• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Welke luidsprekerkabel kiezen...

Gestart door Duclaasie, 7 maart 2021, 18:29:39

Vorige topic - Volgende topic

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Duclaasie op  8 maart 2021, 20:33:39Omdat dit voor mij een kans is om eens iets anders te proberen. Voor mij een belangrijk deel van de hobby
Misschien dan ook leuk om een stuk ordinair luidspreker kabel bij de gamma te halen (op afspraak ivm Corona) kost een drol, maar wel leuk om mee te vergelijken.
Gewoon vanuit de hobby. Kan heel verrassend zijn.

WanFie

Citaat van: Mmuetst op  8 maart 2021, 21:50:25Vanuit een wetenschappelijke oogpunt bekeken:
https://sound-au.com/cable-z.htm

Aan mijn luidsprekerkabels is eens een paar dagen gerekend door een natuurkundige van de TU Eindhoven.

Zijn conclusie was, dat de kabels een zeer lage inductie hadden en daardoor de dempingsfactor beter intact bleef. Vooraf kon hij zich niet voorstellen waarom er verschil in luidsprekerkabels zou kunnen zijn. Hij wilde dus eigenlijk bewijzen dat dergelijke kabels onzin waren. Hij twijfelde echter wél, omdat hij toch wel verschil hoorde.

Ondanks dat ik het verhaal van sound-au niet helemaal begrijp, is er toch ook sprake van inductie en dempingsfactor.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Duclaasie

Als je dus naar de specs kijkt is de inductie van belang. Inductie wordt aangegeven in uH toch?

Heintje

Ik kom door de jaren heen steeds weer terug bij mijn Naim NACA5 luidsprekerkabel: ooit goedkoop aangeschaft, inclusief in de constructie verwerkt Zobel-filter (kan nooit kwaad) en zolang je daar eens in de paar jaar een cm of 2 af knipt heb je nooit contactproblemen.
Vergeten te vermelden: hij klinkt altijd natuurlijk, neutraal en gedetailleerd.

Duclaasie

Zit dat netwerk in de door Naim geleverde stekkers?

Had er zelf ook al eens mijn oog op laten vallen, aangezien de Naim versterkers en mijn LFD enigszins vergelijkbaar zijn. Ook de opbouw met zo kort mogelijk signaal pad wordt door beide gepropageerd.

Staat genoeg op MP te koop, en grote verliezen maak je er nooit op, dus uitproberen kan altijd.

minplus

Waarom knip je er stukken vanaf?
Ik kan me zoiets voorstellen bij m'n LNB-kabels van de satellietschotels omdat die buiten in weer en wind hangen. Heb het daar zelfs maar 2x gedaan omdat de buitenmantel door een aantal malen los en vast draaien niet meer zo best was met de oude schroef-F-connectoren. Met de nieuwe professionele is dat overbodig.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Heintje

Nee, het is de combinatie van capaciteit en inductie die dat bewerkstelligt.
De NAIM-stekkers zijn meer ondingen (vanwege de gedefinieerde afstand van de pennen die niet compatible is met niet-Naim apparatuur), ténzij je een Naim versterker hebt: dan is het een even veilige "no-brainer" voorziening als DIN-pluggen.
De stekkers maken trouwens zonder klemvoorziening wel áltijd uitstekend contact, hoewel ze eigenlijk te los in de bussen passen. Zal wel een materiaalcombinatie zijn waarover goed is nagedacht (zoals wel meer dingen bij Naim).

Heintje

Citaat van: minplus op  9 maart 2021, 19:19:31Waarom knip je er stukken vanaf?
Ik kan me zoiets voorstellen bij m'n LNB-kabels van de satellietschotels omdat die buiten in weer en wind hangen. Heb het daar zelfs maar 2x gedaan omdat de buitenmantel door een aantal malen los en vast draaien niet meer zo best was met de oude schroef-F-connectoren. Met de nieuwe professionele is dat overbodig.

Om contactproblemen te voorkomen: ik gebruik dat spul al een dikke 15 jaar en het is doelbewust "wat te lang" gekocht, toen kostte het geen drol, nu relatief gezien t.o.v. vroeger een vermogen ...

Duclaasie

Naast de NacA5 van Naim ben ik ook wel benieuwd naar de LFD Spiroflex luidsprekerkabel. In theorie zou dat in ieder geval met de versterker een goede keuze zijn. Verkrijgbaarheid is echter wel een issue...

Duclaasie

Zoals het nu lijkt komen er eind van de week twee sets Chord luidsprekerkabel deze kant op om thuis te kunnen uitproberen. Gaat om de Shawline en de Clearline. Had graag de Odyssey er ook bij gehad, omdat die onafgeschermd is, maar helaas heeft Hanze die niet op voorraad.

Ook hadden ze nog een ex demo LFD ribbon luidsprekerkabel, maar die is helaas te kort. En de huidige nieuwprijs is mij veel te gortig.

schuit

Citaat van: Duclaasie op 13 maart 2021, 10:41:43Zoals het nu lijkt komen er eind van de week twee sets Chord luidsprekerkabel deze kant op om thuis te kunnen uitproberen. Gaat om de Shawline en de Clearline. Had graag de Odyssey er ook bij gehad, omdat die onafgeschermd is, maar helaas heeft Hanze die niet op voorraad.

Ook hadden ze nog een ex demo LFD ribbon luidsprekerkabel, maar die is helaas te kort. En de huidige nieuwprijs is mij veel te gortig.

Zoals ik zie ben je al voorzien,
ik heb zelf ook een upgrade vanaf 4mm2 kabels gedaan naar QED XT25. Hierbij zit er een kunststof huls in de kern waardoor de kabel beter werkt bij hoge tonen. Dit is aanzienlijk merkbaar. Mogelijk is de bas iets zwakker door dat ik van 4 naar 2,5 mm2 ben gegaan maar het totaalbeeld is beter / duidelijker. (en ik heb toch een separate sub)

De kabel kostte mij 7,5 per meter en dus voor net 60 euro een erg nette upgrade waar ook mijn vrouw blij mee is. (De kabel is minder opvallend)
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

Duclaasie

Nee hoor, ik zit nog in de oriënterende fase. Vanwege drukte afgelopen week nog geen tijd gehad om de kabels op proef te halen. Hopelijk later deze week dus meer.

schuit

Citaat van: Duclaasie op 21 maart 2021, 21:05:15Nee hoor, ik zit nog in de oriënterende fase. Vanwege drukte afgelopen week nog geen tijd gehad om de kabels op proef te halen. Hopelijk later deze week dus meer.

Volgens mij heb je qua kabel nu 2 vergelijkbare qua opbouw waarbij alleen de prijs en daarmee de kabeldikte (?) verschilt.
Als je een alternatieve kabel met een holle kern erbij zou vergelijken komt er misschien wel ander geluid uit.
Zo even mijn indruk van de kabels, naast dat ik goed te spreken ben over de QED kabel met holle kern.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

Duclaasie

Vandaag het eerste type binnen gekregen, de Chord Odyssey X. Betreft kabel van de rol die ik zelf van stekkers heb voorzien. Aders eerst in adereindhulzen gestoken, gekrompen en daarna aan de stekkers gemonteerd.





Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik vrij sceptisch ben omtrent allerlei magische eigenschappen van luidspreker kabels, maar dat er verschil is met de voorheen gebruikte Sommercable SC Meridian SP240 werd bij de eerste klanken al duidelijk. Hoewel ik nog niet uitgebreid heb zitten luisteren valt bijvoorbeeld bij Within van Daft punk op dat de kwastjes op de bekkens veel duidelijker zijn te definiëren qua klank. Waar het voorheen ritselde met een licht metalige klank hoor je nu duidelijk het materiaal en het verschil in aanslag.

Bijkomend voordeel is dat de kabel iets soepeler is een wegvalt tegen de plint. Het oog wil tenslotte ook wat.

Vanavond een nog maar eens goed voor gaan zitten, to be continued!


Pathos

Citaat van: Duclaasie op  3 april 2021, 18:25:55Vandaag het eerste type binnen gekregen, de Chord Odyssey X. Betreft kabel van de rol die ik zelf van stekkers heb voorzien. Aders eerst in adereindhulzen gestoken, gekrompen en daarna aan de stekkers gemonteerd.





Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik vrij sceptisch ben omtrent allerlei magische eigenschappen van luidspreker kabels, maar dat er verschil is met de voorheen gebruikte Sommercable SC Meridian SP240 werd bij de eerste klanken al duidelijk. Hoewel ik nog niet uitgebreid heb zitten luisteren valt bijvoorbeeld bij Within van Daft punk op dat de kwastjes op de bekkens veel duidelijker zijn te definiëren qua klank. Waar het voorheen ritselde met een licht metalige klank hoor je nu duidelijk het materiaal en het verschil in aanslag.

Bijkomend voordeel is dat de kabel iets soepeler is een wegvalt tegen de plint. Het oog wil tenslotte ook wat.

Vanavond een nog maar eens goed voor gaan zitten, to be continued!



Hi,

Interessant! Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen.

Gr