• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Beter met switch, hoe kan dat?

Gestart door Heintje, 16 februari 2021, 22:51:29

Vorige topic - Volgende topic

theo technics

Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: theo technics op 23 februari 2021, 22:25:46https://www.wowza.com/blog/udp-vs-tcp ;)
Het klopt allemaal wat er op die pagina staat, maar muziek streamen gaat via TCP en hier hebben ze het over video streamen. Dan nog werkt je switch op laag 2 en/of laag 3 van het OSI model...het doet niets met laag 4. Dus ook je beeld kwaliteit neemt niet toe of af met een extra switch.

theo technics

https://nl.wikipedia.org/wiki/Realtime_Transport_Protocol

We beschrijven twee aspecten van real-timetransport. Het eerste is het RTP-protocol voor het transporteren van audio- en videodata in pakketten. Het tweede aspect wordt voorzien door het RTCP-protocol. Dit is de verwerking die plaatsvindt voor het merendeel bij de ontvanger om de audio en video op het juiste moment af te spelen. Deze functies passen in de protocolstack zoals weergegeven in figuur 1. RTP loopt normaal gesproken in de gebruikersruimte over UDP (in het besturingssysteem). Het werkt als volgt. De multimedia-applicatie bestaat uit verschillende audio-, video-, tekst- en mogelijk andere stromen en verpakt ze in RTP-pakketten, die vervolgens via een socket worden verzonden. Aan de besturingssysteemkant van de socket worden UDP-pakketten gegenereerd om rond RTP-pakketten te wikkelen en aan IP overhandigd voor transmissie over een link zoals Ethernet. Bij de ontvanger vindt het omgekeerde proces plaats. De multimediatoepassing ontvangt uiteindelijk multimediadata van de RTP-bibliotheek. Deze is verantwoordelijk voor het afspelen van de media.

De basisfunctie van RTP is verschillende realtime-gegevensstromen te multiplexen tot één stroom UDP-pakketten. De UDP-stroom kan worden verzonden naar één bestemming (unicasting) of naar verschillende bestemmingen (multicasting). Omdat RTP alleen normale UDP gebruikt, ondergaan de pakketten in de routers geen specifieke behandeling tenzij er een Quality of service (QoS) functionaliteit mogelijk is. Er zijn in ieder geval geen garanties over aflevering en pakketten kunnen verloren gaan, worden vertraagt of geraken beschadigd. Het RTP-format bevat verschillende functies die ontvangers helpen met multimedia-informatie te werken
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

theo technics

En nu ga ik naar mijn bedje toe. :D
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: theo technics op 23 februari 2021, 22:52:19En nu ga ik naar mijn bedje toe. :D
Heel verstandig, alles wat je aangeeft klopt, maar de muziekstreaming die we doen via Qobuz of Tidal gaat via HTTP(s) en dat protocol gebruikt TCP en geen UDP. Zie hier een pagina van Sonos: https://musicpartners.sonos.com/node/464

Regenpak

OSI laag 8? Dat is, zeg maar, tussen de oren?

Tjerk
It's been Monday all week long!

Sytse Fliege

Ja, precies, dat dus.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat er geen verschillen waar te nemen zijn. Dat gebeurt tenslotte uiteindelijk ook tussen de oren.


Ach, kikker toch op!

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Regenpak op 24 februari 2021, 06:20:59OSI laag 8? Dat is, zeg maar, tussen de oren?

Tjerk
Heeft te maken met het PEBKAC of soms PICNIC. Kan soms voor aardige storingen zorgen, maar in dit geval kan het geen kwaad  ;)

AntiAudioKwakzalverij

24 februari 2021, 08:50:03 #83 Laatste wijziging: 24 februari 2021, 08:52:35 door Mmuetst
Even nog voor @Theo. Ik werk dagelijks met layer 7 firewall's. Met dit type firewalls kun je op applicatie niveau verkeer toelaten, maar ook blokkeren. Hier zie je een voorbeeld van Tidal



Sommige providers zoals Spotify (wat trouwens altijd lossy is) gebruiken wel UDP


Regenpak

Citaat van: Mmuetst op 24 februari 2021, 08:50:03Sommige providers zoals Spotify (wat trouwens altijd lossy is) gebruiken wel UDP
Die zijn net begonnen met lossless.

Tjerk
It's been Monday all week long!

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Regenpak op 24 februari 2021, 10:29:46
Citaat van: Mmuetst op 24 februari 2021, 08:50:03Sommige providers zoals Spotify (wat trouwens altijd lossy is) gebruiken wel UDP
Die zijn net begonnen met lossless.

Tjerk
Heel lang op zitten wachten omdat Spotify de grootste collectie muziek heeft...Heb uiteindelijk Qobuz genomen en nu gebruik ik Tidal (omdat deze meer albums heeft die ik mooi vind) en een mooie actie van hifi.nl
Die actie gaan ze trouwens weer herhalen, als het goed is krijg ik daar mail over.


AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Rowdy op 28 februari 2021, 07:56:49Voor de liefhebbers:
https://audio-creative.nl/muziekstreaming/ethernetkabels-de-cat-vangen-deel-1/
https://audio-creative.nl/muziekstreaming/ethernetkabels-de-cat-vangen-deel-2/
Beide verhalen zijn in mijn mening 100% suggestief. Er wordt geen één meting gedaan en de verhalen staan bol van onwaarheden waar voor mensen met minder kennis vatbaar voor zijn.

Als ik het volgende lees:”We konden het verwachten van een befaamde kabelfabrikant, hoe duurder de kabel is des te beter zijn de resultaten. Wat overigens lang niet bij iedere fabrikant altijd het geval is” dan denk ik dat het hele verhaal gesponsord wordt door Audioquest.

Dat is mijn conclusie als ik dit verhaal lees.

Jan66

Noem eens de onwaarheden uit de verhalen.

AntiAudioKwakzalverij

28 februari 2021, 09:23:27 #89 Laatste wijziging: 28 februari 2021, 09:49:51 door Mmuetst
Citaat van: Rowdy op 28 februari 2021, 08:57:37Noem eens de onwaarheden uit de verhalen.
“Bovendien zorgen switches voor een lagere jitter waarde op je netwerk, ze her-klokken, verminderen het aantal re-transmissies en versterken het signaal”

Maar dit zinnetje wordt gebruikt voor het toverwoord jitter.  Mensen zoeken niet uit wat jitter in netwerk is. Dit heeft niks te maken met jitter in audio.
Wat hij schrijft is misschien wel waar, maar komt in een klein netwerk meestal niet voor. Of een kabel of poort moet defect zijn. Het wordt dus uit zijn context getrokken.

“Nu blijkt dat René dan best wel aardig voor loopt met zijn toen (nog maar een paar jaar geleden, maar toch!) nog behoorlijk controversiële onderzoek: nullen zijn nullen en enen zijn enen… Duurdere netwerkkabels zijn bullshit enz. Uiteraard weer vooral meningen van lui die het zelf nooit hebben geprobeerd en het waarschijnlijk ook nooit zullen doen, het roemruchte legertje leunstoelaudiofielen”

Zie het filmpje van Amir. Dit bewijst het tegendeel.

“Dus hebben Ethernetkabels een eigen geluid en invloed op de muziekweergave? Absoluut, het is geen vraag meer maar een gegeven. Zelfs met spelers die de data ruim bufferen en intern herklokken zoals de Naim dat doet”

Het is een gegeven als je het meet technisch kan aantonen. Als het op gevoel gaat is het een suggestie. Ook het woordje Herklokken is grappig. Het is data en geen audio.

Heb meer vertrouwen in het filmpje van Amir. Want hij meet en hij luistert en geeft daar zijn conclusies aan.