• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

elco's formeren

Gestart door horn, 16 maart 2021, 00:04:23

Vorige topic - Volgende topic

horn

Hallo
Ik heb een paar oude versterkertjes die ik eens wil aansluiten
ik denk dat er exemplaren bij zijn die misschien wel 40 jaar niet gespeeld hebben de meeste hebben philips elco's 500 of 350 volt
en er zijn versterkertjes bij met diodes (geen selenium) en met buis gelijkrichters.
Ik heb ook een losse hoogspanning voeding van nul tot 350v
hoe kan ik dat het beste aanpakken?
De hoogspanning voeding op de eerste elco na de gelijkrichter denk ik?
en hoe is de werkwijze dan?
hoe laag beginnen en in welke stappen ?
en moet ik nog ergens meten?





AntiAudioKwakzalverij

Is het geen optie om de componenten eerst los te testen en door te meten, zoals jij ook weet, meten is weten!

berret

Citaat van: horn op 16 maart 2021, 00:04:23Hallo
Ik heb een paar oude versterkertjes die ik eens wil aansluiten
ik denk dat er exemplaren bij zijn die misschien wel 40 jaar niet gespeeld hebben de meeste hebben philips elco's 500 of 350 volt
en er zijn versterkertjes bij met diodes (geen selenium) en met buis gelijkrichters.
Ik heb ook een losse hoogspanning voeding van nul tot 350v
hoe kan ik dat het beste aanpakken?
De hoogspanning voeding op de eerste elco na de gelijkrichter denk ik?
en hoe is de werkwijze dan?
hoe laag beginnen en in welke stappen ?
en moet ik nog ergens meten?





De elcos lossolderen, aansluiten  via een diode en een hoogohmige weerstand, 100k of zo, op een variac. Met een universeelmeter de spanning op de elcos meten en dan in een aantal uren steeds de spanning op de elcos in stapjes opvoeren.  Zo doet Theo dat en ik heb dat systeem van hem gekopieerd. Werkt uitstekend. De spanning op de elcos zie je dan langzaam oplopen, als de spanning niet verder oploopt, geef je wat meer spanning vanuit de variac. En dan kruipt de elcos spanning weer omhoog. En  zo ga je door tot je je wisselspanning hebt bereikt. Je kunt op deze manier ook heel goed elcos parallel formeren.

berret

Je kunt natuurlijk ook je hsp voeding gebruiken, maar je moet een hoge weerstand in serie zetten!

horn

Bedankt
Is het niet mogelijk om het met de hoogspannings voeding te doen zonder dat ik er iets uit hoef te solderen ?
Dus de hoogspannings voeding met een hoge weerstand in serie aansluiten op de eerste elco achter de gelijkrichter ?

Regenpak

Langzaam opstarten met variakkes. Als je die niet hebt met een gloeilamp in serie met de netspannig. Elco's hoeven niet geformeerd te worden als ze dat al zijn maar ze vinden het wel fijn om langzaam onder spanning gezet te worden na een lange periode van inactiviteit.

Als je een buis als gelijkrichter hebt hou dan rekening met de gloeispanning daarvan. Zeker wat betreft directe/indirecte verhitting.

Tjerk
It's been Monday all week long!

horn

ik wil de gelijkrichtbuis te omzeilen door de hoogspannings voeding te gebruiken
anders krijg ik pas heel laat spanning op de elco's
de elco's zijn oud rond 1974 dus ik denk dat dat langzaam opstarten wel goed is
 
Bert
moet ik de spanning over de weerstand meten of op de elco?
als ik bv tot aan de 300 volt op de hoogspannings voeding ben gekomen meet is 270 volt op de elco met een 51k weerstand er valt dan dus 30 volt over die weerstand

berret

Je begint met een lage spanning, zeg 30 V en je meet de spanning op de elcos. Afhankelijk van de conditie zie je de spanning langzaam oplopen. Als je op ongeveer de  aangeboden spanning bent aangekomen, dan schroef je de spanning weer wat op. Neem er vooral de tijd voor. Het gaat erom dat de oxidelaag zich herstelt.
Dat uiteindelijk er nog wat spanning over de weerstand valt betekent dat er nog een lekstroom loopt. Gewoon nog wat extra tijd gunnen om te zien of dat nog minder wordt. Uit eigen ervaring met heel oude philips 85 graden types haal ik ook geen oneindig lage lekstroom, maar als je 30 v over 51 k meet, dan loopt er een lek van ongeveer 0,5 mA, daar zou ik me geen zorgen over maken. Probeer wel tot de aangegeven max spanning van de elcos te formeren. Dan is de oxidelaag het dikst.
In de praktijk werken die elcos dan weer prima. Je kunt, nadat je ze ontladen hebt!!!, nog op capaciteit en esr testen.

Heintje

Zónder ontladen is wel "spannender" ...  ;D

horn

perfect!
super bedankt


AntiAudioKwakzalverij

En wat met de vloeistof in een elco van 1974? Verouderd deze niet? Of wordt minder?
PS @Horn, als je wilt, mogen we wat plaatjes zien van deze oude versterkers...

Sytse Fliege

Voor zover mij bekend - na enig gedegen onderzoek, voor zover mogelijk - veroudert de vloeistof in elco's niet of amper, maar kan deze wel (langzaam) weglekken vanwege het vergaan van de afsluiting tussen binnen- en buitenzijde van de elco.

Met als vreemd resultaat (ik las er een keer uitleg over, maar ben de hoed en de rand vergeten) dat de capaciteit van de elco eerst toeneemt naarmate er vloeistof verdwijnt, alvorens de capaciteit in waarde daalt, de ESR en DF te hoog wordt en de elco echt overlijdt.

Ofwel, als de afsluiting in de tijd stand houdt zou een elco niet of in ieder geval vele malen minder moeten verouderen. Desondanks, vloeistoflekkage is niet de enige reden waarom elco's defect raken, in de phonotrap van de Sony TA-2950 zitten bijvoorbeeld (oranje) low leakage elco's met een veel betere afsluiting dan standaard elco's die toch om de een of andere reden kapot gaan (oxidatie van de mantel lijkt het op). Waar dat aan ligt..., geen idee.

Overigens e.e.a. hierboven even afgezien van het toepassen van slechte elcovloeistof, zoals veelvuldig is gebeurd in de periode van de capacitor plague. Maar dat heeft op audio alleen een beperkte invloed gehad, alhoewel versterkers van NAD er wel relatief vaak door getroffen zijn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague

Ach, kikker toch op!

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: berret op 16 maart 2021, 17:27:31Je begint met een lage spanning, zeg 30 V en je meet de spanning op de elcos. Afhankelijk van de conditie zie je de spanning langzaam oplopen. Als je op ongeveer de  aangeboden spanning bent aangekomen, dan schroef je de spanning weer wat op. Neem er vooral de tijd voor. Het gaat erom dat de oxidelaag zich herstelt.
Dat uiteindelijk er nog wat spanning over de weerstand valt betekent dat er nog een lekstroom loopt. Gewoon nog wat extra tijd gunnen om te zien of dat nog minder wordt. Uit eigen ervaring met heel oude philips 85 graden types haal ik ook geen oneindig lage lekstroom, maar als je 30 v over 51 k meet, dan loopt er een lek van ongeveer 0,5 mA, daar zou ik me geen zorgen over maken. Probeer wel tot de aangegeven max spanning van de elcos te formeren. Dan is de oxidelaag het dikst.
In de praktijk werken die elcos dan weer prima. Je kunt, nadat je ze ontladen hebt!!!, nog op capaciteit en esr testen.
In de Philips fabriek waar ik gewerkt heb werden de elco’s na dat ze dicht waren gemaakt, in grote kasten geformeerd. Ik wist niet dat je dit, na zo veel tijd moet herhalen als de elco niet gebruikt is. Weten jullie waarom die oxide laag afneemt?
Trouwens werd dit formeren onder een hogere temperatuur gedaan.

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Sytse Fliege op 17 maart 2021, 05:46:24Voor zover mij bekend - na enig gedegen onderzoek, voor zover mogelijk - veroudert de vloeistof in elco's niet of amper, maar kan deze wel (langzaam) weglekken vanwege het vergaan van de afsluiting tussen binnen- en buitenzijde van de elco.

Met als vreemd resultaat (ik las er een keer uitleg over, maar ben de hoed en de rand vergeten) dat de capaciteit van de elco eerst toeneemt naarmate er vloeistof verdwijnt, alvorens de capaciteit in waarde daalt, de ESR en DF te hoog wordt en de elco echt overlijdt.

Ofwel, als de afsluiting in de tijd stand houdt zou een elco niet of in ieder geval vele malen minder moeten verouderen. Desondanks, vloeistoflekkage is niet de enige reden waarom elco's defect raken, in de phonotrap van de Sony TA-2950 zitten bijvoorbeeld (oranje) low leakage elco's met een veel betere afsluiting dan standaard elco's die toch om de een of andere reden kapot gaan (oxidatie van de mantel lijkt het op). Waar dat aan ligt..., geen idee.

Overigens e.e.a. hierboven even afgezien van het toepassen van slechte elcovloeistof, zoals veelvuldig is gebeurd in de periode van de capacitor plague. Maar dat heeft op audio alleen een beperkte invloed gehad, alhoewel versterkers van NAD er wel relatief vaak door getroffen zijn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague


bedankt voor de uitleg.