omstandigheden".
Normaal gesproken zal het absoluut geen kwaad kunnen omdat de kunststoffen elkaar niet raken, er zit bij lp's immers nog een hoes tussen. Maar wanneer ze te lang in een warme vochtige omgeving zijn zal er best een probleem kunnen optreden, maar dat is er dan toch al...

Ik heb nooit problemen geconstateerd met buitenhoezen t.o.v. de platen erin. Terwijl sommige toch minimaal 40 jaar oud zijn.
Wel zijn er verschillende kwaliteiten en sommige hoezen worden bros op de naad en dan brokkelen er stukjes af als je 'm aanraakt.
Maar dan heb ik het over buitenhoezen.
Binnenhoezen kwamen in de jaren vijftig en zestig ook met kunststofvoering in het papier voor. Vaak bij klassiek. Dat heldere kunststof van destijds wil wel eens vastzitten aan de plaat. Meestal gaat dat met een wasbeurt wel weg, maar soms niet. Dan blijft er een wittige waas over de groef aanwezig en klinkt het beroerd.

Belangrijker lijkt mij dat je platen niet overdreven krap tegen elkaar knellend rechtop bewaard, weg van langdurig vochtige warmte.

minplus

Plakkende binnenhoezen heb ik met de door mijzelf nieuw aangeschafte platen nooit gehad.Wel met 2e hands platen. Die waren dan nat afgespeeld en niet goed droog gemaakt of kwamen van een zware smoker.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

sliceofhogan

Goh, jullie maken wat mee he, met die platen 😱

Jeronimo

 ;D Tsja, het is allemaal onderdeel van het plezier dat we ermee hebben. Naast de ergenissen die ook af en toe voorbijkomen als ik voor mijzelf spreek.

Niemand

Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Kiiruna

Het uittreden van weekmakers van PVC, het meest chloriden, gebeurt het meest onder UV licht, als je je platen goed opbergt heb je daar nauwelijks last van, dat geldt ook voor de platen zelf
Lenco L90 (de echte) met AT 120E, Lenco L70 met Empire XV-15/625E, Rotel RQ 970 BX, RC 971, RB 991, RDP 980, RDD 980, RT 940 AX, RDV 985, RR 990, Davis Furot, Sony GX79ES, Quad 11L, Quad 33, FM 3, 405, Philips CD104

WanFie

Ik heb ook een ervaring met weekmakers, die ik jullie niet wil onthouden.

Ik maak soms interlinks. Die vlecht ik van dun draad, en omdat dit nogal kwetsbaar is, deed ik daar een polyurethaan luchtslang omheen. Omdat ik door de tijd nogal wat geëxperimenteerd en mensen vooruit geholpen heb, leek het me handig wat slang op voorraad te hebben. Ik bestelde dus een rol van 25m.

De interlinks zagen er prima uit... in het begin. daarna kwam er een soort waas op het kunststof. Die poetste ik dan weg, maar het kwam toch weer terug. Dat was dus de weekmaker. Bij andere slangen heb ik er nooit geen last van gehad, maar bij die slang dus wel. Daarna merkte ik, dat de slang bros en breekbaar werd. Enkele slangen waren zelfs geheel verpulverd.

Dit wil je natuurlijk niet met de vinyl meemaken. Ik heb het verhaal van die sleeves al jaren geleden gehoord en heb toen gelijk al die dingen er af gehaald. Kijk je in een platenkast, met elke 2 a 3 mm twee vellen dikke folie, dan is dat wel heel veel plastic.

Binnenhoezen met plastic heb ik lang geleden al afgezworen. Wanneer een plaat gewassen is, blijft deze nog lang vochtig. Stop je dat in zo'n plastic binnenhoes, dan is schimmel onvermijdbaar. Dus: of een dag laten drogen, of geen plastic.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

minplus

Citaat van: WanFie op  8 februari 2021, 19:23:57Binnenhoezen met plastic heb ik lang geleden al afgezworen. Wanneer een plaat gewassen is, blijft deze nog lang vochtig. Stop je dat in zo'n plastic binnenhoes, dan is schimmel onvermijdbaar. Dus: of een dag laten drogen, of geen plastic.

Ik draai inmiddels een jaar of 50 nat of was platen met de nokki. Na gebruik altijd met een papieren zakdoekje een laatste restant vloeistof verwijderd, waarbij je merkt dat sommige LP's het vocht beter vasthouden dan andere,maar in het ergste geval is het een kwestie van de plaat hooguit een minuutje aan de lucht laten drogen en dan kan hij kurkdroog de hoes in. In 50 jaar geen vastplakken of schimmel gehad.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

WanFie

Citaat van: minplus op  8 februari 2021, 20:07:31vastplakken of schimmel gehad.

Ik dus wel. dat ik de plaat er bijna niet meer uit kreeg of er van die rare vlekken op het oppervlak kwamen. Ondanks dezelfde behandeling. Maar ik ben misschien iets minder geduldig. En ik speelde ook jaren lang nat af met zelfgemaakte vloeistof van alcohol met gedestilleerd water.

:) Aandacht maakt alles mooier  :)

mr_petit

8 februari 2021, 21:05:34 #12 Laatste wijziging: 8 februari 2021, 21:12:04 door mr_petit
Citaat van: WanFie op  8 februari 2021, 20:12:02Binnenhoezen met plastic heb ik lang geleden al afgezworen. Wanneer een plaat gewassen is, blijft deze nog lang vochtig. Stop je dat in zo'n plastic binnenhoes, dan is schimmel onvermijdbaar. Dus: of een dag laten drogen, of geen plastic.
Dat doe ik ook al 20 jaar, maar ik heb nergens last van.
Ik denk dat je inderdaad te ongeduldig bent met drogen.
Maar een dag drogen is zwaar overdreven. Ik laat een rekje platen ongeveer een half uur oid drogen (je kan vaak zien of ze nog nat zijn), en de laatste druppel onderaan veeg ik weg met een keukenrolpapiertje.
En dat gaat al 20 jaar lang goed.
En ik gebruik altijd polybag binnenhoezen. Die zijn veel beter (stofvrij en antistatisch) en bevatten volgens mij geen of nauwelijks weekmakers (is van PE).

Citaat van: Kiiruna op  8 februari 2021, 19:06:58Het uittreden van weekmakers van PVC, het meest chloriden, gebeurt het meest onder UV licht, als je je platen goed opbergt heb je daar nauwelijks last van, dat geldt ook voor de platen zelf
Volgens mij werkt het zo niet.
Ten eerste denk ik dat de meeste weekmakers geen chloriden zijn maar ftalaten, en het gebeurt niet (alleen) onder uv licht. UV licht kan wel pvc aantasten, maar het uitdampen van weekmakers gebeurt gewoon dmv diffusie lijkt me. Je ruikt ze namelijk ook in het donker ;)
Garrard 401 - Ortofon AS-212

minplus

Citaat van: WanFie op  8 februari 2021, 20:12:02
Citaat van: minplus op  8 februari 2021, 20:07:31vastplakken of schimmel gehad.

Ik dus wel. dat ik de plaat er bijna niet meer uit kreeg of er van die rare vlekken op het oppervlak kwamen. Ondanks dezelfde behandeling. Maar ik ben misschien iets minder geduldig. En ik speelde ook jaren lang nat af met zelfgemaakte vloeistof van alcohol met gedestilleerd water.



Je was of bent blijkbaar idd. wat ongeduldig. Als je een plaat schuin tegen het licht houdt kun je precies zien of ergens nog wat vocht zit na het afvegen.
Na de 1e 2 flesjes ben ik de clean ook zelf gaan maken met ethanol en aqua dest en nu met IPA en aqua dest.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Niemand

Weekmakers en zon of uv gaat echt niet samen, wel eens de bruine harde vlekken gezien in de ruiten van oa voortenten?
Oorzaak uv.
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden