• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

modificatie quadral ascent 650

Gestart door schuit, 6 maart 2021, 19:37:04

Vorige topic - Volgende topic

schuit

Dag,
Ik ben nieuw op het forum, na lang zoeken naar verschillen tussen speakers ben nu maar eens een vraag stellen wellicht dat hier anderen ervaring mee hebben.

sinds 2 maanden heb ik quadral ascent 650's, voorzien van een tweeter en 2 woofers die zijn gescheiden zodat ze wrs midden en laag apart doen. De speakers waren wel wat ouder en klonken niet meer zuiver.
Als eerste de elco's van de tweeter vernieuwd door een nieuwe. Dit verschil was aanzienlijk.
Daarna de andere elco's bijna allemaal vervangen en het geluid was toen al vrij netjes.
Echter zit in deze speaker geen schot of aparte ruimte voor de middentoon en tweeter.

Hier heb ik een mdf plaatje in gezet en de bekabeling vastgesoldeerd. De tweeter heb ik met wat glasband los in de behuizing gezet en ook nog 2 gaten aan de achterkant geboord voor enige spreiding van de hoge tonen.

Nu is het totaal geluidsbeeld aanzienlijk verbeterd ten opzichte van de oorspronkelijke staat die natuurlijk ook verouderd was, zeker 15 jaar oud.

Algemene vraag is of ik nu nog meer zou kunnen doen, mits dat niet enorme veel kost. Het lijkt mij dat een tussenschot tussen laag en middenspeaker niet enorm veel oplevert en daarnaast zit dan het scheidingsfilter ook in de weg. Of misschien levert het nog wel veel op maar is dan de kastinhoug te klein ? de speakers zijn maar iets van 15 cm breed en inwendig ook maar 13 cm diep.

Wellicht heeft iemand ervaring met het upgraden van quadral ascents?
Ik hoor graag als iemand een tip heeft.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: schuit op  6 maart 2021, 19:37:04Dag,
Ik ben nieuw op het forum, na lang zoeken naar verschillen tussen speakers ben nu maar eens een vraag stellen wellicht dat hier anderen ervaring mee hebben.

sinds 2 maanden heb ik quadral ascent 650's, voorzien van een tweeter en 2 woofers die zijn gescheiden zodat ze wrs midden en laag apart doen. De speakers waren wel wat ouder en klonken niet meer zuiver.
Als eerste de elco's van de tweeter vernieuwd door een nieuwe. Dit verschil was aanzienlijk.
Daarna de andere elco's bijna allemaal vervangen en het geluid was toen al vrij netjes.
Echter zit in deze speaker geen schot of aparte ruimte voor de middentoon en tweeter.

Hier heb ik een mdf plaatje in gezet en de bekabeling vastgesoldeerd. De tweeter heb ik met wat glasband los in de behuizing gezet en ook nog 2 gaten aan de achterkant geboord voor enige spreiding van de hoge tonen.

Nu is het totaal geluidsbeeld aanzienlijk verbeterd ten opzichte van de oorspronkelijke staat die natuurlijk ook verouderd was, zeker 15 jaar oud.

Algemene vraag is of ik nu nog meer zou kunnen doen, mits dat niet enorme veel kost. Het lijkt mij dat een tussenschot tussen laag en middenspeaker niet enorm veel oplevert en daarnaast zit dan het scheidingsfilter ook in de weg. Of misschien levert het nog wel veel op maar is dan de kastinhoug te klein ? de speakers zijn maar iets van 15 cm breed en inwendig ook maar 13 cm diep.

Wellicht heeft iemand ervaring met het upgraden van quadral ascents?
Ik hoor graag als iemand een tip heeft.
Hallo Schuit, welkom op dit forum. Ik kan je verhaal over het boren van gaten niet helemaal volgen: “en ook nog 2 gaten aan de achterkant geboord voor enige spreiding van de hoge tonen” begrijp ik nu goed dat je in de achterkant van de tweeter twee gaten geboord hebt?

Niemand

nee in de kast, wat ook niet goed is .
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

minplus

Los van het feit dat dat plaatje vermoedelijk ook onzinnig was omdat zeker de tweeter maar waarschijnlijk ook de midtoner van achteren gesloten is.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

WanFie

Die speakers kunnen dan wat ouder zijn, maar waarschijnlijk zit er meer kennis in dan wat ik nu lees.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: minplus op  6 maart 2021, 21:32:30Los van het feit dat dat plaatje vermoedelijk ook onzinnig was omdat zeker de tweeter maar waarschijnlijk ook de midtoner van achteren gesloten is.
Het is een twee en half weg systeem:


AntiAudioKwakzalverij

En hier een filmpje hoe de hele speaker er uit zit van binnen

minplus

Citaat van: Mmuetst op  6 maart 2021, 21:54:12
Citaat van: minplus op  6 maart 2021, 21:32:30Los van het feit dat dat plaatje vermoedelijk ook onzinnig was omdat zeker de tweeter maar waarschijnlijk ook de midtoner van achteren gesloten is.
Het is een twee en half weg systeem:



Zal best.
Maar is die middentoner van achteren dicht of niet?
Ik ga echt niet een kwartier naar een filmpje kijken om er al dan niet achter te komen.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: minplus op  6 maart 2021, 22:10:19
Citaat van: Mmuetst op  6 maart 2021, 21:54:12
Citaat van: minplus op  6 maart 2021, 21:32:30Los van het feit dat dat plaatje vermoedelijk ook onzinnig was omdat zeker de tweeter maar waarschijnlijk ook de midtoner van achteren gesloten is.
Het is een twee en half weg systeem:



Zal best.
Maar is die middentoner van achteren dicht of niet?
Ik ga echt niet een kwartier naar een filmpje kijken om er al dan niet achter te komen.
Nee het zijn twee woofers die anders gefilterd zijn. Dat is een twee en half weg systeem. Die twee woofers zijn beide open aan de achterkant. De onderste woofer loopt dan verder in het laag door, die bovenste wat verder in het midden gebied.

schuit

Klopt wat er staat het is dan 2,5 weg met andere filtering. De twee woofers zitten dus in 1 compartiment.

De tweeter heb ik natuurlijk niet doorboord maar het bovenste compartiment van de box. Vanwege dat is soms tweeters aan de achterkant van boxen zie zitten voor de spreiding.
Eigenlijk vinden we het wel een verbetering maar het is marginaal. Om een heel groot gat te boren is niet fraai en wellicht is de stijfheid dan ook weg dus zijn 2 gaten van 2 cm ongeveer.

De middentoners zijn dus wel gewoon dicht van achteren :)
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

Frits

Citaat van: schuit op  7 maart 2021, 09:13:31Klopt wat er staat het is dan 2,5 weg met andere filtering. De twee woofers zitten dus in 1 compartiment.

De tweeter heb ik natuurlijk niet doorboord maar het bovenste compartiment van de box. Vanwege dat is soms tweeters aan de achterkant van boxen zie zitten voor de spreiding.
Eigenlijk vinden we het wel een verbetering maar het is marginaal. Om een heel groot gat te boren is niet fraai en wellicht is de stijfheid dan ook weg dus zijn 2 gaten van 2 cm ongeveer.

De middentoners zijn dus wel gewoon dicht van achteren :)

Ik begrijp het gaten verhaal achterin de kast ter hoogte van de tweeter niet. Een tweeter straalt toch alleen naar voren af? Dat het effect zal hebben, geloof ik wel er komt vast geluid uit, maar van de tweeter kan ik mij dat niet voorstellen.

schuit

Citaat van: Frits op  7 maart 2021, 09:18:21
Citaat van: schuit op  7 maart 2021, 09:13:31Klopt wat er staat het is dan 2,5 weg met andere filtering. De twee woofers zitten dus in 1 compartiment.

De tweeter heb ik natuurlijk niet doorboord maar het bovenste compartiment van de box. Vanwege dat is soms tweeters aan de achterkant van boxen zie zitten voor de spreiding.
Eigenlijk vinden we het wel een verbetering maar het is marginaal. Om een heel groot gat te boren is niet fraai en wellicht is de stijfheid dan ook weg dus zijn 2 gaten van 2 cm ongeveer.

De middentoners zijn dus wel gewoon dicht van achteren :)

Ik begrijp het gaten verhaal achterin de kast ter hoogte van de tweeter niet. Een tweeter straalt toch alleen naar voren af? Dat het effect zal hebben, geloof ik wel er komt vast geluid uit, maar van de tweeter kan ik mij dat niet voorstellen.

Klinkt ook logisch dat de tweeter hoofdzakelijk naar voren straalt gezien de enorme magneet die er voorzit.
Ik las ergens dat het geluid dat nog naar achteren wordt verstrooid dan in de kast wordt weerkaatst door de tweeter heen en daardoor het geluid nog wat zou vervormen.
Maar misschien is een beetje dempingsmateriaal in het compartiment ook een oplossing,
dat zal oorspronkelijk aan de onderkant bij de woofers.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: schuit op  7 maart 2021, 09:24:19
Citaat van: Frits op  7 maart 2021, 09:18:21
Citaat van: schuit op  7 maart 2021, 09:13:31Klopt wat er staat het is dan 2,5 weg met andere filtering. De twee woofers zitten dus in 1 compartiment.

De tweeter heb ik natuurlijk niet doorboord maar het bovenste compartiment van de box. Vanwege dat is soms tweeters aan de achterkant van boxen zie zitten voor de spreiding.
Eigenlijk vinden we het wel een verbetering maar het is marginaal. Om een heel groot gat te boren is niet fraai en wellicht is de stijfheid dan ook weg dus zijn 2 gaten van 2 cm ongeveer.

De middentoners zijn dus wel gewoon dicht van achteren :)

Ik begrijp het gaten verhaal achterin de kast ter hoogte van de tweeter niet. Een tweeter straalt toch alleen naar voren af? Dat het effect zal hebben, geloof ik wel er komt vast geluid uit, maar van de tweeter kan ik mij dat niet voorstellen.

Klinkt ook logisch dat de tweeter hoofdzakelijk naar voren straalt gezien de enorme magneet die er voorzit.
Ik las ergens dat het geluid dat nog naar achteren wordt verstrooid dan in de kast wordt weerkaatst door de tweeter heen en daardoor het geluid nog wat zou vervormen.
Maar misschien is een beetje dempingsmateriaal in het compartiment ook een oplossing,
dat zal oorspronkelijk aan de onderkant bij de woofers.
Je hebt baspoorten gemaakt voor de tweeter....interessant. Maar het verhaal klopt niet. Een dometweeter heeft achter zijn dome een eigen kamertje. Er zit soms ook demping achter die dome in de vorm van vilt. Maar die tweeter straalt geen geluid aan de achterkant uit. De tweeter is aan de achterkant dicht. Dit moet wel omdat de druk van de lage tonen de tweeter zouden beïnvloeden.
Er zijn tweeters die twee kanten op kunnen stralen zoals ribbon tweeters, maar deze zitten dan niet in een kast maar op een los paneel.
Staat nu de poortjes die je hebt gemaakt in verbinding met de woofers dan heb je nu drie baspoorten waarvan de gaten die je gemaakt zijn met de boor nu niet echt bepaald afgestemd zijn.

Frits

Citaat van: schuit op  7 maart 2021, 09:24:19
Citaat van: Frits op  7 maart 2021, 09:18:21
Citaat van: schuit op  7 maart 2021, 09:13:31Klopt wat er staat het is dan 2,5 weg met andere filtering. De twee woofers zitten dus in 1 compartiment.

De tweeter heb ik natuurlijk niet doorboord maar het bovenste compartiment van de box. Vanwege dat is soms tweeters aan de achterkant van boxen zie zitten voor de spreiding.
Eigenlijk vinden we het wel een verbetering maar het is marginaal. Om een heel groot gat te boren is niet fraai en wellicht is de stijfheid dan ook weg dus zijn 2 gaten van 2 cm ongeveer.

De middentoners zijn dus wel gewoon dicht van achteren :)

Ik begrijp het gaten verhaal achterin de kast ter hoogte van de tweeter niet. Een tweeter straalt toch alleen naar voren af? Dat het effect zal hebben, geloof ik wel er komt vast geluid uit, maar van de tweeter kan ik mij dat niet voorstellen.

Klinkt ook logisch dat de tweeter hoofdzakelijk naar voren straalt gezien de enorme magneet die er voorzit.
Ik las ergens dat het geluid dat nog naar achteren wordt verstrooid dan in de kast wordt weerkaatst door de tweeter heen en daardoor het geluid nog wat zou vervormen.
Maar misschien is een beetje dempingsmateriaal in het compartiment ook een oplossing,
dat zal oorspronkelijk aan de onderkant bij de woofers.

Ik zou de tweeter eens goed bekijken of deze überhaupt wel een opening heeft naar achteren. Zou kunnen, maar het komt mij vreemd voor, want dan zou de druk van de woofers in de kast het geluidsbeeld van de tweeter kunnen beïnvloeden.

Frits