• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

DAC met buizen ervaring

Gestart door AntiAudioKwakzalverij, 4 maart 2021, 21:50:31

Vorige topic - Volgende topic

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Heintje op  6 maart 2021, 22:18:32Als er íets niet-lineair is, is het wel een transistor en veel tegenkoppeling "verbetert" dat, ten koste van een hoop nadelen.
Je moet ook niet alle transistoren over één kam scheren... ;) ze hebben ook iets als een mosfet uitgevonden.
Maar eh...het ging over DAC’s met buizen in het analoge gedeelte.


Theo van Wermeskerken

Maar een vooroordeel is een vooroordeel en dus geen gedegen oordeel.
De metingen zeggen ook al niet zo veel over het meest belangrijke : hoe het klinkt en waar het klinkt.
En net wat Hein hierboven ook zegt : om een kromme karakteristiek van een transistor enigszins weer
wat recht te trekken is een dosis tegenkoppeling nodig.
Het gevolg daarvan is ook duidelijk : onnodig plat.
Als je kickt op mooie meetplaatjes boven een mooi geluidsbeeld zit je dan goed.
Maar muziekbeleving gaat ergens anders om.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Vincent Kars op  7 maart 2021, 11:29:30Dit soort artikelen bevestigd mijn vooroordelen tegen buizen
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/woo-audio-wa7-wa7tp-dac-and-headphone-amp-review.7028/
Maar dat is bij de Woo Audio WA7 en het plaatje klopt, hij meet slecht en klinkt ook slecht volgens de reviewer. Zijn daarom alle DAC’s met buizen slecht?

berret

Uiteraard niet. Iets goed ontwerpen is ook een kunst. En dit ding is naar alle waarschijnlijkheid niet goed ontworpen. Ik ben al een poosje met een wat afwijkende hybride schakeling bezig om als microfoonvoorversterker in het professionele circuit te ontwerpen en testen. Een al wat langer lopend projectje.
Daar haal ik met als spanningsversterkend element een buis, vervormingscijfers van 0,002 % bij de een versterking van 42 dB en een ruisvloer van rond de - 110 dB. Bandbreedte tot ergens in de MHz-en. Uitgangsspanning is dan 2 V.
Uitgangsimpedantie 30 ohm, maar die is ook nog wel wat lager te krijgen..
Op dit moment ben ik  dat ding opnieuw aan het bouwen, nu niet op de broodplank, maar in een kastje. Met als doel een derde hoofdtelefoonversterkertje voor erbij en voor de lol. Met een oldtimer als buis. Die versterkt slechts zo'n 10 keer, maar dat is meer dan genoeg voor een hoogohmige hoofdtelefoon. Voor nieuwsgierigen, de buis betreft de 30. Gewoon omdat het kan...

Vincent Kars

Citaat van: Mmuetst op  7 maart 2021, 12:48:52Zijn daarom alle DAC's met buizen slecht?

Zoals ik het begrepen heb zijn er 2 soorten.
Een goed ontworpen buizenversterker is redelijk neutraal.
Zal niet de lage vervorming behalen die mogelijk is met solid state maar zal evenmin hoorbaar kleuren.
Alleen wat heb je daar aan? Met solid state kan het nog een stukje beter.

Dan heb je de “echte” buizenversterker.
Hoorbaar want produceert relatief veel 2e orde harmonische vervorming.
Omdat het harmonische vervorming is kan het "lekker klinken" maar het is en blijft een toevoeging m.a.w. het is niet de opname die je hoort maar de opname + de kleuring van de versterker.

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Vincent Kars op  7 maart 2021, 21:55:35
Citaat van: Mmuetst op  7 maart 2021, 12:48:52Zijn daarom alle DAC's met buizen slecht?

Zoals ik het begrepen heb zijn er 2 soorten.
Een goed ontworpen buizenversterker is redelijk neutraal.
Zal niet de lage vervorming behalen die mogelijk is met solid state maar zal evenmin hoorbaar kleuren.
Alleen wat heb je daar aan? Met solid state kan het nog een stukje beter.

Dan heb je de “echte” buizenversterker.
Hoorbaar want produceert relatief veel 2e orde harmonische vervorming.
Omdat het harmonische vervorming is kan het "lekker klinken" maar het is en blijft een toevoeging m.a.w. het is niet de opname die je hoort maar de opname + de kleuring van de versterker.

Weet je hoe veel je luidsprekers vervormen? Die vervorming was er ook niet in de opname. Ik ga voor wat ik prettig vind om naar te luisteren en het gevoel krijg dat ik bij de opname ben, ook al klinkt deze niet zoals die daadwerkelijk is de studio was.

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: berret op  7 maart 2021, 13:10:13Uiteraard niet. Iets goed ontwerpen is ook een kunst. En dit ding is naar alle waarschijnlijkheid niet goed ontworpen. Ik ben al een poosje met een wat afwijkende hybride schakeling bezig om als microfoonvoorversterker in het professionele circuit te ontwerpen en testen. Een al wat langer lopend projectje.
Daar haal ik met als spanningsversterkend element een buis, vervormingscijfers van 0,002 % bij de een versterking van 42 dB en een ruisvloer van rond de - 110 dB. Bandbreedte tot ergens in de MHz-en. Uitgangsspanning is dan 2 V.
Uitgangsimpedantie 30 ohm, maar die is ook nog wel wat lager te krijgen..
Op dit moment ben ik  dat ding opnieuw aan het bouwen, nu niet op de broodplank, maar in een kastje. Met als doel een derde hoofdtelefoonversterkertje voor erbij en voor de lol. Met een oldtimer als buis. Die versterkt slechts zo'n 10 keer, maar dat is meer dan genoeg voor een hoogohmige hoofdtelefoon. Voor nieuwsgierigen, de buis betreft de 30. Gewoon omdat het kan...
Leuk project Berret!

AntiAudioKwakzalverij

Dit lijkt me ook een leuk gebakje: DAC Box RS2
Maar ik zie deze DAC nog niet aangeboden worden.
Alleen zijn oudere broertje Pro-Ject DAC Box RS zie ik wel  (deze is ook gelijk een stuk goedkoper, scheelt maar liefst â,¬649,-).
Vervorming cijfers zijn leuk om te zien:
THD+N (20Hz - 20kHz)   < 0.0008% solid state/0.001% tube @ 2V RMS, 1 kHz

Theo van Wermeskerken

Citaat van: Vincent Kars op  7 maart 2021, 21:55:35
Citaat van: Mmuetst op  7 maart 2021, 12:48:52Zijn daarom alle DAC's met buizen slecht?

Zoals ik het begrepen heb zijn er 2 soorten.
Een goed ontworpen buizenversterker is redelijk neutraal.
Zal niet de lage vervorming behalen die mogelijk is met solid state maar zal evenmin hoorbaar kleuren.
Alleen wat heb je daar aan? Met solid state kan het nog een stukje beter.

Dan heb je de “echte” buizenversterker.
Hoorbaar want produceert relatief veel 2e orde harmonische vervorming.
Omdat het harmonische vervorming is kan het "lekker klinken" maar het is en blijft een toevoeging m.a.w. het is niet de opname die je hoort maar de opname + de kleuring van de versterker.


Wat je je bij die zgn. lagere vervorming bij solid state moet bedenken is de manier waarop die gerealiseerd
is en wat daar de negatieve gevolgen van zijn.
Met solid state gaat het dus maar tot een beperkt niveau beter.
En denk je dat je dat kunt horen.
Wat je wint aan mooiere meetplaatjes ben je weer kwijt aan muziek.
Heb je een idee tot welk percentage de vervorming mag oplopen eer je oortjes dat horen.
Denk dan eens aan de vervorming van je speakers.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

WanFie

Citaat van: Mmuetst op  7 maart 2021, 22:34:31Weet je hoe veel je luidsprekers vervormen? Die vervorming was er ook niet in de opname. Ik ga voor wat ik prettig vind om naar te luisteren en het gevoel krijg dat ik bij de opname ben, ook al klinkt deze niet zoals die daadwerkelijk is de studio was.

De ene vervorming is de andere niet.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

AntiAudioKwakzalverij

Zijn er forum leden met ervaring met deze Pro-Ject DAC Box RS?