• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

2 paar luidsprekers tegelijkertijd gebruiken

Gestart door Vandeberg, 25 februari 2021, 23:16:35

Vorige topic - Volgende topic

Vandeberg

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb al op het forum gezocht maar kan het antwoord op mijn vraag niet vinden.
Misschien heb ik er overheen gelezen of stel ik de verkeerde vraag in de zoekfunctie.
Hier komt hij dan:

Ik heb 'n 30 jaar oude versterker (TECHNICS - SU-V670) waarop ik 2 paar speakers (impedantie 4-8 Ohm) wil aansluiten. Als ik speakerpaar A of B wil gebruiken moet de impedantie 4-16 Ohm zijn. Wil ik A+B gebruiken moet de impedantie 8-16 Ohm zijn.
Mijn vraag is dus:"Kan ik A en B te samen gebruiken zonder de versterker te vernielen? Zo niet, wat moet er verandert worden zodat het wel mogelijk is."
Alvast hartelijk dank voor jullie hulp.

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Vandeberg op 25 februari 2021, 23:16:35Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb al op het forum gezocht maar kan het antwoord op mijn vraag niet vinden.
Misschien heb ik er overheen gelezen of stel ik de verkeerde vraag in de zoekfunctie.
Hier komt hij dan:

Ik heb 'n 30 jaar oude versterker (TECHNICS - SU-V670) waarop ik 2 paar speakers (impedantie 4-8 Ohm) wil aansluiten. Als ik speakerpaar A of B wil gebruiken moet de impedantie 4-16 Ohm zijn. Wil ik A+B gebruiken moet de impedantie 8-16 Ohm zijn.
Mijn vraag is dus:"Kan ik A en B te samen gebruiken zonder de versterker te vernielen? Zo niet, wat moet er verandert worden zodat het wel mogelijk is."
Alvast hartelijk dank voor jullie hulp.
Heel simpel, je luidsprekers moeten in geval van 4 stuks allemaal 8 ohm zijn. Dus de speakers op aansluiting A moeten 8 ohm zijn en die van aansluiting B moeten ook 8 ohm zijn.

Vandeberg

Dus dat de speakers 4-8 Ohm zijn is verder niet van belang?

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Vandeberg op 25 februari 2021, 23:25:47Dus dat de speakers 4-8 Ohm zijn is verder niet van belang?
Jawel, maar je hebt nu het onderwerp in twee topics geplaatst, en dat is niet handig. Trouwens welkom op dit forum! Misschien verder gaan in één van de topics. En het antwoord op je vraag is nee, de luidsprekers moeten allemaal 8 ohm zijn volgens de specs van de versterker.

Vandeberg

Ik heb de moderator al gemeld om het ene topic te verwijderen. Ikzelf weet niet hoe dat moet anders had ik het al gedaan.

Niemand

Citaat van: Vandeberg op 25 februari 2021, 23:47:57Ik heb de moderator al gemeld om het ene topic te verwijderen. Ikzelf weet niet hoe dat moet anders had ik het al gedaan.
als er een wakker is dan komt dat vanzelf goed ;)
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Vandeberg

Sorry, maar je brengt me van de wijs.
Ik stel de vraag:"Dus dat de speakers 4-8 Ohm zijn is verder niet van belang?"
Jouw eerste woord is: jawel terwijl je verder zegt:"En het antwoord op je vraag is nee, de luidsprekers moeten allemaal 8 ohm zijn volgens de specs van de versterker."
Dus, kan ik ze nu wel of niet samen gebruiken?
Sorry voor mijn traagheid van begrip maar ik ben al op leeftijd.

AntiAudioKwakzalverij

26 februari 2021, 00:11:02 #7 Laatste wijziging: 26 februari 2021, 00:14:26 door Mmuetst
Citaat van: Vandeberg op 25 februari 2021, 23:59:14Sorry, maar je brengt me van de wijs.
Ik stel de vraag:"Dus dat de speakers 4-8 Ohm zijn is verder niet van belang?"
Jouw eerste woord is: jawel terwijl je verder zegt:"En het antwoord op je vraag is nee, de luidsprekers moeten allemaal 8 ohm zijn volgens de specs van de versterker."
Dus, kan ik ze nu wel of niet samen gebruiken?
Sorry voor mijn traagheid van begrip maar ik ben al op leeftijd.
Geeft niks. Een luidspreker heeft een impedantie. Deze wordt aangegeven in ohms. Meestal is dat tussen 4 en de 8 ohm. Als je luidspekers aansluit op een versterker met een A + B optie dan worden de luidsprekers paralellen geschakeld en dus de weerstanden (impedanties) van de luidsprekers ook. En misschien heb je vroeger met natuurkunde gehad hoe je dat kunt berekenen, maar tegenwoordig kun je dat via een online calculator heel makkelijk doen: https://www.allaboutcircuits.com/tools/parallel-resistance-calculator/ de versterker die je hebt kan minimaal 4 ohm aan. Dus als je 4 luidsprekers aansluit en allemaal tegelijk gebruikt moeten deze allemaal 8 ohm zijn en niet lager want anders komt het rekensommetje onder de 4 ohm. Om nog duidelijk te zijn je berekend de som per kanaal....dus 2x 8 ohm parallel = 4 ohm

Vandeberg

Dat rekensommetje kan ik me nog herinneren. Mijn versterker kan in de A OF B stand 4-16 Ohm aan maar in de A+B stand maar 8-16 Ohm. Gaarne een voor mij overduidelijk antwoord. JA (je kunt ze samen gebruiken) of NEE (je kunt ze NIET samen gebruiken). Mijn versterker heeft trouwens 'n beveiligingscircuit; zou iets verkeerd zijn aangesloten dan gaat hij niet aan.

Heintje

... en dat werkt niet voor in deze situatie (dus detecteren of je een te lage impedantie hebt aangesloten die je versterker "bedreigt" ...

Vandeberg


Frits

Hoe luid ben je van plan te gaan spelen? De opgave van jouw speakers (welke?) geven aan dat de minimum impedantie 4 ohm is. De regel van de natuurkunde geldt uiteraard wel, maar als je niet op oorlogssterkte gaat draaien zal het best meevallen.

Je kunt ook in de gaten houden of de versterker erg warm /heet wordt bij jouw geluidsniveau. Als dat niet gebeurd zie ik geen probleem.

Sytse Fliege

Even vanuit mijn Technics expertise;

De SU-V670 heeft vaak last van slechte soldeerverbindingen én heeft een hybride eindversterkermodule. Als die laatste om zeep gaat heb je feitelijk een "door stop".

Kortom, geen risico mee nemen, bij enige vorm van vreemd gedrag (knetteren of kraken, zonder dat je aan knoppen of potmeters zit) de versterker NIET meer gebruiken en eerst servicen.

Ander punt bij deze versterkers; ze zijn eigenlijk niet heel erg geschikt voor de spanning zoals we die nu hebben (230 Volt). Ze zijn gebouwd voor 220 Volt en je kan ze ook niet op 240 Volt zetten. Dat betekent dat er minder foutmarge is en dat je dus nóg beter moet opletten wat voor luidsprekers je er op aansluit. Geen 4-8 ohm dus, als je er vier wilt gebruiken, maar echt "dedicated" 8 ohm.

Als je dat doet en zelfs eventueel de servicebeurt nog laat uitvoeren, dan kan hij nog een hele tijd mee.




Ach, kikker toch op!

Niemand

dat je die nog niet kon omzetten naar 230 of240  wist ik niet.
Bij oude buizenversterkers is dat ook zo.
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

morph

Citaat van: Vandeberg op 25 februari 2021, 23:47:57Ik heb de moderator al gemeld om het ene topic te verwijderen. Ikzelf weet niet hoe dat moet anders had ik het al gedaan.
Verwijderd.

mod-morph