• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Sansui AU-5900 uit 1976

Gestart door BoxerTys, 7 maart 2021, 11:39:53

Vorige topic - Volgende topic

BoxerTys

Citaat van: Mmuetst op  7 maart 2021, 23:16:43
Citaat van: BoxerTys op  7 maart 2021, 21:42:05
Citaat van: Mmuetst op  7 maart 2021, 21:33:15Ja, je kunt er capaciteit mee meten: Meting elektrisch capaciteitsbereik: 22nF / 220nF / 2.2mF / 22mF / 220mF / 2.2mF / 22mF / 220mF

Ok bedankt, dus als ik het goed lees zou ik daar 18mV op moeten meten met een marge van 1mV ? of zie ik dat verkeerd...
Nee, dat zie je prima. Maar je meter moet dan wel op gelijkspanning staan en niet op capaciteit meten.
Als je elco’s gaat meten zorg er dan voor dat ze eerst goed ontladen zijn, dat vind je meter wel zo prettig.
Die elco’s kun je alleen goed meten als ze uit de versterker gesoldeerd zijn.

Ok bedankt weer, ik ga er binnenkort eens aan beginnen :)

BoxerTys

8 maart 2021, 10:32:11 #16 Laatste wijziging: 8 maart 2021, 10:43:20 door BoxerTys
Citaat van: Regenpak op  7 maart 2021, 13:28:15Volgens mij is de VD1212 in de eindtrap een "killer diode" die ook in deze positie schade kan veroorzaken als-ie faalt. Vervangen door twee stuks 1N4148 in serie. En dan ruststroom naregelen.

C701/2 testen voor capaciteitsverlies. Kan met dummy load op vol vermogen en dan rimpel bekijken. Als die niet de spuigaten uitloopt, zeg eens wat, meer dan 8-10 Vpp ofzo, lekker laten zitten. Overige elco's visueel controleren op bolling of lekkage. Doorgaans zijn elco's van deze leeftijd nog gewoon goed. Maar zeker niet altijd. C11/2, C23/4, C612/3 zijn kritisch voor stabiliteit.

Tjerk

Overigens lees ik dit over het preventief vervangen van die VD1212 op meerdere forums, dus ik zal daar zeker ook naar kijken, nu alleen even uitzoeken welke dat zijn...  ;)

Regenpak

Citaat van: BoxerTys op  8 maart 2021, 10:32:11Overigens lees ik dit over het preventief vervangen van die VD1212 op meerdere forums, dus ik zal daar zeker ook naar kijken, nu alleen even uitzoeken welke dat zijn...  ;)
Ding ziet eruit als een zwart druppeltje met een wit kloddertje verf erop. Hoofdstuk 3-16 heeft een plaatje.

Tjerk
It's been Monday all week long!

BoxerTys

Citaat van: Regenpak op  8 maart 2021, 12:54:13
Citaat van: BoxerTys op  8 maart 2021, 10:32:11Overigens lees ik dit over het preventief vervangen van die VD1212 op meerdere forums, dus ik zal daar zeker ook naar kijken, nu alleen even uitzoeken welke dat zijn...  ;)
Ding ziet eruit als een zwart druppeltje met een wit kloddertje verf erop. Hoofdstuk 3-16 heeft een plaatje.

Tjerk

Bedankt, ik had dat plaatje gevonden, vanaf de bovenkant zijn die zo te zien niet aanwezig, zal dus via de onderplaat gevonden moeten worden, ik had al op YouTube ook wat gevonden, alleen was die daar rood volgens de video maker, ik zag daar ook meteen wat er wordt bedoeld met "in serie" plaatsen van die 1N4148, ik moet dus van twee van die diodes 1 exemplaar maken door ze aaneen te solderen, weer wat geleerd :)









Hij was ook best een beetje stoffig... :)

AntiAudioKwakzalverij

Niet voor niets dat ik blij ben met mijn compressor die ik een paar jaar geleden heb gekocht....let it blow... ;)

Regenpak

Stofzuiger met een stukje tuinslang werkt ook tadellos.

Tjerk
It's been Monday all week long!

BoxerTys

8 maart 2021, 21:22:17 #21 Laatste wijziging: 8 maart 2021, 21:24:07 door BoxerTys
Om schoon te maken gebruik ik altijd de stofzuiger met daaraan een verloop stukje met een slangetje en schuifbaar borsteltje, ook gebruik ik altijd kwastjes :) de vorige eigenaar had ook plakkertjes boven schakelaars geplaats, maar de logica daarvan zag ik er niet in... verwijderd met alcohol want die zaten flink aangekoekt, tevens de stevige aluminium (denk ik) glimmende knoppen opgepoetst, hier hoort wel bling bling bij  ;D





AntiAudioKwakzalverij

Leuk dat je wat foto’s laat zien van “work in progress”
Jammer dat je niet in de buurt van Utrecht woont, had het wel eens willen horen spelen. Welke luidsprekers moeten er uiteindelijk op aangesloten worden?

minplus

Waar heb je in godsnaam zo'n mooie machine voor 75 euri gevonden, mazzelaar?
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: minplus op  8 maart 2021, 22:03:40Waar heb je in godsnaam zo'n mooie machine voor 75 euri gevonden, mazzelaar?
Oud vrouwtje, had altijd binnen gestaan...weinig kilometers  ;)

BoxerTys

8 maart 2021, 23:02:32 #25 Laatste wijziging: 8 maart 2021, 23:11:19 door BoxerTys
Citaat van: Mmuetst op  8 maart 2021, 21:59:29Leuk dat je wat foto’s laat zien van “work in progress”
Jammer dat je niet in de buurt van Utrecht woont, had het wel eens willen horen spelen. Welke luidsprekers moeten er uiteindelijk op aangesloten worden?

Ik heb ze na aanschaf even beluisterd op mijn huiskamer speakers de Acoustic Energy 109 zuilen, en dat klonk al erg goed, momenteel staat de Sansui in mijn werkkamer en zitten mijn test speakers Bose 301 Serie II er aan vast, en ook daarop klinkt het geweldig, ik verbaas mij erover dat er maar 45 watt voor deze versterker wordt opgegeven, hij klinkt veel krachtiger en uitgebreider dan mijn oude 110 watt TEAC die daar staat, de Sansui blijft op mijn werkkamer staan, en daar komen nog andere speakers te staan, ik weet alleen nog niet wat...

Citaat van: minplus op  8 maart 2021, 22:03:40Waar heb je in godsnaam zo'n mooie machine voor 75 euri gevonden, mazzelaar?

Citaat van: Mmuetst op  8 maart 2021, 22:05:59
Citaat van: minplus op  8 maart 2021, 22:03:40Waar heb je in godsnaam zo'n mooie machine voor 75 euri gevonden, mazzelaar?
Oud vrouwtje, had altijd binnen gestaan...weinig kilometers  ;)

Nou, zover zit je er niet vanaf...  ;D  komt via mijn buurman, zijn vader ging naar een verzorgingstehuis, en deze Sansui bleek al 5 jaar op zijn zolder te staan, ze moesten er snel vanaf en de buurman wist dat ik regelmatig audio wisselt, dus het was snel bekeken  ;D

Overigens zie ik op internet belachelijk hoge prijzen voor deze Sansui, tussen de â,¬400 en â,¬800, dat lijkt mij flink overdreven...

AntiAudioKwakzalverij

Ik ben blij dat het naar een liefhebber is gegaan dan één of andere handelaar op marktplaats die er een slaatje uit wil slaan. Nu komt de versterker tot zijn recht....
Wat het vermogen betreft, tja...ik sta soms ook te kijken wat ik aan het zingen breng met maar 8 watt single end 300B buizenversterker. Misschien is het niet het vermogen, maar de muzikaliteit van de versterker die je verrast. Natuurlijk is alles in verhouding met welke speakers je er op aansluit. In mijn mancave is dat vaak boven de 90dB per meter. Maar luidsprekers met minder rendement doen het soms geweldig.

AntiAudioKwakzalverij

Zijn dat deze jongens in je woonkamer?

BoxerTys

9 maart 2021, 00:07:14 #28 Laatste wijziging: 9 maart 2021, 00:13:50 door BoxerTys
Citaat van: Mmuetst op  8 maart 2021, 23:52:17Zijn dat deze jongens in je woonkamer?


Nee ik heb een oudere versie, ooit nieuw gekocht in iets van 1995... (tijd gaat hard)



Maar zoals je kan zien past de Sansui niet echt in deze set-up... ;)

AntiAudioKwakzalverij

Mooi set hoor, mooie klassieke Sony SE set. Mooie Denon draaier...