• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Beter met switch, hoe kan dat?

Gestart door Heintje, 16 februari 2021, 22:51:29

Vorige topic - Volgende topic

Heintje

16 februari 2021, 22:51:29 Laatste wijziging: 16 februari 2021, 22:54:58 door Heintje
Situatie:
- versterker Lyngdorf TDA-2170
- streamer Bluesound Node2 (zonder i)
- gewoon bekabeld netwerk tot aan de Bluesound.
- ik ga vanuit de Node2 analoog en digitaal (via coax) naar de Lyngdorf (beide zijn aangesloten), dat is een kwestie van op een knopje van de AB van de Lyngdorf drukken om om te schakelen.

Nou vertelt een vriend mij een tijdje geleden dat de Bluesound beter klinkt met een netwerk switch ertussen en hij levert er prompt zo'n oud en goedkoop TP-link ding bij van nog geen twee tientjes, gevoed door een muurwrat.
Ding ertussen en dat klonk wel goed zo, ik heb hem laten zitten.

Een tijdje geleden heb ik op advies van dezelfde vriend een analoge interlink gekocht, de https://www.grimmaudio.com/shop/index.php?route=product/category&path=65_66 de linker versie, kost maar 76 Euro. Gekocht, geluisterd en verrek, dat klinkt analoog in met de Node2-DAC béter dan de dure en prima ingebouwde DAC van de Lyngdorf! En dat vindt al mijn bezoek óók.

Deze week had ik geen geluid meer: de muurwrat van de switch was doorgebrand (waarschijnlijk "nieuwigheid"  ;D ).
Dus de switch er tussenuit en wég was mijn mooie geluid.
Vanmiddag kwam een nieuwe "muurwrat" aan en ik heb dezelfde switch er weer tussen gezet: dáár was mijn mooie geluid weer terug!

Dat het mét switch veel mooier klinkt blijkt uit herhaalde A-B vergelijking met een van mijn volwassen kinderen: dat hoort een blinde nog meteen.
Maar hoe kán dat? 
Reclocked dat ding? :o

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Heintje op 16 februari 2021, 22:51:29Situatie:
- versterker Lyngdorf TDA-2170
- streamer Bluesound Node2 (zonder i)
- gewoon bekabeld netwerk tot aan de Bluesound.
- ik ga vanuit de Node2 analoog en digitaal (via coax) naar de Lyngdorf (beide zijn aangesloten), dat is een kwestie van op een knopje van de AB van de Lyngdorf drukken om om te schakelen.

Nou vertelt een vriend mij een tijdje geleden dat de Bluesound beter klinkt met een netwerk switch ertussen en hij levert er prompt zo'n oud en goedkoop TP-link ding bij van nog geen twee tientjes, gevoed door een muurwrat.
Ding ertussen en dat klonk wel goed zo, ik heb hem laten zitten.

Een tijdje geleden heb ik op advies van dezelfde vriend een analoge interlink gekocht, de https://www.grimmaudio.com/shop/index.php?route=product/category&path=65_66 de linker versie, kost maar 76 Euro. Gekocht, geluisterd en verrek, dat klinkt analoog in met de Node2-DAC béter dan de dure en prima ingebouwde DAC van de Lyngdorf! En dat vindt al mijn bezoek óók.

Deze week had ik geen geluid meer: de muurwrat van de switch was doorgebrand (waarschijnlijk "nieuwigheid"  ;D ).
Dus de switch er tussenuit en wég was mijn mooie geluid.
Vanmiddag kwam een nieuwe "muurwrat" aan en ik heb dezelfde switch er weer tussen gezet: dáár was mijn mooie geluid weer terug!

Dat het mét switch veel mooier klinkt blijkt uit herhaalde A-B vergelijking met een van mijn volwassen kinderen: dat hoort een blinde nog meteen.
Maar hoe kán dat? 
Reclocked dat ding? :o

Wordt in dit filmpje uitgelegd:


Raymond1

Ik heb onlangs een Bluesound Node 2i gekocht. Mij is het ook opgevallen dat de interne dac eigenlijk belachelijk goed is. Digitaal uit ga ik eerst naar mijn Marantz SA 11 S3 en dan naar de Accuphase E650. Analoog ga ik direct naar de Accuphase. De dac van de Bluesound klinkt iets minder warm en wat ruimtelijker dan die van de Marantz. Maar zeker niet minder goed. Terwijl het prijsverschil toch aanzienlijk is.
Dat met die netwerkswitch ga ik ook uit proberen, het maakt me wel nieuwsgierig.

AntiAudioKwakzalverij

17 februari 2021, 14:48:20 #3 Laatste wijziging: 17 februari 2021, 14:53:51 door Mmuetst
Citaat van: Raymond1 op 17 februari 2021, 13:30:17Dat met die netwerkswitch ga ik ook uit proberen, het maakt me wel nieuwsgierig.
Je hebt het filmpje niet bekeken?
TCP/IP kent geen jitter als het om het uiteindelijke audio signaal gaat. Trek de netwerkstekker van je bluesound er maar eens uit....wat gebeurt er dan, juist hij blijft door spelen omdat de data gebufferd wordt. Als je denkt te horen dat een switch invloed heeft op de geluidskwaliteit dan snap je niet hoe netwerken werken.
En het filmpje laat ook zien dat netwerkapparatuur niks doet met de noice vloer...dus.

Raymond1

Nee, filmpje niet bekeken, die vond ik te lang. Bovendien kan iedereen een filmpje op Youtube zetten en zeggen dat zijn mening de enige juiste is. En in hoe netwerken werken heb ik me nog niet in verdiept.
Maar zo'n switch kost twee tientjes, daar kan ik me geen buil aan vallen.

minplus

Ik heb het filmpje uitgezeten. :P
De eerste 30 minuten gaan over o.a. noise- en jitter-metingen waarin hij laat zien dat daar geen verschil is.
Dat deel kun je gevoeglijk overslaan.

De laatste 6 minuten zijn interessanter. Daarin zegt hij dat hij zelf ook verschil hoort maar dat die verschillen door je brein gecreëerd worden en met je concentratie op verschillen gebaseerd zijn, want er kunnen geen verschillen zijn want hij meet ze niet.

Misschien heeft hij helemaal gelijk dat je brein verschil creëert door meer concentratie dan wanneer je zomaar wat geconcentreerd luistert en het is idd. vreemd dat er verschil (ook door hem) gehoord wordt maar het geeft mij toch wat te denken.
Ik heb al veel vaker gemerkt dat soms dingen extra mooi klinken terwijl het niet meetbaar is bij wat normaal gemeten wordt.
Geen idee hoe het hier zit.

If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Raymond1 op 17 februari 2021, 15:20:41Nee, filmpje niet bekeken, die vond ik te lang. Bovendien kan iedereen een filmpje op Youtube zetten en zeggen dat zijn mening de enige juiste is. En in hoe netwerken werken heb ik me nog niet in verdiept.
Maar zo'n switch kost twee tientjes, daar kan ik me geen buil aan vallen.
Nee twee tientjes is zeker te doen en als je nog eens  meer apparatuur wilt voorzien van netwerk zeker geen weggegooid geld. Maar probeer maar eens je netwerkkabel uit je Bluesound te trekken en merk hoe lang die speler dan door blijft spelen. Al die data komt in je speler binnen (het is dan data, net als data op een harde schijf, dus geen audio) in willekeurige volgorde want TCP/IP pakketjes komen via verschillende routes (via het internet) je streamer binnen.
De speler haalt eigenlijk al heel wat data van te voren binnen in een buffer. Totdat deze buffer vol is. Maar zodra deze leeg is gaat hij deze weer vullen.
 

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: minplus op 17 februari 2021, 16:30:15Ik heb het filmpje uitgezeten. :P
De eerste 30 minuten gaan over o.a. noise- en jitter-metingen waarin hij laat zien dat daar geen verschil is.
Dat deel kun je gevoeglijk overslaan.

De laatste 6 minuten zijn interessanter. Daarin zegt hij dat hij zelf ook verschil hoort maar dat die verschillen door je brein gecreëerd worden en met je concentratie op verschillen gebaseerd zijn, want er kunnen geen verschillen zijn want hij meet ze niet.

Misschien heeft hij helemaal gelijk dat je brein verschil creëert door meer concentratie dan wanneer je zomaar wat geconcentreerd luistert en het is idd. vreemd dat er verschil (ook door hem) gehoord wordt maar het geeft mij toch wat te denken.
Ik heb al veel vaker gemerkt dat soms dingen extra mooi klinken terwijl het niet meetbaar is bij wat normaal gemeten wordt.
Geen idee hoe het hier zit.


Als je niet in de techniek wil verdiepen kun je ook niet verklaren of een verandering komt door gevoel of door techniek. In het geval van het filmpje gaat het over een switch die men verkoopt voor +/- â,¬600,- dat is dus andere koek dan â,¬20,-. De test met het loskoppelen van de netwerkkabel (zo lang dat de buffer niet leeg is en de speler door blijft spelen) kun je makkelijk zelf testen.

minplus

Bedoel je met je eerste zin dat je pas een idee kunt hebben over iets wat je hoort en of het een kwestie is van gevoel of techniek als je je niet eerst in de techniek hebt verdiept cq daartoe bereid bent ?
Zo lees ik die zin namelijk.

Ik ga de hele zaak niet opnieuw bekijken maar had toch begrepen dat het over zowel eentje van 20â,¬ als later ook eentje van 600â,¬ ging tegenover alles zonder switch met alleen de streamer.
Kijk zelf de zaak nog eens af en correct me if I'm wrong.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

AntiAudioKwakzalverij

17 februari 2021, 19:38:49 #9 Laatste wijziging: 17 februari 2021, 19:46:28 door Mmuetst
Citaat van: minplus op 17 februari 2021, 19:24:06Bedoel je met je eerste zin dat je pas een idee kunt hebben over iets wat je hoort en of het een kwestie is van gevoel of techniek als je je niet eerst in de techniek hebt verdiept cq daartoe bereid bent ?
Zo lees ik die zin namelijk.

Ik ga de hele zaak niet opnieuw bekijken maar had toch begrepen dat het over zowel eentje van 20â,¬ als later ook eentje van 600â,¬ ging tegenover alles zonder switch met alleen de streamer.
Kijk zelf de zaak nog eens af en correct me if I'm wrong.
In dit voorbeeld bedoel ik dat. Als je snapt hoe netwerken werken dan begrijp je dat dit geen invloed op het geluid heeft.
Je router is ook een switch (de meeste hebben meerdere poorten) alleen is niet elke switch een router.

minplus

Snap ik heel aardig, ook al is het geen antwoord op mijn 2e alinea.
En het verandert niets aan wat ik van hem hoor in de laatste 6 minuten.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: minplus op 17 februari 2021, 19:51:53Snap ik heel aardig, ook al is het geen antwoord op mijn 2e alinea.
En het verandert niets aan wat ik van hem hoor in de laatste 6 minuten.
Als je het hele filmpje bekijkt (even doorbijten met die metingen) dan krijg je het hele plaatje van A tot Z. Vooral het stukje over de buffer. In het einde zegt hij alleen dat hij verschil meent te horen als hij van goedkoop naar duur gaat...maar ook van duur naar goedkoop. En of je nu 1 of 100 switches tussen je router of streamer zet...het maakt niks uit. Maar misschien willen mensen dat niet van een ervaren netwerkmam aannemen...ook prima. De kreet die @Heintje meld: Reclocked of fabrikanten die met het toverwoord “minder jitter” komen allemaal onzin. Een switch zorgt dat meerdere apparaten op een netwerk met elkaar kunnen babbelen zonder dat ze door elkaar heen gaan praten zoals bij een hub het geval is. Wat mensen vergeten is dat we het over data hebbben. Het is nog geen muziek. Het protocol TCP zorgt dat alle data gegarandeerd aan komt bij de streamer, maar dat kan in willekeurige volgorde zijn, dat maakt niks uit, want de streamer weet m.b.v. nummering welke pakketjes eerst komen en welke laatst. Alleen als je streamer gaat haperen (de buffer is dan leeg) dan krijg je kwaliteitsverlies, maar dan stopt gewoon de muziek. Ik heb dat helaas zelf thuis om dat mijn repeater in mijn luisterruimte de buffer van mijn streamer niet kan bijhouden met vullen.

karma

18 februari 2021, 09:40:10 #12 Laatste wijziging: 18 februari 2021, 09:46:21 door karma
Citaat van: minplus op 17 februari 2021, 16:30:15De laatste 6 minuten zijn interessanter. Daarin zegt hij dat hij zelf ook verschil hoort maar dat die verschillen door je brein gecreëerd worden en met je concentratie op verschillen gebaseerd zijn, want er kunnen geen verschillen zijn want hij meet ze niet.

Misschien heeft hij helemaal gelijk dat je brein verschil creëert door meer concentratie dan wanneer je zomaar wat geconcentreerd luistert en het is idd. vreemd dat er verschil (ook door hem) gehoord wordt maar het geeft mij toch wat te denken.
Ik heb al veel vaker gemerkt dat soms dingen extra mooi klinken terwijl het niet meetbaar is bij wat normaal gemeten wordt.
Geen idee hoe het hier zit.



Ik heb eigenlijk al lang geen zin meer om op dit soort zaken te reageren. Maar nu toch een reactie op dit filmpje/topic. Jemig zeg hoe kun je jezelf tekort doen. Voor iemand die ook maar een beetje meer geoefend luisteraar is geldt dat je verschillen kunt waarnemen. Het devies is ook altijd langer luisteren waarmee dingen altijd helder worden en je overzicht krijgt over wat er nu werkelijk gebeurt en je zaken goed kunt duidden. Mijn inziens is ‘het probleem’ bij goed geluid dat er zoveel zaken/parameters zijn om te duidden dat je hersens dat niet altijd kunnen bijhouden/duidden. Daarnaast zit niet in iedere plaat ‘iedere frequentie’ even goed benadrukt. Natuurlijk geluid bepaal je maar al te vaak niet ‘even’.
Je hoeft geen technicus te zijn of zelf muziek te maken om je oren te kunnen (mogen?) gebruiken. Techniek en wetenschap is ontstaan om zaken te kunnen objectiveren. Maar dat houdt niet in dat we alles weg mogen relativeren met die techniek en wetenschap alsof die absoluut is. Hoewel we dus onze mooie hobby te danken hebben aan die techniek en wetenschap is zij niet leidend. Zij staat ten dienste van alles en van mensen die muziek mooi vinden.

Heintje

Ik heb het filmpje uitgezeten en alle elementen daaruit op me laten inwerken.
Inmiddels weet ik dat het filmpje zegt dat reclocken niets uitmaakt.
Mijn hersens zeggen dat het netwerktechnisch niet uitmaakt of er een switch tussen zit of niet.
Ook hou ik niet van welles-nietus situaties, óók als dat deze keer in en om hetzelfde hoofd gebeurt.

Mijn oren zeggen dat het wél uitmaakt of hij ertussen zit.
Horen doe ik met mijn oren en gisteren heb ik er 3 uur over gedaan om voor mijzelf uit te maken dat het (steeds opnieuw) het fijnst klinkt als de switch ertussen zit.
Ik kies dus voor mijn hobby: muziek luisteren en ik gun mijzelf de netwerktechnisch-gezien-niets-uitmakende-dubbelop-situatie.


Heintje is blij!   ;D  ;D

dimitri

Citaat van: Heintje op 18 februari 2021, 15:48:45Mijn oren zeggen dat het wél uitmaakt of hij ertussen zit.
Horen doe ik met mijn oren en gisteren heb ik er 3 uur over gedaan om voor mijzelf uit te maken dat het (steeds opnieuw) het fijnst klinkt als de switch ertussen zit.
Ik kies dus voor mijn hobby: muziek luisteren en ik gun mijzelf de netwerktechnisch-gezien-niets-uitmakende-dubbelop-situatie.


Heintje is blij!   ;D  ;D
Dus eigenlijk had de vraag "Hoe kan dat?" helemaal niet gesteld hoeven worden? :D
Technics SL-1500C | Shure V15-III/SAS & Denon DL-103/FG2 | Luxman C-02 / M-02 | Tannoy Arden mk.1 (met Peter GRF-R x-overs)