• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Sansui AU-5900 uit 1976

Gestart door BoxerTys, 7 maart 2021, 11:39:53

Vorige topic - Volgende topic

BoxerTys

9 maart 2021, 12:25:30 #30 Laatste wijziging: 9 maart 2021, 12:27:11 door BoxerTys
Citaat van: Mmuetst op  9 maart 2021, 10:59:03Mooi set hoor, mooie klassieke Sony SE set. Mooie Denon draaier...

Bedankt, ben er ook zeer tevreden mee :) alleen de eindversterker N220 is er geen een uit de ES serie, maar heeft wel het houten uiterlijk, en is ook technisch gezien vergelijkbaar, en krachtig, maar ik wil graag de TA-N77ES, maar die zijn erg prijzig en lastig te vinden, komt nog wel een keer want ik moet ook nog een cassettedeck hebben uit die serie... ;)

BoxerTys

9 maart 2021, 14:12:27 #31 Laatste wijziging: 9 maart 2021, 14:14:08 door BoxerTys
Vanmorgen de onderkant verwijderd, en ja en daar was het ook een stofnest met spinrag :D



Maar na het stofzuigen en afkwasten zag het er allemaal erg schoon en goed uit, eigenlijk lijkt het wel allemaal in nieuwstaat... zijn die twee rode diodes die ik omcirkel de bewuste 1212 ?



Er zitten er daar 4 van in zag ik.

minplus

Citaat van: BoxerTys op  8 maart 2021, 23:02:32
Citaat van: minplus op  8 maart 2021, 22:03:40Waar heb je in godsnaam zo'n mooie machine voor 75 euri gevonden, mazzelaar?
Oud vrouwtje, had altijd binnen gestaan...weinig kilometers  ;)

Nou, zover zit je er niet vanaf...  ;D  komt via mijn buurman, zijn vader ging naar een verzorgingstehuis, en deze Sansui bleek al 5 jaar op zijn zolder te staan, ze moesten er snel vanaf en de buurman wist dat ik regelmatig audio wisselt, dus het was snel bekeken  ;D

Overigens zie ik op internet belachelijk hoge prijzen voor deze Sansui, tussen de â,¬400 en â,¬800, dat lijkt mij flink overdreven...
[/quote]

Als je kijkt naar wat je nieuw krijgt voor die prijs, hoe de kwaliteit van die nieuwe is en hoe lang die meegaat, is die 400 heel logisch.
Maar hij past idd. totaal niet in je set dus ik wil hem wel voor 75 euri van je overnemen. ;D
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

BoxerTys

Citaat van: minplus op  9 maart 2021, 16:12:51
Citaat van: BoxerTys op  8 maart 2021, 23:02:32
Citaat van: minplus op  8 maart 2021, 22:03:40Waar heb je in godsnaam zo'n mooie machine voor 75 euri gevonden, mazzelaar?
Oud vrouwtje, had altijd binnen gestaan...weinig kilometers  ;)

Nou, zover zit je er niet vanaf...  ;D  komt via mijn buurman, zijn vader ging naar een verzorgingstehuis, en deze Sansui bleek al 5 jaar op zijn zolder te staan, ze moesten er snel vanaf en de buurman wist dat ik regelmatig audio wisselt, dus het was snel bekeken  ;D

Overigens zie ik op internet belachelijk hoge prijzen voor deze Sansui, tussen de â,¬400 en â,¬800, dat lijkt mij flink overdreven...

Als je kijkt naar wat je nieuw krijgt voor die prijs, hoe de kwaliteit van die nieuwe is en hoe lang die meegaat, is die 400 heel logisch.
Maar hij past idd. totaal niet in je set dus ik wil hem wel voor 75 euri van je overnemen. ;D
[/quote]

hahaha, tja helaas voor je komt deze ook niet in de woonkamer te staan bij de Sony ES set maar in de werkkamer, daar staat een verzameling apparatuur met van alles en nog wat, dus daar past die prima tussen :P

Regenpak

Citaat van: BoxerTys op  9 maart 2021, 14:12:27zijn die twee rode diodes die ik omcirkel de bewuste VD1212?



Er zitten er daar 4 van in zag ik.

Inderdaad. Dacht toch werkelijk dat die alleen in zwart kwamen... Dit zijn D609 en D612 in de luidspreakerbeveiliging. De andere twee zijn D01 en D02 en die zitten in de eindtrap.

Tjerk
It's been Monday all week long!

BoxerTys

Citaat van: Regenpak op  9 maart 2021, 18:11:43Inderdaad. Dacht toch werkelijk dat die alleen in zwart kwamen... Dit zijn D609 en D612 in de luidspreakerbeveiliging. De andere twee zijn D01 en D02 en die zitten in de eindtrap.

Tjerk

Ok bedankt, maar waar dienen deze diodes eigenlijk voor ? waarom zouden ze moeten worden vervangen ?, het ziet er allemaal nog zo nieuw uit, dat ik het eigenlijk zonde vind om alles los te maken... Ik heb de Sansui tijdens werkzaamheden vanmiddag een paar uur stevig aan gehad, gaf geen krimp, werd zelfs bijna niet eens warm :)

Sytse Fliege

Die druppeldiodes komen in álle kleuren van de regenboog. Geen touw aan vast te knopen wat nu wat is, dus altijd even doormeten. Ze zijn er zelfs viervoudt...
Ach, kikker toch op!

BoxerTys

Citaat van: Sytse Fliege op  9 maart 2021, 20:17:04Die druppeldiodes komen in álle kleuren van de regenboog. Geen touw aan vast te knopen wat nu wat is, dus altijd even doormeten. Ze zijn er zelfs viervoudt...

Kan je die dan doormeten terwijl ze nog op de print vastzitten ?

Lampje

Toevallig deze twee vandaag nog in m'n handen gehad, ik ken ze ook alleen als zwarte druppeltje. ;)
Braun TG1000

"Opruimen....ja, het gaat lukken!"

Regenpak

Citaat van: BoxerTys op  9 maart 2021, 21:36:23Kan je die dan doormeten terwijl ze nog op de print vastzitten?
Ja, dat kan. De meeste multismurfers hebben diode teststand die de voorwaarte spanning van een diode aangeven. Tot aan twee diodes in serie gaat dat meestal goed, hier dus. Daarboven moet je een truc toepassen. Maar omdat al die stapeldiodes de neiging hebben om kapot te gaan moet je die eigenlijk altijd gewoon vervangen.

Waarvoor ze dienen? De meeste ontwerpers zijn lui. Kennelijk hebben ze een spanningsval nodig gehad om iets voor elkaar te krijgen en hebben dat op deze manier opgelost.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Sytse Fliege

Dan zijn er heeeeeel erg veel luie Japanse ontwerpers geweest, zo'n beetje alles wat jaren '70 en '80 Japans is is vergeven van die dingen, Sony, Technics, Denon, Sansui, Luxman, Yamaha en vast nog een hele hoop meer zitten er vol mee.

Ach, kikker toch op!

Regenpak

Ja, het was nogal in de mode destijds...

Tjerk
It's been Monday all week long!

Sytse Fliege

Kwam ze vandaag tegen in een Marantz 1030;



En later in een Sansui D-11 (8 stuks van die krengen...)



En ff meten;



Ach, kikker toch op!

BoxerTys

Citaat van: Sytse Fliege op 10 maart 2021, 17:25:41En later in een Sansui D-11 (8 stuks van die krengen...)



En ff meten;





En heb je dan ook een foto van de vervanging door de in serie geplaatste diodes ? :) of heb je dezelfde weer terug geplaatst ?