• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

powersupply aanpassen

Gestart door verdi229, 9 februari 2021, 17:09:10

Vorige topic - Volgende topic

AntiAudioKwakzalverij

12 februari 2021, 23:46:41 #15 Laatste wijziging: 12 februari 2021, 23:58:09 door Mmuetst
Volgens mij zij er verschillende stromingen in het ontwerpen van voedingen voor versterkers. Het ene merk gebruikt grote beker elco’s en andere zweren bij juist gebruik van veel kleinere elco’s parallel. Er zullen vast wel hele mooie theorieën zijn voor ontwerp A of B, dus vul me maar aan....waarom moet je kiezen voor een grote beker, of juist voor kleinere meer parallel gekoppelde elco’s?
Voorbeeld Atoll

vs deze Rotel

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: verdi229 op  9 februari 2021, 17:09:10De versterker klonk als een klok..
Dit kan maar twee oorzaken hebben...of de versterker was stuk of je zat naar het begin te luisteren van het nummer Time van Pink Floyd   ;)

Heintje

Citaat van: Mmuetst op 12 februari 2021, 23:46:41Volgens mij zij er verschillende stromingen in het ontwerpen van voedingen voor versterkers. Het ene merk gebruikt grote beker elco’s en andere zweren bij juist gebruik van veel kleinere elco’s parallel. Er zullen vast wel hele mooie theorieën zijn voor ontwerp A of B, dus vul me maar aan....waarom moet je kiezen voor een grote beker, of juist voor kleinere meer parallel gekoppelde elco’s?
Voorbeeld Atoll

vs deze Rotel

Het verschil zit hem in de inwendige weerstand die condensatoren hebben bij verschillende frequenties: grote bekerelco's zijn in staat forse stromen te leveren bij lage frequenties, maar doen dat veel minder bij hogere frequenties. Om die eigenschap te verbeteren worden er vaak kleinere condensatoren (van een type die een lage inwendige weerstand bij hogere frequenties hebben) aan parallel gezet. Je verkleint het probleem als je vele kleinere condensatoren parallel zet (zoals o.a. Ivan Schellekens vroeger deed).

Regenpak

Voor de hogere frequenties zet je een foliecondensator parallel aan de elco's. Probleem opgelost. Kleine elcootjes zijn makkelijker te monteren dan grote joekeloerissen. Je kan er meer van kwijt in een bepaald vierkant volume. Of kleintjes per totale capaciteit goeiekoper zijn dan grote betwijfel ik. Verder worden parallelgeschakelde elco's vaak gebruikt om maffe form factors te vervangen. Herr Fliege met die Technics bijvoorbeeld. Ikzelf met een Marantz. Met een substraat ertussen om te kunnen monteren. Parasitaire impendantie dus. Oftewel capacitaire paraciteit.

Of het electrisch veel uitmaakt betwijfel ik ook...

Tjerk
It's been Monday all week long!

verdi229

17 februari 2021, 10:46:32 #19 Laatste wijziging: 17 februari 2021, 10:50:59 door verdi229
Mooi ....10-2 ...lijkt barca psg wel....

Doch Atoll zal redenen hebben en metingen gedaan voor de keuze van 10  i.p.v. twee
Ze besteden meer aandacht aan dit detail als de rotel

10 in serie hier lijkt onwaarschijnlijk....misschien 4 in serie 6 parallel  of ..

Ondanks blijft t verschil tussen buizen voeding met choke en silicongelijkrichter en elco's te .... er moet of kan .iets.. zijn om meer naar buizen voeding
te komen......juiste buis gelijkrichten  is gehoormatig niet te verslaan.....

Theo van Wermeskerken

17 februari 2021, 10:59:29 #20 Laatste wijziging: 17 februari 2021, 11:09:05 door Theo van Wermeskerken
Citaat van: verdi229 op 17 februari 2021, 10:46:32Mooi ....10-2 ...lijkt barca psg wel....

Doch Atoll zal redenen hebben en metingen gedaan voor de keuze van 10  i.p.v. twee
Ze besteden meer aandacht aan dit detail als de rotel

10 in serie hier lijkt onwaarschijnlijk....misschien 4 in serie 6 parallel  of ..

Ondanks blijft t verschil tussen buizen voeding met choke en silicongelijkrichter en elco's te .... er moet of kan .iets.. zijn om meer naar buizen voeding
te komen......juiste buis gelijkrichten  is gehoormatig niet te verslaan.....

Is hier boven ook al eerder gezegd : in transistor apparatuur worden elko's niet in serie geschakeld.
Dat wordt alleen gedaan om een hogere werkspanning te verkrijgen en dat is eigenlijk alleen bij hoogspanning
een issue.
En dan alleen nog bij spanningen boven 500 volt, tot die waarde zijn elko's volop verkrijgbaar.

En een buisgelijkrichter heeft alleen voordelen als toegepast in buizenapparatuur, ergo : hoogspanning.
De verliesspanning is dermate hoog dat ze volledig onbruikbaar zijn in een transistor versterker.
De veel te lage maxiale stroom die ze kunnen leveren komt daar nog bij.
Zelfde voor smoorspoelen : alleen bruikbaar bij hoogspanning.




Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

AntiAudioKwakzalverij

En hoe zit het met het verouderen van elco's? Als één grote beker elco minder goed werkt heeft dat direct invloed op de voeding. Als je er 10 parallel schakelt en er één minder wordt, dan werken die andere nog gewoon wel.
Zo maar een gedachte.....De rede die Regenpak aangeeft vind ik heel aannemelijk. Ook @Heintje bedankt voor je uitleg.
@Verdi229, de elco's worden in transitor versterkers altijd parallel geschakeld om zo een hogere capaciteit te krijgen.

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Theo van Wermeskerken op 17 februari 2021, 10:59:29Zelfde voor smoorspoelen : allen bruikbaar bij laagspanning.
Even correctie, ook hoogspanning, andere raken we zo helemaal de weg kwijt.

Theo van Wermeskerken

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

AntiAudioKwakzalverij

@Theo, gezien jij zelf transistor versterkers ontwerpt, wat is jou mening hier over?
Gebuik je juist grotere capaciteit elco's of meer "kleintjes" parallel?

Theo van Wermeskerken

Niet dat iemand er iets aan heeft, maar dan een paar algemeenheden.
Bij hoogspannings voedingen werkt het allemaal wat anders ( en beter ) maar als je de foto's van het inwendige van de mosfet versterker bekijkt, jou wel bekend, dan zie je dat Berret en ik het geheel iets anders bezien.
Maar over elko´s, zo laag in capaciteit als mogelijk en de werkspanning niet idioot veel hoger kiezen
dan de te verwerken spanning.
Elko´s nooit in serie, de spanning verdeelt zich er toch al nooit gelijk over vanwege de tolerantie´s.
Alleen bij spanningen boven 500 volt kan het noodzakelijk worden.
De maximale werk temperatuur zo laag mogelijk kiezen.
105 graden en hoger hebben alleen een toepassing in schakelende voedingen, voor serieuze audio volstaat
85 graden.
Bij buizenvoedingen gebruiken Berret en ik bij voorkeur 70 graden elko´s van Philips.
De veelgeprezen Black/Gate elko´s worden daardoor volledig weggespeeld, helemaal als je er een hoogohmige
koolweerstand parallel aan schakelt.
Veel meer valt er over elko´s dacht ik niet te vertellen, anders dan dat net als bij kabels de meeste plastics er om heen negatief uitwerken.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

berret

Citaat van: Theo van Wermeskerken op 18 februari 2021, 16:24:16Maar over elko´s, zo laag in capaciteit als mogelijk en de werkspanning niet idioot veel hoger kiezen
dan de te verwerken spanning.

Uit experimenten ( dus geheel subjectief) is gebleken dat je op ongeveer 75 a 80% van de opgegeven spanning op de elcos moet gaat zitten. En dat niet alleen  dit er toe doet, maar ook nog een beetje het fabrikaat. En , zoals Theo al zei, de toegestane temperatuur en het materiaal van de isolatie. Dat laatste is als enige makkelijk  te modificeren, gewoon er af halen.

Niemand

Afpellen dus , plastic laagje ??
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

js willemsen


verdi229

30 december 2022, 17:14:47 #29 Laatste wijziging: 1 januari 2023, 22:08:11 door verdi229
Powersupply Take Two:.