• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Versterker combi met Magnat

Gestart door Marcel2000, 17 maart 2021, 13:17:03

Vorige topic - Volgende topic

Marcel2000

17 maart 2021, 13:17:03 Laatste wijziging: 17 maart 2021, 16:41:57 door Marcel2000
Beste,

Momenteel bezit ik Magnat Quantum 727 vloerstaande in combinatie met een Arcam A19. Ik mis echter wat dynamic en overweeg een andere versterker/receiver 1500a2000 euro. Kan iemand een aanbeveling doen richting de Magnats?
Mijn lijst momenteel:
Nad 388
Rotel A14
Marantz HD AMP1

Alvast bedankt voor de input.

Kiiruna

ik zou het eerder zoeken in vervangen van de Magnat luidsprekers, deze versterkers incl. je huidige verdienen beslist betere luidsprekers die een betere dynamic leveren dan de Magnats.
Lenco L90 (de echte) met AT 120E, Lenco L70 met Empire XV-15/625E, Rotel RQ 970 BX, RC 971, RB 991, RDP 980, RDD 980, RT 940 AX, RDV 985, RR 990, Davis Furot, Sony GX79ES, Quad 11L, Quad 33, FM 3, 405, Philips CD104

Niemand

Precies mijn gedachte.
Het minste zijn de speakers.
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Wim72

Volgens fabrieksspecs zou dit moeten spelen als een tierelier!

Arcam:
Uitgangsvermogen (RMS)   50 Watt (8 ohm)
Versterkte kanalen   2 (stereo)
Weergave kanalen   2.0 (stereo)
Frequentiebereik   20 - 20.000 Hz

Magnat:
Impedance 4 - 8 ohms
Frequency Response 20 â€" 52,000 Hz
Crossover Frequencies 280 Hz, 3,200 Hz
Recommended Amplifier Output from 30 watts
Sensitivity (2.8V/1m) 93 dB

Fabrieksgegevens zeggen dus niet veel in de praktijk...

AntiAudioKwakzalverij

17 maart 2021, 18:29:25 #4 Laatste wijziging: 17 maart 2021, 18:36:23 door Mmuetst
Beste Marcel, welkom op dit forum. Ik ken de Magnat luidsprekers niet, nooit gehoord, en heb daar dus geen mening over (andere forum leden zijn blijkbaar bekend met deze luidsprekers).
Maar ik weet ook niet hoe je luisterruimte er uit ziet, je akoestiek zal maar zeggen.
Als ik naar de luidsprekers kijk dan zijn het geen kleine speakers (hier een plaatje van een opgewerkte exemplaaar).

Kun je wat vertellen hoe je ze hebt opgesteld. En heb je al een keer geprobeerd ze anders op te stellen?

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Wim72 op 17 maart 2021, 18:05:37Volgens fabrieksspecs zou dit moeten spelen als een tierelier!

Arcam:
Uitgangsvermogen (RMS) 50 Watt (8 ohm) je
Versterkte kanalen 2 (stereo)
Weergave kanalen 2.0 (stereo)
Frequentiebereik 20 - 20.000 Hz

Magnat:
Impedance 4 - 8 ohms
Frequency Response 20 â€" 52,000 Hz
Crossover Frequencies 280 Hz, 3,200 Hz
Recommended Amplifier Output from 30 watts
Sensitivity (2.8V/1m) 93 dB

Fabrieksgegevens zeggen dus niet veel in de praktijk...
Dat klopt, deze meting kwam ik tegen op een Poolse test site

Na 70Hz duikt de speaker onder de 3dB grens

Marcel2000

De luidsprekers zijn veel beter dan vele hier denken. Heb ze naast B&W 603, Dali oberon 7, kef Q750 en Canton Chrono Sl vergeleken en Magnat was de winnaar (mijn oren en muziek keuze natuurlijk). De Arcam mist wat power (mijn mening) vooral bij laag volume niet de kick.
Had de luidsprekers in combo met nad c658 en c298 getest > veel beter

De magnat staan op 30cm van de muur met hun rug en 50cm van de zijkant.

AntiAudioKwakzalverij

17 maart 2021, 20:11:11 #7 Laatste wijziging: 17 maart 2021, 20:13:42 door Mmuetst
Citaat van: Marcel2000 op 17 maart 2021, 19:41:04De luidsprekers zijn veel beter dan vele hier denken. Heb ze naast B&W 603, Dali oberon 7, kef Q750 en Canton Chrono Sl vergeleken en Magnat was de winnaar (mijn oren en muziek keuze natuurlijk). De Arcam mist wat power (mijn mening) vooral bij laag volume niet de kick.
Had de luidsprekers in combo met nad c658 en c298 getest > veel beter

De magnat staan op 30cm van de muur met hun rug en 50cm van de zijkant.
Misschien dat de Arcam wat meer moeite heeft met de 4 ohm van de Magnats, hoewel de specs van de Arcam aangeven dat ze 90 watt kunnen leveren bij 4 ohm, dus dat geloof ik niet zo snel. De specs van Magnat zegt 4-8ohm, maar als ik naar de impedantie curve kijk dan zie ik een 4 ohm speaker



Je hebt het over een NAD C658 voorversterker. Deze heeft Dirac aan boord om juist het laag goed in te regelen. Dat zou een oneerlijke vergelijking zijn met de Arcam. Misschien is het toch een combinatie van jou ruimte met deze luidsprekers. En misschien is juist een versterker met room correctie een goede oplossing.

PS goed dat je aangeeft dat je blij bent met deze luidsprekers, het is jou smaak en niet van een ander.

AntiAudioKwakzalverij

17 maart 2021, 20:19:27 #8 Laatste wijziging: 17 maart 2021, 20:22:51 door Mmuetst
Wel gelijk aan je maximale bedrag:
Lyngdorf TDAI-1120 â,¬1999,-
Deze heeft roomperfect
Krijg je er gelijk een streamer bij voor dat geld.

Maar wat ik zo wie zo zou proberen is de speakers eens verder van de muur zetten en eens kijken wat dat doet met het geluid. Misschien is dat geen oplossing (je woonkamer moet ook leefbaar blijven) maar geeft je wel een beeld of je luidsprekers optimaal geplaatst staan. Een gewone versterker zoals je in je lijstje opgeeft gaat voor je probleem geen oplossing bieden.

Rubble

17 maart 2021, 20:34:57 #9 Laatste wijziging: 17 maart 2021, 20:48:08 door Rubble
Een andere versterker gaat het probleem niet oplossen ben ik bang. Wel vreemd dat je de speaker als winnaar bestempelt t.o.v. andere speakers, maar je mist wel dynamiek.

Ik zou zeggen probeer eens iets met een hoorn tweeter, Klipsch bijvoorbeeld of JBL, dynamiek genoeg. Of room correction, Lyngdorf werd al genoemd maar een DEQ 2496 kan je ook erg leuk mee spelen.     
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

AntiAudioKwakzalverij

Ik heb even gekeken naar die Arcam en zie de volgende opmerking op stereophile:

“Arcam's FMJ A19 shouldn't be used for driving loads much below 6 ohms at high levels, but that is a sensible compromise made to keep its price affordable. Other than that caveat, the A19's measured performance is excellent.â€"John Atkinson”

Hier de complete meting van jou Arcam op stereophile

Maar je geeft aan dat juist bij lage volume de passie niet aanwezig is, dus dan hoeft er niet veel vermogen geleverd te worden (al hoewel, wat vind jij een laag volume?)


Rubble

Citaat van: Rowdy op 17 maart 2021, 20:54:37Yamaha A-S1200:
https://www.lowbeats.de/vollverstaerker-doppeltest-yamaha-as-1200-und-as-2200/
Ik heb de A-S1000 gehad en dat gaf geen wezenlijke verandering t.p.v. van een Crown XLS-2000. In mijn oren dan.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

Marcel2000

Rubble, er zijn veel speakers beter dan mijn Magnats. Laat dat duidelijk zijn, heb al veel mooi materiaal kunnen testen (enkele uren).
Ik had gehoopt dat hier iemand ervaring had met deze serie en een aparte kijk had...
Laag volume is dus echt laag, ik luister graag muziek terwijl er nog een gesprek kan gevoerd worden.

Alvast bedankt voor de opmerkingen.
Ps andere locatie voor de speakers is niet mogelijk omwille van de Kids;)

AntiAudioKwakzalverij

17 maart 2021, 21:09:16 #14 Laatste wijziging: 17 maart 2021, 21:26:06 door Mmuetst
Citaat van: Marcel2000 op 17 maart 2021, 20:58:25Rubble, er zijn veel speakers beter dan mijn Magnats. Laat dat duidelijk zijn, heb al veel mooi materiaal kunnen testen (enkele uren).
Ik had gehoopt dat hier iemand ervaring had met deze serie en een aparte kijk had...
Laag volume is dus echt laag, ik luister graag muziek terwijl er nog een gesprek kan gevoerd worden.

Alvast bedankt voor de opmerkingen.
Ps andere locatie voor de speakers is niet mogelijk omwille van de Kids;)
Misschien is Yamaha dan inderdaad geen gek idee, die heeft een regelbare loudness. En dat is juist bij een laag volume prettig. Ik heb zelf ooit het model A-S300 2e hands gekocht (en is ook weer verkocht omdat ik liever met buizen versterkers werk) maar vond het een prima versterker. Discussie voeren waarom jij juist die Magnats mooi vind heeft geen zin, want het is jou smaak. Uiterlijk mogen ze er wel zijn, maar dat zegt niks hoe ze klinken. Die Yamaha versterkers zien er trouwens mooi vintage uit (moet je wel van houden, gezien je Arcam juist lekker modern strak is).

PS hebben ze die regelbare loudness van de A-S1200 weer afgesloopt...