headset aansluiten op tv waarbij geluid tv blijft werken

Gestart door RobbertX, 24 februari 2021, 22:23:09

Vorige topic - Volgende topic

RobbertX

situatie: 2 persoons huishouden, 1 slechthorend, 1 niet. Willen tegelijk tv kijken, slechthorende via hoofdtelefoon en ander via speakers TV. TV betreft een Samsung UE55TU7020. Deze tv heeft geen hoofdtelefoon aansluiting en geen multi-uitgang geluid. Anders gezegd betekent dat volgens mij dat tv maar 1 geluidsbron tegelijk accepteert. TV heeft 1 optische uitgang.

Is er een 'work around' om toch tegelijk via hoofdtelefoon en via speakers (desnoods van soundbar) te kunnen luisteren? Wellicht d.m.v. een optische splitter?

Heeft iemand de gouden tip? Dank alvast.

Niemand

24 februari 2021, 23:02:03 #1 Laatste wijziging: 24 februari 2021, 23:05:58 door Niemand
Idd de optische splitter,
tv uit naar de ingang vd splitter en dan een naar de koptelefoon op een versterker met optische aansluiting en een naar de eventuele 2e versterker op de speakers .
of alleen een naar de versterker en de tv-speakers gebruiken
In dat laatste geval heb je geen splitter nodig .
je hebt dan namelijk ook 3 optische kabels nodig , en indien je de optische uitgang van de tv op een versterker zet blijft het bij een kabel, als je voor jezelf naar de tv zelf luistert.
hele spul kost niet veel bij Allekabels.nl
Ik heb dat ook gedaan.
Mocht je versterker evenals de mijne geen digitale aansluiting hebben ,dan zijn er daar ook goedkope losse dacs te koop die heel best werken.
in mijn ervaring werkt dat prima,al jaren.
hoofdset
diversen behandeld en gebouwd ,naar Henri vd Heiden inzichten.
Door ThvW en Berret.
Onder andere, CD205 voorheen Philips cd204. Chaos-Bocama.
Diverse kabels ook in de filters vd Tannoyset .
Filter en downfiring cabinets door Peter GRF2.
En wat eigen werk.

Niemand

eventueel kan je dat spul van mij wel even lenen om te proberen ,als Delft niet te ver is .
hoofdset
Door ThvW en Berret.
En wat eigen werk.

Niemand

waarschijnlijk is er een nadeel de optische uitgang werkt altijd op vol volume, is dus niet regelbaar .
Op de tv blijft gewoon de regeling werken maar via toslink (optisch) niet ,dat blijft hard staan .
Dus een koptelefoonversterker of gewone versterker is nodig
liefst met optische ingang.
zie verder het verhaal boven .
hoofdset
Door ThvW en Berret.
En wat eigen werk.

RobbertX

dank voor je heldere reactie. Maar, bovenstaande passage "alleen naar de versterker en de tv-speakers gebruiken" kan dat wel? Als de TV registreert dat de optische uitgang is gebruikt, dan schakelt ie toch automatisch de speakers van de tv uit?

Maar via optische splitter is het dus mogelijk om op 1 optische uitgang van de TV en een soundbar en een draadloze koptelefoon (met optische aansluiting) te gebruiken als ik het goed begrijp.

RobbertX

of een soundbar waar je koptelefoon op kunt aansluiten waarbij geluid soundbar ook hoorbaar blijft.....

Niemand

Citaat van: RobbertX op 24 februari 2021, 23:16:45of een soundbar waar je koptelefoon op kunt aansluiten waarbij geluid soundbar ook hoorbaar blijft.....
het TV geluid blijft in funktie tenminste bij mijn Samsung wel .
hoofdset
Door ThvW en Berret.
En wat eigen werk.

RobbertX

Oke, dank voor je reactie. Resteert mij nog een optische splitter-vraag:

verdubbeld een splitter je optische signaal zo dan je beide (in geval van 1 naar 2) tegelijk kunt gebruiken of zorgt zo'n splitter ervoor dat je kunt schakelen tussen ene of andere signaal zonder de kabels erin en eruit hoeft te halen?

thnx

Niemand

25 februari 2021, 09:49:01 #8 Laatste wijziging: 25 februari 2021, 09:50:46 door Niemand
dat laatste  dus een  tegelijk uit ,of evt in.
ik gebruik hem wel eens zo.
hoofdset
Door ThvW en Berret.
En wat eigen werk.

RobbertX

https://youtu.be/bqXHHIPySiM

met deze splitter lijkt het wel of je van 1 continue naar 2 continue optische signalen gaat.... dus niet of de ene of de andere, maar beiden tegelijk (bijvoorbeeld soundbar en headset)

Niemand

Ja alleen vraag ik me af ,als je dat signaal verdeelt ,is het dan nog goed genoeg.
ik heb  hier een mechanische en die werkt prima daar kunnen 3 apparaten op en een in/uitgang.
maar er kunnen geen 2of 3 apparaten tegelijk signaal kwijt.
hoofdset
Door ThvW en Berret.
En wat eigen werk.

RobbertX

bijzondere van deze splitter is dat ie start met oppikken van 4 (licht)signalen en deze vervolgens verdeeld naar twee keer 2.....(zie youtube filmpje) dus technisch gezien verdeeld ie niet echt. En zolang afstand beperkt is en aan te sluiten apparatuur niet super high-end, dan lijkt het te kunnen. Voor dat bedrag ga ik het avonturen!

Niemand

hoofdset
Door ThvW en Berret.
En wat eigen werk.

WanFie

Bij Action verkopen/verkochten ze, een HDMI-VGA omzetter. Daar zit een audio uitgang op. Het ding kost een paar euro en werkt perfect. Je hebt dan nog wél een koptelefoonversterkertje nodig, maar dat heb je waarschijnlijk toch, omdat je het volume wil regelen.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Wim72

Een persoon luisteren via bluetooth verbinding en goede bluetooth hoofdtelefoon en de rest in de ruimte via HDMI/soundbar...