• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Philips tv op gedateerde versterker met speakers aansluiten

Gestart door bobwaaijer, 3 maart 2021, 20:59:59

Vorige topic - Volgende topic

bobwaaijer

Hoe sluit ik mijn Philips flatscreen aan op mijn gedateerde versterker?
De tv heeft een digital audio out en de versterker een rode en witte tulp ingang. Welke kabel of converter heb ik nodig om geluid van de tv naar de versterker te laten lopen?

Gr Bob

superge

3 maart 2021, 21:06:56 #1 Laatste wijziging: 3 maart 2021, 21:14:28 door superge
Citaat van: bobwaaijer op  3 maart 2021, 20:59:59Hoe sluit ik mijn Philips flatscreen aan op mijn gedateerde versterker?
De tv heeft een digital audio out en de versterker een rode en witte tulp ingang. Welke kabel of converter heb ik nodig om geluid van de tv naar de versterker te laten lopen?

Gr Bob

Je hebt een DA Converter nodig oftewel een DAC. Die heb je van 10 tot 10.000 euro. Op marktplaats zie je wel eens van die eenvoudige dacjes aangeboden voor heel weinig. De wat duurdere modellen hebben vaak meerdere ingangen en kunnen hogere resoluties aan. Maar voor je tv zou ik simpel beginnen.

Bijvoorbeeld dit, zal wel even duren uit China:

https://www.grandado.com/products/digitale-audio-analoog-converter-adapter-digitale-glasvezel-coaxiale-rca-toslink-signaal-audio-analoog-converter-rca-voor-dvd-1

Frits

Klopt, via optische kabel vanaf de TV naar de DAC en vanaf daar met tulp naar bv een Line in of Aux op je versterker. Werkt prima.

superge

Citaat van: bobwaaijer op  3 maart 2021, 20:59:59Hoe sluit ik mijn Philips flatscreen aan op mijn gedateerde versterker?
De tv heeft een digital audio out en de versterker een rode en witte tulp ingang. Welke kabel of converter heb ik nodig om geluid van de tv naar de versterker te laten lopen?

Gr Bob

Als je tv een koptelefoonuitgang heeft zou dat misschien ook kunnen werken, dan heb je geen da conversie nodig en kun je volstaan met een simpel verloopsnoertje.

Frits

Citaat van: superge op  3 maart 2021, 21:25:38
Citaat van: bobwaaijer op  3 maart 2021, 20:59:59Hoe sluit ik mijn Philips flatscreen aan op mijn gedateerde versterker?
De tv heeft een digital audio out en de versterker een rode en witte tulp ingang. Welke kabel of converter heb ik nodig om geluid van de tv naar de versterker te laten lopen?

Gr Bob

Als je tv een koptelefoonuitgang heeft zou dat misschien ook kunnen werken, dan heb je geen da conversie nodig en kun je volstaan met een simpel verloopsnoertje.

Zo heb ik het in het begin ook gehad, maar met de DAC werd het geluid bij mij wel beter. Maar dat is maar hoe belangrijk je het vindt.

Niemand

Gewoon een goedkope dac bij Alle kabels.nl kopen die heb ik hier ook voor de tv er bij werkt feilloos en een optische kabel male /male ,vergeet niet de Tulp stereo kabel te kopen .
Ik denk alles bij elkaar ongeveer 40euro.
Ik heb dat  al meer dan neen jaar gebruikt en werkt prima.
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Luistervriend

5 maart 2021, 22:29:19 #6 Laatste wijziging: 5 maart 2021, 23:02:31 door Luistervriend
Zelf heb ik al jaren naar tevredenheid deze:

   

CYP-AU-D3-192
CYP AU-D3 digitaal naar analoog audio converter (DAC) / High-Res audio

ingang signaal: Toslink optisch + Coaxiaal S/P DIF (vrouwelijk)
uitgang signaal: Tulp stereo 2RCA (vrouwelijk)
gebruik: apparaat (Toslink/Coaxiaal) > versterker (Tulp stereo 2RCA)
ondersteunt High-Resolution Audio: 192 KHz @ 24-bit
actieve converter met DC voedingsadapter

Prijs nog net geen â,¬ 80.=

M.vr.gr.
Voorganger en collectant van onze Overtuiging Belijdenis  Gemeenschap (OBG)  "Het Laatste Woord"
Zoals het al zegt, wij creëren dagelijks een nieuwe realiteit, zoals AI, onze Schepper, ons inspireert.

Aanmelden kan via PB. 🤪

d'Oh!

Citaat van: bobwaaijer op  3 maart 2021, 20:59:59Hoe sluit ik mijn Philips flatscreen aan op mijn gedateerde versterker?
De tv heeft een digital audio out en de versterker een rode en witte tulp ingang. Welke kabel of converter heb ik nodig om geluid van de tv naar de versterker te laten lopen?

Gr Bob

Veel TVs hebben een simpele (stereo) hoofdtelefoon uitgang, die je op een versterker kunt aansluiten. Ik gebruik deze setup voor een aanzienlijke verbetering van het geluid.
Nad 2400 (amp) Nad 117 (preamp) Nad 613 (cass.) Philips 22GA312 (TT) Philips CDR870 (cd rec) Philips BDP3000 (dvd/cd) Sony CDP C545 (cd) Cyrus 781

Heintje

Iets sneller dan Ali: https://www.bol.com/nl/nl/p/digital-audio-converter-digitaal-toslink-naar-rood-wit-3-5mm-audio-analoog/9200000074454276/?bltgh=hwWsEycD-wCPVBmU4lVJlw.kFG8KrHSq5ENHKC4OCVJww_0_7.10.ProductTitle voor 17 Euro.
Moet je alleen even kijken of je nog een Toslink en Tulpkabel over hebt om het aan te sluiten (aangenomen dat de Digital Out van je TV optisch is), anders meteen erbij bestellen.

minplus

If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Hoodman


Hoodman

Maar kan misschien toch wel makkelijk zijn bedenk ik nu voor iemand die dat via Google zoekt..

d'Oh!

Citaat van: Nostalgie op 24 december 2021, 18:46:08Maar kan misschien toch wel makkelijk zijn bedenk ik nu voor iemand die dat via Google zoekt..

Misschien had de thread starter het wel opgegeven, en besluit ie nu die ff tijd heeft tussen Kerst en Oudjaar om het maar weer eens te gaan googlen... Komt ie z'n eigen hulpverzoek tegen.
Nad 2400 (amp) Nad 117 (preamp) Nad 613 (cass.) Philips 22GA312 (TT) Philips CDR870 (cd rec) Philips BDP3000 (dvd/cd) Sony CDP C545 (cd) Cyrus 781