• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Alternatief voor diffuser paneel

Gestart door Triple-D, 11 maart 2021, 14:32:19

Vorige topic - Volgende topic

Triple-D

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en zal me daarom even voorstellen.
Sinds jong af aan heb ik grote interesse in stereo hifi. Tijdens mijn studententijd met heel veel plezier als verkoper in een audiozaak (Richer Sounds; weg uit Nederland) gewerkt en daar ook besmet geraakt met het virus.
Destijds een set Cambridge audio gekocht met wat mooie luidsprekers en gedurende de tijd mijn apparatuur gaandeweg geupgrade tot nu een Naim Uniti nova met B&W CM10s2 luidsprekers. Voor de Naim nog een Classe versterker gehad, maar die beviel me niet zo goed als de Uniti nova; zowel qua geluid als functionaliteiten. Met de combinatie Naim Nniti Nova en BW cm10 speakers was ik enorm tevreden. Precies wat ik wilde; gebalanceerd ruimtelijk en strak.

Tot het moment dat ik ben verhuisd naar een ander appartement.. Ik heb van alles geprobeerd, maar kan niet meer zo genieten. Ik heb diverse opstellingen geprobeerd door de apparatuur te verplaatsen in de kamer en zelfs naar andere kamers, maar het is niet meer zo mooi als dat het was. Door de speakers wat verder uit elkaar te zetten heb ik wel wat ruimtelijkheid gewonnen, maar ik ben niet tevreden. Ik vermoed dat het probleem vooral in het akoestiek domein ligt. Eerder heb ik me hier helaas niet zo in verdiept dus ik ben er eens wat in gedoken. Op dit forum heb ik al een schat aan waardevolle informatie gevonden over plaatsing (speakers en luisterpositie), demping en diffusie. Dank daarvoor.

Mijn huiskamer is vrij groot en mogelijk niet al te handig. Ik zal proberen nog een plattegrond te uploaden.
Als ik het goed begrijp zorgen diffusers ervoor dat het geluid dat via een muur loopt in plaats van gericht, meer in de ruimte weerkaatst. Het lijkt me dat ik hier wel wat aan kan hebben en ik wil graag proberen of dit soelaas kan bieden.

De panelen die ik ben tegengekomen zijn duur en niet perse mooi. Nu zag ik gave zelfbouwprojecten voorbij komen, maar dat zie ik me nog niet zo snel doen. Ik weet niet meer hoe, maar ik kwam terecht op een site met 'kunst' waar een 'schilderij' wordt aangeboden bestaande uit wikkekeurig aan elkaar geplakte blokken. Ik kan me voorstellen dat dit wellicht ook als diffuser paneel kan dienen.



Ik ben heel benieuwd hoe jullie hierover denken.

Lungo

Chaos mk iv buizenversterker - Tannoy DMT 15 met mk2 upgrade - Philips cd 305  by TvW - Philips cd 205 met ab by TvW - Philips cd 206 met ab by TvW - vergulde luidsprekerkabel by TvW - Vergulde interlinks by TvW - Cambridge cxn streamer - audiotegels - Audiolamp - Tijger weerstanden op de speakers.

Knosti de Platenwasser

Je hebt het feitelijke probleem of de problemen niet benoemd, alleen dat het niet zo goed is al eerst en dat je al van alles hebt geprobeerd ter verbetering.
Maar het probleem met geluid wordt nergens concreet.

Ofwel: wat is precies het probleem dat je ervaart?

Zonder dat kan niemand je zeggen of een diffuser soelaas biedt. Of nou ja... meerdere diffusers, want in een zo grote ruimte doet 1 hulpmiddeltje solo niet zoveel.
Er zal wel veel geroeptoeterd worden wat je allemaal kunt doen, maar dat heeft weinig gewicht als je het probleem zelf niet kent.
... on an Electrospective Odyssee.

Heintje

Het klakkeloos toepassen van demping of verspreiding (met een diffuser) gaat je niet het verlangde resultaat brengen.

Teken eens de oude situatie uit met deze installatie: hoe zag die er akoestisch gezien uit?
- afmetingen van de ruimte en op welke plaatsen stonden de luidsprekers en zat jij precies te luisteren? 
- wat waren de dempende/reflecterende eigenschappen van de vlakken rondom de luidsprekers (inclusief vloer en plafond) en jouw luisterplek?
- wat waren de dempende/reflecterende eigenschappen van de meubels in de kamer toen?
Oftewel: hoe kwam het dat het daar lekker klonk?

Doe hetzelfde voor de huidige situatie.
Bekijk de verschillen tussen beide situaties en de huidige klank: zit daar een aanwijsbare correlatie tussen?
Probeer dáár dan eerst iets aan te doen.

Demping:
Demping laat een ruimte groter lijken. Demping is frequentie-afhankelijk en het gemakkelijkst te realiseren voor midden en hoog-geluid. Demping in het laag vereist/vreet ruimte.

Reflectie (diffusie):
Dit lukt alléén voor hoog en (vooral) midden in het geluid.
Een diffuser verspreidt geluid ("kaatst") naar diverse vlakken om de diffuser heen.

Demping en diffusie hebben elk hun eigen toepassingsgebied en een diffuser kan in bepaalde situaties óók contraproductief zijn m.b.t. het te bereiken doel.  
Bedenk dat goed voordat je willekeurig (dure) veranderingen toepast.
En probéér vooraf uit wat wel/niet werkt met goedkope tijdelijke oplossingen voordat je iets duurs toepast.

Triple-D

Hartelijk dank voor de reacties tot nu toe! Top forum.

Fase is helaas niet het probleem, dat heb ik al geprobeerd. Probleem dat ik ervaar is gemis aan ruimtelijkheid en gemis aan lage tonen (vooral op laag volume). Voorheen was het geluid ruimtelijk, met aanzienlijk laag, maar toch ook strak.
 
Dit topic had ik voor nu vooral aangemaakt met als doel om te vernemen of een dergelijk stuk kunst als diffuser kan werken. Misschien had ik in mijn bericht niet zo uitgebreid moeten zijn :)

Ik heb ondertussen na een luistersessie bij een dealer de verleiding niet kunnen weerstaan en een set Focal Sopra 3 besteld. Als die geleverd worden zal ik zeker het nodige gaan experimenteren vwb akkoestiek. De tip om vooraf met goedkope tijdelijke oplossingen als hulpmiddelen te werken neem ik graag aan, thanks. Ik neem jullie dan ook graag mee met foto's en ideeën en zal goed uitwerken wat ik voorheen heb geprobeerd en wat het resultaat was.





Niemand

Citaat van: Triple-D op 12 maart 2021, 12:49:19Hartelijk dank voor de reacties tot nu toe! Top forum.

Fase is helaas niet het probleem, dat heb ik al geprobeerd. Probleem dat ik ervaar is gemis aan ruimtelijkheid en gemis aan lage tonen (vooral op laag volume). Voorheen was het geluid ruimtelijk, met aanzienlijk laag, maar toch ook strak.
 
Dit topic had ik voor nu vooral aangemaakt met als doel om te vernemen of een dergelijk stuk kunst als diffuser kan werken. Misschien had ik in mijn bericht niet zo uitgebreid moeten zijn :)

Ik heb ondertussen na een luistersessie bij een dealer de verleiding niet kunnen weerstaan en een set Focal Sopra 3 besteld. Als die geleverd worden zal ik zeker het nodige gaan experimenteren vwb akkoestiek. De tip om vooraf met goedkope tijdelijke oplossingen als hulpmiddelen te werken neem ik graag aan, thanks. Ik neem jullie dan ook graag mee met foto's en ideeën en zal goed uitwerken wat ik voorheen heb geprobeerd en wat het resultaat was.





Mocht je ze thuis nu hebben en ze vallen tegen?
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Heintje

Als je nu vooral gebruik aan ruimtelijkheid hebt, kan je sowieso "het stekkerverhaal" uitproberen (elders op dit forum) én eens voor proef alle demping/meubels die rondom je luidsprekers staan eens voor proef verwijderen: eens kijken hoe dat klinkt ...

Niemand

Wat je ook doet ,geef de speakers ruimte vanaf de muren en achterkant minimaal 80cm .denk  er aan,
 niet vanaf de kasten met boeken platen cds oid  ook dat dempt al .
Dus demping niet extra rekenen in de afstand .
Overigens geen speakers in hoeken zetten.
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

minplus

En terugkomend op je 1e vraag:
Zo'n kunstwerk kan idd. als diffuser-paneel werken. Alles is beter dan een kale muur.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Theo van Wermeskerken

12 maart 2021, 19:15:41 #9 Laatste wijziging: 12 maart 2021, 19:18:04 door Theo van Wermeskerken
Citaat van: Triple-D op 12 maart 2021, 12:49:19Hartelijk dank voor de reacties tot nu toe! Top forum.

Fase is helaas niet het probleem, dat heb ik al geprobeerd. Probleem dat ik ervaar is gemis aan ruimtelijkheid en gemis aan lage tonen (vooral op laag volume). Voorheen was het geluid ruimtelijk, met aanzienlijk laag, maar toch ook strak.
 
Dit topic had ik voor nu vooral aangemaakt met als doel om te vernemen of een dergelijk stuk kunst als diffuser kan werken. Misschien had ik in mijn bericht niet zo uitgebreid moeten zijn :)

Ik heb ondertussen na een luistersessie bij een dealer de verleiding niet kunnen weerstaan en een set Focal Sopra 3 besteld. Als die geleverd worden zal ik zeker het nodige gaan experimenteren vwb akkoestiek. De tip om vooraf met goedkope tijdelijke oplossingen als hulpmiddelen te werken neem ik graag aan, thanks. Ik neem jullie dan ook graag mee met foto's en ideeën en zal goed uitwerken wat ik voorheen heb geprobeerd en wat het resultaat was.






Het allersimpelst en daarom vaak voorkomende probleem bij het opnieuw ergens aansluiten is dat er 1 van de
speakers qua aansluitdraden is omgewisseld.
Dat zou mij natuurlijk niet overkomen en daarom zeker heb ik er zo lang naar gezocht.
Ook bij was de plaatsing en de ruimtelijkheid weg met een waardeloos laag.
Zo'n foutje is maar zo gemaakt.
De snelste en simpelste test die ik vaak even doe : draai de eerste 15 seconden van Amused to death.
De hond na 10 seconden moet dan rechts naast je blaffen.
Je weet dan alles in 1 keer over alle aansluitingen links / rechts, + / - en vaak ook nog de netfase.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Niemand

even een korrektie op mijn eerdere advies begin met de genoemde afstand en verklein die totdat het klankbeeld is wat je wilt .
Deze korrektie is mij ingefluisterd en hielp bij mij om de laagweergave wat meer te boosten .
Daarvoor heb je wel wat roomgain nodig.
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Niemand

Die hond moet trouwens opzij rechts achter je blaffen
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Jan66

Citaat van: Theo van Wermeskerken op 12 maart 2021, 19:15:41
Citaat van: Triple-D op 12 maart 2021, 12:49:19Hartelijk dank voor de reacties tot nu toe! Top forum.

Fase is helaas niet het probleem, dat heb ik al geprobeerd. Probleem dat ik ervaar is gemis aan ruimtelijkheid en gemis aan lage tonen (vooral op laag volume). Voorheen was het geluid ruimtelijk, met aanzienlijk laag, maar toch ook strak.
 
Dit topic had ik voor nu vooral aangemaakt met als doel om te vernemen of een dergelijk stuk kunst als diffuser kan werken. Misschien had ik in mijn bericht niet zo uitgebreid moeten zijn :)

Ik heb ondertussen na een luistersessie bij een dealer de verleiding niet kunnen weerstaan en een set Focal Sopra 3 besteld. Als die geleverd worden zal ik zeker het nodige gaan experimenteren vwb akkoestiek. De tip om vooraf met goedkope tijdelijke oplossingen als hulpmiddelen te werken neem ik graag aan, thanks. Ik neem jullie dan ook graag mee met foto's en ideeën en zal goed uitwerken wat ik voorheen heb geprobeerd en wat het resultaat was.






Het allersimpelst en daarom vaak voorkomende probleem bij het opnieuw ergens aansluiten is dat er 1 van de
speakers qua aansluitdraden is omgewisseld.
Dat zou mij natuurlijk niet overkomen en daarom zeker heb ik er zo lang naar gezocht.
Ook bij was de plaatsing en de ruimtelijkheid weg met een waardeloos laag.
Zo'n foutje is maar zo gemaakt.
De snelste en simpelste test die ik vaak even doe : draai de eerste 15 seconden van Amused to death.
De hond na 10 seconden moet dan rechts naast je blaffen.
Je weet dan alles in 1 keer over alle aansluitingen links / rechts, + / - en vaak ook nog de netfase.


Dat was ook mijn eerste gedachte.

Theo van Wermeskerken

Citaat van: Niemand op 12 maart 2021, 19:24:34Die hond moet trouwens opzij rechts achter je blaffen

Nou, als je echt alles goed voor elkaar hebt is dat het geval en kun je met twee speakers ook geluid tot achter je en overal door de luisterruimte horen.
Maar voor deze test om aansluitingen e.d. te testen is het voldoende als die hond rechts naast je blaft.
Finetunen komt dan later wel.
Overigens is het wel zo dat je set dat bepaalde stuk natuurlijk net zo 'behandelt' al alle andere muziek.
En zo bezien is het dan ook zo dat als hij dat niet goed doet, hij bij alle andere muziek de zelfde fouten
maakt en ruimtelijke info en plaatsing e.d. niet goed zijn.
En die laatste aspecten zorgen nu eenmaal voor veel meer luistergenot dan alleen goed hoog en laag.
Het maakt het verschil tussen geluid en muziek.
En voor de goede orde : niet die hopeloze Amused to death, dat is maar een soort test met diverse geluiden.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

AntiAudioKwakzalverij

13 maart 2021, 19:42:40 #14 Laatste wijziging: 13 maart 2021, 19:52:11 door Mmuetst
Citaat van: Theo van Wermeskerken op 12 maart 2021, 19:15:41Het allersimpelst en daarom vaak voorkomende probleem bij het opnieuw ergens aansluiten is dat er 1 van de
speakers qua aansluitdraden is omgewisseld.
Dat zou mij natuurlijk niet overkomen en daarom zeker heb ik er zo lang naar gezocht.
Ook bij was de plaatsing en de ruimtelijkheid weg met een waardeloos laag.
Zo'n foutje is maar zo gemaakt.
De snelste en simpelste test die ik vaak even doe : draai de eerste 15 seconden van Amused to death.
De hond na 10 seconden moet dan rechts naast je blaffen.
Je weet dan alles in 1 keer over alle aansluitingen links / rechts, + / - en vaak ook nog de netfase.
Nog bedankt voor deze muziek tip van Roger Waters. In het eerste nummer van dat album hoor ik de radio bijna achter me inderdaad...gave opname! Het verkeerd aansluiten heb ik ook een keer gehad toen ik even snel mijn Magnepans aan een collega wilde laten horen. Ik dacht wat klinken die panelen toch apart. Toen de collega weg was zag ik dat de draadjes omgedraaid waren. Er zijn op streamingdiensten ook speaker testen met in fase, out fase geluiden.
Ik lees dat Triple-d in een audio zaak heeft gewerkt, dus ik denk dat hij waarschijnlijk dat verschil wel merkt en zal herstellen.