powersupply aanpassen

Gestart door verdi229, 9 februari 2021, 17:09:10

Vorige topic - Volgende topic

verdi229

Ken de Moderator de reacties-antwoorden van plaats verwisselen

verdi229

Zie ...

minplus

Gewoon op de laatste klikken. Is net zo moeilijk als op de 1e klikken....
If nothing goes right, go left. If nothing's left, go right

schuit

Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

Heintje

x2, maar dan met zekerheid.  8)

schuit

Nu ik toch aan het lezen was:

Citaat van: Regenpak op 10 februari 2021, 22:38:18
Citaat van: Mmuetst op 10 februari 2021, 19:57:52Maar nu we toch bezig zijn, wordt er nooit gebruik gemaakt van smoorspoelen in een zandbak in de voeding?
Nee, nooit. Smoorspoelen zijn duur. Regulators zijn veel goeiekoper. Hetzij discreet hetzij met een driepootregelaar (78/79xx). Er zijn zelfs eindversterkers waarvan de voeding is gestabiliseerd. Quad deed dat nogal eens. Beomaster 1400 heeft het ook. Maar het is erg overdreven. En je verliest er headroom mee.

Overigens kan het wel. Met een gyrator. Werkt ook erg goed in een glasbak. Maar halfgeleiders in een buizenversterker vind ik valsspelen.

Tjerk

@regenpak,
Waarom mag je eigenlijk niet valsspelen?
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

Regenpak

Citaat van: schuit op  2 januari 2023, 20:50:41@regenpak,
Waarom mag je eigenlijk niet valsspelen?
Het mag wel maar ik ben het er niet mee eens. Als je hoogvacuum gloeitransistors gebruikt ga dan all the way. Net als bijvoorbeeld het uitstekende werk van Triode Dick. Prachtontwerpen maar ik kan me er niet in vinden. Alleen voor de voeding maak ik een uitzondering. GZ34's etc. zijn peperduur en geven veel verlies.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Theo van Wermeskerken

Maar juist in dat verlies zit de winst.
Je moet alleen dat verlies compenseren op de trafo.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Regenpak

Citaat van: Theo van Wermeskerken op  3 januari 2023, 09:28:42Maar juist in dat verlies zit de winst.
Zo mag je het ook zien natuurlijk.

Tjerk

AntiAudioKwakzalverij

Kwam dit artikel tegen over buis vs solid State gelijkrichters:
https://www.mojotone.com/blog/tube-vs-solid-state-rectifiers
Dit geval gaat het om gitaar versterkers en snap ik de toepassing van het effect de buis gelijkrichter wel. Maar in een audio toepassing is dat dan wel gewenst wat men in het stukje "sag" noemt?

Regenpak

Ik vind die definitie van "sag" op z'n best obscuur. Een halfgeleiderdiode heeft een spanningsval van 0.6-1 V. Een buis algauw een volt of 10 en een veel hogere serieweerstand. Misschien doelen ze daarop. Het is niet duidelijk. Maar zeker met kleine elcootjes zou je dat wel moeten kunnen horen. Al was het alleen maar vanwege de hogere anodespanning die je krijgt met halfgeleiders. Als je een buis vervangt door een halfgeleider moet je daarmee rekening houden door het in serie zetten van een dikke weerstand. Vinden je elco's ook wel fijn.

Tjerk

Sytze Fliege

Ofwel dat Monotone ding moet je nog mee oppassen ook?

Wat zou er in zitten trouwens, een brugcel?
Echt duur zijn ze niet, dat valt me dan alweer mee :)

Ach, 🐸 toch op!

Gelieve mij niet serieus te nemen, tenzij ik serieus ben

Sytze Fliege

Overigens is dat artikel wel van WC-Eend hè, dat dan weer wel.

Ach, 🐸 toch op!

Gelieve mij niet serieus te nemen, tenzij ik serieus ben

Regenpak

Citaat van: Sytse Fliege op  4 januari 2023, 08:20:10Wat zou er in zitten trouwens, een brugcel?
Nee, hoe kan dat nou? Hij moet een GZ34 ofzo vervangen. Dat is een dubbeldiode. Er zullen wel twee 1N4007's inzitten en heel misschien een serieweerstand.

Tjerk