• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Bolle elco’s

Gestart door Bertone, 23 februari 2021, 09:05:30

Vorige topic - Volgende topic

Heintje

Op dit forum hebben eerder diverse schema's van Aaron versterkers gestaan, compleet met foto's en commentaar dat elke individuele versterker vanuit de fabriek specifieke modificaties kreeg om hem stabiel te houden ...

Regenpak

23 februari 2021, 22:38:57 #16 Laatste wijziging: 23 februari 2021, 22:52:32 door Regenpak
Ook die No.1a? Dan ga ik maar eens zoeken.

Edit: vind geen enkel schema alhier. Misschien heb je een link?

Tjerk
It's been Monday all week long!

Heintje

23 februari 2021, 23:28:15 #17 Laatste wijziging: 24 februari 2021, 17:18:32 door Heintje
Helaas, ik vind het zo ook niet.
Maar ik meen dat het destijds uit de hoek van Opa (destijds nog Spuitkak geheten  ;D ) of KT88 kwam ...
Het was een topic over de interne opbouw van Aaron en de modificaties die erin "af-fabriek" op de print gesoldeerd aangetroffen werden, compleet met foto's en schema's.
We hebben recent wat veel gebruikte externe fotohosts verloren, dus wellicht zit daar een oorzaak.

Bij het zoeken zag ik trouwens diverse van mijn eigen posts leeg verschijnen, waar ik ze niet leeg heb gemaakt en "leeg posten" van berichten volgens mij niet mogelijk was.

En ik heb zelf ook een Aaron gehad, de 5.
Het aan mij uitgeleende nieuwe demo-model gaf een prachtig geluid maar kon ik niet houden omdat er een defecte ingang op zat.
Het daarna nieuw door mij bestelde model (overigens krek dezelfde uitvoering) gaf een heel ander geluid met véél minder bas onder precies dezelfde omstandigheden/apparatuur. Ook joeg dat model keer op keer mijn installatieautomaat eruit door de hoge rush-in stroom. Heb hem van ellende maar weer snel weggedaan ...

Sytse Fliege

24 februari 2021, 00:22:44 #18 Laatste wijziging: 24 februari 2021, 00:24:56 door Sytse Fliege
Ik heb een keer een setje Aaron 4 over de vloer gehad; https://audiofreaksforum.nl/index.php?topic=41962.msg1918136#msg1918136

Maar dat is dus wel een andere versterker, alhoewel de eindtrappen mogelijk wel 'tzelfde zijn. Zo ja, dan hier wat interessante info; http://ftbw.de/workshop/hifi-highend-service/aaron-power-module-fix-price.html

Ach, kikker toch op!

Regenpak

Ik heb plaatjes gevonden waar de Motorola eindtorren waren afgeschuurd. Dat belooft wat... "Ja, we hebben die torren afgeschuurd om te voorkomen dat mensen ze zelf gaan vervangen". Hoe neerbuigend kan je zijn.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Sytse Fliege

Als 't inderdaad dezelfde eindtrap is;

TO-220 = BD243/4C (vervangen door idem)
TO-92 = MPSA06/56 (vervangen door idem)
TO-124 = BD?? (vervangen door KSC3503)

Maar mijn eindtrap was opgeblazen, deze hier doet het nog.

Buffer elco's waren hier 10.000/40, vervangen door Nichicon LGU 10.000/50 (maar die hebben je vriendjes in de UK niet...)

Ach, kikker toch op!

Regenpak

Citaat van: Heintje op 23 februari 2021, 23:28:15We hebben recent wat veel gebruikte externe fotohosts verloren, dus wellicht zit daar een oorzaak
Dat is een keuze van ons forum. Als ik het tijdelijke met het eeuwige verwissel gaan mijn posts ook plaatjesloos verder zodra mijn hoster niet meer wordt betaald.

Vraag me af wat voor TO-3 torren die Duitsers hebben gebruikt. Met name of het hoge f(T) exemplaren zijn of MJ150xx achtigen. Bij mijn weten heeft Motorola geen snelle (f(T)>10 MHz) TO-3 transistors gemaakt.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Heintje

Citaat van: Regenpak op 24 februari 2021, 10:27:45
Citaat van: Heintje op 23 februari 2021, 23:28:15We hebben recent wat veel gebruikte externe fotohosts verloren, dus wellicht zit daar een oorzaak
Dat is een keuze van ons forum. Als ik het tijdelijke met het eeuwige verwissel gaan mijn posts ook plaatjesloos verder zodra mijn hoster niet meer wordt betaald.
...

Tjerk

Het was geen verwijt, meer een verklaring dat de schema's die ik toendertijd écht zag staan, nu niet meer te vinden zijn ...  ;D

Regenpak

Dat weet ik maar ik vind het jammer dat het forum zelluf geen content kan/wil hosten. Dat is een keuze van het forum. Hoe dan ook, misschien zijn die schema's elders boven water te toveren. Of ik ga vrolijk (met de nadruk op "lijk") aan het reversen. Alhoewel ik niet verwacht dat het bij deze versterker nodig is.

Tjerk
It's been Monday all week long!