• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Vestax PDX-D3

Gestart door Maloni, 13 februari 2021, 07:30:39

Vorige topic - Volgende topic

Maloni

Hey,

Ik ben reeds 20 jaar in het bezit van 2 Vestax PDX-D3 platendraaiers.

Helaas heb ik bij één van de platendraaiers een probleem met de motor. In principe maakt deze geen lawaai maar nu dus wel.
Er is een soort schrapend geluid, ik vermoed ergens wrijving hetgeen leidt tot vibraties en verspringen van de naald.
Ik heb zelf reeds geprobeerd het op te lossen, jammer genoeg zonder het verhoopte resultaat.

Graag wil ik de motor dus vervangen, liefst de originele versie uiteraard.

De huidige motor heeft de info CM-87C. Ik vind deze echter nergens meer terug online, laat staan dat ik deze zou kunnen aankopen.

Als ik een andere motor dan de originele motor zou installeren, welke zou dan voldoen?

Kunnen jullie me helpen hiermee? Tips, adviezen?

Alvast hartelijk bedankt!

Vriendelijke groeten,
Maloni

morph

13 februari 2021, 11:09:52 #1 Laatste wijziging: 13 februari 2021, 23:34:39 door morph
Welkom op het forum, Maloni.

Citaat van: Maloni op 13 februari 2021, 07:30:3920 jaar in het bezit van 2 Vestax PDX-D3 platendraaiers.
een probleem met de motor.
Er is een soort schrapend geluid
Ik heb zelf reeds geprobeerd het op te lossen, jammer genoeg zonder het verhoopte resultaat.

Graag wil ik de motor dus vervangen
Ik zou in zo'n geval eerst een probleem met het lager van 't plateau vermoeden.
Een gebrek aan smering tussen as van het plateau en de bus waar die in draait zou een probleem kunnen zijn.
Maar ik heb geen idee wat je al geprobeerd hebt om tot de conclusie van een motorprobleem te komen.

Wanneer je de speler(s) bijvoorbeeld gebruikt hebt om  te scratchen zal op den duur het lager last krijgen doordat het telkens de kant op wordt geduwd waar je op het plateau je vingers drukt. Waardoor de as telkens tegen dezelfde kant van de bus zal komen met onevenredige slijtage tot gevolg die op den duur merkbaar wordt met het door jou genoemde resultaat.
Maar dat is speculeren, misschien heb je ze zelfs nooit op die wijze belast.

sliceofhogan

wellicht plateau gezakt op de as?
Ff tikkie op de as en een likje borging

Maloni

Was het maar zo simpel, helaas niet...

Het probleem ligt al zeker niet bij het plateau, die is niet gezakt of schuinliggend komen te staan.
Scratchen doe ik eigelijk nauwelijks tot zelden, dus de beschreven druk op het plateau is niet van die aard geweest dat...

Het schrapend geluid komt wel degelijk van het motoraandrijvend gedeelte. Geluid blijft hetzelfde als het plateau eraf is. Heb al eens drupje olie rondom de pin gedaan maar dat heeft niks uitgehaald.

https://ibb.co/x7tJqd8

Hier een foto van de motor. Heeft 3 schroeven waarvan ik er eentje niet loskrijg (voorlopig), het probleem ligt volgens mij daar ergens.

Rubble

13 februari 2021, 21:13:52 #4 Laatste wijziging: 13 februari 2021, 21:20:36 door Rubble
Ik heb een PDX D3 Mk2

Schrapende geluiden komen doorgaans niet uit de motor. Eerder wat Morph schrijft, het lager.

Hoor je het ook als je het plateau met de hand ronddraait?

Een drupje olie an sich hoeft niet direct de oplossing te zijn. Ik heb ooit een super OEM draaitafel met vast-/droogggelopen lager gehad, dat heeft meerdere dagen geduurd vooraleer ik die los had. Iedere keer weer een drupje en dan draaien maar en krachtzijwaarts zetten. Er zit natuurlijk weinig ruimte tussen. Ik ken deze motorconstructie niet ( dan moet ik de mijne even tevoorschijn toveren) maar het proberen waard.

"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

Maloni

Hey Rubble, dat is inderdaad het geval. Ook met de hand ronddraaien, vooruit of achteruit maakt niks uit, maakt datzelfde geluid. Nu ik er op terugdenk, het geluid komt wel ritmisch door. Betekent inderdaad ergens wrijving, telkens op die ene plaats.

Nu, ik ben zelf nogal onwetend op dit vlak. Niet zo technisch aangelegd, dus ik heb er wel geloof in dat het om die bewuste lager gaat. Ik ga eens te rade gaan bij iemand in de buurt hier die er meer van kent.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken allemaal!